Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

konky

Blumat

Recommended Posts

ik heb het blumat systeem aangeschaft

nu is een paar dagen geleden de afstelling mislukt dus de hele tank is bij de plantjes gelopen

nu heb ik hier en daar gekeken en heb het nu zo afgesteld:

open gedraaid daarna voorzichtig weer dicht totdat er een druppel aan het slangetje bleef hangen en hierna nog 2 markeringen verder dicht

is het zo goed gebeurd?

want ik heb het vandaag in de gaten gehouden en ik zie geen enkel slangetje druppelen

heeft iemand verder nog tips hierover?

 

ps.heb de blumat twee dagen in water gelegd en ook gevuld met water voordat ik ze heb geplaatst, heb ook de aarde vochtig gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps.heb de blumat twee dagen in water gelegd en ook gevuld met water voordat ik ze heb geplaatst, heb ook de aarde vochtig gemaakt

hoe vochtig heb je de aarde gemaakt ?

 

zelf heb ik van die bakken van 60x40x15, en hier doe ik zo'n 3-3.5 liter water in, voor ik de druppelaars plaats

 

zelf heb ik ze altijd één volledige slag open staan (360graden)...dus helemaal dichtdraaien, en dan 360graden open..

 

als je begint met afstellen zodra de aarde nog nat is, gaat 't meestal mis (lees: te veel water)

 

ik doe de druppelaars meestal plaatsen, en dan draai ik ze gelijk helemaal dicht.....2-3 dagen later draai ik ze evt. eerst nog wat verder dicht, en dan allemaal een slag open....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb op alle pionne een flinke scheut water gegooiden toen heb ik ze op de manier als ik zei afgesteld

ik hoop in elk geval dat ze morgen al iets hebben gedruppeld anders moet ik ze misschien toch anders afstellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er pas ook zo,n 30 geplaatst.Open draaien en dan dicht tot 1 druppel blijft hangen en dan 1 pijltje dicht.Het werkt prima zo. GR BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus waterpijp, als je ze gaat afstellen, dan is je grond inmiddels weer kurkdroog?

 

ik begin nu met nieuwe grond, die is dus kurkdroog, ik denk eraan om als druppeltje erhangt, dichtzetten en dan 1 slag terug. dat zal wel ok zijn toch op droge grond?of als de grond kurkdroog is helemaal niet een slag terugdraaien?

 

en tegen mij zeiden ze ook om als de kegels zijn afgesteld deze even te besproeien. wat is daar eigenlijk het nut van?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus waterpijp, als je ze gaat afstellen, dan is je grond inmiddels weer kurkdroog?

Ja....maar ik maak de grond dan ook vrij nat...'t duurt bij mij meestal 3-4 dagen voor ze beginnen te druppelen....

 

ook doe ik om de 2 weken de bovenste laag aarde wat nat maken....dit om barsten in de grond te voorkomen...

 

ik kweek op vrij droge grond zoals je al leest...de bovenste paar cm van de aarde is kurkdroog (behalve onder de druppelaars)

 

ik heb 3x600 watt op 36 planten , en in de volle bloei gaat er hóóguit 20-25 liter water per dag doorheen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet maak eerst de grond vochtig daarna blumatjes plaatsen opendraaien en dan stilletjes dicht draaien totdat er een druppel blijft hangen zoals hier enkele keren werd vermeld

als ze bij mij na 3 dagen nog niet gedruppeld hebben dan draai ik ze met een aar streepjes open zodat het een zeer klein beetje begint te druppelen .

maar dit moet ik zelden tot nooit doen

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze nu ook wat meer open gezet want er waren er toch een paar wat te droog.Ik heb nu ook open en dan dicht tot 1 druppel blijft hangen.Ja over die voeding heb je wel gelijk,maarja die vaten met water in de lucht.Als je 10 meter slang gebruikt moet het vat toch op 1 meter.Maar als je 30 meter gebruikt dan zit je al op 3 meter,dat is niet te doen.Die meters in slang wordt dan ook bedoeld de slang van blumat naar blumat,of alleen aanvoer.Wat denk jij.GR BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ik denk het niet hoor hoeveel meter slang die zwarte van blumat heb je ongeveer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alles bijelkaar toch wel zo,n 25 meter,dan moet je een vat op 2,5 zetten dat lukt nooit.

bij zo'n lengte moet je met meerdere tonaansluitingen werken....of zelfs met meerdere vaten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

na dit allemaal gelezen heb begin ik te twijfelen.

kan ik nu beste afstellen in droge of in natte grond.

in de handleiding van blumat zelf staat in overvloedig vochitige grond afstellen..

ik de shop zeggen gewoon op droge grond.

