Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jvp

Bladproblemen Outdoor

Recommended Posts

Hi guys,

 

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar moet nu toch even jullie hulp inroepen.

Ik zit met een bladprobleem op mijn buitenkweek.

Het gaat over 3x easy sativa en 3x maroc.

De plantjes zijn ontkiemd begin april. Eerst stekgrond gebruikt 2 weken. Gaf geen problemen. Daarna geraniumgrond van dcm, ging ook vlot. (Van 1 plantje kleurde een oud blaadje bruin maar de nieuwe bleven hiervan gespaard. Ik schreef dit toe aan het verpotten en wennen aan rijkere potgrond)

 

Begin mei heb ik er 4 in volle grond gezet.

Dit is zwarte aarde waar rijkelijk brandnetels groeiden. Ik heb deze in maart omgespit en de ph gemeten. Die zat rond de 5. Ik heb dus kalk bijgestrooid (300g/m2) en ook organische meststof van dcm voor rozen bijgestrooid. Npk 7.6.12. +4mg samenstelling.

Nadien de grond omgerakeld en 1.5 maand laten rusten. Het heeft die maanden wel zeer weinig geregend, dus ik denk niet dat de kalk en voeding mooi ingewerkt waren in de grond.

 

Na het verplaatsen naar volle grond echter, lijken de plantjes het minder goed te gaan doen.. vooral de onderste bladeren zien er slecht uit. De randen worden droog, krullen op en stukken vallen ervan. Ik hen al geprobeerd de diagnose te stellen adhv de tips hier op het forum maar kan het echter niet goed thuisbrengen.. mn plantjes die nog in pot zitten hebben er minder last van.

 

Ik kan me niet voorstellen dat er tekorten zijn (volle grond, netels aanwezig, bijgemest)

 

Ziehier enkele fotos.. zoals je ziet hebben de jonge blaadjes er geen last van.

Qua water geven: ze hebben nooit te droog gestaan. De laatste dagen eerder te nat door de vele regen.

 

gallery_41267_17042_2696794.jpg

 

gallery_41267_17042_4499947.jpg

 

gallery_41267_17042_1298715.jpg

 

gallery_41267_17042_790980.jpg

 

gallery_41267_17042_319716.jpg

 

gallery_41267_17042_2462562.jpg

 

gallery_41267_17042_642599.jpg

 

 

gallery_41267_17042_1820685.jpg

 

 

 

 

 

 

Alvast bedankt voor de hulp!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom in de wereld der slakken :)

 

Kopertape en slakken korrels gebruiken ;)

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook schelpen rond je plant leggen, vinden slakken ook niet fijn...

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Really? Denken jullie dat dit enkel door slakken zou zijn?

Zouden er dan niet minder andere symptomen zijn zoals afschilferen en verkleuren?

Ik heb nog wel eens plantjes gehad die aangevreten waren en toen zag je gewoon stukken uit de bladeren, scherp afgelijnd, zonder die vreemde randen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is overduidelijk dat er meerder organismen je plantje als lekker eten zien.

 

Zoals ik het zie zijn het knaagdieren die de bladeren die buiten het gaas steken aan knagen. De overige plekken zien eruit alsof je plant bevriend is met rupsen, slakken of andere insecten die wel een wietblaadje lusten. Bij slakken kun je meestal wel ergens een slijm spoor vinden. Ik denk zeker dat er ook een rups bezig is geweest.

 

Als ik last van slakken heb ga ik in de nacht gewapend met een zaklamp op slakkenjacht. Tevens vang ik ze door kleine bekertjes met bier neer te zetten. Slakken zijn de Junks van de natuur :rolleyes: .

 

P.s. Ik heb thuis last van hippie kevers. Ze gaan lekker in een top zitten en nemen er dan een paar flinke happen uit.

 

Groet Groen Duimpje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lijkt mij wel dat door de wind je bladeren tegen die gaas schuren en zo lichtjes gekwetst worden....

 

slakken zou ook kunnen maar dan zou je hier en daar toch wel slakkenslijm moeten zien denk ik.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

okay ik zal eens mijn best doen om de beestjes weg te houden en zien hoe het evolueert..

Mocht je nu ongedierte buiten beschouwing laten, wat zouden jullie anders als oorzaak aanwijzen?

Bedankt voor alle antwoorden tot hiertoe!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vershoudfolie om je ijzerdraad dingetje als soort van muur tegen dingen. Paar teentjes knoflook naast de stam leggen op de grond, oma recept maarja alles wat kan helpen is welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik deel de mening van sensi life hoor jvp.

Heb ook her en der exact dezelfde randjes om t blad zitten maar enkel op de blaadjes die door de wind ergens tegenaan kunnen schuren.

Uiteraard wel je insectenhuishouding nakijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...