Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
achterlijkeharry

Cannabis versterkt geurvermogen

Recommended Posts

Cannabis versterkt geurvermogen'

Het roken van cannabis versterkt mogelijk het geurvermogen bij mensen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

 

De drug activeert vermoedelijk belangrijke processen in zenuwcellen die signalen versturen tussen het reukcentrum van het brein en de hersenschors.

 

Daardoor worden geursignalen versterkt en treedt er een hongergevoel op.

Dat melden Franse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Neuroscience.

 

THC

 

De wetenschappers verrichten onderzoek naar THC, het actieve ingrediënt van cannabis dat zich bindt aan specifieke receptoren (eiwitten waaraan moleculen zich kunnen binden) in het brein.

 

Het is al langer bekend dat de binding van deze stof ervoor zorgt dat mensen een hongergevoel krijgen.

 

Om vast te stellen welke rol het geurvermogen in dat proces speelt, kweekten de wetenschappers enkele genetisch gemanipuleerde muizen. Bij deze dieren konden ze de THC-gevoelige receptoren in het reukcentrum van het brein aan- en uitzetten.

 

Reukcentrum

 

Een specifieke groep zenuwcellen die vanuit het reukcentrum boodschappen naar de hersenschors verstuurt, bleek erg belangrijk voor het ontstaan van het hongergevoel bij muizen.

 

Als THC-gevoelige receptoren in deze cellen werden uitgeschakeld, aten uitgehongerde muizen niet meer dan hun goed doorvoede soortgenoten. Wanneer de receptoren wel hun werk deden, ontwikkelden de muizen wel een normaal hongergevoel als ze ondervoed raakten.

 

Toen de wetenschappers de cellen in het reukcentrum vervolgens ook nog blootstelden aan THC kregen hongerige muizen nog meer honger dan ze al hadden. Ook reageerden de dieren door de cannabis sterker op voedselgeuren dan dieren die niet waren blootgesteld aan het actieve bestanddeel van cannabis.

 

Eten

 

Volgens de wetenschappers suggereert het experiment dat cannabisgevoelige receptoren in het reukcentrum van het brein waarschijnlijk ook bij mensen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van hongergevoel.

 

Overgevoelige reacties van deze receptoren zijn mogelijk niet alleen verantwoordelijk voor het hongergevoel na het gebruik van cannabis, maar ook voor andere aandoeningen waarbij mensen te vaak en te veel eten.

 

De onderzoekers hopen ooit een soort neusspray te ontwikkelen waarmee het reukcentrum van het brein kan worden behandeld tegen overactiviteit. "Als je te veel eet, staat het reuksysteem in de hersenen misschien gewoon in een te hoge stand", verklaart hoofdonderzoeker Jaideep Bains op nieuwssite New Scientist.

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

 

Bron: http://www.nu.nl/wet...rvermogen-.html

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisch dit, liep me laatst nog te bedenken dat ik zo goed ruik. Bij mij werkt het in ieder geval. Ik ben best veel met geur bezig. Voordat ik mijn eten opeet ruik ik er vaak even aan bijvoorbeeld.

 

Ben de laatste tijd wat meer aan het smoken en met dat mijn geur vermogen vooruit gaat, I KID YOU NOT!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rook je met tabak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan ik op dit moment geen uitspraken over doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd ?? Tabak roken tast je reukzin aan.

Edited by zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...