Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Harry Alkmaar

growshop ervaring

Recommended Posts

Kweken en er wat aan overhouden?

Kweek op hydro. Dat scheelt 20% ten opzichte van grond, en 10% ten opzichte van cocos.

Hydro = slabs. bijvoorkeur horizontaal gelaagd.

 

Maar.... voeding is voeding. Onderstaand is een goede richtlijn voor alle kwekers. Onderstaand is naar mijn mening het beste van de diverse merken. 15 jaar ervaring.

 

Citroenzuur: Bio Nova

salpeterzuur: Exelent

fosforzuur: Exelent

ph +: B.A.C.

Enzym: Canna

Wortelstimulator: House & Garden ( roots exelurator)

Basisvoeding: Canna

Bladvoeding : B.A.C.

PK 13/14 : Canna

Booster: B'uzz

Bloei stimulator: B'uzz

Steroide : exelent

Slabs : cultilene

startblokken: cultilene

Grond: Martina

Plant: PP, NLX

Ec hydro 1.4 / 1.7 / 2.0 / 2.3. Matten inweken op 4.6 en daarna plussen naar 5.4

pH hydro: 5.3 / 5.5 / 5.7 / 5.9

Spint : 3 x dosis spruzit onderkant blad, en na een week roofmijt.

Thrips: roofwants

Anti-alg: Bio Nova anti-bac

Opwaarderen grond: wormenmest + B.A.C. korrels + asef mearlkalk + 10% grove cocos (Búzz).

 

Met dit pakket haal je goede oogsten, zowel op grond (max EC 1.1), cocos en de diverse hydro varianten.

Voor de hydro kwekers: spoelen moet je niet doen. dom, dom, dom. Dat is de reden van je flossige toppen.

 

Groetjes,

Harry Alkmaar 072 511 75 85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zit dat em in ? die 20 % meer opbrengst ten opzichte van grond ?

 

 

Spoelen zorgt natuurlijk voor een snelle verandering van de EC in de matten , dat vinden de planten niet tof nee . Maar hoeveel drain heb je dan ? het spoelen moet toch enigsinds gecompenseerd worden.

Toch heb ik ook goede toppen gezien bij hydro waar wel werd gespoeld, dus dat het per definitie dom is om te spoelen lijkt mij een nogal ongenuanceerde bewering.

 

Wat het merk is van je fosforzuur of salpeterzuur doet er toch niks toe ? dat is altijd helemaal hetzelfde .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen is slecht, dat kan elke boer uit de tuinbouw je vertellen. In je matten zit namelijk een bacterieel bodemleven (o.a. de citroenzuurcyclus, magnesiumbuffer en een scala aan enzymen) voor de voedings UITWISSELING van de plant. De plant geeft bijna netzoveel stoffen terug aan je medium als hij opneemt. Deze stoffen zijn veelal nodig om een gezonde plant te krijgen. Spoel je deze weg dan zal de plant een stuk vatbaarder zijn voor ongedierte en de diverse schimmel en bacterie ziekten (zoals fusarium en algvorming). Als je niet spoelt hanteer je een drain van ongeveer 15%. In de praktijk: geef 8 voedingen tijdens je lichte periode. Een voedingsbeurt duurt todat je bakken allemaal druppelen. Altijd ok.

Dat wij in deze handel spoelen komt omdat de gemiddelde kweker te veel voeding geeft en geen bal verstand heeft van planten. Ga maar eens een dagje rondsnorren in Aalsmeer tussen de groente en sierbloemenkwekers.... die weten wel wat ze doen namelijk.

harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja...

 

Welke zuren je gebruikt maakt wel degelijk uit. Net als alle andere grondstoffen zijn er verschillende gradaties van zuiverheid. Net als het verschil tussen heineken en aldi-bier.

Dat je op hydro ongeveer 20% meer oprengst kunt krijgen komt door de hoeveelheid vrij opneembare stoffen in dat medium. De plant hoeft het niet "los te maken" van de grond (chemie). Daardoor heb je dus een hogere worteldruk in je wortelgestel. Een hogere worteldruk geeft een hogere vloeistofstroom naar boven. Vandaar dat hydro-planten een dikkere stam hebben ook.

groetjes,

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry, in eerste plaats bedankt voor je lijvige epistel. Het is wel een aardige apotheek die je daar aansleept zeg. Maar goed, als daarmee een gemiddelde bankwerker een plant mee groot kan krijgen en met succes, dan zal je mij niet horen.

Ik prefereer zelf de "keep it simple" methode waarbij het accent heeft gelegen op klimaatbeheersing. Zijn licht, lucht en vocht goed geregeld dan kan er eigenlijk niet zoveel mis meer gaan.

Nog een vraagje.

Grond: Martina. Is dat een huismerk van jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bambo,

 

ja hiermee kan de gemiddelde bouwvakker een aardige kweek bij elkaar timmeren. het is een hele apotheek inderdaad, maar de goedjes zijn goedbeschouwd wel nodig. Op zich valt het wel mee hoor. Ik heb zowel de hydro als de grond dingetjes opgenoemt. Ik ben wel met je eens dat het simpeler kan. Ik heb gewoon een kwaliteits staatje neergezet. Zelf gebruik ik bijna alle opgesomde dingetjes. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe de plant erbij staat.

De martina growmix is geen eigen merk, maar ik ben wel 1 van de enige die het verkoopt. Het is een basisgrond met een vrij lage ec-waarde maar met class-A sporenelementen. Ik vind een zwaarbemeste grond niet goed werken i.v.m. de voedingsbehoeften van de plant. Weghalen is niet mogelijk, bijmesten wel.

