Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hablibabli

Kweekverslag Spectrum Reflex Master Tl-d

Recommended Posts

Overigens is het niet erg om ze dichter bij elkaar te zetten, dat geeft alleen maar een veel intenser licht door de overlapping. Mijn TLD's zitten van hart tot hart 8,5 cm van elkaar, in de spectrum zitten er 8 op 1 m lengte (iets naar binnen) waardoor ze schat ik zo 11 cm uit elkaar zitten (klopt dat bij nameten?)

 

Doordat je geen armaturen ziet lijkt het een grotere tussenruimte, maar het valt volgens mij wel mee.

 

Als je kijkt wat de uitstraalhoek van de buis is en de ideale afstand tot het gewas dan kun je ook makkelijk berekenen hoever ze uit elkaar kunnen (wel rekening houden met de dikte van de buis daarbij!). Volgens mij (effe wat berekeningen op losgelaten) klopt dat aardig bij een hart-hart afstand van 11 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Ik zal het vanavond even nameten.

Ik weet wel dat ik tussen de buizen door net een liter potje omhoog kan halen er tussendoor.

 

Groetjes,

 

Romy

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanaf een hartafstand van 9 cm tussen deze lampen krijg je een effectievere belichting,bij 11 cm een nipte overlapping,en bij 13 cm krijg je bijna geen overlapping meer voor ons doel op 5cm van je planten,ben van oordeel dat indien je deze lampen in warmwhite voor de bloei zou gebruiken,en je een hartafstand van 6 centimeter zou respecteren je een fraaie oogst mag verwachten in een sog of scrog opstelling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit ik redelijk goed met mijn 8,5 cm :smoke Hoe meer hoe beter uiteraard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal ... super om te zien dat er zoveel mensen met tl kweken . en naartuurlijk ook dat SR nu ook op het forum te zien is hoop dat het allemaal naar tevredenheid loopt. bijdeze succes allemaal :smoke . want ik durf bijna het woord spaarlamp /tl verlichting in een GS niet te noemen.ze praten allemaal maar of zoeen 600/400 watter geen energie vreet!!! en warmte enzz..... toch vindt ik zoeen SR set ook best duur volgens mij en mij ervaring kan je beter alles los kopen .en niet die gamma shit {sorry whazzup} want dan zit je nog met die oude ballasten die gruwelijk heet worden en warmte is nog steeds energie koop gewoon 1/meerdere electroniche ballasten en losse tl voetjes draad en niet te vergeten de tl,s kleur 840 en 827 dit kost de helft van zoeen SR set :verrygood . zelf heb ik 8x18 watt eigenlijk een mini SR later meer daar over???? :specool verder suc6 ga dit zeker volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was al een tijdje met het experiment bezig toen ik de 1e topic plaatste. Dus zal ik het verslag beginnen bij 3 weken geleden en in een paar stappen naar het heden gaan. Daarna zal het natuurlijk een stuk stiller worden, zeker omdat ik wel op 12, 13 weken bloei reken.

 

Eerst iets over de inrichting van het hok.

Je kunt de SR armaturen aan kettingen oid ophangen, maar dat was in mijn geval niet te doen. Moest een bestaande kast gebruiken en dan is het behelpen. Helaas is de ergonomie nu ronduit rampzalig – ook voor het nemen van overzichtsfoto’s. De achterste planten zijn alleen nog te bereiken wanneer je je op 1 been in een s-vormige krul weet te buigen... Pure poweryoga. Ach ja, het is een proefopstelling moet je maar denken. Omdat het plafond van de kast extreem hoog is houten standaards van ca. 1.45 m hoogte gemaakt waarop de armatuur rust. Nadeel is dat je de planten moet verplaatsen ipv de armatuur als je ze dichterbij/verder van het licht wilt hebben. Maar goed, dat geeft alleen de 1e paar weken wat extra moeite, tot het scrog-net (dank aan scrogmaster sannie!) is bereikt en het buigen kan beginnen.

