Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
spidy

Buitenkweek

Recommended Posts

Een kennis van mij heeft vorig jaar in een maisland 25 purple planten neergezet in Mei.

 

Hij heeft deze in begin oktober weer opgehaald en laten drogen.

 

Volgens hem hoef je ze alleen maar te planten en hoef je er verder niet naar om te kijken.

 

Klopt dit?

 

De planten moeten toch ook wel voeding hebben of hoeft dat in dit geval niet?

 

Wie kan me hier een goed en duidelijk antwoord op geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee spidy,

 

nou om te beginnen moet je een goeie soort plant nemen voor buiten, en het lijkt me ook handig als deze niet te hoog wordt, zodat ze niet boven het mais uit steken.

voeding is niet perse nodig, maar kan wel, moet je zelf weten..

dan moet je (als het zaadplanten worden) ook nog het geslacht weten van elke plant, zodat je niet alleen maar zaad hebt aan t eind van het jaar.

nou dat was het geloof ik wel zo'n beetje..

succes!!

 

-grz- Cannakid

Edited by Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee spidy,

 

nou om te beginnen moet je een goeie soort plant nemen voor buiten, en het lijkt me ook handig als deze niet te hoog wordt, zodat ze niet boven het mais uit steken.

voeding is niet perse nodig, maar kan wel, moet je zelf weten..

dan moet je (als het zaadplanten worden) ook nog het geslacht weten van elke plant, zodat je niet alleen maar zaad hebt aan t eind van het jaar.

nou dat was het geloof ik wel zo'n beetje..

succes!!

 

-grz- Cannakid

 

Het is de bedoeling dat ik purple stekjes neerzet. Dit is toch goede buitenwiet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja hoor, purple kan goed buiten gekweekt worden :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een maisveld moet je nog een paar weken wachten. Als ze zo´n 25 a 30 cm is wordt alles een keer gespoten en gaat alles kapot, behalve de mais. Rijden met van de hoge wielen overheen. Maar je kunt het zien als het gespoten is wordt alle andere bruin en je kunt ook de sporen van de trekker wel zien over de akker.

Dat dat verleden jaar in mei was, kan heel goed, maar alles is een week of 3 later dit jaar met dat koude weer. Voor de rest is de grond vaak wel goed geschikt en goed bemest voor de mais.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites
In een maisveld moet je nog een paar weken wachten. Als ze zo´n 25 a 30 cm is wordt alles een keer gespoten en gaat alles kapot, behalve de mais. Rijden met van de hoge wielen overheen. Maar je kunt het zien als het gespoten is wordt alle andere bruin en je kunt ook de sporen van de trekker wel zien over de akker.

Dat dat verleden jaar in mei was, kan heel goed, maar alles is een week of 3 later dit jaar met dat koude weer. Voor de rest is de grond vaak wel goed geschikt en goed bemest voor de mais.

Ria

 

Bedankt voor de goede tip!!

 

Zal het in de gaten houden.

 

Het moet voor 21 juli de grond in toch?

 

Dan heb ik nog even de tijd dus.

 

Spidy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet inderdaad wachten tot er gespoten is, gebeurt niet overal maar in de meeste gevallen wel. Je kunt de stekken het best even laten voorgroeien zodat ze tijdens het planten (na het spuiten) ongeveer even groot als de mais zijn. Daarnaast is mijn ervaring dat je zeker in een droge zomer ook water moet geven. Zet ze niet te ver van een sloot af, hier is het grondwater al iets hoger, kun je gemakkelijk met een gieter 1 x in de twee weken water geven en bovendien vindt je ze makkelijker terug. Als je ze toch water geeft is het niet verkeerd om hier wat voeding door te gooien. Verder moet je goed kijken wanneer de mais klaar is om geoogst te worden, je kan beter twee weken te vroeg zijn dan een dag te laat. Wanneer het najaar redelijk nat is zowieso vroeg binnenhalen i.v.m. schimmel.

 

groet,

 

Kobus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet inderdaad wachten tot er gespoten is, gebeurt niet overal maar in de meeste gevallen wel. Je kunt de stekken het best even laten voorgroeien zodat ze tijdens het planten (na het spuiten) ongeveer even groot als de mais zijn. Daarnaast is mijn ervaring dat je zeker in een droge zomer ook water moet geven. Zet ze niet te ver van een sloot af, hier is het grondwater al iets hoger, kun je gemakkelijk met een gieter 1 x in de twee weken water geven en bovendien vindt je ze makkelijker terug. Als je ze toch water geeft is het niet verkeerd om hier wat voeding door te gooien. Verder moet je goed kijken wanneer de mais klaar is om geoogst te worden, je kan beter twee weken te vroeg zijn dan een dag te laat. Wanneer het najaar redelijk nat is zowieso vroeg binnenhalen i.v.m. schimmel.

 

groet,

 

Kobus

 

Ik zal even in de gaten houden wanneer ze gespoten zijn.

 

Voorgroeien moet ik nog even zien. Ik heb daar weinig ruimte voor.

 

Moet eerst even goed zoeken naar goede stekken, want dat is momenteel een probleem om er aan te komen.

 

Inderdaad kun je beter iets te vroeg zijn dan te laat. Anders hebben de koeien ook nog iets extra's in de wintermaanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat je voeding nodig hebt, want je kweekt in volle grond die als het goed is vruchtbaar is voor de mais.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk niet dat je voeding nodig hebt, want je kweekt in volle grond die als het goed is vruchtbaar is voor de mais.

 

Als de mais niet wil groeien op deze grond dan groeit er niets verder volgens mij.

 

Dus voeding lijkt me inderdaad overbodig.

 

Misschien wel wat water bij een zeer droge zomer of gewoon neer zetten en er niet meer naar om kijken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, niet naar omkijken zou ik zoiezo niet doen..

je kunt er minstens ff 1 keer in de 2 wken ofzo langsrijden en kijken hoe ze erbij staan toch..

lijkt me een kleine moeite

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou, niet naar omkijken zou ik zoiezo niet doen..

je kunt er minstens ff 1 keer in de 2 wken ofzo langsrijden en kijken hoe ze erbij staan toch..

lijkt me een kleine moeite

 

Het moet natuurlijk niet opvallen als je er te vaak komt.

 

Weet iemand eigenlijk hoelang ze ongeveer moeten staan voordat je ze kunt oogsten?

 

Als ik ze rond 20 juni plant, wanneer zijn ze dan ongeveer klaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga je er toch elke week op de zondagavond heen, het hoeft niet overdag, neem je desnoods een zaklampje mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...