Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FleM

Ik Ga Beginnen Met Een Kast!!

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik heb de laatste paar weken veel zitten lezen hier op het forum, echt alles is wel ongeveer te vinden.... Ik heb nu zulke kriebels gekregen dat ik ook snel een hok ga bouwen (binnen 2 weken).

 

Ik heb wat info erover gezocht en opgeschreven en wil ongeveer het volgende gaan doen:

 

Een hok van 1,20 x 1,20 x 2,00 /b/l/h

deze wil ik isoleren met piepschuim omdat hij op mijn balkon komt te staan, dus ik hou ongeveer 1m2 aan kweekruimte over.

 

Hierboven wil ik een 600 watt lamp hangen, met een 500 kuub afzuiger en een 550 of 600 kuub filter.

Ik wil een dubbele bodem maken, dan maar ik 1 groot gat waardoor de lucht aangezogen word (ik neem geen inblazer)

 

ik wil er 9 white widow planten in zetten (de liters van de potten weet ik nog niet precies).

 

Ook heb ik op dit forum veel gelezen over voeding en dergelijken en ik vond vooral de topics over bio kweken met schimmels en bacterieen erg intressant.

Kortom, ik wil graag met schimmels en bacterieen kweken. Ik ben van plan Rhizosys Mycorsys – 100 gr

en Rhizosys Bacto – 25 gr te gaan kopen..... alleen had ik hier nog aantal vragen over. Zijn dit genoeg schimmels en bacterieen om een kweek op te draaien? En in welke verhoudingen moet ik het mengen (kan hier niks over vinden) hoeveel % aarde en schimmels en bacto's moet ik erin doen. En moet er verder nog voeding gegeven worden?

 

Ik hoop dat jullie mij hierop antwoord kunnen geven... ik stel niet zomaar deze vragen want heb er echt naar gezocht. Trouwens dit board is te gek want heb echt veeeel geleerd de afgelopen weken :jump:

Alvast bedankt mensen :offtopic

 

Groetjes

 

hier de link van de growshop waar ik die bacto's en schimmels wil halen...

http://www.vrolijke-gaper.nl/NewGrow/Produ...s/Rhizosys.html

 

 

Ohja, en vanaf snel dus mijn kweekverslag hier op het board (hoop ik)

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op het forum.

 

Voor je dubbele bodem zou ik met 9 potten gaan voor 10/11 liter,zet deze op hun plek en maak rond elke pot 4 grote gaten,hierdoor krijg je een optimale luchtstroom tussen je planten.

 

Tof dat je organisch gaat telen :)

De schimmels meng je 5 gr/plant door je aarde,de bacterien meng je 1/2 gram/m2 per 2 weken door je voedingswater.

 

Succes met je kweek en kijk uit naar je verslag

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ja erg leuk om te zien dat de schimmels en bacterien zichzelf steeds meer bewijzen en mensen aanspreken.

Er zitten handige lepeltjes bij welke al goed zijn voor de dosering, hoef je zelfs niet te wegen.

 

Voor de voeding zou je wellicht heel goed de nieuwe lijn van Bac kunnen gaan proberen die binnenkort uit komt (hou even hun banner bovenaan in de gaten)? Ik heb een paar samples kunnen testen en de planten reageerden prima. Het is een perfecte aanvulling op je schimmels, volgens mij. Voordat je start zal er meer info over zijn. Dus wacht even af.

 

Helemaal goed dat je zo gaat starten, en dat verslag zien we natuurlijk allemaal graag komen :)

 

Succes FleM

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie reacties :)

 

Nu kan ik alvast even een begroting maken met eventuele spullen die ik nodig heb. En Sannie bedankt voor je uitleg, nu kan ik weer goed vooruit :offtopic

 

Ik ga dit weekend een bouwtekening van mijn kast maken en mijn plan van kweken... deze zal ik hier posten en dan hoop ik op en aanmerkingen te krijgen van jullie :jump:

Hoop dat ik eraan toe kom dit weekend want moet speelfilm maken voor school, wel leuk, maar veeeeel werk.

Groetjes

 

de bacterien meng je 1/2 gram/m2 per 2 weken door je voedingswater.

