Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

speedy weedy

Voorgroei server kast ombouw

Recommended Posts

Hmm net gezien dat ik deze in de verkeerde bouwdoos heb geplaatst Moest eigenlijk in micro staan

......damn you papaya damn you to hell.....

 

Hier zijn we dan eindelijk met de nieuwe opbouw van mijn nieuwe voorgroei kast

Tot nu heb ik gebruik gemaakt van een 40 cm hoog midi tower kastje In combinatie met 5 x 8 mini tl lampen

De server case heeft 60 cm hoogte om te gebruiken nu nog opgedeeld in 2 delen

Boven 26 cm

Onder 32 cm hoogte

 

Momenteel is dit nog gesplitst in 2 ruimtes , en zit de dvd speler tray er voorlopig nog in

Ook ben ik nog aan het twijfelen om de insteek tray van het moederbord te behouden ,zodoende is de achter kant ook meteen afgedicht

Helaas verlies ik wel 2 a 3 cm in diepte :(

Het is ook nog niet zeker welke fans waar gebruikt gaan worden ,ik heb gelukkig nog een kleine selectie om uit te kiezen :)

 

Vandaag begonnen met het leeg ruimen en uitstoffen van de kast

Alle beplating en voorkap eraf

gallery_38549_16594_259851.jpg

 

Binnen werk en meeste losse stukken eruit

gallery_38549_16594_222298.jpg

gallery_38549_16594_149221.jpg

 

Snelle opmeting

gallery_38549_16594_272883.jpg

gallery_38549_16594_102793.jpg

gallery_38549_16594_301658.jpg

 

Alles eruit buiten de fans

gallery_38549_16594_333673.jpg

gallery_38549_16594_274308.jpg

 

Moederbord tray er terug in

gallery_38549_16594_220769.jpg

 

Achterkant kan nu dicht worden gemaakt met afdekplaatjes {Die nog ergenst in een doos liggen }

gallery_38549_16594_337426.jpg

 

Fans die nog in het kastje lagen

gallery_38549_16594_88955.jpg

 

Lampen over gezet van de oude kast

gallery_38549_16594_163683.jpg

gallery_38549_16594_61667.jpg

 

 

Wat er nog moet gebeuren:

-Besluiten om er 1 complete kast van te maken of de 2 deling te behouden 2a3 lampen boven 4a5 beneden

-Besluiten of de lampen in hoogte versteld gaan kunnen worden wnr het 2 mini kastjes worden

-Testen en kiezen van fans en plaatsing

-Afdicht plaatjes voor voorkant en achterkant vinden

-Alle electra aanleggen solderen en afschermen

-Lampen frame maken

-Kast goede schoonmaak beurt geven

-Uitklap bare poten van de kast terug vast zetten :whistle:

 

 

Tips & ideeen altijd welkom natuurlijk

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mobo plaat eruit (je zet er toch de schuifplaat vd kast achter.. nu verlies van ruimte.

 

Daarnaast aan de voorzijde de HD en DVD bakkies geleiding eruit slopen (zit gepopnageld als goed is) zodat je wat meer breedte krijgt en niet het hoekje om hoeft.

 

Gebruik een stuk minder fans, er ligt geen heet wordend mobo met cpu en gpu in die extra gekoeld moeten worden, denk dat 1 fannetje per afdeling ruim volstaat (als je alles op PC voeding doet... veel te hard en hoe dimmen?).

 

Ik heb in verleden ook eens een PC kastje half gedemonteerd met als doel hobby kweekie maar dat projectje is nooit afgemaakt, ging meteen door naar HPS in een kledingkast toen :jump:

 

Think big in that small cabinet, met een beetje kunst en vliegwerk kun je leuke dingen doen. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx lostchild voor de meedenking

 

Met de mobo schuif is het kiezen beetje ruimte verlies maar dichte achterzijde van de kast of paar cm winst en met een groot gapend gat over te blijven

Zal eens kijken of ik die mobo schuif niet kan los koppelen van de slothouder

De rest zit indd gewoon met popnagels vast dus dat is hooguit 5 min werk met de dremel :)

 

Voeding van de fans zal aan de tent fans gekoppeld worden met een koppelstuk op de kleine fans zit geen dimmer maar mss dat ik hier eens een compleet stand alone systeem voor kan bij bouwen voorlopig nog even accu lader aan de accu en over de accu 12 volt pakken :) is mooi te sturen zo :D

Ik ga zeker niet al die fans erin steken hoor

mss1 120 die langs voor binnen blaast met wss 3 standen kan in laagste stand koele lucht langs voor inblazen

Het dvd frame zal indd moeten verdwijnen maar ik wil graag de optie kunnen behouden om er die fan slot nog in te kunnen schroeven 2x 40mm onder de lamp door zal een mooie koeling geven

en dan 1 of 2 80 mm voor uitblaas

 

