Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
n00b

mogelijke setup beginnend kweker

Recommended Posts

Hi allemaal , hier is het dus ben van plan om wat spulletjes aan te schaffen en als ik alles heb wat ik nodig heb te beginnen met kweken.

dit is een lijstje met alleen de apparatuur die ik wil kopen dus geen voeding!

 

setupje

 

- Mammoth pro - 120 of 150 (ben er nog niet uit welke ik wil nemen advies welkom hierover!!)

 

- Gavita pro line - waarschijnlijk 600watt maar twijfel om 1k watt te kopen .en dan zou ik het liefst 2x 600watt maar bij de beschrijving van de tent staat 1x600 past . mensen met ervaring dat het wel kan>?

 

en als ik de 1000 neem zal dat wel gaan in die 120 tent ?

- Davin DV 12 K Relay Box 2x600w or 2 x 400w + heater deze relaiskastje . heb er niet zoveel verstand van en het leek mij het handigste en makkelijkste mee te werken ( mensen hier andere tips welke keuze ik hierbij kan maken>>??)

 

- http://www.puksupport.eu/klimaatbeheersing...ombi-pack-750m3

zat te denken om deze aan te schaffen , reden hiervoor dat ik dan alles in een heb . weet niet of het verstandig is maar ik hoop dat mensen die er kennis van hebben , mij een beter advies kunnen geven.

en hoe zit het met geluid van de stalen box als ik dit pakketje neem? zal ik dan ook een geluidsdemper kopen??

 

-en verwarming die je op drie standen kunt zetten 650w 1500w en 2000w . en een ven maar die heb ik al.

 

Had ook nog een vraag over de Uitlaat van de lucht , heb een kamer aan de voorkant van mn huis . waar veel mensen lopen en ben bang dat ze dan wat zullen ruiken als de lucht naar buiten gaat. en dat het raam dag en nacht open staat. zijn er ook andere mogelijkheden om de lucht uitlaat ergens uit te laten blazen . en geen gaten in de muur hoeft te maken.

en heb aan de achterkant dan nog een kamer maar daar precies hetzelfde. en heb veel pottekijkers / buren die alles willen weten. dus die mogen ook niks opmerken.

 

hoop hier genoeg info te hebben gegeven anders hoor ik het wel

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi zoon

 

zou 1x 600 doen op 1,20x1,20 of 2x600 in 1,50x150. wel 1000m3 softbox pakken dan. geen geluidsdemper nodig.

sowieso een goede filter kopen. afblazen in de andere ruimte en daar een raampje open zetten kan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi zoon

 

zou 1x 600 doen op 1,20x1,20 of 2x600 in 1,50x150. wel 1000m3 softbox pakken dan. geen geluidsdemper nodig.

sowieso een goede filter kopen. afblazen in de andere ruimte en daar een raampje open zetten kan ook.

twijfelde ook over 1000m3 . stel ik neem de 150x150 tent is 1k m3 genoeg?

 

ok thnx ja probleem is dat ik liever geen grote slang door mn huis heen wil . de kamer voor is nu een lege ruimte met allemaal zooi die niet meer gebruikt wordt. en de andere kamer wordt gebruikt voor studeerruimte / kledingkasten ect ect. en daar tussen zit een gang. beetje raar als mensen dan zon slang zien.

 

en er is nog een probleem heb gemerkt dat er wekelijks helikopters over vliegen van de politie , aangezien veel kwekers in de buurt wonen. is zo'n tent niet gevoelig voor die hitte sensoren op die heli's

 

of zal ik dan nog een extra laag folie in de kamer zelf hangen? voor de zekerheid

zag deze folie http://www.puksupport.eu/folie-plastic/Zwa...e-folie-rol-25M

maar ik weet niet of het overdreven is om zulke maatregelen te nemen voor een tent met misschien max 10-20 plantjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee heeft geen zin. als ze er op uit zijn om kwekers op te sporen zien je warme luchtuitstoot.

