Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gundamen

Zelf Eenvoudig Extra Co2 Maken?? Geef Even Je Mening

Recommended Posts

ok wat dachten jullie hiervan om een beetje extra co2 in de kweekruimte te brengen?

De volgende omschrijving is bedoeld voor een aquarium dus er wordt een bruissteen gebruikt, misschien kan je dit toepassen in je voedingsvat maar ik zou het gewoon aan een actieve/passieve inlaat gewoon zonder bruissteen laten vloeien. Zo wordt het binnengezogen en direct wat verdeeld in de lucht die naar je plantjes gaat.

 

Hier volgt dus mijn fantastisch copy-paste werk:

 

een zoetwater aquarium met planten heeft

co2 nodig op het moment dat je een echt plantenaquarium wilt zeker

 

eerst werkte ik met een carbo plus toen die plaat bijna op was heb ik is de gist methode gebruikt

dit werkte net zo goed dus daarom wil ik de

BESTE gist methode uitleggen voor wie dit ook wilt

 

nodig:

coca cola fles 1.5l

luchtslang

bruisteen

gist (supermarkt in een pakje 40cent)

suiker

cocacolafles 0.5 l

 

 

hoe maak je het :

 

in de 1.5l fles gaat 125gr suiker 2 gr gist

3/4 water dit geheel gaat gisten en het koolzuur (co2) stijgt op

in de dop boor je een gaatje waar de luchtslang maar net in past deze slang duw je door de dop

ongeveer 2 cm er door hij moet niet in het water komen nu kun je aan het uiteinde een bruis steen hangen en deze in het water hangen maarrrr er kan ook schuim ondstaan en dit mag niet in het water komen hier is het kleine flesje voor

 

boor in de dop van 0.5 l fles 2 gaatjes

in het eerste gaatje gaat de slang van de grote fles deze moet de bodem bijna aanraken

in het 2e gaatje een andere lucht slang deze duw je ongeveer 2 cm in de dop het uiteinde komt een bruisteen deze komt in je visbak

vul het kleine flesje voor 3/4 met water

wat doet het kleine flesje?

de co2 met eventueel schuim komt op op de bodem van het kleine flesje er uit

het water filtert het schuim van de co2 alleen de co2 komt boven en dit gaat via het laatste slangetje je bak in

 

als je licht brandt moet je co2 hebben als het uit is gebruiken je planten het niet

het gist proces werkt echt goed bij zon 30 graden

wat je moet doen is een manier vinden dat de fles overdag warm is snachts koud

je kunt hem b.v hem in de licht bak zetten of bij de verwarming

of verzin er zelf wat voor

 

wat ik heb gedaan ik heb in de 1.5 l fles

een verwarming staaf die ik over had gedaan

ik heb aan de zijkant een sleuf gemaakt met een mes dat ding er in gedaan van een extra fles

het middengedeelte gebruikt hier een gaatje in geboord snoer er door stekker er weer aan

'het middengedeelte van die fles vol met sileconenkit gespoten overal goed tussen vooral de snoer

 

laten drogen klaar

 

sluit het aan op een tijklok

en je hebt overdag co2 en snachts bijna niet

de verwarmingsstaaf hoeft maar een goede liter op te warmen dus slaat bijna niet aan

 

bij mij werkt dit zeer goed in een zeer vol planten aquarium van 1meter

het werkt een goede 2 weken daarna alles eruit gieten en gist water en suiker er opnieuw in

 

voor een vriend heb ik het zelfde gemaakt met een

jerry cannetje omdat hij een plante bak heeft van

700liter

 

eindresultaat:

zeker als je zon verwarmingsstaaf gebruikt

1 je planten groeien super

2 het kost vrijwel niets

3 ik ken er nu 5 die dit gebruiken met mijn verwarmingsstaaf idiee en alle zijn er zeer tevreden over

4 door je verwarmings staaf heb je co2 overdag vrijwel geen snachts

5 dit werkt voor de grootste aquariums alleen moet je net als bij een vriend van mij een iets grotere fles of can of campingfles gebruiken

en b.v ipv 125gr suiker 250 gr en 2gr gist 4gr gist enz

6 teveel co2 komt met deze methode vrijwel niet voor teweining kun je zelf aanpassen door minder gist enz

7 die vriend van mij gebruikte hiervoor een co2

systeem van 700 euro

nu een systeem van 6 euro

en het werkt net zo goed

 

 

Of als je het echt visueel wil kan je hier ook kijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is vreemd, ik had echt wel reacties verwacht, maar blijkbaar overschat ik het belang van co2.

Het is al tientallen keren gelezen maar niemand reageert erop....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar.

