Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sam

Schrijven als je stoned bent...

Recommended Posts

Ik hou ervan om te schrijven als ik stoned ben. Alleen natuurlijk als ik weer op een druilige vrijdagavond alleen ben en mezelf vergrepen heb aan één of ander verdacht sigaretje. Omdat ik jullie inzicht wil geven in mijn schrijversmogelijkheden post ik hier een hoofdstuk. De belangrijkste vraag; waarover gaat mijn boek? Jajaja, ik ben een boek aan het schrijven...

 

Het boek gaat over allerlei trips die ik meemaak of meegemaakt heb, persoonlijke zaken of ideeën over onderwerpen en standpunten.

 

5. Ellende en de onnoemelijke frustraties der mensheid.

 

Zoals jullie begrepen moeten hebben uit een vorig hoofdstuk heb ik een hond, Lisa, die op dezelfde dag geboren werd als ik. Dit is ontegensprekelijk een magische hond, zij het al maar omdat ze ook effectief op een actieve manier naar televisie kan kijken. Zoals het een goede waakhond betaamd springt ze telkens levendig op wanneer er een onbekend dier op het scherm verschijnt, want ze begrijpt van zichzelf dat ze er net zo uit moet zien als mij en mijn huisgenoten. Hoe zou je zelf zijn als je jezelf nog nooit gezien had? Wanneer er dan een digitale olifant, tijger of andere hond ten tonele verschijnt, schiet ze als een gek naar het scherm en begint als een dolle hond op paasmaandag te blaffen. Niets is grappiger om dat te zien en de reactie van mijn huisgenoten evenzeer. Het arme beestje reageert zoals we van haar verwachten, ze tracht ons te beschermen en alles dat wij kunnen doen is roepen? Tja, het zal je baasje maar wezen.

 

Kort geleden, ik deed me weer tegoed aan één of andere goedkope film en boek, werd ik weer getrakteerd op een reclameblok. Welnu, als er iets is waar ik een godgloeiende hekel heb dan zijn het wel deze brain-washende stukken video waarin kotslelijke wijven één of ander waspoeder proberen te verkopen. Afschuwelijk gewoonweg, temeer omdat het wijf in beeld even spontaan is als een dode mol! In elk geval, je hebt ook spotjes die, althans volgens mijn mening, bedoelt zijn om honden, zoals mijn exemplaar, naar het randje van de wanhoop te drijven. Wat gebeurde er namelijk, Wiskas had er namelijk niets beter op gevonden om de mogelijke katten die ook televisie volgen, net zoals mijn hond, te trakteren om een filmpje over kattenvoeding. Dat die beesten niet begrijpen dat zij er ook uitzien als zo’n rat met lange poten en extra veel haar, konden de jongens en meisjes van Wiskas-marketing ook niet begrijpen. In beeld verschenen zo maar eventjes dertig verschillende katten, gevolg; mijn springt als een dolle koe uit de zetel en begint als een zwerver met dorst te blaffen naar die poezen. Tot grote wanhoop van Lisa zelf, want die beesten hadden duidelijk niet de intentie om weg te gaan. Soms neemt zij, de hond dan, er ook genoegen mee dat het spotje is afgelopen, want dan zijn ze weggegaan en niet zij. Dat was dus buiten Wiskas gerekend, die katten bleven zich maar teniet doen aan vreten met kip, kalkoen, vis, varken, koe en tenslotte nog patrijs. Godverdomme, vroeger was bij ons vrijdag alleen voor vis, aten we hoogstens met Kerst kalkoen en van patrijs hadden we zelfs nog niet gehoord!

 

Lisa bleef als een bezetene blaffen maar wat ze ook deed, de katten maakten geen aanstalten om het scherm te verlaten, laat staan in paniek en gillend weg te rennen. Omdat ik zo’n compassie kreeg met mijn teerbeminden viervoeter besloot ik om de televisie uit te zetten…

Share this post


Link to post
Share on other sites

had je nog niet gemerkt dat dit een Wietforum is ???

