Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Ontkiemen.verspenen En Voorgroeien Op De Guerilla Plek

Recommended Posts

Mag dit alles wel thuis en hoelang laat je de zaadjes met grond in het zakje.

 

Alles goed lezen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Mag niet thuis, verstopt in een donker plekje, zaadjes zitten in de grond in het zakje!

 

 

Zullen eens kijken wat deze zaden gaan doen, die er nu inzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals hoelang laat je ze in het zakje zitten in uren?

Je hebt potgrond in plaats van stek en verspeengrond(als je scherpzand 20% erdoor mengt is het beter)

Heb je folie over pot of bak (luchtvochtigheid!)?

Is je grond niet te nat?

 

Lees nogmaals alles eens nauwkeurig,ik lees niks over de krantmethode wel over potjes.

Potjes komt pas later bij neerdere blaadjes...4 b.v.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi DB

 

Ik had de methode van het de ontkiemingsfase opgevolgd hoe u hem daar had uitgelegd.

 

Ik had dus eest wat Stek en Zaaigrond,(Foutje bij mijn vorge repley) in een kom gedaan,de grond wat vochtig gemaakt, en hierdoor mengde ik ongeveer 20 zaden.

 

Na dit gedaan te hebben, deed ik alles in een boterhamzakje en knoopte deze dicht, na dit gedaan te hebben legte ik het zakje op een donkere plek, waar een normale kamertemperatuur van rond de 23 a 24 graden was.

 

Ik heb de 20 zaden ongeveer 48 uur in de stek en zaaigrond(in het zakje) laten zitten (Misschien wat meer) dus dit lijkt me lang genoeg.

 

Tevens heb ik nu ook de manier geprobeert om de zaadjes gewoon in lauw water te leggen, hier ontkiemde er al naar 1 dag ongeveer 5 zaadjes van de 20, maar daar bleef het dan ook bij, na 3 dagen nog steeds hetzelfde.

 

Vroeger had ik eens van dat Hennepzaad (Van de viswinkel), en deze legde ik toen ook in Lauw water en volgende dag waren die allemaal ontkiemd, dus ik begrijp het eventjes niet meer.

 

Ik heb wel gekozen dat als ze ontkiemd zijn deze direct in potjes te doen, wat ik ook heb gedaan en er staan nu ook al een paar zonnecollectoortjes boven.

 

Tips altijd welkom :(

 

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat de oorzaak is van dat lage opkomst percentage.

 

Anderen die ook zaad hebben gekregen was het juist goed.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah oke, , ik denk dat ik dan maar alle zaadjes in de Zaai en stekgrond doe (Zoals jouw manier) en kijken hoeveel er gaan ontkiemen)

 

Staan nu ongeveer 10 plantjes ongeveer die wel ontkiemd waren, zijn nu ongeveer 2 cm hoog

 

 

Mijn streven is rond de 30 plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 vragen :1)Waarom zo vroeg

2)Heb je de stek en verspeengrond ook te vochtig?Mijn test is,maak met je beide handen een bal en leg deze neer en prik met je wijsvinger in die bal als deze helemaal in stukjes uiteen vaalt dan is het goed.

Valt ie in 2 helften dan is ie te vochtig.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo db, :nerd

 

ik vroeg me af hoe ik het best kon voorgroeien terplekken met oog op slakken , dieren e.d

 

wij zaten er aan te denken om de stekjes in stekbakjes gelijk over te potten in 5lpotjes(met gaten erin).

 

deze een week laten staan tot ze 20-25 cm zijn en dan in de volle grond.

 

heb je hier evt op of aanmerkingen aan?

 

en nog een vraagje hoe pot je het makkelijkst over van stekbakje --> 5 l potje en van 5l potje naar volle grond zonder de wortels te beschadigen..

 

zou je die laatste vraag aub wat uitgebreider kunnen beantwoorden en de wijze waarop

 

(ff offtopic die 5l potjes op verhogingen had je in PB gestuurt maar np ) :)

hartelijk dank hiervoor

 

greetz :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het over stekjes in stekbakjes direct over in potten van 5Ltr???

Ik begrijp niet wat je met stekjes en stekbakjes bedoeld.

Als je in plaats van stekjes(zaailingen bedoeld dan weet ik niet wat je met stekbakjes dan bedoeld.

 

Graag wat meer informatie.

 

Wat het planten betrefd uit potten direct in het plantgat het volgende:

 

Ik graaf de pot in in het plantgat zodanig dat de bovenkant pot gelijk is met de grondopp.