 

http://www.wietforum.nl/uploads/1163980680...014_1347270.jpg

 

Standaard met platen piepschuim voor de reflectie

 

Scrog uiteraard omdat de toppen dan zoveel mogelijk op dezelfde hoogte en zo dicht mogelijk bij het licht komen. Het ‘net’ (geplastificeerd tuingaas) hangt op zo’n 25 cm onder de lampen. De plaatsing van de planten op een verhoging heeft als voordeel dat de frisse lucht er mooi van onderaf doorheen waait en je meer mogelijkheden hebt om met de luchtcirculatie te spelen. Op een paar poten een plaat gelegd. Om de potten de 1e weken zo dicht mogelijk bij het licht te krijgen dikke platen piepschuim onder de potten gelegd. Afzuiging met een (dacht ik) 300 kuub afzuiger met bijpassend koolstoffilter en een dimmer. De luchtinlaat wordt verzorgd door een computerfan en een badkamerafzuiger, ook met een dimmer te regelen. De lucht komt gewoon uit de woning, maar omdat ik ’s nachts het raam open heb en de verwarming uitstaat, moet er genoeg frisse lucht zijn. Overdag is het gewoon rond de 20 graden in huis, dus dat riekt naar optimaal. Hoop ik dan maar. Luchtcirculatie mbv een computerfannetje en een kleine zwenkven. Ook een luchtbevochtiger, gewoon een standaard huis-tuin-en-keuken ding met hygrostaat. Oja, de verwarmingsketel zit in dezelfde kast, wat naast een gelijmatige temp. misschien nog wat bruikbare extra CO2 kan opleveren?

 

http://www.wietforum.nl/uploads/1163980680...014_1336516.jpg

 

Tafel van onder, links de inblazer(s)

 

De planten staan in 6,5 literpotten die op hun beurt in bakken staan; niet alleen om lekwater op te vangen, maar vooral omdat ik heilig geloof in water geven van onderen. Gebruik trouwens bij voorkeur regenwater. De aarde is licht bemeste standaardkwaliteit uit de growshop, wel heb ik bacterie- en schimmelcultures toegevoegd (weer een tip van die dekselse sannie!). Voor alle zekerheid de stekken de eerste 3 weken wekelijks besproeid met (biologisch) anti-beessies middel, idem met bladvoeding. De voeding is, voorzover dat werkelijk bestaat, biologisch, ook wortelstimulator gegeven bij het verpotten. Wil wel gelijk proberen alles optimaal te doen, zodat ik hopelijk tegen de grens van het maximaal haalbare aankom.

 

De planten zijn Amnesia (13 stekken van eigen zaadmoeder) en Super Silver Haze (5 x), ook zelf gemaakte stekken. Wat het experiment extra interessant maakt is dat volgens ‘those in the know’ beide soorten in feite dezelfde zijn. Dat gaan we dan ook snel genoeg zien. Volgens mij zijn beide (?) soorten geen 100% zuivere sativa’s, maar toch groeien ze een stuk langer door (in tijd en lengte) dan indica’s. En natuurlijk bloeien ze vrij lang. Gelukkig wordt je dan ook beloond met een goeie opbrengst, zoals onder de standaard lamp bleek.

 

http://www.wietforum.nl/uploads/1163980680...014_1360057.jpg

 

Dag 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ga je ook afbloeien onder die buizen?

Ik ben bang dat je een beetje veel tekort gaat schieten!!!

 

greetz sannie

 

Ja dat is wel de bedoeling, maar wat bedoel je met tekortschieten? Te weinig licht >> te weinig opbrengst neem ik aan? Als ik 2 ons haal haal vind ik het al een succes, vlgs mij moet dat kunnen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was al een tijdje met het experiment bezig toen ik de 1e topic plaatste. Dus zal ik het verslag beginnen bij 3 weken geleden en in een paar stappen naar het heden gaan. Daarna zal het natuurlijk een stuk stiller worden, zeker omdat ik wel op 12, 13 weken bloei reken.

