Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Ontkiemen.verspenen En Voorgroeien Op De Guerilla Plek

Recommended Posts

Ontkiemen.verspenen en voorgroeien op de guerilla plek

 

Door PM's die ik krijg merk ik dat veel gebruikers niet in de gelegenheid zijn om thuis een guerillakweek voor te bereiden.

Om die meest jeugdigen te helpen schrijf ik deze topic.

 

Allereerst het ontkiemen,daar heb je niks aan tissue's of een glas water etc. Daarvoor heb ik een eigen methode ontwikkeld die ik de peterselie-methode noem.

 

Peterselie is zeer moeilijk te ontkiemen op een zaadbed en daardoor heb ik een manier gevonden om practisch alle zaadjes te laten ontkiemen.

 

Voor wiet doe ik hetzelfde alleen met het verschil dat de wiet niet direct in de volle grond komt of mag komen.

 

Mijn methode is ook zeer geschikt om altijd te gebruiken,dus ook thuis.

 

Het is de vraag hoeveel zaadjes moeten er ontkiemd worden 10 of 200 voor mij maakt het niet uit welk aantal het is.

 

Daarom kies ik voor een 100 zaden in dit voobeeld.

 

Benodigd materiaal: een 10 ltrs pot van plastic,stek en verspeengrond en een stuk doorzichtig folie die over de pot kan worden gespannen,een kom ,een afwasborstel , een theelepeltje en een boterhamzakje.Verder nog een stuk krant die rond is uitgeknipt is, zo groot als de bovenkant van de pot.

 

Nu kunnen we beginnen: Eerst drie handenvol met stek en verspeen grond in de kom doen en daar de 100 zaden bijvoegen en vervolgens door de aarde roeren.

Nu dit mengsel in een boterhamzakje doen met de handen of een lepel/tje.

 

Het zakje luchtdicht sluiten en ergens in wikkelen(donker) en in de kamer(kamertemp) 2dagen wegleggen.

 

In de tussentijd kun je het materiaal naar "de Plek"brengen.behalve de gehele voorraad stek en verspeen grond ,ongeveer 20 handenvol is genoeg.

 

De pot wordt gevuld met gewone aarde die er ter plaatse ligt en de pot wordt tot op ongeveer 7 cm. beneden de rand gevuld(aandrukken).

Hierop komt de krant,mooi vlak te liggen en dan 5cm.st. en versp.grond losjes strooien en de boel wordt afgedekt met de folie om eventuele regen deze grond niet te laten inklinken.

 

Na 2 dagen en nachten gaan we met het zakje met inhoud,de kom,wat water,het lepeltje en de afwasborstel naar de plek waar de pot met folie staat te wachten.Daar aangekomen wordt de inhoud van het zakje in de kom gedaan en de aarde met inmiddels gekiemde zaden nauwkeurig over het opp. van de pot verdeeld met het lepeltje.Je zult zien dat hier en daar een gekiemd zaadje erboven ligt daar niet aankomen maar over dit alles wordtnog een dun laagje st.grond gestrooid(net bedekken).

 

Het kommetje wordt nu gevuld met water en we gaan nu RICHTEN.

In de natuur gaan de zaden zich draaien in de grond door een fikse regenbui(dit draaien noem ik RICHTEN) .Door de afwasborstel te dompelen in het water en vervolgens af te slaan boven de pot gedurende zo lange tijd dat de grond kletsnat is en de aarde beoorlijk slinkt of inklinkt.

 

Nu de folie erover en een paar dagen wachten.

 

In deze tussentijd kun je zoveel kleine potjes brengen als er zaden zijn en deze vullen met een mengsel van potgrond en cocopeat(cocos). Nu moet je iets bouwen zodat de potjes niet op de grond komen te staan maar op plankjes die weer op een soort bruggen liggen,zodanig dat er geen slakken bij de potjes kunnen komen.Zelf gebruik/te ik altijd kwekers kistjes die ook vrij van de grond komen/kwamen,de 10 x 10 potjes, en zo 24 in 1 kistje.

 

Thevens een afwasteil en water(als dat niet daar is)en een tafelmes.

