Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sativa

Temperatuur Net Iets Te Hoog

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik ben momenteel aan het proefdraaien in mijn nieuwe hok, en kom erachter dat het net te warm wordt.

 

Voor de opzet van mijn hok zie:

 

http://www.wietforum.nl/Nieuw-Hok-Bouwen-t19044.html

 

De eerste 6 uur dat de lampen aan staan loopt de temperatuur op van 21C naar 29C, maar na een uur of 8-9 gaat het toch over de 30 graden heen. Ik meet de temperatuur op 60 cm onder de lampen in de schaduw (kastje erom gebouwd). Afzuiging (1500m3) en inblazer (700m3) zijn gedimt (+/-50%) tot 28C en schakelt dan over op 100%.

 

Ik wil 2 weken gaan voorgroeien, en vraag me af wat de temperatuur dan na 18 uur zal zijn, maar die wordt zeker boven de 30C.

 

Omdat ik altijd heb geleerd dat voor planten de ideale temp overdag rond de 28C ligt, maak ik me hier enigzins zorgen over. Wellicht dat er meer mensen zijn die net boven de 30C kweken, en ik me dus zorgen maak om niets.

 

Alle tips zijn welkom

 

Greetz

Sativa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja in zo'n klein hokje loopt de temp snel op. Zul je toch meer aan en af moeten zuigen of cooltubes gebruiken, of kleine ventilatoren onder je lamp die de warmte gelijk wegblaast. Of haal je lucht direct van buiten middels een fijnmazig (stof) filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo klein is het nou toch ook weer niet; 2.65 * 1.70 (hoogte 2.55) dus oppervlakte van de totale ruimte is zo'n 5m2.

 

de helft van de aangezogen lucht komt direct van buiten, de andere helft komt uit een kamer waar de verwarming uit is en het raam op kierstand staat (+/- 15C).

 

ik ben nu aan het proberen of het helpt als ik bij 26C al naar 100% ga. Mijn vermoeden is dat het daardoor een stuk langer zal duren voordat de 30C bereikt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Je kan het waarschijnlijk nu nog wel even proberen zonder filter, als dan de

temp wel onder controle blijft dan zit het probleem in de diameter van je

luchtslangen/capaciteit koolfilter.

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan het niet zijn. heb een 1500m3 box afzuiging met 25 cm flenzen (normaal 20) en dus ook een groot filter. zuigt zowieso wel goed af want als ik een laken voor mijn deur houd bolt ie naar binnen, ondanks dat ik een 700m3 box als inblazer heb.

 

vraag me echter af hoe groot het probleem is want heb ontdekt dat het tot nu toe niet warmer wordt dan 30.5 C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

hey sativa, ik heb al gemerkt dat de temp iets omlaag gaat als de plantjes erin staan.

Wat je nog kan doen is een passieve luchtinlaat extra bij inbouwen, scheelt ook wel een beetje.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

En een goie ventlaotr die onder je lampen door blaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst bedankt voor julliereacties.

 

Mijn afvoer vanaf mijn afzuiging gaat van 250 naar 125 mm via een verloopflens. Waarschijnlijk verlies ik hierdoor (veel?) capaciteit. Ik heb vanochtend een extra stuk slang van 250 mm gehald en zal de verloopflens verwijderen en dus verlengen met 250mm.

 

Hierdoor zal waarschijnlijk het probleem opgelost zijn.

 

Overigens vertelde men mij dat 31C geen probleem was.

 

Een ventilator heb ik al en mijn ervaring is ook dat met planten erin de temp omlaag gaat. Echter zou het mooiste zijn als mijn inblaas en afzuiging het grootste gedeelte van de tijd op 50% draaien en af en toe naar 100% gaan, in plaats van nu 50% bij lampen uit en 100% bij lampen aan.

 

Greetz,

Sativa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja daar komt de aap uit de mouw....... 125mm is veels te klein, minimaal 250mm doorsnede.

En 31 graden... ligt eraan wat je geen probleem noemt. 28 is ideaal en rond de 31 graden gaat alles langzamer en merk je zeker in opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom is het momenteel ook nog een paar dagen proefdraaien. Vandaag wordt de slang dus aangepast, en mocht dat nog niet voldoende helpen dan maak ik er nog een passieve inlaat bij.

