Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grimfilth

Grimfilths buitenkweekjes

Recommended Posts

IMG-20140402-WA0000.jpg

 

Mijn streven is om zo weinig mogelijk chemische goedjes te gebruiken, waaronder kunstmest en bestrijdingsmiddelen. De reden waarom ik alles DIY wil doen, is omdat zelf wat proberen veel leuker is dan een zak kant en klare modder te kopen, waarvan je nog moet afwachten wat het gaat doen. Omdat ik ook een ervaren aquariaan ben, heb ik ook zo mijn eigen ideeen over het maken van voedingbodems, en kan duidelijk zien dat de planten het op een zelf samengestelde bodem beter doen dan een kant en klare mix.

 

Dit jaar heb ik grote en minder grote plannen. Ik heb 2 soorten zaadjes ditkeer, 1x Special Queen #1 en 2x Royal AK. Allebei zullen op volle grond geplaatst worden, die ik vooraf goed ga bewerken.

De zaden zijn gister in de grond gedrukt, 5mm diep in de doorweekte aarde. Ze staan in de onderste helft van 1,5 liter flessen met gaten in de bodem, en zullen uiteindelijk 1 liter potgrond meekrijgen voordat ze de volle grond in gaan. De bodem van de fles snijd ik er uit en dan valt de hele cilinder met grond en al er zo uit, zonder ook maar iets te vernielen. Het zal wel een maandje om ze tot de 10 - 15 cm te kweken.

Ondertussen kan ik een flink gat graven, deze word een meter diep. In dit gat komt een grote plastic zak, waar ik de voedingsboden in zal doen. De voedingsbodem zal bestaan uit eigen compost, tuincentrum grond, paar zakken leem bij de viswinkel, fosfaat verrijkt guano, voedingskorrels met schimmels en een bakje wormen. Dit zal allemaal in het gat verdwijnen en mag een paar weken reageren zodat de wietplant ook niet op een chemisch instabiele bodem staat. De keuze om het in een plastic zak in te graven is omdat de locatie waar de planten zullen staan een erg droge zandgrond heeft, met een erg diep grondwaternivo, en als ik water aan de planten geef wil ik niet dat alle kostbare voedingsstoffen uitspoelen.

 

De leempoeder die ik toevoeg houdt het water goed vast, en is een zeer belangerijke catalysator voor de afbraak van organisch materiaal. Het bevat verder ook belangerijke sporenelementen die de plant nodig heeft, maakt de composterende bodem minder zuur en adsorbeert de voedingstoffen die ik er later aan toe zou voegen. Leempoeder met water vormt klei, en word al jaren lang in de aquariumwereld als hoofdbestanddeel voor voedingsbodems gebruikt.

 

Ik zal proberen om het kweekverslag regelmatig bij te houden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handige manier om te ontkiemen!

Nog niet eerder gezien.

Iniedergeval wens ik je veel succes met je kweek!

Grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

20140404_1421571.jpg

 

De zon is vandaag niet heel erg aanwezig, heb er maar een 18W 6000kelvin 50hz aquariumlamp er boven gehangen. Gister zag ik dat de eerste al was ontkiemd, nu een 2e, en de 3e is slecht te zien. Maar we zullen over een paar dagen wel zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...