 

Na 3-5 dagen zullen alle zaadjes 2 ronde zonnecollectoren(dit zijn geen blaadjes) boven de grond hebben dat is het moment dat de folie eraf moet om te voorkomen dat de kleintjes te iel worden.

En nu moet de pot ook vrij van de grond tegen slakken komen.

 

En weer wachten tot aan de zaailingen 2 x 2 of 3 blaadjes zijn gekomen,dan komt de laatste fase HET VERSPENEN aan de orde.

 

Daarvoor komt de teil gevuld met 8 cm water in gebruik.

Telkens een 9 stuks potjes in dat water en met je wijsvinger een gat prikken in het midden vanhet potje tot de bodem.

 

Vervolgens wip je met het tafelmes heel voorzichtig de plantjes los en laat deze zover zakken in het gaatje dat de zonnec. op de opp, liggen ,nu de aarde rond het gaatje lichtjes toedrukken.

 

NU KOMT HET NUT VAN DE KRANT AAN DE ORDE want was die er niet dan waren de wortels verder gegroeid en die zou telkens afbreken bij het verspenen.

 

Wanneer de planten 10-15 cm. groot zijn kunnen ze in de grond .

 

Het sexen kan helaas niet ter plaatse.

Veel succes met deze methode die ik ook thuis al jaren gebruik

Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk DB!!

 

alweer een mooi plan gepost.

vooral dat van de krant is, met meer zaden in een pot, aan te raden!

 

hay5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb meestal 200 zaadjes per pot en nooit geen probleem met het verspenen

 

Voor het watergeven heb ik een grote bak gemaakt van vijverplastic waar ik steeds 2 kwekerskisten met elk 24 potjes in kan zetten.5 min.drinken endan de volgende 48.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja goed gezien,maar ik heb het ook wel gedaan zoals beschreven,guerilla.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe verzin je het he :verrygood

maar egt SUPER!! hier ga ik zeker gebruik van maken :innocent:

 

redjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

heee D B

 

dit is erweer eentjuhh voor in het grote boek , top uitleg .

 

toppy man lekker lees voer :verrygood

 

De vriendelijke Guerilla Groente

 

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Redjee

 

________________________________________________

 

Wat bedoel je met verzinnen,het is waar niet verzonnen!

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg altijd zaad is maar zaad, is het goed, doet ze 't, is het kut-zaad, lukt het nooit, op welke manier je het ook doet !

Met meer dan 1400 verschillende soorten en nog steeds lees ik nieuwe namen, is de zaadhandel ook heel erg dubieus geworden inmiddels en kan een soort van 1 en dezelfde breeder, HQS, het ene jaar toppie zijn en het andere jaar gedrochten en nu spreek ik uit ervaring.

Haal je je stekken bij een beetje growshop, is dit gemiddeld redelijk tot goed, afhankelijk wat je zelf kunt.

Ik heb het 6 jaar gedaan en ook de laaste jaren 6 maal in het jaar en ik moet zeggen de stekken waren over het algemeen oké, maar dat zal zeker afhangen van de handelaar.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Ik heb eens een vraagje om misschien wat werk te besparen.

 

 

Als ik nou de ontkiemde zaadjes direct in 1 liter potjes doe, en deze 1 liter potjes in van die doorzichtige speelgoedboxen met als deksel doorzichtig folie dan moet dit toch ook wel lukken?

 

 

Komt volgens mij wel op het zelfde neer, maar ik kan er naast zitten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je zit er naast, want het feit dat de plantjes heel klein dieper,tot vlak onder de zonnecollectoren verspeend worden dat verlies je.

 

Het is juist DAT wat mijn methode van ontkiemen beter als alle andere manieren waar je altijd ietwat iele stengeltjes krijgt.Ik vind dat niet zo'n goede start voor zaailingen.

 

Bovendien benaderd het meer de natuurlijke ontkieming.

Daarvoor moet je eens wat zaadjes in de tuin omstreeks 20 april,in de koude grond laten opkomen en je zult zien datdi van mij het dichts die in de natuur benaderen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

das weer een zeer leerrijk topic

:verrygood zeer goede uitleg DB

ook zeer vlot geschreven

 

heb het al 2 maal gelezen maar ga het nu

nog is lezen tot ik het volledig snap :whistling

 

het is nog allemaal zo simpel niet :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel heel simpel maar je moet niet van ons uitgaan maar naar de natuur "luisteren"

 

Iets anders: ik las in dit topic een reactie van ria die ik niet begreep ik denk dat haar reaktie voor een ander topic was bedoeld.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

________________________________________________

 

Wat bedoel je met verzinnen,het is waar niet verzonnen!

