Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
klaboem

Demper Voor Afzuiger, Nodig ??

Recommended Posts

Hoi,

 

ik heb een 1500 kubieke meter slakkenhuis, geïsoleerd in een mdf-box. Als ik nu de

afzuiger aanzet, maakt het nog redelijk wat kabaal. Het is niet de motor die je hoort,

maar meer de luchtverplaatsing en dan vooral aan de uitblaaskant.

Dit is trouwens zonder dat er een filter opzit of een stuk afvoerslang.

 

Mijn vragen zijn de volgende :

 

1. ik zie dat je dempers kunt kopen voor afzuigers. Indien ik werk met geluidsgeïsoleerde

afvoerslang, heb ik dan zo'n demper ook nodig ?

2. indien ik op de uitblaaskant het koolstoffilter aansluit, is dit dan eventueel voldoende

om het windgeluid te minimaliseren ?

 

Zoals je ziet ben ik er nog niet uit of ik door mijn koolstoffilter ga blazen of zuigen, dit wordt

mede bepaald door de antwoorden die ik krijg op bovenstaand vragen. Beide is tot nu toe

nog mogelijk.

 

Ik kweek nu een dikke 5 jaar, echter eerder had ik geen afzuiging nodig omdat ik een oud

pand in de binnenstad bewoonde met een grote zolder, met voldoende passieve ventilatie

en zonder kans dat de geur wordt opgemerkt door derden.

 

Vandaar de vragen........

 

Alvast bedankt voor eventuele reactie's.

 

Groet,

 

Klaboem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig was daar een toppic over deze week met het zelfde probleem.

 

Als jij de Sonodeck slang neemt en je blaast uit door je filter, ben je in een x klaar.

 

Heb dit ook in m,n vorige hokkie gadaan en werkt perfect, dan heb je geen demper nodig,..

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook als je zou aanzuigen door het filter is een demper niet nodig, neem gewoon geisoleerde slang met wat extra lengte, en leg in de slang waardoor je afblaast een goede knik (zeg maar zo'n ohm teken). dit werkt hetzelfde als een demper. deze tip kreeg ik van de GS toen ik op het punt stond een demper te kopen, en het werkt inderdaad prima....

 

succes

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites
en leg in de slang waardoor je afblaast een goede knik (zeg maar zo'n ohm teken). dit werkt hetzelfde als een demper. deze tip kreeg ik van de GS toen ik op het punt stond een demper te kopen, en het werkt inderdaad prima....

 

succes

 

grt

dat gaat alleen maar op indien je over overcapaciteit beschikt betreffende je afzuigsysteem,in de meetste gevallen is dit al aan de krappe kant aangezien de steeds wederkerige vragen in de late lente tot de vroege herfst betreffende te hoge temperaturen in het hok,elke bocht neemt al een deel van je capaciteit weg,laat staan een ohm teken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonodeckslang (evt. wat extra lengte) doet echt wonderen.!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat gaat alleen maar op indien je over overcapaciteit beschikt betreffende je afzuigsysteem,in de meetste gevallen is dit al aan de krappe kant aangezien de steeds wederkerige vragen in de late lente tot de vroege herfst betreffende te hoge temperaturen in het hok,elke bocht neemt al een deel van je capaciteit weg,laat staan een ohm teken...

 

Yep dat is waar, heb ik geen erg in :smoke

 

Maar een demper zal toch ook wel wat aan capaciteit kosten??

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Volgens mij hoef je in die slang zelf geen bocht te leggen. Ik heb gewoon een stuk van 1,5 meter dat naar de ruit gaat en je hoort bijna niets.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn geisoleerde slang is een meter lang en loop in een flauwe bocht. als de 1500 kuub voluit draait hoor je heel licht de luchtverplaatsing maar het is zeker stil genoeg en een demper is zeker niet nodig. alleen bij de uitblaasmond van de slang hoor je wel wat windgeruis. En demper is echt niet nodig. Ik heb trouwens wel 315mm slang gebruikt ipv 250mm doorsnede

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een beetje het zelfde probleem "gehad" nu is er een demper geplaatst en die iso slang

nu is het zo dat je mijn iso/soft-box nog hoort maar bij de uitblaaskant helemaal niets en dan blaas ik nog eens uit via filter

dus ik persoonlijk zou zeggen als je het geld heb gewoon een demper + iso slang er tussen

mijn diam blijft gelijk in demper

 

heb zelf een 50 cm demper, 250 mm slang en 1500m³ slak

 

demper ca 50€ en 9€ de meter voor slang

 

 

voorkomen is beter als genezen

 

 

voor iso-slang voldoende lengte nemen mits je door bochten moet, is niet zo wendbaar als gewone slang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

allen hartelijk bedankt voor de reactie's.

 

Ik heb uiteindelijk mijn meterfilter aan de aanzuigkant gehangen en een stuk geïsoleerde slang aan de

uitblaaskant naar een koof om het dakraam. Ik hoor niets, dus perfect opgelost..

 

Gr,

 

Klaboem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...