 

Maar denk dat het aanpassen van de slang voldoende zal zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen de slang aangepast en een pasieve inlaat erbij gemaakt. temp wordt niet hoger meer dan 29.7C en nachttemp is 22.7C dus gaat goed tot nu toe.

 

Enige probleem wat ik nog voorzie is dat wanneer het koud wordt in de winter de nachttemp te laag zal worden, doordat ik voor een deel van buiten aanzuig.

 

Ik heb er centrale verwarming zitten, en kan deze opendraaien wanneer zich problemen voordoen, echter denk ik dat het dan als de lampen aan zijn te warm zal worden. Bestaat er zoiets als een thermostaatradiatorkraan???

 

greetz

sativa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo,

 

 

afknijpen van 250 naar 125 ... dat hoor ik je hier veels te vaak.

 

vooral dat pijpje op het dak .. mag ik daar een 5000 kuupertje op laten verlopen. :wOOt

 

Gelukkig ben je snel op de hoogte en doe je er ook iets aan.

Maar !!

 

Loop al je bochten knikken en verlopen nog is na en zorg ervoor dat het 100% werkt want als je planten straks volop bloeien dan wordt het warmer en warmer.

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb alles al 10 keer nagelopen, weet hoe klote het is om in een volop bloeiende tuin te moeten verbouwen.....Vroeger al eens een afzuiging met te weinig capaciteit gehad in een tuin. Destijds de hele afzuiging eruit moeten halen, ander filter en maar heen en weer slepen die panten (en uiteraard geknakte toppen doordat ze te zwaar waren om heen en weer te slepen).

 

alles werkt nu tiptop, alleen de radiatorkraan nog vervangen en controleren of dat werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik zou voor de zekerheid toch kiezen er een wat passieve inlaten bij te maken, je zal er zeker plezier van hebben. en het zowiezo wat koeler gaan krijgen.....

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

sativa jij meet je temp in de schaduw...

ik zit op 32 max maar ik meet prcies onder de lamp (zo'n 60cm) dus op zn warmst.

 

is dit dan te warm? want als ik op jou manier ga meten daal ik wel een paar graden denk ik of zie ik dit verkeerd?

gr manuel

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAW:

 

De 2/3 van de lucht die ik inblaas komt uit een andere kamer, 1/3 van buiten. Verder 1 passieve inlaat vanuit de kruipruimte waarin ik ook lucht uitblaas (de oppervlakte is ongeveer 120m2 dus haal niet pure warme lucht naar binnen).

 

Manuel:

 

Ik heb altijd geleerd op tophoogte te mete in de schaduw (als je buiten je thermometer in de zon hangt is het ook al snel 30C..... Uiteraard kan ik het ook fout hebben hoor, maar het scheelt zeker een paar graden onder je lampen.

 

greetz

sativa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verbeter me als ik het mis heb hoor, maar als je kast vacuum trekt met een actieve inlaat, heeft het dan niet meer zin om die actieve inlaat achterwege te laten en gewoon een grote passieve te nemen? Het lijkt er op dat die acieve inlaat de luchtstroom alleen maar tegenhoudt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verbeter me als ik het mis heb hoor, maar als je kast vacuum trekt met een actieve inlaat, heeft het dan niet meer zin om die actieve inlaat achterwege te laten en gewoon een grote passieve te nemen? Het lijkt er op dat die acieve inlaat de luchtstroom alleen maar tegenhoudt.

 

Daarom lijkt het me ook beter om te zorgen dat er in elk geval voldoende lucht ververst kan worden dmv een passieve inlaat, zolang dit niet nodig is zal zit het niet in de weg ook.. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedere kast trekt toch vacuum? heb nog nooit gehoord van een hok met overdruk. Anders hebben je filters toch ook geen nut. die inblaas is er niet om overdruk te veroorzaken, maar omdat ik anders veel meer passieve inlaten nodig zou hebben.

 

Op dit moment draait de kast perfect, minimum 22.7C bij lampen uit maximum 30.1C bij lampen aan. Voldoende verse lucht en afzuiging.

 

met 2 x 600 watt op net iets minder dan 2 vierkante meter kweekoppervlak lijkt me meer dan genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...