 

btw...

je kan misschien wel mooi de woordjes aan elkaar breien

maar voor een boek te schrijven heb je ook inhoud nodig he

en dat is blijkbaar niet voor de nabije toekomst !!!

 

cy

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol G@nj@, als je me zou kennen dan zou je weten dat ik smoor. Als je weet dat dit een Filosofie & Psychologie bord is, dan weet je dat alles wat daarmee te maken heeft hier welkom is. En als je inhoud wilt dan kun je die krijgen, een hoofdstuk mét inhoud nu...

 

4. 4. Het beeld is almachtig

 

We schrijven april 1564, William Shakespeare, volgens velen de meest bewonderenswaardige poëet ooit, word geboren in Stratford-upon-Avon, Warwickshire. Op 52 jarige leeftijd zal de brave man sterven. Het was dankzij hem dat de wijze woorden “de pen is machtiger dan het zwaard†werkelijkheid werden en in ons geheugen gegrift zouden worden. Zelfs nu nog halen studenten, schrijvers, journalisten of zelfs tooghangers deze woorden aan in een gesprek, artikel of discussie. Zo ook ik…

 

Menigmaal heb ook ik me erop betrapt me te laten leiden door het visuele, maar niet door het auditieve of zelfs de absolute werkelijkheid – het concept – achter iets of iemand. Het durft wel eens te gebeuren dat wij mensen, uiteindelijk zijn we dat ook maar, geen objectief standpunt kunnen innemen omdat we verblind worden door haat, onwetendheid of gewoon geen interesse. Een beperking waar wij voor de rest van ons bestaan mee zullen moeten leren leven, waar we het beste van moeten maken. Of toch niet? Niet echt, mensen beoordelen en het denken in hokjes is ongetwijfeld iets waar we niet trots op moeten zijn. Was het niet dat, wat tussen 1940 en 1945 zes miljoen Joden fataal werd, omdat het Duitse, nasigezinde volk hen persoonlijk verantwoordelijk stelde voor de schade en problemen die hen overkwam? Hier maak ik al onmiddellijk een eerste denkfout, want waren alle Duitsers wel zo pro-nazi? Is het niet zo dat het woordje “alle†niet opgaat als je spreekt over de mensheid? En was het ook niet zo dat diezelfde mensen met een Joodse geloofsovertuiging ook Duitsers waren die te lijden hadden onder het economische en politieke embargo dat na de Eerste Wereldoorlog werd ingevoerd? Natuurlijk wel, maar toch kon een hele natie een minderheid isoleren en vervolgens uitschakelen, alleen maar om er zelf beter van te worden. Daarin ging men in de fout, men koos mensen uit op iets waar ze niet op beoordeeld moeten worden, namelijk “wat†ze zijn en niet “wie†ze zijn. Want wat is het verschil tussen Joden, Moslims, Katholieken of mensen met tien vingers? Mensen die andere seksuele voorkeuren hebben, een been missen of met twee ogen? Waarin zit het verschil tussen mensen die bij het oversteken van de straat eerst naar links kijken en anderen naar rechts? Of walrussen die oesters eten en daarbij timmermannen oplichten?

 

In de jaren zestig kwam het stoppen in hokjes te denken op. De welvaart die voortkwam uit de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog speelde daarin een enorme rol. Naast economische en politieke welvaart was er plotseling ook plaats voor het vrije denken. Velen trokken naar India om daar “het licht†te zien, namen acid om de wereld beter te begrijpen of grepen naar de wapens om voor zichzelf en zijn gelijken op te komen, zoals de Black Panters in Amerika. Opnieuw, deze laatste is een denkfout, want diezelfde Black Panters dachten in hokjes en daarmee maakten zij net dezelfde fout als zij die ze bestreden. Hoewel, om beoordeeld te worden en te leven als gelijken moet je allereerst wél gelijken zijn, dat de kracht van het zwaard daarin soms een grotere rol moet spelen dan de kracht van de pen of het woord is dan maar zo. Een vaste waarheid waar ik het toch moeilijk mee heb. Toch heeft het verleden meer dan eens aangetoond dat mannen en vrouwen met vredelievende boodschappen, de pen en het woord als sterkste wapen, het onderspit moeten delven tegen agressors met wapens. Of toch niet helemaal? Laten we een bekend voorbeeld, Malcolm X, van naderbij bekijken…