 

Zoekt en gij zult vinden. . . :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, co2 wordt niet of amper opgenomen via de wortels, maar er bestaan wel mogelijkheden genoeg om de lucht in je kweekruimte co2 rijker te maken. Dus dacht ik als gist co2 maakt dan laat je gewoon die co2 in je hok komen, in de lucht dus, dan hebben ze net dat ietsje meer. De beschreven manier is dan ook heel kleinshalig, ik vroeg me af of het hoe dan ook wel effect zou hebben. Er is ook beschreven hoe dat te doen met de tijdsklok zodat je alleen tijdens licht extra co2 zou toevoegen.

 

De co2 opname via het blad is een feit, daarom dacht ik dat dit interessant was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suffie, wat jij gedoelt is CO2 opname door de wortels en Gundaman bedoelt CO2 opname door de huidmondjes, (wat ik als leek het een beetje begrepen heb). :smoke

 

edit: gundamen was me net voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist over CO2 toegift door de huidmondjes is zoveel bekend, ze leggen niet voor niks een CO2 netwerk aan in de randstad/bollenstreek, doet echter niks af aan m`n eerdere comment over tabs, btw gist= schimmels. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

En over gist en schimmels weet jij (beroepshalve) veel meer dan ik er van weet, en dat wou ik maar zo houden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heb je het nog steeds niet goed gelezen...

De gist zit in een gesloten fles, je kan er nog een tweede fles bijdoen waar het gas (co2) van de gistfles doorgaat als door een waterpijp om onzuiverheden te filteren. De gistfles ververs je regelmatig. Tevens: gist en suiker maken niet alleen co2 mar ook alcohol, vandaar dat wijnkelders ook co2 melders hebben :P.

 

Alcohol laat denk ik niet echt toe dat schimmels groeien, zeker als je je zelfgemaakte co2 systeem schoon houdt. De post die ik kopieerde zegt duidelijk dat het al door meerdere mensen getest is in een aquarium, dit zal dan ook wel voor warmwateraquaria zijn met tropische waterplanten en dus ook tropische vissen. Beide gevoelige dingen, zeker voor schimmels en dergelijke, blijkbar hebben ze er geen last van.

 

 

Kijk anders even voor de duidelijkheid naar de link onderaan m'n eerste post. Daar zie je het visueel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kijk anders even voor de duidelijkheid naar de link onderaan m'n eerste post. Daar zie je het visueel.

Die had ik inderdaad gemist.

Ik ga je volgen, veel succes ! :P

 

p.s.

En over gist en schimmels weet jij (beroepshalve) veel meer dan ik er van weet, en dat wou ik maar zo houden :P

Mwah, kennis is macht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk !

En het werkt , heb dit zelf ook al een paarmaal toegepast.

Maar let op dat je op tijd stopt voor de bloei want op een of andere manier remt het de bloei.

En opletten als je plant sneller werkt en groeit dan moet je wel op voeding en dergelijke letten .

 

Ik gebruikte gewoon 20L emmer ,10L water erin halfe kilo suiker en een aantal zakjes gist.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is vreemd, ik had echt wel reacties verwacht, maar blijkbaar overschat ik het belang van co2.

Het is al tientallen keren gelezen maar niemand reageert erop....

Neuh, maar de methode die jij beschrijft is al redelijk algemeen bekend in kwekerskringen. Het werkt zeker, dus wat dat betreft is het altijd handig het weer eens terug te lezen. En bovendien een goede uitleg, dus... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee gunda

 

leuke topic . keep up the good work

 

en suff was weer suff he . :P

 

en hoeveel gist heb je dan wel wel niet nodig voor een hele kweek

 

De vriendelijke groei en bloei groenten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof, nu weet ik waarom er weinig reactie is, maar toch bedankt voor het complimentje.

 

Ik heb al veel gelezen hier op het forum, vandaar dat ik ook wist dat er co2 opname via de huidmondjes op het blad is. Het is echter wel zo dat ik een half leven bezig ben met het lezen van alles dat op dit forum staat. Vandaar dus dat ik even dacht origineel te zijn, blijkbaar dus niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het tof dat je met deze info op het forum komt, al staat het er al. Betekend dat je probeerd een goed steentje bij te dragen :P .

 

 

en voor mij is dit de eerste keer dat ik het lees, erg interessant.

Misschien ga ik het ook doen.

maar inderdaad, hoeveel gist heb je wel niet nodig en hoeveel suiker wel niet. Als je het steeds wil verversen? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zo veel hoor, het recept hier spreekt van 1 liter water ongeveer met 125 gram suiker en 2 gram gist.

Buble zei dat hij het met 10 liter water doet, dat is dan 1250 gram suiker of afgerond een kilotje en 20 gram gist, alleen denk ik dat je het misschien met iets minder ook kan, gist zijn namelijk cellen. Door ze suiker en warmte te geven gaan ze zich vermenigvuldigen. Je zou dus moeten testen hoeveel je nu eigenlijk nodig hebt voor grotere emmers, maar ik denk dat de verhoudingen van het originele recept wel goed zijn.

