Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokyghost

Hoe Erg Is Meeldauw?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Na wat gezocht te hebben op dit :specool forum & wat "gegoogle" kan ik er helemaal niet meer aan uit.

Ik ben aan mijn eerste kweekje begonnen en probeer zoveel mogenlijk te zoeken en te lezen dit alles tijdens het roken,met als resultaat : de plantjes hun problemen komen sneller dan ik ze kan opzoeken :verrygood .

Maar zo leren we het snelst :specool swat.

Na eerst een behandeling tegen spint (alle plantjes zeiknat gespoten met "antispint"van de growshop in 2de week bloei)

ook maar roofmijd uitgezet.En toch blijft er witte poeder bijkomen

med_gallery_8371_1044_378791.jpg

 

gallery_8371_1044_399044.jpg

 

gallery_8371_1044_191801.jpg

 

Zou dit "meeldauw"kunnen zijn ?(ik heb wel nog geen enkel spint beestje kunnen opmerken) .

En wat kan er in het ergste geval gebeuren met die meeldauw ?

Wat kan ik het beste doen nu ?

 

- alle bladeren verwijderen die wit zijn ?

- spuiten met Eupareen of Thiofanaat-methyl (Topsin®M)

- spuiten met Exact van Bayer

- oorwormen ???? ne hoeveel per plant ?

 

Ik dank u alvast om dit topic even te lezen en hoop snel bij te leren :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo je hebt meer problemen dan alleen meeldauw hoor ...

 

Voor de meeldauw kan je nog wel wat spuiten .. in welke week bloei zit je ?

 

Hoe dan ook meeldauw is lastig je ventilatie is niet voldoende ne je moet ff flink ontsmetten..

 

Zoek ff op meeldauw ....

 

Groetjes

 

The Afghany Warrior

Share this post


Link to post
Share on other sites

//Edit 'Rich': onnodig quoten

 

Hey lekker snel al een reactie :smoke

Ik ga momenteel aan week 5 starten

ok ontsmetten bedoel je dat ik best hokie ff kuis met dettol ofzo ?

en zal alvast mijn ventilatie verhogen

 

Thx voor de reactie

Edited by Rich

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga momenteel aan week 5 starten

 

Spuiten in week 5 is niet goed voor je wiet, daarvoor ben je te laat.

hoeveel planten heb je ?

 

Ontsmetten met alles wat je maar kan krijgen zou ik zeggen ... al het groen moet eruit en je moet een nieuw begin maken.

 

 

Groetjes

 

The Afghany Warrior

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt er nu niets meer aan doen. Had er laatst ook opeens behoorlijk last van. Leek in week 8 wel alsof het gesneeuwd had op de bladeren. Aantasting van de toppen valt heel erg mee, tijdens het knippen is het zo weg, maar het verzoorzaakt wel een achterstand. Opbrengst was een stuk lager. Gelijk alles drastisch schoongeboend, ontsmet,gelucht en weer geboend. Als de stekkenboer geen kadootjes meegeeft ben ik er voorlopig weer vanaf. Heb nog wel even de jonge dames preventief gespoten met e.o.a bayer goedje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch ff spuiten met Exact. Je zit pas in week 5 tenslotte. Je opkoper ziet het gelijk als er meeldauw heeft ingezeten. Boven maakt het het knippen een stuk lastiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij wat Bambo zegt .

 

De oorzaak van meeldaauw is mij nog niet helemaal duidelijk , maar ik denk dat het zeker niet alleen met klimaat te maken heeft of een vieze ruimte . Ook de weerstand van de plant speelt een rol . Meestal heb ik het gezien bij te oude stekken ( te vaak doorgestekt) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Afghany Warrior

Yo je hebt meer problemen dan alleen meeldauw hoor ... ??

 

hoeveel planten heb je ?

 

Oei maar ik ga eerst proberen die meeldauw te bestrijden :specool

 

Het gaat hier over 26 plantjes op een ruimte van 1 bij 2m

Mij is verteld dat het 20x K2 en 6X ben vergeten wat de andere soort was :specool .

 

Bambo

Je opkoper ziet het gelijk als er meeldauw heeft ingezeten

 

Dit is zo erg niet want het zal voor eigen gebruik zijn :smoke

 

Voilla ,k'ga nu mijn hokie hellemaal poetsen en heb zonet "HERMOVIT" gekocht bij het tuincenta hier.

 

Iemand ervaring met dit goedje (hermovit van aveve) spuitzwavel wordt het ook genoemd

Die van bayer hadden ze niet op vooraad :verrygood

De bijsluiter heeft het over verschillende gewassen maar uiteraard niet over die waar ik het voor nodig heb :wOOt en de dosering zal wel van groot belang zijn denk ik.

Voor druivelaars met echte meeldauw raden ze aan 60 - 80g/10 liter water vöör de bloei en 30 - 50 g/10 liter water na de bloei.

 

Ik zou er dus 40 g/10 liter water in willen doen ?

 

Groetjes

Edited by smokyghost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet niet de Grond / Potgrond en alle plantenresten wegtegooien,

anders heb je het bij de volgende kweek weer terug.

 

Ik heb het de afgelopen twee jaar met mijn wijnplant meegemaakt.

De doden plantenresten zijn ook een bron van besmetting.

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moment!!!! Al is het voor eigen gebruik, Meeldauw vreet in feite de hars op en daar ben je ook als eigen gebruiker niet gelukkig mee. Ik heb de gevolgen van Meeldauw onlangs nog onder m'n kijkertje bekeken. Verkijk je niet op Meeldauw, het lijkt onschuldig met wat witte wolkvlekjes in het begin maar het gaat ras verder!

Baycor van Bayer helpt ook tegen Meeldauw maar ik vind persoonlijk Exact net ff beter. Maar goed als op de gebruiksaanwijzing van dat spul van jou staat dat je het tegen Meeldauw kunt gebruiken dan zou ik altijd de zwaarste dosering aanhouden.

En Torsti heeft helemaal gelijk, Meeldauw laat sporen achter dus alles moet schoon de volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, Smokeyghost,

Om het hok schon te maken, gebruik een fungizid.

Zwavel heeft een werking tegen gisten, het wordt ook in de wijnbouw gebruikt (Denk maar an goedkoope wijn, er staat gezwafelt op = het betekent voor heel veel mensen hoofdpijn!).

Ik weet niet of het tegen meeldauw werkt. Die middelen, welke Bambo aangeeft werken tegen meeldauw.

 

Sterkte ermee

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...