 

In 1958 trad Malcolm in het huwelijk met Betty Schabazz waaruit zes kinderen werden geboren. Malcolm hield voor de Nation of Islam spreekbeurten door de gehele Verenigde Staten. Hij richtte vele moskeeën op en slaagde er bovendien in om het aantal leden van de beweging te vergroten. In 1961 richtte hij, "Muhammad Speaks", de officiële spreekbuis van de Nation of Islam op. Later werd hij benoemd tot voorganger van de moskee in de zwarte wijk Harlem in New York. Malcolm predikte het gebruik van geweld voor zelfverdediging en was dus een duidelijke tegenstander van zwarte leiders, die een vreedzame oplossing voorstonden.

 

Na de moordaanslag op president John F. Kennedy omschreef hij deze daad als "the chickens coming home to roost" (de bange kippen werden in eigen huis geslacht). Deze uitspraak resulteerde in uitsluiting door de Nation of Islam, waarna Malcolm aankondigde een eigen beweging te zullen oprichten. Deze beweging zou door het leven gaan als de Organization of Afro-American Unity (OAAU, of Organisatie van Afro-Amerikaanse Eenheid).

 

Na een bezoek aan India in 1964 veranderde Malcolm X zijn zienswijze. Hij wijzigde zijn naam in het Islamitische El-Hajj Malik El-Schabazz en geloofde niet langer dat elke blanke per definitie fout zou zijn. Hierdoor haalde hij zich de kwaadheid van de Zwarte Moslim beweging op zijn hals.

 

Op 21 februari 1965 werd Malcolm X doodgeschoten tijdens een redevoering in New York. De drie mannen die voor dit misdrijf werden veroordeeld, bleken te behoren tot de Zwarte Moslimbeweging. Of hoe iemand door zijn gelijken met wapen toch enig leed kan aangedaan worden…

 

Neem nu mijn gelijken, zij durven beweren dat Moslims slecht zijn, mannen met een Islamitische geloofsovertuiging kunnen blanke vrouwen niet met rust laten, dat ze geen respect hebben en dat het gebruik van burka’s even schandalig is, als het eten van paddestoelen op een woensdagmiddag. Of zoiets. In elk geval vroeg het Malcolm een reis naar India om zijn radicale overtuigen te verwerpen, het kiezen voor de wapens wanneer nodig. Vooraleer hij werd vermoordt had hij het zwaard afgezworen en aan de pen zijn ziel verkocht. Het probleem dat zich hier stelt is dat Malcolm en El-Hajj Malik El-Schabazz het geweld niet hadden afgezworen maar dat hij de blanke het voordeel van de twijfel gaf, iets wat bij de Zwarte Moslimbeweging in dovemansoren terecht kwam. Wellicht speelden de FBI en de media anno jaren zestig daar een gigantische rol in, want wat kan je anders concluderen dan dat Malcolm zijn volk had verraden als je propaganda films te zien krijgt tegen zijn persoon en tegen zijn beweging? Was Malcolm al niet veroordeeld nog voordat iemand ook maar met hem gesproken had en ja, speelden de media in dat gegeven, met haar filmbeelden, reportages en “nieuwsfeiten†geen ontzettende grote – zij het –passieve rol in de moord op Malcolm X? Jawel, het beeld is immers almachtig.