 

1000m3 is wel genoeg ja, 1500 is beter voor 2 lampen. kun je stiller draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Zoon,

 

Een DR150 is best wel groot, ikzelf ben voor een DR120 gegaan en daar erg tevreden over.

Ook de keuze voor een gavita proline 600 zal je geen windeieren gaan leggen.

Wat afzuiging betreft kan je kort zijn de combipack 550m3 van puksupport is meer dan voldoende (ook op warmere dagen) om een tentje met 1x 600 watt van frisse lucht te voorzien en perfect op elkaar afgestemd.

 

In principe zou als je een warmte druk berekening maakt 350m3 afzuiging voldoende moeten zijn maar hierbij is geen rekening gehouden met drukverlies van slangen/bochten broekstukken, filters en een eventuele overcapaciteit waardoor je de afzuiger langzamer kan laten draaien waardoor deze minder geluid produceert en langer mee gaat.

 

Let er wel op dat waneer je b.v. een 750m3 in een DR120 plaats je er ook voor moet zorgen dat je voldoende aanvoer hebt anders trek je de tent kompleet vacuum, dit gebeurt namelijk ook al snel met een 500m3 afzuiging.

 

voor de Gavita proline 1000Watt DE kan je de combipack 750m3 nemen dat zou voldoende moeten zijn, anders zou je nog voor de 1200M3 versie kunnen gaan, maar dat is m.i. niet echt noodzakelijk.

 

Als laatste je kan een Gavita proline 1000Watt DE ook in een DR120 plaatsen alleen moet je dan met een actieve inblaas gaan werken om het geheel beheersbaar tehouden.

 

Cheers en keep em green,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Zoon,

 

Een DR150 is best wel groot, ikzelf ben voor een DR120 gegaan en daar erg tevreden over.

Ook de keuze voor een gavita proline 600 zal je geen windeieren gaan leggen.

Wat afzuiging betreft kan je kort zijn de combipack 550m3 van puksupport is meer dan voldoende (ook op warmere dagen) om een tentje met 1x 600 watt van frisse lucht te voorzien en perfect op elkaar afgestemd.

 

In principe zou als je een warmte druk berekening maakt 350m3 afzuiging voldoende moeten zijn maar hierbij is geen rekening gehouden met drukverlies van slangen/bochten broekstukken, filters en een eventuele overcapaciteit waardoor je de afzuiger langzamer kan laten draaien waardoor deze minder geluid produceert en langer mee gaat.

 

Let er wel op dat waneer je b.v. een 750m3 in een DR120 plaats je er ook voor moet zorgen dat je voldoende aanvoer hebt anders trek je de tent kompleet vacuum, dit gebeurt namelijk ook al snel met een 500m3 afzuiging.

 

voor de Gavita proline 1000Watt DE kan je de combipack 750m3 nemen dat zou voldoende moeten zijn, anders zou je nog voor de 1200M3 versie kunnen gaan, maar dat is m.i. niet echt noodzakelijk.

 

Als laatste je kan een Gavita proline 1000Watt DE ook in een DR120 plaatsen alleen moet je dan met een actieve inblaas gaan werken om het geheel beheersbaar tehouden.

 

Cheers en keep em green,

Pieterpost

 

Bedankt voor je reactie . en als je er twee lampen in wilt hangen? is dan de 120 ook goed , of dan toch 150 nemen.

het liefst wil ik zo stil mogelijk te werk gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik voor een DR150 gaan en niet een DR120 tenzij je 2X 400 gaat ophangen.

 

Zelf zou ik nooit voor de configuratie van 2 lampen in een vierkante tent kiezen, dit omdat je lichtbeeld dan niet meer uniform is en je hoogst waarschijnlijk grote verschillen in groei en bloei gaat zien waardoor je allerlei problemen gaat veroorzaken die het kweken bemoeilijken.

