Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

manajo

blumat system

Recommended Posts

blumat is alleen voor op aarde, en ja...ik heb er ervaring mee

 

wat wil je weten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dit system simpel en efficient voor binnenkweek ex: 30 plantjes 2maal 600w vat water van 200liter zo blumat goed zijnvoor dit aandelen en nadelen A.U.B :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn vorige kweek blumat gebruikt

 

 

als je alles goed installeert en alles goed leest voor dat je er mee begint zal je geen problemen hebben.

 

Maar als je ze niet zo gevoelig zet dan kan je perongelijk (zoals bij mij) 10 liter water door je planten gezogen gekregen in 1 kwartier en dat waren dan nog maar 5 planten :-s

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is dus een betrouwbaar system als alles goed opgestel is .is er grood verschill met anderen system kwaa opbrengts van het wiet of niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee cker ni het maakt nix uit of je het handmatig of met de blumats doet

 

tenzij je natuurlijk is en keetje vergeet water te geven me de hand maar me de hand duurt het gwn langer en is het moeite doen maar geeen enkel irrigatie systeem kan je planten beter maken tenzij het echt manieren zijn om het water op de juiste plaatsen bij de wortels te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is zeker waar. maar alleen voor de verschill tussen de system want blumat is zeker een van de goedkopste :D :no of is het understnandig voor aarde irragie systemen :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat is zeker waar. maar alleen voor de verschill tussen de system want blumat is zeker een van de goedkopste :D  :no  of is het understnandig voor aarde irragie systemen :no

er is geen ander (goed) irrigatiesysteem voor op aarde...tenzij je met timers wil gaan werken om de éxacte hoeveelheid water/voeding bij je planten te krijgen

 

ik vind blumat wél een verbetering t.o.v. met de hand water geven....

je planten krijgen namelijk veel regelmatiger water, en precies wat nodig is pér plant.....

 

en wat ik hoor van mensen die eerst met de hand alles hebben gedaan, en nou blumat, krijg je ongeveer 1/4 méér opbrengst..

 

je hebt eigenlijk een beetje de opbrengsen van hydro-systemen, en de kwaliteit (smaak) van aarde-wiet....

 

de eerste keer alles goed afstellen is belangrijk....meestal staan ze te ''nat'' afgesteld......hélemaal dicht, en dan 360graden opendraaien is genoeg (ook al begint 't pas na 4 dagen te druppelen)

 

 

ook niet vergeten om de eerste keer overvloedig water te geven vóór je de druppelaars plaatst..ongeveer 1 liter water pér 6 liter aarde (hoe vochtig/nat dat ook lijkt !)

 

denk ook om een filter te maken tussen vat > druppelaars.....beste doe je dit door een afsluitbare pot (waterdicht) te vullen met van dat schuim wat om een koolstoffilter heengaat...en hierop maak je dan 2 van die ''ton-aansluitingen'' die bij je sets zitten

 

en met blumat kun je beter te weinig, dan te veel voeding geven, omdat er geen (moeilijk) megelijkheid is om te spoelen).....

 

ook mogen ze nooit droogtrekken, want dan kun je weer van voor af aan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u water voor die informatie heel belangrijke voor mij en denk ok voor everybody die op aarde kweek goed en goedkoop system dus ben ook karpervisser :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

blumat kan maar maximaal in bakken van 15-20cm hoog !!

 

de kegels moeten de grond/bodem raken

Share this post


Link to post
Share on other sites

van in begin stekjes in potten(hoeveel liters?)of bakken van 1 meter en hoeveel blumat voor 30stekjes in 4mx2mx2m50 onder1 600x en 1 400w met vat 200liter :verrygood :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
van in begin stekjes in potten(hoeveel liters?)of bakken van 1 meter

ik vermoed dat dat een vraag is....maar welke :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor 30 stekje op zo plaats wil meer dan 1 of 2 weken latten groeien voor grotere planten en op blumat system is dit goed :verrygood :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet geen potten gebruiken...dat werkt niet met blumat....

 

er zijn speciale bakken voor van 60x40x15cm......

 

één druppelaar per plant is genoeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel stekjes kan er daar in en doe je zelf je grondmix of grondmix gewon kopen al hebt ik een groote ik hebt maar 2 lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik pak altijd ''simpele'' tuinaarde van de intra-tuin (3 zakken voor 7.95 ofzo)..

 

perliet erbij heeft weinig zin met blumat, omdat de grond veel minder inzakt dan wanneer je met een gieter water geeft

 

in zo'n bak van 60x40c15 zet ik 3 planten in......ik heb ook wel eens met 4 gedaan, maar opbrengst is hetzelfde....