 

Neem nu die andere hetze tegenover dat ene volk. Gedurende zes jaar was feesten verboden, muziek was uit den boze, idem voor een lach en een traan was absoluut taboe! Vrouwen hadden hun burka, mannen hun zweep. Buiten een kilovracht zand was er in dat land niets te vinden, niemand wilde het zelfs veroveren omdat het zo waardeloos was! Niemand keek om naar de duizenden kinderen die dagelijks omkwamen van honger, dorst of ziekte, niemand gaf iets om de duizenden vrouwen die dagelijks mishandeld werden of zelfs besneden, dat was hun probleem, niet het onze! In dat land waar al meer dan dertig jaar oorlog woedt, waar er meer wapens zijn dan gras, waar een regenboog ondenkbaar is en bloemen nog minder, daar waren plots de ogen van de gehele mensheid op gericht. Waarom? Omdat een man die – gesteund door een kleine minderheid in dat land – besloot om twee vliegtuigen in de twee, meest tekende torens van dat andere land, te katapulteren. Uren, zoniet dagen moesten wij elke dag kijken naar vliegtuigen die met een dodelijke precisie hun weg baanden door tonnen staal en glas, we zagen mensen van op driehonderd meter naar beneden springen, we zagen onschuldige brandweermannen sterven en vaders, moeders of kinderen hun naasten verliezen. We zagen het, keken ernaar en deden verder! Totdat die ene baardaap, toevallig president van dat getekende land met z’n twee torens, besloot een offensief te beginnen tegen dat andere land waar opdracht was gegeven tot de aanslag. Niet zozeer tegen het volk, ook niet tegen de mensen, maar tegen de machthebbers, aldus de baardaap. Dat daarbij honderden onschuldige mensen, die deel uitmaakten van dat volk, stierven is niet relevant aldus George W. Bush en zijn gelijken. Wat zeg ik, zijn gelijken? Wie zijn dat dan? Powell? Ik dacht het wel, maar ook de moeder die elke dag de laatste kruimels brood, het laatste stukje rat uit haar mond spaart om haar kleinste spruit toch maar te kunnen voeden. We staan echter wél stil bij de ellende van de duizenden die stierven op 11 september in de WTC torens, maar niet bij de duizenden die sterven omwille van een even grote terroristische daad; de oorlog van de USA tegen Afghanistan. Waarom zul je me vragen? Ik weet het niet, maar zonder enige twijfel zitten de dagen propagandafilms van het journaal – zij het CNN, VRT of BBC – er voor iets mee tussen. Vertel me niet, dat het beeld niet almachtig is…

 

Zo kan ik uren doorgaan, bladzijde na bladzijde vullen met tekst, trachten mijn overtuiging en standpunt uit te leggen, helaas, waarom. Zopas ontdekte ik de film Alice in Wonderland, een meesterstukje als het aankomt op positief denken en niet in hokjes denken. Ik besluit dan ook met de woorden van die andere grote schrijver, Lewis Caroll. Want neen, Shakespeare is niet de enige…

 

“Ik geef me vaak een heel goede raad maar helaas volg ik ze zeer zelden op, dat verklaart de problemen waar ik mezelf altijd in terugvind. Heb Geduld is een goed advies, maar het wachten maakt me nieuwsgierig en ik houd van verandering mocht iets raars zich voordoen.†Wel, laten we het er dan maar op houden dat India voor mij nog niet zo’n rare plek is en als er één goede raad is voor mezelf, dan volg ik die best op…

Share this post


Link to post
Share on other sites

djeezes !!!

wat is de bedoeling hiervan???

het is niet omdat je blowt dat je hier alles zomaar op het forum kunt gooien....

mochten alle leden ergens een stuk non-related tekst van internet gaan "pikken" om hier dan het forum mee te bevuilen... dan "hangt" het forum !

 

probeer in de toekomst het "onderdeel" Filosofie & Psychologie een beetje te zien in de context van een blower... en niet als dat van een would-be-schrijverke....

 

amen

Share this post


Link to post
Share on other sites

G@nj@, wil je ajb eerst denken alvorens te spreken? In welke mate kan jij nu jezelf een antwoord op de vraag bedenken, de vraag zijnde of ik al dan niet zelf in de mogelijkheid ben om mezelf een leuke inhoudelijke opvolging van retorica en grammatica te verwezenlijken, kortom deze tekst, inderdaad dus wel had ik gedacht, en velen met mij.