 

Ook ligt het maximale wattage dat je per m3 kan gebruiken zonder het toevoegen van extra co2 ongeveer op 750watt, alle extra wattage aan licht is verloren omdat de plant die niet kan gebruiken voor meer fotosynthese.

 

elke vorm van kweken, of je nu rozen, bloemkool of wiet kweekt draait om balans, als er 1 klein puntje niet klopt dan kan je nooit het maximale rendement uit je product halen.

 

Waarom kies je niet gewoon voor een Gavita proline 1000Watt DE in een DR150, is een bewezen oplossing die je helemaal kompleet geconfigureerd kan aanschaffen bij Puk support.

 

Cheers en keep em green,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pieterpost

 

ok dat wist ik niet , weer wat bij geleerd over het licht . als dat zo is dan , is het verstandig om een 1k watt te kopen. ik had niet eens naar die complete tent gekeken . zal eens kijken hoe die is. ik wil liever geen SJ tent . omdat ik wat slechte dingen hier erover heb gelezen. dus ging mij voorkeur uit naar een mammoth .

 

zat ook te denken aan een irrigatie systeem , omdat ik soms paar dagen niet thuis ben leek dat me wel een handig systeem. ik keek eerst om een hydro systeem aan te schaffen maar dat leek me beetje ingewikkeld voor beginnende kweker of is dat een makkelijke oplossing als je niet altijd thuis bent>? of is dan een irrigatie systeem beter

 

thnx voor de reacties .

 

@supernoob

 

voel me gelijk thuis hier pa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De complete tent van puk-support -de kiloknaller- heeft een klein nadeel: het tentformaat is 1,5m * 1,5m * 2.0m.

Er is een duurder alternatief: een tent van 1,5m * 1.5m * 2.15m.

Het betreft de "elite uitvoering" van mammoth: die is wel flink duurder, maar de voordelen zijn evident.

Die 15 cm extra hoogte kun je echt nodig hebben bij sativa's en de buizen van die tent kunnen meer gewicht dragen.

Er is op dit forum een kweekverslag van de "kiloknaller".

 

Als je een beetje handig bent met hamer en zaag kun je ook kiezen voor een alternatief: van 18 mm osb-plaat (1.22 *2.44) kun je een degelijk "hok" bouwen in elk formaat dat je maar wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De complete tent van puk-support -de kiloknaller- heeft een klein nadeel: het tentformaat is 1,5m * 1,5m * 2.0m.

Er is een duurder alternatief: een tent van 1,5m * 1.5m * 2.15m.

Het betreft de "elite uitvoering" van mammoth: die is wel flink duurder, maar de voordelen zijn evident.

Die 15 cm extra hoogte kun je echt nodig hebben bij sativa's en de buizen van die tent kunnen meer gewicht dragen.

Er is op dit forum een kweekverslag van de "kiloknaller".

 

Als je een beetje handig bent met hamer en zaag kun je ook kiezen voor een alternatief: van 18 mm osb-plaat (1.22 *2.44) kun je een degelijk "hok" bouwen in elk formaat dat je maar wil.

 

ja die tenten zag ik ook erg mooi , en ik geloof dat het dubbel waard is de prijs. maar dan moet ik even naar mn budget kijken of het mogelijk is.

en ik heb twee linkerhanden dus zelf bouwen zit er denk niet zo snel in

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoeveel planten was je eigenlijk van plan te nemen?

 

ligt er nog aan. ik zat zelf te denken rond de 10 - 20 stuks. of juist wat minder met grote potten. daar heb ik nog niet over nagedacht. zat me eerst te bedenken wat ik wil kopen . en ik heb de ruimte voor die 150x150 dus waarom dan ook niet>?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze ruimte kun je mooi 20 stuks 18 liter containers kwijt. De boven diameter daarvan is ongeveer 28 cm: dus 4 in de breedte en 5 in de lengte. Dan kom je dicht bij het ideale belichtingsoppervlak van de 1000 DE van Gavita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In deze ruimte kun je mooi 20 stuks 18 liter containers kwijt. De boven diameter daarvan is ongeveer 28 cm: dus 4 in de breedte en 5 in de lengte. Dan kom je dicht bij het ideale belichtingsoppervlak van de 1000 DE van Gavita.

