Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jopie

(tabak)mozaieksyndroom

Recommended Posts

ik las er eerder wat over, kan iemand mij uitleggen wat het precies is en hoe het eruitziet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tabak mozaik syndroom? ;) dat t een tabak mozaik syndroom is weet ik,maar wat t nou precies voor betekenis heeft,zou ik niet weten :D ,je zou zeggen dat t een syndroom voor tabak mozaik is,maar bestaat er wel tabak mozaiek?ik heb er nog nooit van gehoord.van tabak in mozaiekvorm heb ik zelf nog nooit gehoord,maar t zal wel bestaan,weet ik veel. :D :verrygood

 

sorry voor t vage antwoord jopie,ik was een beetje stoned,niet kwaad bedoeld

Edited by lee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Voor zover ik weet, zit het hem in de genetica van de plant, de enigste manier om ervan af te komen is nieuwe moeders uit zaad kweken...

 

Je kan het herkennen aan een kromming in de punt van het blad naar links of rechts, meestal is er ook een verkleuring over de lengte van de vinger. Je kan dit virus verspreiden door het aan te raken en daarna het gezonde blad aan te raken.

 

Het heeft verder geen gevolgen voor je kweekie, onschuldig dus, maar ik moet wel zeggen dat je het steeds meer ziet, ik heb er eigenlijk altijd wel last van gehad, en de dames die ik nu heeft staan hebben het wel heeeeel erg, sommige dames die ik heb staan bestaan zowat enkel uit dit soort bladeren, maar ik maak niet me eigen stekken, ze komen bij de stekkenboer vandaan, en daar begint meestal de ellende...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat dacht ik dus al, ik heb hetzelfde. en Lee, beetje warig antwoord....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad :D

 

Maar ik zou ook niet weten wat dat mozaieksyndroom inhoudt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

verrek,dus tabaks mozaiek dat zijn dat je blaadjes in de punt naar links of rechts krullen.dit heb ik al bij een paar kweekjes gehad,en telkens bij de pp.kan het echt geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles wat er niet goed uit ziet aan een plant kan niet goed zijn voor die plant Lee, het kan wel degelijk kwaad voor je opbrengst. De planten die ik tot nu aan toe gehad heb met het virus zijn altijd achtergebleven in gewicht met de rest...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets had ik met een kweek van een bepaalde tyd geleden ook.ook bij die planten een beduidende mindere opbrengst.ik dacht eerst altyd dat t een genetica trekje van de stek was(powerplant).ik had t ook alleen bij de powerplant.ik denk dat ik mn stekken weer bij mn oude vertrouwde stekkenboer ga kopen de volgende keer,of beter nog,vrouwelijk zaad op laten komen 2 weken voor de oogst,zodat die zaadplantjes er meteen onder kunnen.met stekken is het altyd maar afwachten....volgende keer ga ik op zaad,dat worden vaak mooiere en sterkere planten dan stekken.

thanxs voor de info :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik had er last van met die specials, had al eens geooprt dat het vaan het soortje moet liggen omdat er nooit nieuwe moeders worden gebruikt ..

 

Duszzzzz dit is rete interessant ik zal er eens een foto van gaan maken zodra ik die tegen kom.

 

nou misschien dat mijn proefje nog een sterk virus vrij stekje kan afgeven ..

 

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alles wat er niet goed uit ziet aan een plant kan niet goed zijn voor die plant Lee, het kan wel degelijk kwaad voor je opbrengst. De planten die ik tot nu aan toe gehad heb met het virus zijn altijd achtergebleven in gewicht met de rest...

 

 

Oh, ik heb eigenlijk nooit een verschil gezien in opbrengst e.d., ook als ik nu kijk naar degene die er erg last van hebben zie ik geen achterstand ofzo, maar ze staan nu pas 5 weken in de bloei, ik zal het eens in de gaten houden de komende tijd...

 

Excuus als ik verkeerde informatie gegeven heb....

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, alles wat een plant ziek maakt kan nooit goed voor em zijn, al in het alleen maar door gemiste lichtopname. Tenminste das de logica er achter, jij loop ook niet zo hard als je je niet helemaal tof voelt toch?

 

Maar ik zou zeggen weeg de planten eens per stuk om te zien of je een verschil kan ontdekken qua gewicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit zeker wat in wat je zegt, ik zal ze inderdaad apart wegen en het laten weten....

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag man, ben wel benieuwd of het bij jou ook zo is, zie het om me heen wel steeds meer... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

FF een toevoeging!

 

Tot nu toe werd beweerd dat het tabak mozaiek virus niet scchadelijk is voor de oogst,dit heb ik zelf ook ondervonden.

 

Ik kreeg van de week te horen dat een hok helemaal geruimd moest worden vanwege deze aandoening.

Heeft de beste man een hoop tijd en ellende gekost.

 

zo zie je maar

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan dit virus is te merken hoe weinig moeders uit zaad gehaald worden <_<

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja duidelijk,

 

Ik zou ook graag mijn eigen stekken maken, en heb al zitten brainwaven, maar ben bang dat ik het niet gaat redden. Heb per keer een 80 stekken nodig, dus een aantal moeders en hier heb ik gewoonweg geen ruimte voor...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

ik kweek ook nog met stekken van de stekkenboer en heb elke oogst wel last van TMV, alleen

blijft het meestal bij een aantal planten, een aantal bladeren een fel groene verkleuring. Nu

heb ik laatst, voor het eerste in al die jaren dat in nu kweek, meegemaakt dat een complete zijtak van

een plant was geïnfecteerd. Resultaat was een zielig, verschrompeld takje, met misvormde miniscule

bloemetjes, terwijl de tak als een gezonde,vitale tak was begonnen.

 

Het is kan dus wel degelijk schadelijk zijn en grote gevolgen hebben!

 

Gr,

 

Klaboem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kennis van mij heb t nu ook,ditmaal zat er een slijmerige substantie over t blad heen,en waren er van sommige bladeren stukken blad van af,net of t door rupsen is weggegeten,maar er zitten geen rupsen.wel vaag,dat slijmerige spul <_< .de kennis heb ik geadviseerd om direct de tak waar dat blad aan zat af te knippen en met handschoenen en zeker niet de andere planten aanraken.en gelijk andere kleding aantrekken,en goed douchen alvorens weer t hok in te gaan.een vaag virus,als je t mij vraagt.de soort is trouwens pp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mij geen PP meer in ieder geval, ben ze beetje zat. kijken hoe die santa's het doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...