Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ThE WhiZ

Co2 Toevoegen

Recommended Posts

hallo Toppertjes...

 

ik heb ff een vraag voor de experts op dit forum.

 

het toevoegen van CO2.

 

het opnemen van CO2 door de wortels wordt overal genegeerd..en zou volgens velen niet kunnen werken, ondanks wat cees zegt op no mercy.daar co2 door de bladeren moet opgenomen worden.

 

nu een suggestie.

 

ik heb 4 mistmakers lopen a 5 gaats die gebruikt wordt voor de LV op peil te houden..

stel..ik gooi daar ook een tabletten in....dan zou je zeggen dat het oplost in het water....en door de ultrasone mistmaker vanzelf door het hok gaat....door er een ventilator voor te zetten..moet het door het hok gaan....

 

iemand hier ervaring mee?

of iemand hier een verklaring voor.

 

daar ik al tientale jaren kweek...nooit aan co2 begonnen, maar heb laatst resultaten gezien van een kweek met CO2....mijn god wat een verschil...nu moet ik wel zeggen dat dat niet met tablts was..maar met gasflessen....

 

graag enig advies of raad.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, dit is echt een theoretisch nadenkertje…

 

Cees z’n product zegt co2 te binden aan water, en zodoende bij de wortels co2 los te laten. Ik heb er nog nooit echte onderzoeken en/of testresultaten van gezien met harde cijfers.

Toen ik het in een hok teste zag ik wel enig verschil in opbrengst en potentie van de plant. Vandaar dat ik sindsdien dit eigelijk gebruik

 

Maar het idee wat jij heb is op zich niet gek, maar er zullen nooit forse co2 concentraties dus de lucht gaan, niet de 1500 ppm die je normaliter gebruikt met het kweken op co2. De co2 in de lucht zou in theorie enkele honderdsten omhoog gaan(afhankelijk van hoeveel tabletten en grote van je hok) mits de co2 zich daadwerkelijk bindt aan het water.

 

Al met al lijkt het mij zonder co2 meter zo en zo zonde van de moeite en het geld daar je het verschil niet kan meten. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan de reacties te zien is dit een delicaat onderwerp...

weinig mensen hebben dus kaas gegeten van dit onderwerp...

geen mensen die dit geprobeerd hebben....

niemand die iets weet over CO2 en water?

 

misschien dus wel een test waard....

 

we zullen zien...misschien..

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whiz,

 

Ze zijn er wel maar mogen niet op het forum komen ...

Dat is ook wel te begrijpen, wil je echte nuttige info dan zal je je moeten wenden tot de reguliere tuinbouw.

 

Zoals die pillen heb ik al nooit van gehoords ( ik ben echt antiek) ik dacht dat je met doseerkop en gasfles bedoelde.

Het gevolg van CO2 verhoging is dat de toename en aanvraag van voedsel water en CO2 gelijkmatig toenemen.

Als een tuinder die niet kan aanvullen dan heeft de CO2 een negatief effect.

Iedere keer als de ruimte volgepompt wordt mag je niet afzuigen wat leidt naar complicaties ...

Omdat we allemaal in de binnenteelt zitten is het daarom zo moeilijk uit te voeren in een kas bijvoorbeeld heb je geen warmte ontwikkeling van de lampen.

 

Het kan wel wat je wilt maar de vraag is of het de moeite gaat lonen ?

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat die gasten hier niet mogen komen..lijken mij toch wel toppertjes toe....

 

maar afijn...

 

Peko..zoals je weet test ik graag verschillende dingen..en systemen....

 

wat ik hier geopend heb...deze topic..is om te zien..wie wat weet..en wie er ervaringen in hebben..

alleen jij , stijlloos en rataplan hebben dus kaas gegeten van kweken met CO2.

 

ik ga dus testen wat het verschil is om CO2 tablets met de mistmakers de ruimte in te laten gaan,

in een ander hok ga ik dus een oude propaan kachel zetten..met een CO2 fles....

en weer in een ander hok...laat ik het aanzuigen door de inblaas en wordt het verspreid door de airsocks

 

we zullen zien..

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het helemaal zo gek nog niet.

Het zal alleen wel ff stoeien worden met de doseringen.

Ik begrijp dat je dit zou willen toepassen in het groeiproces?een bevochtiger in de bloeifase lijkt me niet zoveel nut te hebben!

 

En wat stijll ook al aangeeft,het werken met co2 hoort gedoseerd te gebeuren,en hier heb je een meter voor nodig welke een hoop centen kost.

Hiernaast is het kweken met co2 alleen aan te raden voor ervaren kwekers,welke hun hokken goed onder kontrole hebben.

