Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bunny

Verlichting

Recommended Posts

hallo

 

zou iemand mij wat meer info kunnen geven over het aansluiten van de electra ik wil graag gaan kweken met 3 400watt lampen op 3 m2

 

heeft iemand mischien wat meer info voor mij voor het aansluiten vanaf de lamp naar het voorschakelaperaat naar het stopcontact.

 

en zou het beter zijn om gewoon met tijdschakelaars te werken of met bijvoorbeeld een Bluez Brotherz Quick lichtschakelkast zoals hieet beschreven staat

 

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...82bfc60480b11fc

 

Bunny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Hai Bunny,

Duur dingetje die schakelkast. Als je een beetje handig bent kan je het ook zelf. Nu moet ik bekennen dat ik de elektra niet zelf heb gedaan, mijn man heeft dat voor zijn rekening genomen. Die heeft de VSA's op een bord gemonteerd, samen met de relais, tijdklokken en stopkontakten die nodig waren

 

Hier een plaatje

 

Ik zal hem even vragen om op je topic te reageren. Het is tenslotte belangrijk om dit deel goed voor elkaar te hebben, voor je eigen veiligheid. Laat je goed informeren en stel alle vragen die je hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo

 

zou iemand mij wat meer info kunnen geven over het aansluiten van de electra ik wil graag gaan kweken met 3 400watt lampen op 3 m2

 

heeft iemand mischien wat meer info voor mij voor het aansluiten vanaf de lamp naar het voorschakelaperaat naar het stopcontact.

 

en zou het beter zijn om gewoon met tijdschakelaars te werken of met bijvoorbeeld een Bluez Brotherz Quick lichtschakelkast zoals hieet beschreven staat

 

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...82bfc60480b11fc

 

Bunny

 

Je kunt niet rechtsteeks 3 x 400 watt aansluiten op een tijdschakelaar want deze schakelaar houdt dit niet al te lange tijd uit mocht je goedkoper altenatief willen hebben voor de kast kijk hier eens na

 

https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...82bfc60480b11fc

Share this post


Link to post
Share on other sites
zou dit wel kunnen op 3 losse tijdschakelaars

 

Nope gaat je stekkerdoos in de muur eraan en dit kan weer brand veroorzaken gewoon doen wat miss j zegt of en relais lijst /kast kopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben de man van Miss_J en als zij me vraagt even te reageren, dan doe ik dat natuurlijk gelijk :verrygood

 

Wat je direct op een schakelklok kunt hangen zal ook wel afhangen van de kwaliteit van de schakelklok. Wij hebben twee ruimtes. De groei/bloeiruimte had ik al aangesloten met een tijdklok en relais. In de kleinere kast hebben we alleen twee spaarlampen hangen voor de moeders. Die starten op 250W per stuk en zakken dan naar 210W. De schakelspanning is dus 500W en ik dacht dat dat wel makkelijk zou gaan rechtstreeks op een (goedkope) tijdklok van de Praxis.

 

Dat heeft in totaal twee dagen gewerkt, toen was die tijdklok vastgesmolten en bleef ie altijd aan. Gelukkig nog ruim op tijd om terug te gaan naar de Praxis voor een nieuwe :nerd

 

Ik heb nu die twee spaarlampen ook maar met een relais aangesloten. Je gaat daarvoor als volgt te werk:

- In de tijdklok gaat een stekker met een tweeaderig snoer.

- De bruine en blauwe ader uit dat snoer van de tijdklok sluit je aan op A1 en A2 van je relais

- Dit snoer geeft aan je relais het sein om te sluiten of te openen, maar wordt verder niet belast. Op de foto zie je deze stekker los hangen voor het linker relais, omdat we die kast nu nog niet gebruiken

 

Vervolgens moet je de spanning zelf nog aansluiten:

- De aanvoer van je stroom kan komen van een stekker in een stopcontact of door met lasdoppen in een lasdoos wat draden te verlangen

- De bruine draad van je aanvoer gaat naar contact L1 van je relais

- Van contact T1 gaat een bruine draad naar je kast

- De blauwe draad van de aanvoer laat ik direct naar de kast lopen. Je zou deze volgens mij ook via het/een relais kunnen schakelen, maar da's niet echt nodig

- De "uitvoer" van je relais (de bruine draad op T1 en de blauwe draad rechtstreeks van de aanvoer) kun je rechtstreeks aansluiten op je lamp, maar je kunt daar ook eerst een stopcontact tussen zetten. Ik heb daar zelf een stopcontact met 4 aansluitingen gezet. Ik kan dan de lampen afzonderlijk nog aan/uitschakelen door hun stekker uit dat (geschakelde) stopcontact te trekken

 

Wat ik zelf nog handig vind is een relais met een extra NC (Normaly Closed) contact. In het nederlands heet dat een Verbreekcontact. Zo'n contact schakelt precies andersom. Wanneer je tijdklok geen signaal geeft dan is een NC contact juist aan en wanneer je tijdklok wel een signaal geeft dan gaat het NC contact zelfs uit.

