Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dupek4U

Regelbare Vsa

Recommended Posts

Bestaan er ook regelbare transfo's - Indien ja, weet iemand hoe zo iets werkt, of beter nog heeft iemand een schema om zoiets zelf te bouwen.

 

Graag reacties - Dank bij voorbaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

transfo`s? zelf bouwen haha?

 

ik denk dat je nog even flink mag lezen voor je vragen gaat stellen

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen ik denk meer iets in de richting van een electronisch VSA, hetwelke de mogelijkheid geeft om de lamp te dimmen

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupek4U

 

Je geeft dan zelf al het antwoord. Een EVSA, dus. Dimlux geeft je veel mogelijkheden. Anders een EVSA met een draai knop, meestal 4 of 5 standen.

 

 

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een regelbare tra(ns)fo (Variac):

10576.jpg

 

Dit is een regelbare EVSA:

20140929_203605.jpg

 

Dus ja, ze bestaan allebei. ;)

 

Groeten Beaker :spliff:

 

Edit:

Nog even voor de duidelijkheid:

Ja, ze bestaan allebei, maar ze dienen allebei voor een totaal ander doel.

Ik probeerde de verschillen aan te geven tussen de 2 apparaten, welke de TS door elkaar haalt.

De Variac wordt bij onze hobby gebruikt om de afzuiging te regelen (dus NIET om je vsa mee te dimmen).

De EVSA behoeft geen verdere toelichting, want dit is het apparaat waar de TS op doelt. ;)

Edited by Beaker
Toelichting toegevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad zoals Beaker zegt.

 

Verschil:

 

Regelbare transformator - Dit is eigenlijk exact het apparaat dat gebruikt word voor modeltreintjes. Het dimmen van lampen gebeurd dmv de frequentie die door de spoel word gestuurd te verhogen. Een nadeel in de praktijk bij toepassing op lampen is dat er extra vermogen dient toegevoegd te worden aan de gloeidraden wat dus meer verbruik betekent en waardoor de elektroden sneller slijten.

 

Makkelijk gezegt word bij een regelbare transformator de gelijkspanning gedimd.

 

 

 

Elektronische ballast oftewel EVSA - Bij elektronisch gestuurde voorschakelapparaten worden de lampen geschakeld op veel hogere frequenties (20k tot 100k hz dacht ik). Een groot voordeel hierdoor is dat de lampen niet 'flikkeren' alvorens ze aangaan en waardoor het rendement tot 20% verbeterd.

 

Verder is het belangrijk te weten dat EVSA's gedimd worden op wisselspanning wanneer de ingevoerde spanning omgezet word naar gelijkspanning waardoor dan de stroom word begrensd (het resultaat dat we willen bereiken met ballasten) en dan weer word omgezet naar wisselspanning en zo uiteindelijk bij de lamp terechtkomt.

 

 

Dus eigenlijk kort samengevat in mensentaal: Als je wil dimmen, gebruik dan Gavita, Dimlux of Ledpanelen maar ga niet klooien met transformators en magneetballasten want het kost je op termijn alleen maar meer aan slijtage en stroomverbruik.

 

Er is een reden waarom niemand zulke systemen gebruikt. It's sh*t.

 

 

Toch vind ik het wel straf dat kwekers al zo ver denken. Vaak denken mensen dat het maar gaat over wat plantjes groeien maar er komen serieus wat natuurswetenschappen en biologie bij kijken. Om dan maar te zwijgen over elektrische installaties en electronica. Het doet me wel een plezier dat mensen durven nadenken :D

 

Peace out.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een nieuwe 600w evsa met dim en boost functie koop je al voor 9 tientjes... kan je imo nooit zelf voor gaan bouwen.

Gasontladingstechniek is zoinzo vrij tricky... als je daar aan gaat dimmen heb je zo maar eens brand of andere ellende als je niet precies weet wat je doet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had daar nog niet van gehoord maar idd evsa is waar ik gewoon aan dacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...