 

 

bedankt voor de tips en advies allemaal echt top!! ;)

echte leer momenten heb je hier waar je veel van opsteek :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de potten strak tegen de kant zet, houdt je aan een kant ongeveer 30 cm loopruimte over. Dat is handig voor het handmatig water geven, je lamp op hoogte te brengen, een vloerkacheltje of een zwenkventilator op statief te plaatsen, eventueel de toppen op te binden en de potten verplaatsen..

Als je nergens goed bij kan, werkt het ook niet lekker.

Je lijdt dan wel enig licht verlies: het (indirecte) licht dat weerkaatst wordt van de verst afgelegen wand, moet een grotere afstand afleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De complete tent van puk-support -de kiloknaller- heeft een klein nadeel: het tentformaat is 1,5m * 1,5m * 2.0m.

Er is een duurder alternatief: een tent van 1,5m * 1.5m * 2.15m.

Het betreft de "elite uitvoering" van mammoth: die is wel flink duurder, maar de voordelen zijn evident.

Die 15 cm extra hoogte kun je echt nodig hebben bij sativa's en de buizen van die tent kunnen meer gewicht dragen.

Er is op dit forum een kweekverslag van de "kiloknaller".

 

Als je een beetje handig bent met hamer en zaag kun je ook kiezen voor een alternatief: van 18 mm osb-plaat (1.22 *2.44) kun je een degelijk "hok" bouwen in elk formaat dat je maar wil.

 

die hebben ze volgens mij verkeerd neergezet, volgens mij betreft dat de 300x150 intense(zie je ook aan de foto)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De elite uitvoering van Mammoth met de maten 1.5 * 1.5 * 2.15 is bij 123tuintechniek te koop voor € 395.52.

Trouwens de versie van 1.2 * 1.2 * 2.15 eveneens.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je automatisch water wilt geven gebruik dan een bluemat systeem.

werkt geweldig en is niet gevoelig voor dicht slippen door voeding die al in het water zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je automatisch water wilt geven gebruik dan een bluemat systeem.

werkt geweldig en is niet gevoelig voor dicht slippen door voeding die al in het water zit.

 

ok bedankt . zal er eens naar kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal.

 

dus nu weet ik klein beetje wat ik wil . zit nog te twijfelen over de soort tent die ik neem. dus meer het merk , maat wordt 150 met gavita 1k watt

de inlaat weet ik nou niet wat het beste is passieve of actieve kan iemand me daar wat tips/advies over geven....

 

en zit ook te denken om hydro te kweken maar omdat ik nog beginneling ben , is dat dan wel verstandig om daar gelijk mee te beginnen? of maakt dat geen verschil ?

want het is raar om 50 kg aarde mee te nemen omdat niemand hier tuinen heeft dus daarom eerder kiezen voor een hydro systeem dan voor aarde.

 

dus dat is dan eerder voor veiligheid dat niemand iets opmerkt ivm aarde naar binnen te brengen.

 

wat is een goede voeding voor beginnelingen zoals ik?

ik zat ook te denken om gewoon zelf fem. zaden te kopen en ze zelf te ontkiemen met een propagator , zodat ik als mn eerste kweek bijna is afgerond. gelijk door kan gaan met nieuwe zaadjes te ontkiemen .

 

wil ook nog een soort van drooghokje/tent aanschaffen . dat ik het kweken en drogen apart hou.

 

hoor graag van jullie!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een beginnend kweker is aarde het meest geschikt, vanwege de bufferende werking.

Als je bij aarde er enigszins naast zit qua voeding is dat geen ramp, maar bij hydro luistert het veel nauwer.