 

wat kan ik het beste doen? en maakt het eigenlijk zoveel uit?

die kegel als die in de grond staat is doorweekt, dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel ook nog steeds. In de handleiding staat inderdaad de aarde overvloedig natmaken. en op dit forum heb ik ook gelezen dat een enkeling dit doet.

 

Maar nu mijn probleem dus ook. Ik heb de aarde te nat gemaakt. Bovenkant is kurkdroog en en helemaal onder geeft de vochtmeter aan dat het nog super vochtig is. Dus mijn blumats hebben nu 2 weken niet gedruppeld. En daarom zijn hebben de stekjes ook nog eens vertraging opgelopen omdat ze niet aan wouden slaan(denk door te vochtige grond).

 

Dus ik ga het volgende keer met minder water gebruiken.

 

Maar het zal toch niet voor niets in de handleiding staan ? !?!

 

zelf heb ik ze altijd één volledige slag open staan (360graden)...dus helemaal dichtdraaien, en dan 360graden open..

 

als je begint met afstellen zodra de aarde nog nat is, gaat 't meestal mis (lees: te veel water)

 

ik doe de druppelaars meestal plaatsen, en dan draai ik ze gelijk helemaal dicht.....2-3 dagen later draai ik ze evt. eerst nog wat verder dicht, en dan allemaal een slag open....

 

Ik stel ze ook af als de aarde nat is, maar net andersom. Ik draai ze dicht tot dat ie stopt met druppelen en dan draai ik hem nog 2 * 360 graden dicht. (dus misschien dat, dat op hetzelfde uitkomt ? ?) Maar bij mij druppelen ze dus niet omdat de aarde nog te vochtig is, dus is het dan toch goed afgesteld >?!?

 

 

 

 

grtz thrillseeka

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk sowieso dat afstellen op droge grond makkelijker is, omdat op vochtige grond je volgens mij nooit kunt weten hoe vochtig de grond exact is...

dan eerst afstellen op droge grond, en daarna evt. handmatig 1 keer bijwateren?

 

maar als je op droge grond afstelt, dan is denk ik dat 2 keer een slagje terugdraaien niet nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat dat als je de kegel in droge grond stopt deze leeg loopt.

Dus het beste is de kegel in natte grond te stoppen.

Ik heb pas een partij 2e hands blumats gekocht voor 1.50 euro.

Als je wil weten waar, laat je het maar weten.GR BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm...daar is het systeem toch op gebaseerd? als de blumat niet vochtig genoeg is gaat die druppelen.. dus lijkt me sterk dat die leegloopt op droge grond...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je heb ook blumat voor kamerplanten,dat is een kegel met een stukje slang.

Dat stukje slang dat stop je dan in een pot met water,als die kegel droog wordt loop hij leeg en zuigt gelijk water uit de pot met water.Dat gebuurt ook met de blumats die wij gebruiken als de kegel droog blijft staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de kegel blijft droogstaan zonder dat er voor water toevoer word gezorgd zal deze niet blijven werken altijd zorgen dat er water in je reservoir zit anders heb je prijs :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

eindelijk geinstalleerd. nog 2 vragen:

nu sprong er net bij een van de laatste blumats tijdens installatie een tussenkoppelstuk. kan dat nu veel kwaad? misschien is er een beetje lucht bij is gelopen?

de laatste blumat doet het nog gewoon dus.

 

ik heb ze in vrij droge grond gezet, niet kurkdroog maar wel redelijk droog.

nu heb ik dus afgesteld op dat ze net niet meer druppelen en dan sla ik geen 2 tikjes terug( omdat ik op drogere grond begin), doe ik daar nu goed aan?

zijn er trouwens vochtmeters vorohanden die dat perfect kunnen meten voor een redelijke prijs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat tussenkoppelstuk moet niet lekken,anders weet je het wel.

