Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jannick

Plannen In De Maak..

Recommended Posts

hi iedereen,

 

Eindelijk kan ik dan nu echt aan de plannen voor men kweekhokje beginnen!

Er waren een paar maanden geleden al plannen voorzien, maar die zijn toen in het water gevallen door een plotse verhuis :whistling .

Nu de bedoeling is om een geisoleerd hok te maken van 1.2x1.8x2.00 (lxbxh).

Ik vraag me in eerste instantie een paar dingen af die ik niet onmiddelijk in de zoekfunctie kon terugvinden:

 

*11l potten of 15l potten erin gooien ? (en mss ook afmetingen van beide want ik kon het nergens terugvinden)

 

*In welke maten isoleert rockwool isolatie ? De bedoeling is namelijk om het boven de garage te bouwen op een klein zoldertje dat niet geisoleerd is,het hok komt dus rechtstreeks onder de dakpannen(geen isolatie of dergelijke tussen). Ik vrees dus dat de temperatuur daar wel eens onder nul durft zakken tijdens de koude maanden,en heel erg hard oploopt tijdens de zomer. Ik zou eventueel wel een kleine verwarming willen gebruiken in de winter maar dan al vast geen volledige verwarmingsinstallatie ofzo..

 

*Ik ben van plan om 2x600W te gebruike, denken jullie dat ik zo de oppervlakte ideaal kan benutten ? (opp=2.16m²)

 

*Is een passieve inlaat met een 1700kuub afzuiger te doen ? Of ga ik zo de warmte in het hok niet goed kunnen regelen bij koudere of warmere dagen?

 

Zo, dat waren de vragen waar ik voorlopig mee zit, er komen er waarschijnlijk nog wel meer.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Greetzz,

 

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwa potten moet je zelf beslissen,persoonlijk zou ik voor 15liter of zelfs nog groter gaan.

 

Timmer in dat zoldertje gewoon een hok,isoleer die en laat de dakpannen met rust.

 

2x 600watt is voldoende,theoretisch zou je het met 1 adjust a wing afkunnen,maar hoe meer hoe beter.

 

passieve inlaat kan prima,zelf gebruik ik een passieve inlaat bij 2500m² afzuigers,zolang je maar voldoende gaten heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok , bedankt voor de reactie.

Maar nu weet ik eigelijk nog niet 100% zeker of het niet te koud zal worden in mijn hokje bij vriesweer ..

 

Bijkomende vraag = hoe kan ik het makkelijkst/goedkoopst mijn ventilator dimmen ?

Had toch graag mijn ventilator op een 3tal verschillende toeren laten draaien .

Ben niet zo'n electronisch techneut, dus aub geen moeilijke elektronische schema's :whistling

 

Greetz,

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Jannick,

 

Het issoleren van je kweekruimte in je schuurtje zal zorgen dat je schuurtje als buffer optreedt. Dit is uiteraard een goed begin maar zoals je zelf vermoed, misschien niet voldoen in de koudste periodes van het jaar. Hiervoor kun je voor weinig geld een verwarming voor kopen. Al met een kleine straalkachel of iets dergelijks kun je de ruimte verwarmen als de lampen uit gaan.

 

Wat betreft de passieve inlaat is het voldoende als je in je schuurtje wel een raampje of iets dergelijks open kan zetten.

 

En de grootte van de plantenbakken is uiteraard afhankelijk van het aantal planten dat je wilt gaan zetten.

Hoe minder planten per m2 hoe groter de planten bakken kunnen zijn en moeten zijn. Je wilt met minder planten immers wel grotere planten kweken.

 

Aan de hand van de kweekverslagen kun je snel achterhalen welke maat bakken men gebruikt bij een bepaald aantal planten per m2.

 

En voor het dimmen van je ventilator heb je een dimmer nodig. Als die automatisch moet reageren op de temperatuur dan heb je een thermostaat nodig. Als je wilt werken met vaste standen bij het dimmen heb je een standen dimmer nodig(Dit wordt dan wel duurder). Ook met een gewone fandimmer en thermostaat kun je in ieder geval vaak wel een minimum en maximum stand bepalen. Dan is maximaal het volle vermogen.

 

Maar dimmers en thermostaten zijn niet goedkoop. Let voornamelijk op het vermogen van de dimmer, dit moet worden afgesteld op je ventilator vermogen.

 

Veel succes en groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ASGrow, bedankt voor de reactie.

 

Ik dacht eraan om deze dimmer+thermostaat te kopen: klik

Is dit een goede keus om aan te sluiten op een 1500m³ slakventilator ?

Of bestaan er betere in dezelfde prijsklasse?

 

- Bijkomende vraag:

Wat is de beste manier om je panelen (van 2mhoog) op een dubbele bodem te bevestigen?

Ik wil geen hoogte verliezen en daarom dacht ik om een aparte dubbele bodem te maken waarna ik mijn hok hierop bevestig, maar ik kan niet echt een goede manier bedenken om de platen STEVIG op de bodem te bevestigen..

Iemand een idee met eventueel klein tekeningetje om het te verduidelijken ?

 

Greetz,

 

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wat vragen

 

-dikte van mdf platen voor dubbele bodem te maken, er komt heel wat gewicht op dus was aant denken aan 24mm, of moet het nog dikker zijn?

 

-kan je een ventilator (om warme lucht onder je lampen te verplaatsen) aansluiten op 4x600w schakelklok, ik ben van plan voorlopig maar 2lampen te gebruiken, dus dacht ik om die ventilator aan te laten gaan wanneer de lampen aangaan, maar is dit mogelijk ?

 

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je het over een pc ventilatortje... ofniet..? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, of een honeywell die ik kort bij men lampen zet ofzo, gewoon iets om de lucht te laten circuleren als de lampen aanzijn.

 

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jannick,

 

ik zou het hokje goed gaan isoleren, en als je een dubbele bodem gaat maken zou ik daar geen mdf voor nemen als dat nat word gaat het uitzetten, kan je het wel goed schilderen maar toch.

 

Als je toch met 2lampen wilt gaan werken. dan zou je mischien weet niet ofo je de ruimte hebt 12/12 kunnen draaien scheeld weer in de stook kosten kijk naar mijn systeempje hier in de bouwdoos, dat werkt aardig goed..

verwarm nog wel bij, maar heel wat minder dan normaal

 

Groetjes Miss Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm,

 

Wat zou je dan aanraden om te gebruiken voor men dubbele bodem ?

Watervast MDF(zovan dat zwarte) kost hier 40euro/plaat en ik zou er dan 2 platen van nodig hebben, is er geen goedkoper alternatief ?

 

Greetz,

Jannick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...