Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Labeo

Lamp "bromt"?

Recommended Posts

Mijn 600 watter natrium maakt een brommend geluid(maar dan hogere toon) wanneer hij niet is ingeschakeld. Volgens mij is het de condensator op de kap (stroomdraad komt hier de kap binnen). De losse vsa wordt door de schakelklok aangestuurd, en ik neem aan dat wanneer de klok op uit staat er dan ook geen stroom meer loopt. Als ik de schakelklok er helemaal uithaal (uit het stopcontact ) dan is het wel over? Kan dit kwaad? :unsure:

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie

 

lekspanning?.... :D elektrisch ben ik niet een topper, ik ken het woord wel maar zou niet weten hoe ik dit hier kan constateren (heeft het met aarding te maken?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk onderdeel trilt er dan precies ? de lamp zelf, de smoorspoel (zware blok in het VSA) , of je timer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het geluidkomt af van de lampkap dwz een wit plastic kastje waar de stroomdraad op is aangesloten. Vsa staat paar meter verder en is gewoon stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal waarschijnlijk de condensator zijn die aan zijn einde komt...vervangen dus....stekker in de tijdklok omdraaien kan tot je een nieuwe hebt ff helpen tegen het brommen (omdat je tijdklok maar 1 schakelcontact heeft blijft er spanning op de condensator staan tijdens de "uit periode")

 

Groeten Harry

 

ps: wel vervangen!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha...ok! Nuttige info....thanks

 

Vanmorgen was de lamp zelfs uit terwijl ie om 8 uur moest starten. Gelukkig had ik een reserve bulb liggen en het brand weer. Ik zal een prof. schakelklok aanschaffen in de shop en een condensator voor de kap.

 

Aaaarrrcchhh!!! :D krijg je ervan als het weer snel moet! Ik verwachte slecht weer deze week en moest het een en ander improviseren om "te snel" te gaan draaien. En als je nu naar buiten kijkt is het heerlijk weertje man! Had mn plant nog zeker buiten kunnen staan.........gimme a :no quick!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andere sch.klok nu. Heb een andere kap kompleet. Deze aangesloten op de vsa dus...blijkt dat de condensator op deze kap ook "herrie" maakt (kap is redelijk nieuw en beter type als de mijne) :D . Maar als de sch.klok op "uit" staat (geen stroom dus) is het netjes muisstil. 1 down 1 to go...................

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zal waarschijnlijk de condensator zijn die aan zijn einde komt...vervangen dus....stekker in de tijdklok omdraaien kan tot je een nieuwe hebt ff helpen tegen het brommen (omdat je tijdklok maar 1 schakelcontact heeft blijft er spanning op de condensator staan tijdens de "uit periode")

 

Groeten Harry

 

ps: wel vervangen!!!!!!

Maar ook al blijft er spanning op de condensator staan , hoe kan deze dan een brom veroorzaken ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaat er een spanningkje door je "halfdefecte" condensator, die via je vsa opgenomen wordt.

 

Groeten Harry

 

ps: Labeo....hoor je niet de kap zoemen, die door de lamp aan het trillen gemaakt wordt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alles nagelopen en de 1ste kap en armatuur weer teruggeplaatst. Inderdaad alle schroefbare delen van de kap eens wat beter aangedraaid. Nieuwe ophang-ogen (kap) gemonteerd....degelijke sch. klok ook nu... En no problemas!! Vooral de schakelklok heeft er voor gezorgd dat de "brom" bij stroom uit nu niet meer hoorbaar is + de condensator van die "nieuwere" kap zal aan vervanging toe zijn. Deze maakt aanzienlijk meer herrie dan mn eigen.

Gaat aardig goed met de plant, wel vergelen voornamelijk de grote bladeren hier en daar (ik haal er toch zeker 5 a 10 per dag weg!?) Deze zijn dan ook door en door geel an vallen bijna af...waar nog bladgroen in zit laat ik zo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat het probleem nu weg is....was je klok dus toch kapot als ik je verhaal zo hoor.

Een beetje geel blad onderin de plant is normaal als je in de laatste weken bloei zit....kvind 5 a 10 per dag wel een beetje veel.....tenzij je struiken hebt van anderhalve meter :D

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondanks alle ingrijpende wijzigingen doen de toppen het buitengewoon goed en groeien gestaag.....dank nogmaals voor de hulp....alweer! Top-forum :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...