Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mujito

groter filter

Recommended Posts

Ik heb nu een te klein WILCO Filter op mijn afzuiger aangesloten denk ik ?

als ik een groter filter plaats heeft dat dan nut IVM temps? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ik ;) .

 

Alleen grotere afzuiger helpt met temps en daar stel je weer je filter op af +- 20% overcap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt eraan wat voor afzuiger en filter je nu hebt.

 

dus wat voor afzuiger en filter heb je?

 

@jadasveel ik gebruik nooit overcapiciteit voor een filter.

 

de afzuiger draait sowiezo nooit op 100% en door de drukopbouw v/d lengte van de slangen en bochten ect. haal je toch nooit de volle capiciteit uit je afzuiger.

 

Wel altijd met goeie merken werken natuurlijk, van die goedkope filters en ventilators kloppen vaak de specificaties niet.

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alleen grotere afzuiger helpt met temps

en zo is het ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat helemaal niet.

 

als hij nu een te kleine filter erop heeft zitten dan zal het wel helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja misschien als zijn filter 100kub is en zijn kistje 3000 kub.

 

Waarom moet je altijd een grotere filter nemen als je kistje? Omdat je anders meer kuub door je filter zuigt dan zijn filter-capaciteit.

 

Dus gewoon een sterker kistje halen met dito filter. Al het andere is neuzelen in de procenten.

Edited by jadasveel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik whazzup even mag quoten:

 

Even over de filtercapaciteit:

 

Ik zie heel vaak in topics dat maar 50% wordt aangeraden. Dat kan in vele gevallen ook wel als je afzuiger maar max op 50% draait zou je zeggen. De filtercapaciteit is vastgesteld op enerzijds de hoeveelheid lucht die het filter kan verwerken, en anderzijds de effectiviteit van het filter bij die doorstroming. Als je méér dan de gespecificeerde capaciteit er doorheen gaat trekken dan krijg je last van stank. Dat zou er dus voor pleiten om een 1000 kuub filter op een 1000 kuub afzuiger te zetten. MAAR......

 

Je hebt te maken met drukval in je systeem, zeg maar weerstand. Ieder meter buis, iedere bocht, en zeker het filter zelf zorgt er voor dat er weerstand ontstaat (drukval, uitgedrukt in Pascal, pa). Alleen een filter zelf kan al voor 140 pa drukval zorgen! Een bocht doet daat een flinke schep bovenop (daarom moet je ook altijd met Y-stukken werken ipv T-stukken) en iedere meter slang geeft ook drukval.

 

Kijk eens wat deze drukval met je capaciteit doet:

gallery_5211_261_6303.jpg

Bron: RUCK ventilatoren RVK 160L

 

De effectieve capaciteit vermindert met maar liefst bijna 200 kuub! Da's meer dan 25% van de originele capaciteit. Voeg daar nog een paar meter pijp aan toe en twee haakse bochten en je zit op 50% van je maximale capaciteit op het moment dat je afzuiger VOL draait. Je begrijpt natuurlijk wel dat er met een grote fan meer capaciteit overblijft dan met bijv. een RVK125. Voorbeeld met een drukval van 140 pa:

gallery_5211_261_23005.jpg

Dat kost 40% capaciteit!

 

Vandaar dat in situaties met buis, bochten etc. 50% vaak wel veilig is. Maar dat is dus zeker niet in iedere situatie! Als je een filter, daar recht achter een fan en daar op korte afstand achter direct de uitblaas hebt dan is de drukval eerder 25 dan 50%. In dat soort gevallen krijg je dus wél last als je op 100% draait met een filter dat maar 50% capaciteit heeft. Je gaat dan 50% over de gespecificeerde waarde van het filter heen.

 

In de meeste situaties is het echter niet zo ideaal ingericht en gaat het dus over het algemeen goed.

 

Affijn, 50% is dus geen stelregel maar hangt sterk af van je installatie. Dan is er nog een ander probleem en dat ligt bij de fabrikanten van filters zelf. Ik zie specificaties die zeggen dat ze geschikt zijn voor een 800 kuub afzuiger, en specs die zeggen dat ze 800 kuub capaciteit hebben! Dat is wél heel wat anders. De eerste heeft dus maar een feitelijke capaciteit ie pak hem beet 25% lager ligt. Growshops vertalen dit ook vaak niet goed in hun aanbod.

 

Hoop dat ik het hier een beetje mee onderbouwd heb.

 

oh, en weer een reden waarom een wat grotere fan af en toe bést wel handig is, al was het maar omdat hij veel zachter kan draaien omdat hij relatief minder drukverlies heeft. Voor installaties met lange buizen en bochten moet je zeker rekening houden met minimaal 50% extra capaciteit voor je fan om dezelfde doorstroming te krijgen.

 

Zelf eens proberen? Zet maar eens een haakse bocht en een stuk slang op je uitlaat en kijk eens hoe dat, bij gelijke fansnelheid, verschil maakt met je temperatuur. Of haal al je slangen er eens vanaf en merk hoeveel meer er wordt afgezogen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test.

 

Maar had het over het feit als je echt wat met je temp wil doen pak een groter kistje.

Edited by jadasveel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conclusie van Whazzup: groter nemen dan je nodig denkt te hebben, zowel filter als afzuiger ivm drukval ondervangen.

 

Maar.. dan heb je nog filtermerken die kleinere buizen gebruiken dan de aansluit maat is en dan krijg je weer ander gedoe met lucht (en temperatuur)

 

KLIK

 

Maakte mij veel duidelijk en ik kijk nu niet meer alleen naar aantal M3 maar ook naar binnenmaat filter, zo weet ik veel beter hoe of wat qua welke afzuiger en welke filter beste in mijn situatie is, groter en zwaarder is niet altijd beter, soms is een dikke afzuiger (debiet zo had ik een 1000m3 buis ipv een box) veel beter.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een wilco filter zou bij god niet weten hoeveel kb per minuut ofzo

ik weet dat de kisten 500 p stuk zijn..wat ze tenminste afzuigen.. , wat naar mijn gevoel zegt dat het te weinig is afzuigers draaien allebei 100% de hele dag

alleen is bij de ene het filter groter...

 

het zijn WILCO filters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt vast niet bij aanschaf vermeldt dat je met

 

2x600W per tentje

 

wilde draaien wat neerkomt op minimaal een 1000M3 filter en evengrote afzuiger per tent

 

Je setup is prima afgestemd op waar men een 120 normaliter mee vult (1x600W), alles daarboven voldoet het nooit en dat ligt niet aan de filter, haal er maar eens 1 lamp per tent uit ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal waar lostchild ik heb er pas sinds kort 2 lampen bij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...