 

Als je nu eens geweten had dat ik een journalist ben, die voor enkele bladen schrijft, ook colums, offline en online, dan had je wel degelijk begrepen dat sommige mensen wel degelijk in het kunnen zijn om op een welslagen manier, door behulp van de ding die wij onze taal noemen, een tekst te ontwikkelen.

 

Ik dus ook!

 

Ik bedank je alvast voor je oplettende oog en hoop dan ook dat je je vaststelling en puurse belediging aan mijn adres wezen, kunt staven met een bewijs.

 

Om het even samen te vatten; leuk dat je tracht intelligent te zijn met domme beschuldigingen maar sommige mensen hebben, in tegenstelling tot heel wat andere individuën, wel degelijk talent.

 

Dank je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganja.. sorry het spijt me maar ik vind je reactie een beetje kinderachtig hoor. Sam hier laat ons hier een preview zien van zijn aankomende bestseller en jij naait hem de grond in.

 

Ik vind de tekst een beetje zwaar (sorry) maar dat wil nog niet zeggen dat iemand moet afzeiken omdat jij daar toevallig niet van houd. Vind je het nix, dan vind je het nix, en kan je dat (naar mijn mening) rustig posten. Op een normale manier althans en niet op de beledigende wijze die jij hier gebruikt.

 

 

Conq.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet zoveel blowen??? hihihihhi, I'm just getting started! Wel leuk om dat stukje van me te lezen aan G@nj@. Heb er maar ineens een hoofdstukje van gemaakt (beetje bijgeschreven).

 

Mijn zus is al enige rookwaar aan het prepareren dus ik kan er zometeen weer tegenaan! Ennuh, G@nj@ krijgt een gesigneerd exemplaar van me! HAHAHHAHAHAHA :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe....

het gaat er hem niet om, wat ik ervan vind

 

dit is een wietforum !

 

als sam zijn boek wil slijten kan ie dat op een boekenforum doen

en als ik kritiek heb op zijn post staat dat altijd in het belang van het forum....

 

btw....

laat het duidelijk zijn dat ik mij niet laat verleiden om oeverloze discussies aan te gaan, met een lid die hier absoluut wil bewijzen welk een grote meneer hij wel is in de literatuur

 

dit is een wietforum !

 

ahja...

als sam toch in zoveel bladen publiceert, kan ie misschien ook meteen zeggen in welke bladen zijn stukjes staan

zal ik ze met plezier gaan lezen.... maar niet hier !

 

amen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey G@nj@, sorry als ik grof was ofzow, zit ook niet te springen voor een discussie, wil gewoon leuke bijdragen leveren tot dit forum en haar community. Omdat dit bord over Filosofie & Psychologie gaat dacht ik dat literaire en inhoudelijke teksten hier wel op hun plaats waren. Verkeerd gedacht waarvoor dan ook mijn verontschuldigingen.

 

Als je over wiet wilt praten kan dat ook! Zit hier net met een hashjoint maar beetje teveel ingedaan denk ik, beetje te hoge dropsmaak naar mijn zin. Ik rook 'm toch op, dan schrijf ik vanavond nog wat.

 

Welke bladen? Zijn Belgische bladen, gerelateerd aan computers en games. Naar alle waarschijnlijkheid ken je ze niet, als je ze toch wilt kennen moet je maar eens mailen of MSN'tje sturen dan praten we daar wel over en wie weet ook andere topics dude. (oooops, teveel joint tot me genomen).... .... *even nadenken* *denkt na* *nagedacht* *kijkt naar scherm* Ohja! Weet het weer dus, in elk geval sorry en even goeie maatjes, of maatjes in spé!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zand erover !!!

 

btw....

hoe kom je daar steeds bij dat dit een Filosofie & Psychologie forum is ???

heb ik soms iets gemist ???

__ :roll: __

 

ik heb al gemerkt in je berichten dat je veel afweet van films enzo

"Up In Smoke" van Cheech & Chong....zegt je dat iets ??

na jààààààààren zoeken heb ik em eindelijk gevonden

 

cheers !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, ik bedoel DIT bord; er staat:

 

..::WWW.WIETFORUM.NL::.. Forum Index -> Filosofie & Psychologie

 

Dus de topics die onder dit bord vallen horen thuis bij het onderwerp Filosofie & Psychologie, of zie ik dat mis?