 

Waarschijnlik zal dit ook na 10 tot 14 dagen 'op' zijn. Lees hier dus dat de voornaamste co2 productie voorbij is. Dan moet je het vervangen. Aangezien dit dus niet voor consumptie bestemd is kan je lage kwaliteit suiker en gist gebruiken, beiden zijn al niet zo duur, maar als je dan nog eens iets kiest dat niet echt voor consumptie is dan wordt het spotgoedkoop.

 

Het hoeft ook niet de hele kweek door zoals Buble ook zei, enkel tijdens de groei. Ga nu maar eens opzoeken hoeveel zo een carboplate kost of een andere co2 maker en vergelijk zelf :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het helemaal met Duderstyle eens! M'n reply was niet bedoeld om het topic af te kraken, integendeel. Heel nuttige info. Als alles maar één keer gezegd mocht worden zou dit forum snel doodbloeden vrees ik...

 

Bedankt voor je post! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

No offence taken :P

Ik moet toegeven dat het een beetje een beginnersfout was om niet eerst even te zoeken, maar oude topics terug bovenin de lijst zetten kan ook niet de bedoeling zijn.

 

Om m'n goede bedoelingen te tonen zal ik binnenkort eens een lijstje maken van topics die ik interessant vond, heb er al eentje gevonden waar grotendeels hetzelfde principe besproken werd en waarbij de conclusie was dat 350 gram suiker theoretisch 25 liter co2 oplevert, over welke termijn is me nog nie helemaal duidelijk, maar ik zoek het nog even op.

 

Laat deze thread dan een goed naslagwerk worden he :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

High,

Mijn ervaring is simpel ,het werkt ongeveer 10/12 dagen .

Na 10/12 dagen kun je er op nieuw een halve kilo suiker bij gooie en gaat het nog even door .

 

Gebruik het alleen tijdens de groei want het remt je bloei af .

 

Succes met experimenteren, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet wel je water ook deels vervangen, want de gistcellen (liefst biergist ofzo) maken alcohol aan en daarvan gaan ze zelf dood eens dit 16 a 18 graden (procent alc. dus) heeft bereikt, dus hoe langer ze in hetzelfde water zitten hoe trager het werkt. Tot het moment dat alle gistcellen dood zijn.... Daarom dat er gestookt wordt, alles wat boven 20 graden is is gestookt of er is gestookte alcohol aan toegevoegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik vind het toevoegen van co2 een interessant onderwerp. Wat zyn tot nu toe je ervaringen met het toevoegen van de co2 op deze manier?

Ook ben ik benieuwd of de manier van Atmospere met Bv Soda + een zuur, inderdaad een betere co2 opbrengst geeft? Of wat anders de beste oplossing hiervoor is. En of dit ook in deze opstelling met de waterverwarming werkt, waardoor je dus alleen overdag co2 toevoegt.

Heeft iemand ook een fototje van de co2-opstelling?

Laatste vraagje wat voor soort gist kun je hier het beste aan toevoegen? En waar krijg je deze gist?

Groeten Vincent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow ik haal hier nog een oude topic van me vanonder het stof, sorry voor de xtreem late reactie maar ik heb het nog steeds niet zelf geprobeerd, al wat opzoek gegaan naar biergist destijds, maar niet direct gevonden en ik was met andere dingen bezig.

 

Ik ga er binnenkort eens over nadenken. Als ik zoiets nieuw maak ga ik meestal eerst uren en soms dagen zitten zoeken op het net om alle info te vergelijken. Ik noem het internetvervuiling, er bestaan tegewoordig zoveel pagina's over elk onderwerp dat je eigenlijk al meerdere pagina's moet gaan vergelijken om de waarheid eruit te filteren.

 

Dat was dus ook de reden dat ik deze topic gestart had, er zijn wel enkele reacties geweest van mensen die het zelf al hebben toegepast, maar zoals je zelf kan merken kan je er enkel uit afleiden dat het werkr. Ikzal zelf een uitgebreid verlsag maken als ik het experiment start.

 

ik heb nu toch de drang om een aparte voorgroeiruimte te voorzien dus dat is aleen maar handiger, ze kunnen het blijkbaar het best gebruiken tijdens de groei en een kleinere ruimte maakt de CO2 opstelling aanzienlijk kleiner, geen emmer maar een fles dus. Ik zal vermoedelijk dus ook rekening moeten houden hiermee als ik het hokje maak. Ik weet dat CO2 zwaarder is dan de meeste andere gassen in de lucht dus als je hok verkeerd gemaakt is en je niet genoeg ventilatie hebt kan het misschien ook wel nadelige gevolgen hebben.