En afstellen,ik heb pas bij BLUMAT 30 kegels besteld,daarbij zit een gebruiksaanweizing,en daar staat dat je de grond goed nat moet maken,kegel erin dicht draaien tot 1 drupppel en dan 2 pijltjes dicht.

Zo,n grondvocht meter kan je bij INTRATUIN kopen voor eeen paar euro.GR BART

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je heb ook blumat voor kamerplanten,dat is een kegel met een stukje slang.

Dat stukje slang dat stop je dan in een pot met water,als die kegel droog wordt loop hij leeg en zuigt gelijk water uit de pot met water.Dat gebuurt ook met de blumats die wij gebruiken als de kegel droog blijft staan.

als blumat goed aangesloten is, loopt de kegel niet leeg.....zelfs na 8 weken hoort ie nog vol te zitten...

 

 

de blumats die wij gebruiken werken volgens een ander principe dan de kamerplant-blumats...

 

zelf maak ik de grond altijd door en door nat...en ik heb al ..tig keer blumats afgesteld, en altijd doe ik 't op natte grond !!

 

als je ze al meteen in de droge grond duwt, kunnen ze idd (gedeeltelijk) leeglopen..ook al beginnen ze meteen te druppelen, de droge grond ''onttrekt'' vocht aan de kegel

 

zodra er een luchtbel bovenin de kegel zit, valt het niet meer fantsoenlijk af te stellen.....lucht kan immers veel meer worden gecomprimeerd dan water, waardoor je een beetje een schommelend effect krijgt....paar dagen te veel water >> paar dagen te weinig water...enz.

 

een paar dagen op vrij natte/vochtige grond staan, kan niet veel kwaad voor je planten, maar de druppelaars kunnen zich veel beter ''zetten''

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb pas bij BLUMAT 30 kegels besteld,daarbij zit een gebruiksaanweizing,en daar staat dat je de grond goed nat moet maken,kegel erin dicht draaien tot 1 drupppel en dan 2 pijltjes dicht.

'dat klopt...dat is voor ''gewone'' planten......de planten die wij telen, hebben veel minder water nodig dan gewone planten (in verhouding)

 

daarom zet ik ze altijd helemaal dicht, en dan 1x360'' open

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij heb er al een paar teeltjes mee gedraait,als ik het zo lees.

Als je er net mee begint,ben je bang dat het te droog wordt.

Wat wel een beetje klote is,dat is die 8mm slang,erg stug en krom,lastig vondt ik het om er mee te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de antwoorden. heb weer wat vragen.

vraag me af of alles goed is afgesteld.

had beter dus in zeer natte grond kunnen beginnen, niet gedaan helaas.

ik zie nu al bij sommige blumats een luchtbel erin zitten :verrygood

zal wel omdat de grond te droog was. maar ja, ik dacht dan draai ik maar 1 keer terug, dat compenseert dan weer....

 

ook lekken sommige tussenstukken minimaal. terwijl ze er goed waren opgeschoven. probleem was dat ik met kartelmes de slang gesneden heb, had ik achteraf dus beter niet kunnen doen. weet niet of het kwaad kan als ze minimaal lekker?

als ik nou nieuw stuk slang wil monteren, dan spuit water eruit natuurlijk even, kan dat kwaad? komt er dan lucht in de leidingen ofzo?

 

ik kan niet ontdekken of ze nu werken of niet, vochtigheid is overal hetzelfde, maar ja, staan pas 1 dag en 1e dag heb ik met de hand de steks water bijgegeven. hoe lang duurt t voordat je kunt zien of de blumats hun werk goed doen?

en is het de bedoeling dat je een "zwarte watervlek" ziet onder de druppelaar?

omdat lampen aanstaan is bovenkant grond snel droog, maar ik zie niet bij alle blumats die donkere vlek, of gewoon paar dagen aankijken?

 

als ik wist dat het zon hiesa was allemaal had ik nog wel eens nagedacht voordat ik eraan zou beginnen..maar wie weet komt t nog goed.

alvast bedankt voor tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...