Hps in kleding kast is al meer een groei/bloei hokje :D ik hoef maar 1 dr 60 tentje te kunnen voorzien van voorgegroeide plantjes :)

Helaas is mijn midi kast te klein om meer dan 1 plant te laten zonnen dus moeten we weer gaan knutselen

 

Ik blijf enkel nog over de lampen twijfelen 5x8 wat past mooi in de diepte van de kast en als ze dan vertekt in de kast zitten kan ik complete boden belichting doen van de kast , al weet ik van mijn papaya dat een 3 lampen opzet zeer rustig is voor het plantje

 

Alles op het gemakje elk geval ben nog steeds naar mijn dremel hulp stukken aan het zoeken :whistle:

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog een beetje verder aan het knutselen geweest

De lampen allemaal gedemonteerd en losgekoppeld ( Aandacht punt lampen werden zeker te warm in het midden !!!!)

Ik had nog wat stukjes auto gaas 1mm dik alu liggen , beetje buigen en knippen verder en we hebben een mooi warmte doorlatend frame

De lampen zitten vastgebonden aan het frame ,lekker strak ertegenaan

Alle lampen hebben nu wel wat ruimte tussen elkaar zodat de warmte ertussen uit kan

 

Aansluiting

Lamp 1-2-3-4-5

De voedings lijn voor de lampen komt in het midden binnen 3-->5-->4-->2-->1

Voedings draad is lang genoeg gehouden mocht de boven verdieping toch verdwijnen ,voorlopig zitten de kabels mooi beschermd in een rubberen leiding

 

80mm out fan geinstalleerd

 

Dremel stukjes nog steeds aan het zoeken

 

Alle covers van de lampen

gallery_38549_16594_30059.jpg

 

Alles terug aangesloten en op het frame gebonden

gallery_38549_16594_148195.jpg

gallery_38549_16594_270814.jpg

 

Onderkant

gallery_38549_16594_434644.jpg

 

Terug in de kast

gallery_38549_16594_297474.jpg

gallery_38549_16594_147829.jpg

 

De afzuig fan gaat nog wel verplaatst worden naar de buiten kant ,de lampen kunnen passeren maar past maar net :)

De dubbele inblaas bovenin zal ook blijven zitten ,net los genoeg zodat deze altijd te draaien is en dienst doet als in en uitblaas wnr nodig

Als vaste inblaas zal er 1 120mm fan in de voorkant komen ... als dit passend te maken is aan de voorkant onder de kap :D

 

Ik heb onder tussen besloten om het mobo frame er toch uit te laten ,

Hierdoor blijf ik zitten met een groot gat wat nog gedicht zal moeten worden aan de achterkant ,maar de afdekplaatjes sluiten het ook niet goed af dus zonder frame is het beste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net eens een dry run test gedaan opzoek naar enige licht verlies plaatsen :)

Het is officieel deze kast is momenteel een zeef :D

 

gallery_38549_16594_34964.jpg

 

Het gat van de laatste voeding zou dienst kunnen doen als aanzuig punt voor de tent

gallery_38549_16594_64646.jpg

 

Bovenop alle 12 volt dingen die nog moeten worden gedaan zal ik al die kleine gaatjes ook moeten afdichten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm dremel bitjes gevonden .... tussen het lege glas like :wtf:

Dvd tray is er na paar minuten boren ook vantussen

Fans zijn voor 70% zeker geplaatst

1 x 120mm uit geplaatst in het voedingsblok gat achterin

1 x 80 mm in geplaatst tussen de voorkap en de kast zelf

Kastje een vlotte schoonmaak beurt gegeven ,alles eraf buiten de verf spetters :)

Mss de kast beplakken met een wrap van een aquarium ofzo zijn die kleine gaatjes in de beplating ook meteen afgedicht

 

Vandaag ook wat aan het denken geweest over de hoogte stelling van de lampen en temperatuur/lv meting

De hoogte stelling zal door dunne kabels gebeuren die door de tussenlaag gevoerd worden door een hard kunstof slang .. oud benzine slangetje van een 2takt bv

Nu voor de temp lv meting had ik iets anders in gedachten ,geeft mij ook ineens een goede opvulling voor het grote gat voorin :)

 

Mijn weerstation was niet duur en werkt op 1 batterijtje dus perfect om ergenst in te bouwen

Helaas nadeel van dit geval is lv sensor zit in het kastje ( dit is volgens mij het witte blokje onderin foto)

Probleem is dus het kastje moet momenteel met de achterkant in de groei ruimte staan ....