 

Co2 zal alleen een positiefe bijdrage leveren wanneer alle schakels in de kweekruimte optimaal zijn.is dit bij 1 schakel niet het geval,zal de extra co2 een niet bevredigend resultaat geven.

 

Meten is weten

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Whiz,

 

Je beseft wel dat je de ppm moet opschroeven en die zolang mogelijk moet vasthouden tot dat er een reden is om te moeten gaan afzuigen.

De tijden tussen die 'verversing'of ''afkoeling' is het gehalte aan ppm niet correct en 'geef'je dus 'teveel'aan de planten.

 

Als een gezonde plant eenmaal alles krijgt aangeboden wat mogelijk is krijg je dikkere toppen.

 

Iedereen weet dat juist die dikke knapen vaak weg schimmelen, hydro systemen neigen naar een vochtiger klimaat.

Waar ik heen wil is de combi CO2 + dikke knapen + schimmel.

Misschien heb je ook wel gelijk en is er nooit iemand mee door gegaan omdat het indoor onmogelijk blijkt te zijn in verband met de reele opbrensgten en risicos.

 

Ik ken helemaal niemand die het ooit langdurig heeft gedaan of volgehouden.

Mijn Dru kacheltje van 10 euro is mijn homemade CO2 propegator .. die ik zag staan in een GS .. ik stuur je een PB 'tje ...

 

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let wel,Co² gas werkt zeer effectief,dus ook kacheltjes die op petroleum,gas en diesel werken,een complexe co² instalatie is een topper,het gehele proces verloopt in versnelde graad,kijk maar eens naar de tomaten en paprikateelt,hierbij zijn temperatuur,klimaat en voedingsgiften volledig computergestuurd in harmonie berekend,niets voor een hobbykweker eigenlijk met 1 lamp,gaat het hier fout dan is meestal de ganse oogst verloren,wat gas toevoegen kan natuurlijk geen kwaad,doel op topoogsten hiermee,Co² tabletten oplossen in water en door middel van een verdamper/mistmaker de ruimte injagen kan helpen,maar daarvoor moet de dosis veel hoger zijn dan 1 tablet op 100 liter,bij verneveling of verdamping verlies je heel wat zuurstof in het water,het effect zal vrijwel nihil zijn denk ik,beter zijn dan de gistpreparaten die een tijd je hok onder een grote dosis co² plaatsen,gas is altijd beter opneembaar dan een natte nevel,in de 2e bloeifase zeker af te raden die nevel,Co² aan het drinkwater toevoegen is wel effectief,maar verwacht er geen mirakels mee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook geexpirimenteerd met een emmer met gist in de groeifase en ik vond dat ze er sneller en voller van groeien .

Mijn kast is maar 1.20 x1.20 en afzuiger uit werkt het goed .

Maar jullie hebben het over om op puur co2 kweken en daar heb ik geen ervaring mee.

Wel intressante stof .

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mike

 

Als je dan toch ergens voor gaat moet je voor die Shiva VIP 330 gaan, kost een paar centen maar haal je er zo uit... Shiva VIP 330

Share this post


Link to post
Share on other sites
@mike

 

Als je dan toch ergens voor gaat moet je voor die Shiva VIP 330 gaan, kost een paar centen maar haal je er zo uit... Shiva VIP 330

 

kijk nu zijn we goed bezig...

 

dit is nu wat ik bedoel...een goed begin...

 

tnx stijll

Share this post


Link to post
Share on other sites

is 1 van julie al begonnen met het expirimenteren met c02?

ben wel benieuwd! :)

ben zelf nu bezig met ''bubbleponics'' waarbij de planten in water staan.

ikzelf zit daarom na te denken om c02 tabletten via het water toe te voegen..

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

 

Ik zag deze topic en wilde al eens vaker mijn ondervindingen van de co2 tabletten melden maar aangezien ik verder niks kan onderbouwen had ik dat nog niet gedaan.

Ik heb de tabletten voor m`n kweekje aangeschaft uiteraad maar gebruik het ook op m`n huiskamerplanten en daar gebeuren toch wonderbaarlijke dingen.....

 

Het nieuwe blad wat aangroeid is gewoon 3/4 keer zo groot als het oude blad en het enige verschil is de co2 tabs die ik geef aan de plantjes :offtopic

 

Als het ware zweven de nieuwe scheuten die aangroeien en dat had ik nog niet eerder gezien.

De planten staan erbij alsof je ze rechtstreeks bij de bloemist haalt dus ik ben erg blij met de tabs !

 

Ik dacht ik meld het ff om toch iets positiefs over de tabs hierop het forum te melden... :)

 

Groetjes Daantje

 

PS: Volgende ronde zal ik er ff foto`s bij zetten !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...