Wanneer alle potten ingegraven zijn dan een paar keer water geven zodat je zeker bent dat alle grond in de pot flink nat is.

 

Ik ga er van uit dat je rechtshandig bent.Je haalt een pot uit de grond zodanig dat het gat nog steeds de vorm heeft van de pot.

Nu zet je de pot in je vlakke rechterhand en maakt een opening tussen wijs en middelvinger en schuift die aan beide zijden van het stengeltje van de plant en draait deze zo dat de pot met plant op de kop op de linkerhand komt.

 

Met de rechterhand geef je met de vlakkehandpalm een flinke klap op de bodem van de pot en door de klap komt de pot los van de aarde.Vervolgens pak je de pot eraf en draait de klomp met aarede precies in het passende gat in de grond.

 

Op den duur is dit een routine beweging.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

stekbakjes,, ik bedoelde bakjes waar de stekjes nog inzitten.. :nerd

 

je hebt welgezegd uit de stekbakjes gelijk overpotten in 5lpotten ivm dewilde dieren

 

dan is gaas enzo niet nodig.

 

als ze 20-25 groot zijn --> in volle grond :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tips..

 

maar mij lijkt dat na 1 weekje in een 5 l de wortels niet in elkaar vlechten maarja ik kan ze natuurlijk ook gewoon de volle grond in gooie :(

 

DB raad me het 1e aan en Rich het anderen

 

allebei toch hardstikke bedankt voor de reacties

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu ook 5 dame blanche staan die ik elke avond netjes onder de tl zet het zijn al mooie plantjes en krijgen rond de 16 uur licht per dag maar iuk val ook af en toe in slaap en dan hebben ze gewoon 48 uur licht kan dit ook kwaad????

ik heb er buiten ook al 5 staan gewoon expirimentje ga gewoon kijken wat daar mee gebeurd maar die 5 die binnen staan komen bij mij in de achtertuin en ga er stuk of 20 voor de guirilla die ga ik over 2 weken planten heb al 2 mooie plekjes

 

greetz outdoor :( :) :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
stekbakjes,, ik bedoelde bakjes waar de stekjes nog inzitten.. :(

 

je hebt welgezegd uit de stekbakjes gelijk overpotten in 5lpotten ivm dewilde dieren

 

dan is gaas enzo niet nodig.

 

als ze 20-25 groot zijn --> in volle grond :

 

Ik heb alles nagelezen en ik nergens gesproken over stekbakjes en ook niet over 5 ltr potten

 

Wel heb ik gezegd kwekersbakjes waar 24 potjes in passen van 10 x 10 en dat deze vrij van de grond komen en na eenbep.lengte direct in de grond.

 

Maar steeds daarvoor vrij van de grond i.v.m. slakken

 

Nogmaals stekken zijn geen zaailingen maar stekjes(takjes) die wortel hebben gekregen.

 

En het is zaak zo snel mogelijk als het toelaat in de volle grond (pinwortel)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame Blanche, effe nog over quoten (want zo moeilijk is het echt niet!!)

 

Als je een bericht quote dan begint het met een tag [ quote ] (zonder de spaties) met waar nog wat extra informatie waar die quote vandaan komt, bijvoorbeeld [ quote name='bjurniee' post='272463' date='9 Apr 2007, 17:33 ' ]

 

Als je de quote wilt afsluiten dan plaats je de eind tag [ /quote ] er achter (wederom zonder spaties), zoals ik in het bovenstaande bericht heb gedaan. Dan krijg je dit:

dit is een quote

Je vergeet iedere keer de eind quote tag erbij te zetten of je verwijdert hem. Als je quote laat dan alsjeblieft de tags gewoon staan en wijzig eventueel alleen hetgeen wat je quote, of zet er een eindquote achter. Het is behoorlijk verwarrend lezen zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb alles nagelezen en ik nergens gesproken over stekbakjes en ook niet over 5 ltr potten

 

Wel heb ik gezegd kwekersbakjes waar 24 potjes in passen van 10 x 10 en dat deze vrij van de grond komen en na eenbep.lengte direct in de grond.

 

Maar steeds daarvoor vrij van de grond i.v.m. slakken

 

Nogmaals stekken zijn geen zaailingen maar stekjes(takjes) die wortel hebben gekregen.