 

Eerst iets over de inrichting van het hok.

Je kunt de SR armaturen aan kettingen oid ophangen, maar dat was in mijn geval niet te doen. Moest een bestaande kast gebruiken en dan is het behelpen. Helaas is de ergonomie nu ronduit rampzalig – ook voor het nemen van overzichtsfoto’s. De achterste planten zijn alleen nog te bereiken wanneer je je op 1 been in een dollar-vormige krul weet te buigen... Pure poweryoga. Ach ja, het is een proefopstelling moet je maar denken. Omdat het plafond van de kast extreem hoog is houten standaards van ca. 1.45 m hoogte gemaakt waarop de armatuur rust. Nadeel is dat je de planten moet verplaatsen ipv de armatuur als je ze dichterbij/verder van het licht wilt hebben. Maar goed, dat geeft alleen de 1e paar weken wat extra moeite, tot het scrog-net (dank aan scrogmaster sannie!) is bereikt en het buigen kan beginnen.

 

gallery_8551_1014_1347270.jpg

 

Rek, plantjes even wegdenken want deze foto is wel van een paar weken later

 

Scrog uiteraard omdat de toppen dan zoveel mogelijk op dezelfde hoogte en zo dicht mogelijk bij het licht komen. Het ‘net’ (geplastificeerd tuingaas) hangt op zo’n 25 cm onder de lampen. De plaatsing van de planten op een verhoging heeft als voordeel dat de frisse lucht er mooi van onderaf doorheen waait en je meer mogelijkheden hebt om met de luchtcirculatie te spelen. Op een paar schragen een plaat gelegd. Om de potten de 1e weken zo dicht mogelijk bij het licht te krijgen dikke platen piepschuim onder de potten gelegd. Afzuiging met een (dacht ik) 300 kuub afzuiger met bijpassend koolstoffilter en een dimmer. De luchtinlaat wordt verzorgd door een computerfan en een badkamerafzuiger, ook met een dimmer te regelen. De lucht komt gewoon uit de woning, maar omdat ik ’s nachts het raam open heb en de verwarming uitstaat, moet er genoeg frisse lucht zijn. Overdag is het rond de 20 graden in huis, dus dat riekt naar optimaal. Hoop ik dan maar. Luchtcirculatie mbv een computerfannetje en een kleine zwenkven. Ook een luchtbevochtiger ontbrak niet, gewoon een standaard huis-tuin-en-keuken ding met hygrostaat. Oja, de verwarmingsketel zit in dezelfde kast, wat naast een gelijmatige temp. misschien nog wat bruikbare extra CO2 kan opleveren?

 

gallery_8551_1014_1336516.jpg

 

Tafel van onder, linksonder de luchtinlaat.

 

De planten staan in 6,5 literpotten die op hun beurt in plastic bakken staan; niet alleen om lekwater op te vangen, maar vooral omdat ik heilig geloof in water geven van onderen. Gebruik trouwens bij voorkeur regenwater. De aarde is licht bemeste standaardkwaliteit uit de growshop, wel heb ik bacterie- en schimmelcultures toegevoegd (weer een tip van sannie!). Voor alle zekerheid de stekken de eerste 3 weken wekelijks besproeid met (biologisch) anti-beessies middel, idem met bladvoeding. De voeding is, voorzover dat werkelijk bestaat, biologisch, ook wortelstimulator gegeven bij het verpotten. Wil wel gelijk proberen alles optimaal te doen, zodat ik hopelijk tegen de grens van het maximaal haalbare aankom.