Groet,

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
In je matten zit namelijk een bacterieel bodemleven (o.a. de citroenzuurcyclus, magnesiumbuffer en een scala aan enzymen)

de citroenzuurcyclus vind niet in de bodem maar in de plant plaats :whistling

 

De citroenzuurcyclus bestaat uit een serie chemische reacties die essentieel zijn voor de oxidatieve stofwisseling van glucose en andere eenvoudige suikers. Het doel van de citroenzuurcyclus is de vorming van NADH en FADH2 voor de ademhalingsketen. De afbraak van glucose tot kooldioxide en water

 

verder ben ik het met je eens dat spoelen slecht is

Share this post


Link to post
Share on other sites

hai tynus.

 

Dank voor je uitleg over de citroenzuurcyclus. Nog meer nerd dan ik??? In mijn berichtje had moeten staan: enzym voor de citroenzuurcyclus.

Er is mij verteld dat de citoenzuurcyclus inderdaad in de plant plaatsvind maar dat het enzym dat nodig is als katalisator zich in het medium bevindt en door de plant zelf aangemaakt wordt. Is dat dan de correcte voorstelling van zaken? Ik probeer het ook een beetje leesbaar te houden voor niet nerds... ok?

grt,

Har

Share this post


Link to post
Share on other sites
oh ja...

 

Welke zuren je gebruikt maakt wel degelijk uit. Net als alle andere grondstoffen zijn er verschillende gradaties van zuiverheid. Net als het verschil tussen heineken en aldi-bier.

Dat je op hydro ongeveer 20% meer oprengst kunt krijgen komt door de hoeveelheid vrij opneembare stoffen in dat medium. De plant hoeft het niet "los te maken" van de grond (chemie). Daardoor heb je dus een hogere worteldruk in je wortelgestel. Een hogere worteldruk geeft een hogere vloeistofstroom naar boven. Vandaar dat hydro-planten een dikkere stam hebben ook.

groetjes,

Harry

natuurlijk maakt het uit of je fosforzuur(bloei) gebruikt of salpeterzuur (tijdens groei). ze kunnen bestaan in verschillende percentages, dus meer of minder verdunt. Je vergelijking met een vloeistof vol organische substanties,bier dus , kan ik niet plaatsen . Het gaat hier om anorganische stoffen . De verschillende merken salpeterzuur leveren het gewoon technisch zuiver . en waarschijnlijk komt het nog van de zelfde fabriek vandaan.

 

Overigens wordt salpeterzuur heel duur als je een hoog percentage wilt (boven de 60 % ) omdat dit via een vacuum destilatie geproduceerd moet worden . Maar het blijft gewoon salpeterzuur .

 

Dat er vaak te veel voeding wordt gegeven ,dat ben ik zeker met je eens

en ook over dat de planten bijna net zoveel stoffen terug geven aan je medium dan dat ze opnemen . Hier zitten ook afvalstoffen van de plant bij die hij bovenin het medium dumpt . Ga je deze steeds weer richting de rest van de wortels spoelen ,dan heeft dat een nadelig gevolg voor de plant . bewater dus niet op het bovenste blok steenwol maar alleen in de onderste mat ,zo spoel je niet steeds de afvalstoffen mee naar de drinkwortels.

 

De grond die je verkoopt lijkt mij inderdaad een zeer goede ,ik zou daar liever mee werken dan de volgemeste mixen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of alle stoffen wel technisch helemaal zuiver zijn betwijfel ik, daarvoor zijn de verschillen in groothandelsprijzen ruwe stof te groot. net als met bier... kwaliteitsverschil. Dat zou ook de stof waarmee verdund wordt kunnen zijn, of de omstandigheden waaronder wordt gemengd en gevuld. Ik merk verschil in ieder geval. Vroeger had je verdunningen van 41%. Die waren top. Tegenwoordig is het allemaal verder verdund. Maar u zou gelijk kunnen hebben. Ik heb gewoon testjes gedaan qua stabiliteit onder dezelfde omstandigheden. Signifikante verschillen. Zelf zuur ik altijd af met salpeterzuur, ook de bloeifase naar 5.0 Daarna plussen naar de gewenste waarde. Stabiele vaten, stabiele matten.

Je advies over voeden via de mat ga ik zeker proberen. Ik druppel wel op het startblok. Ik ben benieuwd,

Har

Share this post


Link to post
Share on other sites
hai tynus.

 

Dank voor je uitleg over de citroenzuurcyclus. Nog meer nerd dan ik??? In mijn berichtje had moeten staan: enzym voor de citroenzuurcyclus.

Er is mij verteld dat de citoenzuurcyclus inderdaad in de plant plaatsvind maar dat het enzym dat nodig is als katalisator zich in het medium bevindt en door de plant zelf aangemaakt wordt. Is dat dan de correcte voorstelling van zaken? Ik probeer het ook een beetje leesbaar te houden voor niet nerds... ok?

grt,

Har

ik kan niet echt met zekerheid anywoord geven op je vraag

 

ik denk dat de bouwstoffen voor de benodigde enzymen (bio kathalisator) idd opgenomen worden uit het medium en dan in de plant omgezet worden in het gewenste enzym

 

ik den kniet dat ze die enzymen rechtstreeks uit het medium opnemen

 

maar nogmaals dat weet ik niet zeker :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...