 

Via dat NC contact schakel ik een apart stopcontact wat dus 's nachts stroom krijgt en overdag niet. Daar staat m'n verwarming op.

 

Op deze manier moet je zelf wat meer schroeven, maar ben je wel een stuk goedkoper uit dan met zo'n kant en klaar kastje. Controleer alleen alles wel heel goed en sluit het netjes aan om kortsluiting en brand te voorkomen. Wanneer je gebruik maakt van draad gebruik dan kabelschoentjes of vertin de uiteinden met een soldeerbout. Ik heb zelf zo veel mogelijk gebruik gemaakt van VD draad met zo'n harde kern, net als in je muur zit.

 

Qua kosten zit je dan ongeveer op:

- 22 euro voor een relais met 1 maak- en 1 verbreekcontact.

- 2 euro voor een wandcontactdoos waar je schakelklok in moet

- 10 euro voor een wandcontactdoos met 4 aansluitingen voor de "uitgang"

- 10 euro voor een schakeklok

- 1 euro voor een stekker

- 5 euro snoer (let wel even op de dikte en dus de maximale belasting)

 

Totaal zit je dan ongeveer op 50 euro

 

Mocht je nog vragen hebben over de aansluitingen, geef dan maar een gil dan probeer ik het nog wat meer uit te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie uitleg waar veel beginnelingen wat aan hebben,indien je je topic zou willen bewerken met foto's erbij,dan maak ik het sticky! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee bunny.

ik heb ook zo,n schakelkastje, alleen heb ik hem voor 4lampen met een aparte stekker voor de kachel. Koste 80euro in de shop. Ik vind het er onwijs gaaf uit zien hoor Bij miss j en john, maar dat is voor mij niet te doen want ik ben bang van stroom.

Dus ik moest aan de kast.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie uitleg waar veel beginnelingen wat aan hebben,indien je je topic zou willen bewerken met foto's erbij,dan maak ik het sticky! :verrygood

 

Bedankt voor het compliment. Ik zal van de week eens gaan zitten om wat plaatjes te maken. Ik post dan wel een nieuw draadje en dan kan die eventueel sticky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

okeey bedankt

kom echt stukke verder zo :verrygood

 

zou mooi zijn als hier een sticky over komt omdat er volgens mij veel mensen met dit soort vragen zitten :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

John Doe is al met de foto's bezig voor de sticky....... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel mooie uitleg john doe

 

 

het relais met een maak en een verbreek contakt kan je ook nog op een andere handige manier

gebruiken

 

en dat is als je in 2 hokjes wil bloeien

 

neem 2 lampen 1 relais en 1 voorschakelapperaat

 

en schakel de lampen met he trelais

 

zo staat de ene 12 uur de ene lamp aan en de andere 12 uur de andere

zo heb je 1 vsa nodig voor 2 lampen wat weer geld bespaart

 

en je hoeft je vsa nooit op te starten wat een piekspanning scheelt

want daar staat altijd spanning op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net bij http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045 een heel verhaal gepost hoe ik alles heb aangesloten. Misschien dat je daar nog wat aan hebt.

 

...

zo staat de ene 12 uur de ene lamp aan en de andere 12 uur de andere

zo heb je 1 vsa nodig voor 2 lampen wat weer geld bespaart

 

en je hoeft je vsa nooit op te starten wat een piekspanning scheelt

want daar staat altijd spanning op

 

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Klinkt heel ingenieus en eigenlijk wel handig. Scheelt je inderdaad een VSA en schakelspanning.

 

Ik zou alleen niet de gok nemen met een electronische VSA. Wij hebben electronische VSA's voor onze inductie-lampen en die mag je absoluut niet starten/draaien zonder lamp er aan. Dan gaan de VSA's kaduuk. Ik weet niet 100% wat zo'n VSA er van zou vinden als je de lamp ineens afsluit en een andere aanschakelt. Daarbij doet een electronische VSA volgens mij de eerste tijd na het starten ook wat anders dan later. Ik hou dus toch maar vast aan een VSA per lamp.

 

Maar met een "ouderwetse" VSA moet het volgens mij wel kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...