 

Een zak aarde van 50 liter, weegt zeker geen 50 kg: ik schat ergens tussen de 15 en 20 kg.

We noemen het weliswaar aarde, maar in de praktijk is het veelal "doorvroren witveen".

 

Met pH- en EC-meters werken is in het begin vrij lastig. Maar met hydro ontkom je er niet aan.

Bovendien zijn goede meters vrij duur.

 

Gewoon werken met lightmix (licht bemeste aarde dus) en buffertabs van Sannie is heel eenvoudig: daarbij moet je gewoon leidingwater gebruiken en ben je meteen van al dat meten en ijken af.

Dus de kans op fouten maken, wordt hierdoor verminderd.

Sterker nog, fouten zijn nagenoeg uitgesloten, tenzij je zo eigenwijs bent om de adviezen en instructiefilmpjes van Sannie te negeren, omdat je denkt het beter te weten.

 

Bij Sannie hebben ze keurige starterspakketten: zaden, voeding, schimmels: alles voor een volledige ronde zit in een kant en klaar pakket van € 75.

En je mag zelf de zaden kiezen.

Op die manier voorkom je beginners fouten

 

Wat te doen om zonder argwaan van de buren de aarde naar binnen te slepen?

Gewoon een grote boodschappentas van Ikea: daar past zo'n zak makkelijk in.

Tien keer op klaarlichte dag naar binnen lopen met een Ikea tas -of 5 keer met twee tassen- vinden de mensen niet ongewoon.

Maar doe je zoiets midden in de nacht en een buurman -met slaapproblemen- die je schichtig ziet heen en weer sluipen, zal zich ongetwijfeld gaan afvragen wat je aan het uitspoken bent.

 

Je hoeft overigens niet bij elke nieuwe ronde nieuwe aarde te kopen: er zijn pakketten om gebruikte aarde op te waarderen.

Dan hoef je je gebruikte aarde ook niet op een of andere manier kwijt te spelen en telkens met zakken nieuwe aarde rond te sjouwen.

 

Succes.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Bedankt voor het advies , zoveeeel te leren nog !! en dan moet ik nog beginnen.

ik had al gekeken bij sannies shop dus was al sowieso van plan daar mn voeding en waarschijnlijk mn zaadjes.

 

alleen met het lucht snap ik dus niet helemaal . inlaat passief of actief te laten binnen stromen. had trouwens ook een filter bij puksupport gezien die je aan tweekanten kon monteren dus een slang voor inlaat en de andere kant , voor uitlaat .

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn al een aardig eind op pad richting de winter.

Dus je afzuiger zal geen overuren moeten maken om de temperatuur op zo'n 27 graden te houden.

Dat is in de zomer, wanneer de buitentemperatuur 25 graden is, wel anders.

In de winter zou ik het best aandurven, zonder actieve inlaat.

In de zomer kan het ook nog wel, maar dan is het beter om de lichtperiode in de nacht te houden: immers de nachttemperatuur is significant lager dan de dagtemperatuur.

 

Een afzuiger heeft inderdaad twee openingen: een kant waar een soort schoepenrad te zien is: dat is de inlaat: aan die kant sluit je het filter (of is het de filter?) aan.

Aan de andere kant sluit je een luchtafvoerslang aan met een slangklem.

Die slang leid je door de afvoeropening van je tent -of wat voor kweekruimte je ook mag hebben-, naar buiten de tent.

Een kweektent heeft meerdere openingen voor de passieve luchtinlaat.

Een oude panty, met Duck tape vastgemaakt aan de buitenkant van de luchtinlaten van de tent voorkomt veel ongewenste bezoekers (schadelijke insecten e.d.)

 

@Bedankt voor het advies , zoveeeel te leren nog !! en dan moet ik nog beginnen.

 

We zijn allemaal ooit voor de eerste keer begonnen en moesten allen in het begin veel leren.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...