Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Stufz

Vee in m'n tuintje. Geen idee wat voor vee...

Recommended Posts

Sinds een paar dagen zie ik beesies op m'n plantjes die ik niet ken (de beesies bedoel ik, de plantjes ken ik inmiddels vrij goed...). Ik heb geen idee of de beesies schadelijk zijn. Schade zie ik nog niet. Ik heb twee foto's geplaatst op deze pagina.

Iemand enig idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shock Shock :whistling

zijn dat geen dikke vette groene bladluizen?

ik had er ook eentje

ik heb m op de grond gegooid

Overgoten met benzine en hem zien branden waarna ik hem nog eens heb plat getrapt :whistling

 

ik denk wel dat ze zeer schadelijk zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat een wants

en dat is iets goed geloof ik dat eet de schadelijke insecten op

Share this post


Link to post
Share on other sites

MFD heeft volgens mij gelijk die dingen haal ik bij me pa's planten vandaan en zet ze op mijn planten net zoals ik doe met lieveheersbheessies die dingen eten ongewenste beesje op :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:no

lol?

meen je dat?

 

verdomme, had ik 'm net van men plant geflikkerd :no

kdacht dat het een gigantische bladluis was ofzo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dat schiet tenminste een beetje op. MDF meende dat het wantsen zijn en ik ben op zoek gegaan op het web. Het blijken Schildpadwantsen te zijn. Bedankt voor de tip!

Of ze goed of slecht zijn, daar ben ik helaas niet zo goed achter. Het lijkt erop dat de enige nuttige wantsen Roofwantsen zijn. Ook groen, maar veel smaller. M'n Power Plantjes zijn nog maar net begonnen met het vormen van toppen, dus ik hoef nog niet direct in actie te komen. Hoop ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het lijkt erop dat de enige nuttige wantsen Roofwantsen zijn. Ook groen, maar veel smaller.

zijn dat die groene kleine dunne beestjes waar nog meerdere strepen van andere kleurtjes zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het lijkt erop dat de enige nuttige wantsen Roofwantsen zijn. Ook groen, maar veel smaller.

zijn dat die groene kleine dunne beestjes waar nog meerdere strepen van andere kleurtjes zijn.

Als ze er uitzien als op de vijfde foto van www.wuloplant.com/de/de-tips.htm zijn dat Cicades.

Er zijn drie namen voor dit beestje: Schuimcicade, Schuimbeestje of Spuugbeestje. Als je rhododendrons in de buurt hebt is dat misschien de bron.

Ze richten - zover ik heb kunnen vinden - niet heel veel schade aan (althans aan wietplanten), maar ze maken wel vieze sporen met hun schuim. Ze zijn vrij eenvoudig te bestrijden met het bekende recept: 20 gram zachte zeep en 10 gram spiritus op 1 liter water.

Hoe ik dat weet? Ik kwam die informatie tegen toen ik naar informatie zocht over wantsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, 't valt allemaal nogal mee. Ik heb een deskundoloog gesproken. Wantsen schijnen niet heel gevaarlijk te zijn voor de plantjes. Hier en daar een gaatje in een blad, maar niets waarvan de dames doodgaan of zo.

Ook over die groen/rode beestjes (cicades, ook wel spuugbeestjes genoemd) deed hij nogal ontspannen. Ja, ze maken vlekken op het blad, maar die regenen gewoon weer weg. Je kunt ze het beste gewoon doodknijpen, vond hij.

Da's nou eigenlijk weer zielig voor een beestje dat alleen maar vlekken maakt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe gisteren zag ik een echte (groene) sprinkhaan tussen een van mijn planten, wat zou die voor schade aan kunnen richten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehe gisteren zag ik een echte (groene) sprinkhaan tussen een van mijn planten, wat zou die voor schade aan kunnen richten?

Je planten opeten bijvoorbeeld...

Ze zijn alleen met zware pecticiden te bestrijden. Pesticiden die gedurende een aantal maanden aanwezig blijven op je planten, dus dat is geen optie.

Afvoeren, lijkt me. Liefst dood.

Als er veel blijken te zijn is frituren ook een oplossing. Schijnt niet alleen prima te smaken maar ook erg gezond te zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik denk dat meeste beesten ook niet echt eten van de toppen vanwege de harsklieren. want ik zie ook nooit dat er door de rupsen is gegeten van blaadjes die vol met harsklieren zitten. ik heb die sprinkhaan achter in de tuin gedumpt, niet dat dat veel helpt want als die ze echt lekker vind, dan vind die me planten wel weer terrug. dood maken doe ik liever niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag net 1 slak en een rups :D en dat op 1 dag de slak en rups zijn inmiddels ter dood gebracht wegens het vandaliseren van mijn planten. verde de hele plant afgezocht maar niks gevonden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...