 

De planten zijn Amnesia (13 stekken van eigen zaadmoeder) en Super Silver Haze (5 x), ook zelf gemaakte stekken. Wat het experiment extra interessant maakt is dat volgens ‘those in the know’ beide soorten in feite dezelfde zijn. Dus dat gaan we dan ook snel genoeg zien. Volgens mij zijn beide (?) soorten geen 100% zuivere sativa’s, maar toch groeien ze een stuk langer door (in tijd en lengte) dan indica’s. En natuurlijk bloeien ze vrij lang. Gelukkig wordt je dan ook beloond met een goeie opbrengst, zoals onder de standaard lamp bleek.

 

gallery_8551_1014_1360057.jpg

 

 

 

Hehe, die staan. Dit is dag 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij SR zijn ze er nog niet helemaal uit wat het beste lichtschema is. Zag verschillende lichtschema’s op hun forum waarin de belichtingsduur in stappen van 18 naar 12 uur werd gebracht, dus niet ineens van 18 naar 12. Heb het (met het lange doorgroeien van de soorten in het achterhoofd) met de natte vinger zo opgelost:

 

Dag 1 24 uur

Dag 2 24 uur

Dag 3 18 uur

Dag 4 18 uur

Dag 5 17 uur

Dag 6 16 uur

Dag 7 15 uur

Dag 8 14 uur

Dag 9 13 uur

 

Wat gelijk opviel was dat de afzuiging in een minimale stand al voor perfecte waardes zorgde. Temperaturen (vlakbij de toppen) stabiel rond de 25, 26 graden. Je kan je afvragen of er dan wel genoeg lucht wordt ververst om de planten gezond te houden. Het is mij nooit helemaal duidelijk geweest of al die luchtverversing bij bulbs alleen nodig is om de warmte af te voeren of dat het van vitaal belang is voor de plant ongeacht de warmteontwikkeling. Als dat zo is kan je dus in de situatie komen dat je moet gaan bijverwarmen als je teveel koele lucht aanzuigt. Kijk, dat zijn dus nieuwe dingen die je bij alternatief licht tegenkomt. Iemand ideeen?[/color]

 

Dag 3 - Plantjes slaan goed aan en lijken zelfs nog wat sneller te groeien dan ik onder bulbs gewend ben, wat zou kunnen worden verklaard doordat ze niet de stress hadden van de omschakeling op een totaal andere lichtbron (stekken stonden op 24 uur onder tl33). Hier en daar een paars steeltje, maar dat kan zijn gekomen door iets teveel water geven – het is namelijk wel even wennen als je verdamping dramatisch afneemt. Stukken piepschuim op de armatuur gelegd en langs de zijkanten gezet voor meer reflectie.

 

Dag 12 - Langste planten getopt volgens de FIM methode (halverwege de hoogste uitloper afknippen).

 

gallery_8551_1014_178085.jpg

 

 

Dag 14

 

Dag 20 - Meeste planten zo’n 50 cm hoog en de eerste groeien al tegen de tl aan. Dus het tafelblad verlaagd door de schragen te vervangen voor tafelpootjes uit de bouwmarkt van 40 cm hoog, waardoor de afstand van aarde tot de lampen 20 tot 40 cm wordt. Dezelfde dag de onderste drie tot vier takken gesnoeid om fluff te minimaliseren en het maximale rendement uit het scroggen te halen.

 

gallery_8551_1014_859628.jpg

 

 

Dag 20 – Het scrognet hangt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

ziet er netjes uit. je hebt ook ervaring met kweken onder natrium? zo ja,zie je verschillen?

 

met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hablibabli,waar blijft je update? ben wel benieuwd hoe het er nou uit zal zien

omdat ik met net zon lamp kweek, valt mij tot nog toe tegen vergeleken met natrium

rollaatorz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

ziet er mooi uit hey hablibabli,

maar ik heb een vraag.

//edit whazzup: dubbele post, vragen in eigen topic stellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet dubbel posten dion! deze vraag heb je ook al in een eigen topic gesteld! Beantwoording van een vraag op twee plaatsen is NIET gewenst, bovendien zit je in een anders kweekverslag. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...