 

Het is dus de bedoeling deze informatie te vinden. Ik schuim rustig het net en het forum verder af zoals ik doe sinds ik hier voor het eerst kwam bijna 2 jaar geleden. Ik heb nog steeds maar een fractie gelezen van wat ik wil weten en ik kan zeker nog heel veel leren. Ik post de link van het bouwverslag en en de resultaten ook hier als het zo ver is. Ik heb wel de gewoonte heel veel op te zoeken om niet 10 keer opnieuw te beginnen, ik wil m'n plantjes niet dood en ik wil er alles over weten voor ik eraan begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffffffffffffffffffffff,

 

Cola flessen, gedoe, gedoe, en dan de afzuiging vol gas omdat het zo warm is. :smoke

Ik wil niet onaardig zijn hoor, zeker niet.

CO2 bemesting is ook niet slecht of zo, juist niet. Maar als je een cola fles als CO2 generator afzet tegen je afzuiging....................

 

Even wat ouwelullen wijsheid;

 

Vroeger..............hadden we (kuile en geen bulte ;) ) onder de stektrays een laag turfmolm gemengd met melasse (suikerstroop) en wat VAM-compost voor de beestjes.

Deze laag genereerd CO2 (door afbraak van turf en suiker) onder de stekjes en bevorderd zeker de wortelvorming. Maar deze CO2 kon niet weg omdat er plastic over lag en de kweektafels opstaande randen hebben. (CO2 is zwaarder dan lucht)

 

Een andere oude methode om CO2 te maken is een grote bak lava brokken (3-5cm) besproeien met een mengsel van melasse en wat broodgist d.m.v een voorraadvat en een pomp.

En ja, dat stonk als de hel. En als het niet meer schuimde ging er weer wat melasse bij.

Volgens mij kon je vodka stoken van die voorraadbak. :P

 

Wel gingen dan de ramen dicht, anders was je de CO2 weer kwijt.

 

Vandaar dat CO2 bemesting niet zomaar iets is.

 

Een klein beetje met de afzuiging vol gas is zinloos.

 

Wel, wellicht heb je iets aan dit boertje.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat toevallig een stuk in de krant over co2 kweken

Dat de grote jongens steeds vaker deze manier van kweken gaan toepassen en het gevaar wat ermee gepaard gaat

 

het mooie van co2 kweken is dat de temp. juist hoger mag zijn en er dus minder afzuig nodig is

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep Bubble,

 

CO2 heeft grote voordelen en een klein gevaar voor verstikking. Zoals een Pool die tussen de paprika ging slapen en maar net op tijd gevonden werd. CO2 is zwaarder dan lucht, had hij even niet door. Had nog wel een paar dagen hoofdpijn.

 

In hydro is het simpel; gewoon CO2 tabs van VELDA voor vijverplanten in je bak gooien.

Of hetzelfde spul bij NoMerci.

 

In aarde zou je mijn trukje kunnen proberen; meng suikerstroop/ of kalivinasse en broodgist door je gietwater en geef daar wekelijks water mee. (in plaats van gist kan je ook wat VAM compost door de grond doen, maar dat werkt langzamer.)

Van oorsprong is dit een methode voor heester en coniferen stek.

Werkt het beste als je hokje opstaande randen heeft waardoor je de CO2 langer vast houdt.

Je zal merken dat je planten veel meer haarwortels gaan aanmaken. Dat steld ze in staat meer voeding op te nemen.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dat loopt in dezelfde lijn als wat er al gezged is.

MAar jij hebt het vooral over de opname via de wortels. CO2 zit ook gewoon in de lucht en de plant neemt echt wel CO2 op via de bladeren ook.

 

Zoals gezegd heeft het ook vooral zin tijdens de groei, dan staat je afzuiging ook niet zo hard. Meestal zijn dat ook kleinere ruimtes waarin je een minder zware lamp hebt of beter nog TL of spaarlampen om niet te veel warmte te maken.

Hierdoor moet je dus ook minder afzuigen.

 

Gist in de grond? lijkt me nogal gevaarlijk, zoals je terecht aangeeft wordt er meer dan CO2 geproduceerd, dingen die niet gasvormig zijn en dus achterblijven in je aarde.

 

Het gevaar voor verstikking is juist kleiner met een kleine CO2 opstelling en het zal ook niet zo snel misgaan, want je kan ook te veel CO2 hebben. Het is ook bedoeld voor een mini TL groeihokje dus dan moet het niet groot zijn. Als je het groot wil dan kan je genoeg professioneel materiaal kopen daarvoor.

Als het te klein blijkt dan maak ik het gewoon iets groter en lukt het niet dan heeft het me amper wat gekost en was het toch een leuk experiment. Om het verschil te zien zou je eigenlijk 2 identieke hokken met steken moeten hebben om te vergelijken he, maar dat gaat me wat te ver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...