Het idee is dus om de lv sensor los te halen en met wat draad te verlengen , klein doosje eromheen maken en daar ook meteen de temp sensor in verwerken

Met dit ontwerp kan ik er meerdere in 1 ruimte hangen zonder een spinnenweb van draden door de tent te hebben

 

Nadeel van mijn idee ... ik heb geen idee hoeveel die sensor zal afwijken met wat lengte draad ertussen

Ook .. het ziet er iets doek achtig uit dus hoe snel verbrand ik het element met de soldeerbout ( Ledjes was ik altijd een ramp in om te solderen :D)

 

Voor deze kast zou een 30 cm verlenging genoeg moeten wezen ,10 cm minimaal

Om dit idee ook in de tent toe te passen spreken we al snel over 1,5 tot 2 meter draad

Soo wil it work .... :nerd

 

Heb al wel een iets of wat van werkwijze bedacht om dit te doen ,zodoende dat het gematigd te controleren is dat de lv nog werkt /niet teveel afwijkt

Tent staat nu toch 24/24 dus ik kan alles voorbereiden

Draadjes op maat maken en in solderen

Unit uit de tent meting opschrijven

alles los en vast solderen

Dan

unit buiten de tent met de temp sensor en lv sensor hangend op dezelfde plaats waar de unit eerst stond ...En hopen op dezelfde waardes

 

gallery_38549_16594_64344.jpg

 

Morgen wat pics van de kast zijn interieur zijkant zat er al weer op en te lui nu om die er terug af te halen :smoke :whistling

 

 

Edit mss eens wat kortere teksten schrijven :dope:

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog even door geknutselt ,de hoogte verstelling wat aangepast zodoende dat de lampen in de kast zweven zonder tegen de muren zeg maar aan te komen

 

Ben aan een kant wat vast gelopen nu daar het onbeslist blijft of het een 2 kamer of 1 kamer kast zal worden

Net gepast en er kunnen 8 kleine potjes naast elkaar staan met de hele 60 cm kast hoogte lijkt mij de kans klein dat er genoeg plek is om een plantje voor te groeien voor 50 cm op die kleine ruimte Het is zelfs bedenkelijk dat er genoeg plek is om 4 zo hoog voor te groeien

 

Nu 1x ~15cm vrije groei ruimte voor 6 potjes + 1x ~25cm vrije ruimte onder de lampen zo zal de ruimte wel in verhouding zijn tot de ruimte rondom de potjes voor blad te groeien boven ruimte voor stekjes eerste periode onder ruimte voor lange groei

 

Er is altijd nog optie 3 het tussen frame los maken en zorgen dat het erin en eruit gehaald kan worden wnr nodig

 

Heb al wel spiegel folie gevonden die perfect is qwa breedte voor de kast als ik de binnen kant daarmee beplak ,en de grootste gaten met een groot stuk stevig karton kan afdichten... voor de achterkant elk geval genoeg lijkt mij

Enigste keus daar nog in is zilver of goud kleur spiegel folie

 

Het grote gat aan de voorkant daar ik geen afdicht platen meer kan vinden zal wss afgedicht worden met een kartonnen plaat met daarin een weerstationnetje ingewerkt langs voor zullen we het moeten afwerken met glasvezel wss

Hiervoor zal ik eerst een unit moeten vinden met scherm verlichting (of mijn huidige verlicht zien te krijgen )

 

Ook nog aan het kijken of er geen fan controller bij gestoken kan worden (desnoods met een losse usb link naar mijn pc )

Voorlopig richting scythe units aan het leunen een gevonden met een temp range 0 tot 100 een aantal starten pas bij 50 graden wat de plantjes wss niet echt fijn vinden :) http://www.bytesatwork.be/scythe-kaze-server-5-25-zwart.html

 

Voor nu zoeken wachten en kiezen :)

gallery_38549_16594_358588.jpg

gallery_38549_16594_110182.jpg

gallery_38549_16594_311041.jpg

 

Geleidings buisje

gallery_38549_16594_202538.jpg

 

Pot testje

gallery_38549_16594_135863.jpg

gallery_38549_16594_141959.jpg

 

Handje groei ruimte

gallery_38549_16594_7126.jpg

 

Voor de fun dvd frame gewogen kast is meteen wat gewicht kwijt :) 850gram :|

gallery_38549_16594_72272.jpg

 

Met een lichte schatting is de kast zelf sinds we zijn begonnen met deze ombouw een kleine 2 a 2,5 kilo afgevallen mobo frame was ook niet licht gewicht :)

 

Maar goed we blijven bezig :) :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer een stapje verder gezet

De klimaat sensors zijn overgezet op een usb verleng kabel ,

Nog enkel een afdakje te maken en de lv sensor uit het licht halen :)

 

Nu heb ik teminste een lv meting naast de temp sensor in de tent ,

Momenteel een test of het werkt of niet in de tent Lv en temp lijken voorlopig nog goed aangegeven te worden

Maar goed voorlopig alvast wat pics van de sensor ombouw

 

