Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Rataplan

Alternatieve Bewatering Langs Onderen

Recommended Posts

Guest Rataplan

ik las dat artikel van ''Cees'' waarin hij beginnende kwekers heeft aangeraden om op een doeltreffende manier een plantenbak te maken met op de bodem een drainagebuis,spiraalvormig gemonteerd,en de vulmond daarvan boven de bak,om zo eenvoudig voeding te kunnen geven aan alle planten,heeft iemand hiermee al enige ervaring?Het lijkt mij een prima concept,daar ik voor het moment wel heel veel moeite moet doen om tussen mijn mini jungle de planten voeding te moeten geven,het zou alleen prettig zijn moest iemand hierover meer uitleg kunnen geven betreffende de frequentie van de voedingen,hoeveelheid voeding per aangeplante stek,tot de eindbloei in ml,een gemiddelde waarde zeg maar,het is wel heel goed,daar de planten ook veel meer aarde hebben ter beschikking,en zo een groter wortelsteltsel kunnen opbouwen,maar de point is,heeft iemand daar enige ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat heb ik. Ik ga ongeveer op die manier te werk . Cees gebruikt inderdaad drainage buis in z'n kweek ,ik ben laatst nog bij hem langs geweest en heb die opstelling gezien ( met Santa's) . De hoeveelheid grond die hij gebruikt is enorm , één grote bak van bijna een halve meter diep gevuld met zijn eigen teeltgrond (die heel anders is als all-mixen van andere growshops )

 

Over voeding hoef je je weinig druk te maken ,omdat het bijna niet nodig is met zoveel grond . Pas na een week of 5 in de bloei ga je een halve dosering geven . En water geven hoeft maar één keer in de 2 dagen of nog minder .

 

Hij had er Santa Maria's f6 stekken in staan(een of andere test ) die in 3 dagen waren gewortelt !! ze waren op dat moment 17 dagen oud (in de groei) en al 50 cm hoog ,behoorlijk breed ook en met zeer dikke steel ! haast onmogelijk lijkt het!! Maar goed we hebben het ook over iemand met hart voor de plant ,en ongelofelijk veel praktijk ervaring (en bioloog)

 

En zo waren er nog wel een aantal dingen die hij liet zien die mij verbaasde.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jahbless

zieke shit! :D

17 dagen oud en dan al 50 cm hoog :P

hoe ideaal is dat ;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

mijn volgende opstelling(als experiment) zal het volgende zijn,bak 120x120 m,45 cm hoog,drainagebuis voor bewatering langs onderen,1x 600w hps erboven met extra koeling,25 stekken nlx ,voorgroei van 7 dagen,dan in de bloei,aardemengsel van 1/3 potgrond,1/3 gewone tuingrond,het volgende deel zal bestaan uit gemalen klei,cocos,perliet en growshopaarde,compost ,wormenmest,op goede ph verhoudingen gebracht met zeewierkalk en guano,en dit allemaal gedraaid in mijn betonmolen,dus goed gemengd, en de luchtige aarde ga ik enkele weken bewaren in gesloten zakken,en voor gebruik nogmaals de ph checken,zodat ik rond de ph 6.0 zal uitkomen,in de plantkuiltjes zou ik stekaarde gebruiken voor de aanslag,lamp op 150cm hangen,en dan minderen,de eerste dag Rhizhotonic gebruiken,ook om te vernevelen op het blad,en dan de plantjes laten groeien met een minimum aan voeding tot ze in de bloei komen,en dan stilletjesaan een opbouw geven in ec waarde tot 1.8,hiervan zal ik zeker een kweekverslag maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een goede waterhuishouding zul je de grond wel moeten aandrukken , dus niet zomaar los in je bak gooien . Zo is de cappilaire werking van je grond veel beter zodat het water zich goed verspreidt en je medium niet dichtslipt .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

klopt,is trouwens bij zowat alle planten hetzelfde,doe je dat niet,dan zakt de aarde heel snel in,en dan wordt de aarde een vaste brok,precies een hoop klei

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tomski

Waar kan ik het artikel van Cees vinden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat onder "Spees met Cees" welk nummer weet ik ff niet meer . Het zijn meer dan 20 artikelen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

zo een drainage buis lijkt me wel wat, maar kan je die kant en klaar kopen of moet ikzelf aan de slag ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

ik wil in mijn kast nl twee delen maken.

 

één bak met drainage ( bak wordt ong. 80x50x40 )

 

5 x 11 literpotten daarnaast.

 

vraag me alleen af hoeveel planten erin de bak kunnen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 planten lijkt me wel een goed aantal i die bak . hangt er vanaf hoe lang je gaat voorgroeien .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

heb mijn drainagebuis gekocht in een tuincentrum,kost naakt 0.66 euro de lopende meter,maar ik heb de omweven gekozen,deze slibt zelden dicht aan 1.04 euro de lopende meter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

zeg rataplan, waar was dat, in welk tuincentrum, want hier in amsterdam staan ze me aan tekijken of ik poep praat als ik het vraag.

in aalsmeer hebben ze het ook, maar vragen ze rustig 2,85 per meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...