Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
drekebe

Stekkastje Bouwen

Recommended Posts

hoi , ff n vraagje

de thermostaatstaaf van men thermostaat van de grondverwarming voor men stekkastje ,

(hehe ff moeilijk :specool :verrygood ) steekt ongeveer 3 cm boven de bodem van men perlietbak .

moet k nu eerst de kabel op de bodem(vijverfolie) leggen of eerst n laag korrels ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ,

ok , hier komt men kastje .

 

simg09988kb.jpg

 

de binnenafmetingen zijn b122xd40xh150

dat werd bekleed met isolatiematreriaal voor achter de verwarming .

 

simg10026xp.jpg

 

de perlietbak was 120x40 en 10 hoog , later veranderd naar 110x40 (thermostaat moest er nog bij) en bedekt met dubbel laag vijverfolie .

 

simg10036vd.jpg

 

de sèrrebak is 100x33 en 20 hoog .

 

simg10042nt.jpg

 

simg10064jp.jpg

simg10101dm.jpg

 

dit alles gaat verlicht worden met de MASTER TL-D REFLEX SUPER 80 36W/840 SLV :verrygood 7 stuks

 

simg10115of.jpg

 

en dat ziet er dan zo ongeveer uit

 

simg10125av.jpg

 

nu alles nog aansluiten en en verder afwerken :specool

 

iemand nog tips ?

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeker niet verkeerd uit.

 

Maar waar wil je de lucht gaan afzuigen. Als je dat bovenin je kast doet, ben je dan niet bang dat je plaat met TL's het onderste deel heel erg afsluit en dat er veel warmte onder blijft hangen.

 

Normaal gesproken zuig je bovenaan (= warmste) af, maar bij ons kleine stekkenkastje van 55 hoog heb ik uiteindelijk besloten het gat voor de afzuiging toch onderaan te maken, zodat ik in ieder geval onder de plaat met lampen afzuig. Het blijft nu een prima 27-28 graden met de afzuiger op de laagste stand.

 

Ik wou de tip alleen maar even doorgeven zodat je er van te voren over nadenkt voordat je gaten in je kast begint te zagen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er zeker niet verkeerd uit.

 

Maar waar wil je de lucht gaan afzuigen. Als je dat bovenin je kast doet, ben je dan niet bang dat je plaat met TL's het onderste deel heel erg afsluit en dat er veel warmte onder blijft hangen.

 

Normaal gesproken zuig je bovenaan (= warmste) af, maar bij ons kleine stekkenkastje van 55 hoog heb ik uiteindelijk besloten het gat voor de afzuiging toch onderaan te maken, zodat ik in ieder geval onder de plaat met lampen afzuig. Het blijft nu een prima 27-28 graden met de afzuiger op de laagste stand.

 

Ik wou de tip alleen maar even doorgeven zodat je er van te voren over nadenkt voordat je gaten in je kast begint te zagen :verrygood

 

zou k dit afzuigen met n gewoon afzuigertje van de brico of gamma kunnen doen ? en hoe sterk moet ie zijn ? mag k dan ook gewoon n dimmer gebruiken om dat afzuigertje te regelen ?

k heb naast de lampen aan elke kant nog 2.5 cm over op men plaat , k zou daar allemaal gaten kunnen boren ? en k kan men kastdeuren n klein beetje laten openstaan ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n gewoon badkamer-afzuigertje zou het misschien wel redden qua temperatuur, maar die dingen maken meestal nogal een herrie. Ik weet niet waar je kast staat en of je dat wilt.

 

Wij hadden van een eerder experiment nog een afzuiger liggen die je normaal gesproken in de centrale afzuiging van een woonhuis gebruikt. Die zijn lekker stil, maar normaal gesproken veel te duur (200+ euro). Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat een beetje fatsoenlijke stille afzuig-fan is met een kleine capaciteit. Buisventilatoren beginnen toch bij iets van 220 m3 en dat lijkt me een beetje overdreven. Kost ten slotte ook weer iets van 65 euro zonder controller/dimmer. En een controller/dimmer heb je zeker nodig op een fan van 220 m3, anders hou je de luchtvochtigheid nooit hoog genoeg in je kastje. Je moet echt net genoeg afzuigen om de temperatuur kwijt te raken, maar niet het vocht. Om die reden hebben wij er ook nog een luchtbevochtiger (Boneco 7131) in staan.

 

Veel gaten in je plaat maken is misschien weer niet zo handig voor de reflectie van je licht. Ik heb er ook geen uitgebreide ervaring mee, maar wij hebben gewoon besloten de afzuiging nog onder de plaat met licht te doen. Werkt in ons lage kastje prima, maar geen flauw idee hoe dat zou werken in jouw hoge kast.

 

Kastdeuren open laten staan kan ook wel, maar dan moet je die iedere keer zelf open en dicht doen om bij lampen uit wel voor donker in je kast te zorgen...

 

Zoals je ziet, genoeg vragen om over na te denken. Met een beetje logisch nadenken kom je er vaak wel en je moet gewoon een pad kiezen waar je zelf vertrouwen in hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

k denk dat k eerst gewoon ns ga proberen en kijken hoe warm t word , perlietbak vullen gewoon water er in tot net onder t oppervlak , sèrrebak erop , thermostaat op 23(klein nulletje c :specool ) en lampen op 18/6 .

 

moet k nu eerst men verwarmingsslang op de bodem leggen of eerst n laag korrels ?

 

men kast staat op zolder , t is daar steeds donker als k er niet ben en vrij goed geissoleerd , met deze temp buiten is t er nu ook wel redelijk warm . als k men afzuiger (indien nodig) met rubbers bevestig in men kast en met flexibele slang naar buiten , zal t geluid nog wel meevallen dek k ?

 

zo , nu ga k alles proberen aan te sluiten :verrygood

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je die TL-armatuurtjes vandaan gehaald? Daar ben ik zelf eigenliojk wel een beetje benieuwd naar.. en over de adzuiger als je een beetje oplet en een gelagerd badkamer afzuigertje haalt zit je wel goed qua geluid en afzuiging capaciteit hoor..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar heb je die TL-armatuurtjes vandaan gehaald? Daar ben ik zelf eigenliojk wel een beetje benieuwd naar.. en over de adzuiger als je een beetje oplet en een gelagerd badkamer afzuigertje haalt zit je wel goed qua geluid en afzuiging capaciteit hoor..

 

Laters, Snowie

 

die komen van de elektro zaak , zijn gewone armatuurtjes 5cm breed .

op de verpakking van 5st stond

5 VHSTR

1x36w

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

k krijg men temp niet laag genoeg :verrygood

op men zolder is t met deze dagen steeds boven de 30gr .

met de lampen aan is t in t stekkastje 35gr en hoger .

 

voor de rest lijkt alles wel goed te komen , LV kan tot 90 en meer .

hier wat foto's

 

simg1014nv4.jpg

 

simg1015kd1.jpg

 

simg1016kt6.jpg

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...