 

zo heb ik dus 12 planten pér lamp...

 

je kan ook één grote bak maken met aarde, als 't maar niet hoger word dan 15-20 cm !

 

ohja...en 't vat moet minimaal 50-60 cm bóven de bovenste laag aarde staan !

Edited by waterpijp73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een keer gewone potgrond geprobeerd (van de Gamma), omdat het lekker goedkoop is en het ook minder opvalt als je aarde haalt bij de Gamma dan bij de growshop. Helaas moest ik constateren dat m'n planten het met batmix (rond de 11 euro per 50 liter) het een stuk beter deden. Ik had de helft in potgrond, de andere in batmix. Bovendien moet je met gewone potgrond bijna direct beginnen met voeding geven, terwijl dat bij batmix pas na 6 weken hoeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook een keer gewone potgrond geprobeerd (van de Gamma), omdat het lekker goedkoop is en het ook minder opvalt als je aarde haalt bij de Gamma dan bij de growshop. Helaas moest ik constateren dat m'n planten het met batmix (rond de 11 euro per 50 liter) het een stuk beter deden. Ik had de helft in potgrond, de andere in batmix. Bovendien moet je met gewone potgrond bijna direct beginnen met voeding geven, terwijl dat bij batmix pas na 6 weken hoeft.

met blumat ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bovendien moet je met gewone potgrond bijna direct beginnen met voeding geven, terwijl dat bij batmix pas na 6 weken hoeft.

dat vind ik dus eerder een nadeel dan een voordeel, omdat ik zelf wil bepalen hoeveel voeding m'n planten krijgen..

 

btw...direct beginnen met voeden !!??

 

ik begin pas na 3-4 weken met voeden, op simpele (licht-bemeste) tuin-aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik dus ook: licht bemeste potgrond, goed in de gaten houden en als de EC-waarde daalt beginnen met voeden. Inderdaad niet direct, maar na zo'n week of 2/3. Maar toch was het resultaat minder dan met batmix. Ik kweek niet met blumat, maar geef van onderaf water dmv waterschotels.

 

Als je de EC-waarde van batmix meet, schrik je wel ff trouwens. Dat zit rond de 4,5.... Toch verbranden je planten niet. Kennelijk heeft het een bufferende werking of zo. Probeer gewoon eens verschillende soorten aarde in één kweek en kijk wat voor jou het beste werkt. Het is echt de moeite waard!

 

Overigens gebruik jij tuinaarde van de Intratuin. Maar staat daar niet op dat het niet geschikt is om planten direct in te zetten, maar dat het bedoeld is om perken en borders op te hogen? Tuinaarde is wat anders dan potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuinaarde is wat anders dan potgrond.

dat klopt, dáárom heb ik ook gekozen voor tuinaarde..

 

potaarde heeft meestal een lagere ph-waarde dan tuin-aarde, omdat veel binnenplanten wat ''zuurdere'' grond nodig hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu volg ik je ff niet: je zegt dat binnenplanten zuurdere grond nodig hebben en dat je daarom voor tuinaarde kiest, die een hogere ph heeft.

 

Een vaak gemaakte fout, die ook wel voor de hand ligt. Je denkt: zuurgraad hoger = zuurder :verrygood . Het werkt andersom: een lage ph is zuur, een hoge alkalisch. Het onderstaande stukje heb ik ergens van het net geplukt:

 

Wat is de pH?

De pH wordt ook wel de zuurgraad genoemd en is een maat voor de concentratie aan vrije waterstofionen (H+).

 

De pH is één van de belangrijkste eigenschappen van water. Water is in staat bijna alle ionen op te lossen (in opgeloste vorm vast te houden). De pH is niets anders dan een weegschaal die enkele van de meest eenvoudige en gemakkelijkst op te lossen ionen vergelijkt met elkaar. Een pH meting weegt alleen H+ ionen af tegenover OH- ionen. Staat die verhouding mooi in evenwicht dan zegt men dat het water neutraal is, de pH is dan 7. De pH- waarde varieert van 0 tot 14. Wanneer de pH van een stof lager is dan 7, is die zuur; is die hoger dan 7, dan is de stof basisch (alkalisch).

De pH is een logaritmische waarde: als iets 10 x zuurder is (10 maal meer vrije waterstofionen), wordt het pH-getal één eenheid lager. Is een stof 100 maal zo zuur dan daalt de pH met twee eenheden. Een vloeistof met een pH van 4,5 is derhalve 100 maal zuurder dan een vloeistof met een pH van 6,5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...