DB

 

 

Ik bedoelde hoe je erop bent gekomen om het zo te doen :innocent:

egt toppie :verrygood

 

greets redjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Redjee

O,je bedoelde het positief had ik kunnen weten nu ik het nalees.

 

Ik ben er opgekomen doordat zoveel wortes steeds afbraken bij het verspenen, toen heb ik het eerst een tijd in een schotel geprobeerd en die zette ik in een pot tot ik het idee kreeg de schotel door een krant te vervangen.

 

Achteraf denk je"stom dat je er niet eerder aan denkt"

 

Het voordeel van dit zo vroeg verspenen is dat je veel steviger plantjes krijgt.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan doe je het de volgende keer.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

'ria' date='25 Mar

Ik zeg altijd zaad is maar zaad, is het goed, doet ze 't, is het kut-zaad, lukt het nooit, op welke manier je het ook doet !

Met meer dan 1400 verschillende soorten en nog steeds lees ik nieuwe namen, is de zaadhandel ook heel erg dubieus geworden inmiddels en kan een soort van 1 en dezelfde breeder, HQS, het ene jaar toppie zijn en het andere jaar gedrochten en nu spreek ik uit ervaring.

Haal je je stekken bij een beetje growshop, is dit gemiddeld redelijk tot goed, afhankelijk wat je zelf kunt.

Ik heb het 6 jaar gedaan en ook de laaste jaren 6 maal in het jaar en ik moet zeggen de stekken waren over het algemeen oké, maar dat zal zeker afhangen van de handelaar.

 

Ria

________________________________________________________________________________

________

 

Sorry,ik had niet begrepen dat je opmerking wel thuis hoorde in mijn topic.

 

Nu ik het weer lees ben ik het volkomen met je eens....!Er is teveel gerotzaai in de zaadhandel.

Veel zich breeder noemend laten rassen degenereren,geven exotische namen voor simpele kruissingen en dat allemaal voor veel geld.

Als je mijn reactie's leest op het forum dan kun je zien dat ik op 1 lijn zit met jou bedenkingen.

 

Klonen geven meer garantie op een goede opbrengst bij indoor maar bij outdoor zijn bijna geen klonen meer te krijgen en outdoorzaad is zo gedegenereerd door ondeskundigheid en luiheid dat vele outdoor -rassen soms een maand later klaar zijn en dat in 10 jaar .

 

Maar vergeet niet dat een goede kloon van een goede zaadplant komt.

 

Dat kweken van goede zaadplanten is al heel lang mijn grootste hobby.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de zaadjes in een plastic zakje doet met grond. moet de grond dan ook nat worden gemaakt?

 

Bedankt

_______________________________________________

 

Om de vochtigheid te bepalen die geschikt is doe ik het volgende: Ik maak met de handen een soort sneeuwbal-grondbal en leg die voorzichtig neer en steek vervolgens met mijn wijsvinger in de bal en als die uit elkaar valt dan is het goed,blijft hij heel dan is het te vochtig.

 

Meestal is de aarde op de juiste vochtgeholte zo- als je het aankrijgt.

Een aangebroken zak daar trek je een vuilniszak over tegen verdamping.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Er zijn maar 7 zaden ontkiemt van de 20, hoe komt dit??

 

Heb ze net al wel in de grond gedaan ( Potjes) hoe lang duurt het dan voodat de eerste zonnecollector naar boven komt?

 

 

bedank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar vragen: Hoe lang had je alles in het boterhamzakje bij welke temp en heb je ook folie over de pot of potjes.

 

Om goed antwoord te geven dan moet ik wel weten waarover.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadjes bij een kamertemperatuur van zo ongeveer 23 graden, de potjes staan nu in zoon opruimbox,(Doorzichte)

 

 

Heb nu weer 15 nieuwe zaadjes in potgrond gedaan dus ik wacht wel weer eventjes af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...