 

Anywayz, ik veel van films kennen? Zou kunnen, weet ik niet, heb alleen interesse voor films, muziek en boeken die verband houden met jaren '60/'70. Up in smoke? Is van 78 dat weet ik ja en Cheech & Chong blijk ik ook te kennen, maar heb 'm nog niet gezien, maar ken 'm wel.

 

Be Happy! Be Sure! Be Wise!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahhhhh mooi, jullie zijn er al zelf uitgekomen, dat zie ik graag.

 

Ok dan toch nog even voor alle duidelijkheid, dit stukje op het forum is van mij, ik ben hier de baas, oooooooooooooooooooohhhhhhh wat klinkt dat lekker zeg!!!!!!! :wink:

Ok ok dat is nou ook allemaal weer wat overdreven, maar als ik iets niet vind passen dan doe ik er zelf wel wat aan, als een ander iets niet vind passen dan kom je gewoon ff tegen mij aanzeuren ok?

 

In dit hoekje gaat het vaak niet over wiet, maar over vanalles en nog wat, dit is ook gewoon welkom.

Ik haat streng gedoe en regeltjes, dit stuk in het forum is vrij, ik heb een paar logische regels waar iedereen zich tot nu toe(en waag het niet dat te veranderen hoor :wink: )prima aan houdt.

 

Creeren en wiet passen nu eenmaal zo lekker bij elkaar :wink:

 

Dus mijn zegen heb je Sam, als je afentoe een stuk neer wil zetten be my guest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hier mannen, daar hou ik van, zulke ongeschreven doch gerespecteerde regels. Love it! Hope to join a nice community here, but my first impression was like a rainbow in the most early morning...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ganja erger jij je soms aan de lappen tekst enne sam TOPPIE schrijfwerk

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb al gemerkt in je berichten dat je veel afweet van films enzo

"Up In Smoke" van Cheech & Chong....zegt je dat iets ??

na jààààààààren zoeken heb ik em eindelijk gevonden

 

cheers !

 

Die film is de 1 na beste film allertijden :lol:

echt zo verschikkelijk lachen ga hem zo weer ff kijken dnek ik hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Skiz, stel ik op prijs. Zijn altijd voor- en tegenstanders van iets, maar dat moet je hebben. Lovende commentaar is goed voor je zelfvertrouwen, opbouwende kritiek voor je kennen en kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg koppijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zoveel roken lyp :wink:

 

En ik moet zeggen dat ik niet echt weet waar het over gaat aangezien ik die grote lappen tekst niet ga lezen (zeker niet als het niet over kweken gaat), maar wat maakt het uit.

 

Doe net als mij, wil je iets niet lezen, doe dat dan ook niet

en maak je er verder niet druk om :P

................... Is slecht voor je hart

 

Maarre Sam,

wanneer ga je een boek schrijven over wietkweken,

zeker dat ik het dan lees :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(en succes verder met het schrijven)

 

 

Choppie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja ik schrijf wel teksten als ik wat geblowt heb, het komt er dan beter uit. Nou ja of het word alleen een wazzige tekst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, schrijven als je stoned bent? Ik probeerde gisteren een mailtje te tikken toen ik stoned was; de eerste 2 zinnen gingen nog wel, maar daar deed ik dan ook 10 minuten over.......Daarna stond r; "wat een coole muziek heb ik eigenlijk aanstaan hshshahahahajkakakakakalewldclxlxlxlxlxlxlxlxl, enzo, vet veel spelfouten, en amper leesbaar.

Dat laatste was de maat van de muziek waarop ik op t toetsenbord aan t rossen was.

Dus stopte ik maar :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

schrijven nee,maar tekenen ja.je kan de gekste dingen maken als je stoned ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eeehm post s wat van die tekeningen!!!! Bijmij lukt tnooit om iets te tekenen als ik stoned ben :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ed, je kan sonic toch niet teleurstellen !!!! :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...