Voorkant

gallery_38549_16594_399141.jpg

 

Achterkant

gallery_38549_16594_312790.jpg

 

De donor usb kabel ( de stekkers gaan gebruikt worden in de server kast

gallery_38549_16594_331147.jpg

 

Afscherm kabel en huls eraf Kleurtjes kiezen

gallery_38549_16594_342135.jpg

 

Even pic maken voordat we beginnen

gallery_38549_16594_39360.jpg

 

Sensors tijdelijk aangesloten

gallery_38549_16594_215179.jpg

 

Usb kabel gesoldeerd links onderin (kabel past mooi door het orginele gat):)

gallery_38549_16594_441923.jpg

 

Sensor test opstelling

gallery_38549_16594_332157.jpg

 

Een der dagen een 2de unit halen om de waardes van deze te controleren

Als dit niet teveel afwijkt dan kan ik de voorbereidingen beginnen aan de ide sensor kabel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Speedy,

 

Tip voor de fancontroller; Scythe Kaze Server

 

Die kan 4 fans aansturen, automatisch met temp sensors.

 

Ga ik gebruiken in m'n Micro project. Ben weer aan het opstarten ;)

 

 

Oops, die dus :)

 

Zit ik even te kijken op de site van Scythe, zie ik dat ze hem niet meer leveren! Discontinued!

Ik ga er nog snel eentje uit voorraad bestellen.

Edited by Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik daarom heb ik hem ook in een link staan paar postjes terug

Nog aan het twijfelen om stand alone te gaan of met een koppeling naar mijn pc om het vanaf achter de pc te kunnen regelen

Meestal kan je dan ook een schema opstellen ,is niet te doen met losse unit ;)

 

By bytes@work staat hij ook nog steeds leverbaar bij de leverancier

Ik moet eerst meer info hebben voordat ik begin met die bestellingen ,zou graag ook beide ruimtes kunnen bedienen vanaf een plek

Dus nog even kijken of ik er een kan vinden die hieraan kan voldoen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer even aan het verder knutselen geweest :)

 

De wanden zijn beplakt met 50% dikkere alu folie dan gewoon ,dubbel zijdige tape tegen de beplating en de folie eroverheen

Ook nog een 120 mm fan boven de lampen gezet als test om te zien of het haalbaar is om de kast met 1 fan te runnen

 

Voorlopig is het lekker fris onder de lampen ... voel niks kwa warmte nu dus voor nu is het voldoende

Als dit zo blijft kunnen de andere 2 fans er terug uit ,de warme lucht vloeit weg langs de openingen boven en verse lucht word passief de kast ingezogen langs het mobo tray gat achterin en de gaten voorin

 

Voorlopig houden we de kast 2 delig in afwachting hoe de stekjes zich gaan ontwikkelen

Deurtje

gallery_38549_16849_234890.jpg

 

binnenkant

gallery_38549_16849_305487.jpg

 

fan in test opstelling boven de lampen

gallery_38549_16849_312810.jpg

gallery_38549_16849_209235.jpg

 

de lampen :)

gallery_38549_16849_21311.jpg

 

Het volgende op het lijstje is de achterkant dichtwerken en de scheidings tray demonteerbaar maken mss zelfs verstelbaar maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag even verder aan het hobbyen geweest uit noodzaak ,de eerste stekjes hadden maximale hoogte bereikt dus er moest wat plek gemaakt worden zodat ze nog een paar weken konden doorgroeien

 

Lekker veel ruimte

gallery_38549_16849_346095.jpg

 

Ook moest de fan / sensor verdeel unit een vaste plek krijgen zodat er ook wat kabel management gedaan kon worden

Ben tot een elegante oplossing gekomen gat in de zijkant van de front cover gemaakt als kabel doorvoer

 

gallery_38549_16849_69360.jpg

 

De verdeel unit zit stevig gemonteerd achter de front cover nu ,ruimte genoeg voor koeling en vrijheid van de aansluitingen

Enigste nadeel nu is elke keer wnr de kast moet worden verplaatst ..de hele kast uit elkaar moet om de front cover te verwijderen om bij de aansluitingen te komen

gallery_38549_16849_319613.jpg

 

De plantjes zijn teminste wel een stuk makkelijker te controleren nu de verdeel unit en midden tray eruit is

gallery_38549_16849_644372.jpg

 

 

Het volgende op de lijst de kabels van de lamp inrichting te combineren en af te werken en de voorkant dicht te werken ,al is het wel makkelijk om de plantjes te controleren via de voorkant :D

Achter kant nog wat aanpassen helaas boortje van de dremel is versleten en heeft geen zin meer om de dikke plaat van de case te doorboren

Voorlopig dus nog even de high flow fan achter de case verhoogd op een oude accu :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...