Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
waterpijp73

Moederplant-selectie

Recommended Posts

Wil binnenkort eens met een stuk of 4 moederplanten gaan experimenteren....

 

Deze wil ik uit zaad op gaan kweken....

 

Alleen vroeg ik me af of ik zo'n ''zaad-plant'' wel de geschikte moederplant is ?

 

Is het niet beter om bijv. 4 planten uit zaad te kweken, en dan bijv. van iedere plant een stuk of 10 stekjes te snijden, en de 4 mooiste stekjes (van de 40) maak je de uiteindelijke moederplant van..

 

of zijn die stekjes altijd minder dan de moederplant zelf ?

 

 

ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat 't alemaal vrouwtjes zijn :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed is bloei je de oorspronkelijke zaadplanten af tijdens je selectie, dus dan ga je automatisch verder met de stekken als nieuwe moeders. Daarnaast is het inderdaad makkelijker stekken te snijden van de opgekweekte stekjes omdat je zo zeker weet dat alle stekken dezelfde eigenschappen hebben. Als je stekken snijd van meerdere zaadplanten zullen deze natuurlijk elk hetzelfde worden als de moederplant, dus als je veel variatie in je zaailingen had zal dat terugkeren bij de stekken.

 

Waarschijnlijk hou je van een selectie dus niks anders over dan de wiet van de zaadplanten en de tijdens de groei gesneden stekken, aangezien je van tevoren nog niet weet welke planten 'uitverkoren' worden. Je nieuwe moederplant zal in dat geval dus een stek van de oorspronkelijke zaadplant zijn. Het DNA is hetzelfde als dat van de zaadplant, dus met de stekken hiervan zou in principe niks mis moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...