 

Sorry sannie, maar wat bedoel je hier precies??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ben Sannie wel niet maar ik denk dat ik het ook wel uit kan leggen

 

Om de twee weken doe je bij je gietwater een halve gram per vierkante meter planten. Jij straks een kast van 100 x 100 cm dus een halve gram Bacto bij je gietwater om de twee weken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha zo zit het... dus als ik mijn schimmels bij mijn aarde doe doe ik al wat bacto erbij om mijn bodem nat te maken, stekies erin :) . Daarna gewoon water blijven geven dagelijks en om de 2 weken dus weer nieuwe bacto erbij.... verder dus geen voeding behalve dat?

 

Ik ben zo beniewd hoe het gaat werken op die schimmels en bacto's.... ga even snel naar mn ma toe nu om wat dingen erover uit te printen (leesvoer voor in de trein) :offtopic

Alvast bedankt.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hep ie geen fotos van je balkon. als je je kast open doet als het licht brand ziet heel de buurt toch je licht?ook extreme regen en wind kan je kast dan toch bereiken?en in de winter zal het wel heel koud zijn op je balkon of niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

He zaten er geen folders bij je schimmels en je bacto want daarnaast moet je ook organische voeding bij geven :) als je die folders niet hebt wil ik ze wel ff voor je inscannen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
He zaten er geen folders bij je schimmels en je bacto want daarnaast moet je ook organische voeding bij geven :) als je die folders niet hebt wil ik ze wel ff voor je inscannen ??

 

Ik heb de voeding nog niet gekocht....ben nu net begonnen met inkopen doen voor de bouw van mijn kast. Als het geen moeite is ze in te scannen zou ik ze graag willen hebben :jump: bedankt.

 

Er zijn een paar mensen die op mijn balkon kunnen kijken maar ik ga mijn kast zo neerzetten dat ze geen ventilatie dingen of wat dan ook zien. De kast staat helemaal in de hoek naast mijn deur en als ik de kast open maak kan niemand dat zien. De regen kan de kast niet raken....hooguit beetje naspetteren maar niks ernstigs...heb er ook een bank staan en die heeft er geen problemen mee. Het word er inderdaad wel koud binnenkort (winter), maar daarom wil ik hem dus goed isoleren met piepschuim die tussen 2 planken zit. Lucht aanzuigen door een raam (dus binnenlucht aanzuigen), en ja s'avonds vooral de lampen aan voor meer warmte. Zo hoop ik de winter door te komen met die kast.

 

Denk wel dat het zo moet lukken hoop ik, of denk ik verkeerd?

 

Bedankt voor jullie reacties :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Het is niet gedoemd om te mislukken maar het is wel belangrijk om dit goed op te zetten wil je slagen. Wat het belangrijkst is voor de planten om een koude periode door te komen is een goede bodemtemperatuur. In de tropen kan de temperatuur flink schommelen tussen dag en nacht. Dit kan de plant prima aan. Maar wat ook in de natuur niet veel schommelt is de bodemtemp. ALs je dus zorgt dat je de bodemtemp constant kan houden ben je al een heel eind. Potten zijn hiervoor minder geschikt en zullen sneller afkoelen dan 1 grote bak aarde. Als je deze kan verwarmen met verwarmingskabels dan ben je al een heel eind. Is ook energiezuiniger dan de ruimte verwarmen.

 

Zoek eens iets op hierover, zou ik zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is niet gedoemd om te mislukken maar het is wel belangrijk om dit goed op te zetten wil je slagen. Wat het belangrijkst is voor de planten om een koude periode door te komen is een goede bodemtemperatuur. In de tropen kan de temperatuur flink schommelen tussen dag en nacht. Dit kan de plant prima aan. Maar wat ook in de natuur niet veel schommelt is de bodemtemp. ALs je dus zorgt dat je de bodemtemp constant kan houden ben je al een heel eind. Potten zijn hiervoor minder geschikt en zullen sneller afkoelen dan 1 grote bak aarde. Als je deze kan verwarmen met verwarmingskabels dan ben je al een heel eind. Is ook energiezuiniger dan de ruimte verwarmen.

 

Zoek eens iets op hierover, zou ik zeggen.

 

Bedankt voor je reactie :)

 

Ik zou eventueel onder de potten wel iets van een verwarming aan kunnen leggen...heb toch dubbele bodem. Ik zoek er wat over op maar ik denk dat het wel kan slagen omdat ik hem goed wil isoleren en omdat ik vanaf binnen lucht aanzuig. Ik hoop dat het werkt, begin nu weer beetje zenuwachtig te worden haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...