 

En het is zaak zo snel mogelijk als het toelaat in de volle grond (pinwortel)

DB

 

stekbakjes is mijn taal sorry ik snap dat je het niet begrijpt ik bedoel gewoon bakje(s) waar stekjes inzitten zoals je die van de stekkeboer krijgt :)

 

ik heb geen zaailingen alleen steks dus mijn plan was om hem gewoon 1 week in 5l pot terplekke laten voorgroeien op verhoging , maar toen kreeg ik dat te zien met die wortels. :spliff:

 

dus mijn vraag was of ik hem beter gelijk in de volle grond kon doen(steks) met gaas uiteraard of eerst een weekje voorgroeien met 2 kopjes water per dag dagelijks :nerd

 

hartelijk bedankt hopelijk snap je me nu wel tips -op of -aan merkingen zijn altijd welkom zowel in topic als prive

 

Greetz :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu begrijp ik het je hebt het in een topic over zaailingen over stekken(klonen)

 

Die kun je rustig in 5 ltrs potten laten staan tot het veilig is voor slakken.

 

Met een pinwortel hoef je geen rekening te houden want die hebben zaailingen alleen.

 

Dat is het verschil juist,voor guerilla teelt zijn stekken iets minder geschikt dan zaadplanten,want het ontbreken van een pinwortel houd in dat je bij extreme droogte er niet op kunt vertrouwen dat de wortels wel water zullen vinden.

 

D.w.z. je hoeft niet de hele zomer water geven maar HET KAN VOORKOMEN

 

Dat gaas lijkt me niks.

 

Slakkenvraat is het grote gevaar in het begin,maar als de plantjes 15 cm of meer hebben bereikt dan is de hoeveelheid ouder blad en aantal zodanig dat er geen onoverkomelijke schade meer aangericht zal worden.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Dame Blanche,

 

Ik ben begonnen met 1 grote pot met zaadjes ( 10 stuks ). Heb overal 15 cm tussen gelaten zodat ik ze straks makkelijk kan verplanten. Ik had gebruik gemaakt van het vroege mooie weer van dit jaar, en had in de pot redelijk wat water gedaan, en daarna een zwarte vuilniszak [ zwart trekt warmte aan ] erover heen getrokken en in de zon gezet [ echt gaat broeien ], daarna had mijn pa het een paar dagen over genomen omdat ik weg was en na ik terug kwam had hij na 3 dagen de zak eraf gehaald en waren ze allen 10 uitgekomen.

 

Misschien kan je hier iets mee :(

Edited by wietsurfer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wiet surfer

Heb ik wel meermalen gedaan wil heel goed doordat donkerplastic warmte absorbeerd maar je moet wel oppassen dat je het er op tijd afhaalt(rekken en strekken)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat klopt Dame Blanche...

 

Ik was met pasen 5 dagen weg, en mijn pa had toen het plastic eraf gehaald en de zaailingen zaten nog net niet tegen het plastic dus dit was precies getimed. :(

 

Kijk bij mijn foto-gallerij dan zie je staan, kwaliteit van de foto's is niet zo heel geweldig maar dat komt doordat ik ze heb gemaakt met mijn gsm... :nerd [ Er staan ook nog 6 stekken op de foto's die heb ik gekregen, die zijn nu al wat groter ]

Edited by wietsurfer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietsurfer

Heb je foto's gezien en ik zal je even zeggen wat je moet doen,want ze zijn veel te iel en zwak.

 

Het volgende:Vul een aantal potjes met stek en verspeen grond,zoveel als je planten hebt.

Nu vul je een teil met water enzet de potjes daar in tot de aarde verzadigd is met water.

Vervolgens geef je de plantjes ook flink wat water.

Nu neem je een tafelmes (rond einde) en wrikt heel voorzichtig een plantje uit de aarde door zoveel mogelijk de lange wortel niet teveel te beschadigen[Zie krantmethodein dit topic]

 

Het volgende is dat je het plantje plat op het opp. van een potje legt en met je wijsvinger de stengel langzaam in de modder drukt zodat de wortels en stengel met een lus zo diep weggedrukt zijn dat de kleine ronde blaadjes nog net boven de grond uitkomen.

 

Dat de boel als het ware opgevouwen zit maakt weinig uit in dit stadium want na een paar dagen is dat hersteld.

 

Nu is het zaak om de plantjes intensief licht te geven door vlak onder lamp of overdag in de zon(het Beste)

Zo komt alles nog goed,succes ermee!

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mhhhhh, thnx maar ik heb de handleiding erbij gehouden van een site, en dan was zo het resultaat , ik ga het gelijk uit voeren.... :(

 

Thnx..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was dat dan voor een vreemde site.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...