Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

redwizard

gewoon een steen of meteoriet?

Recommended Posts

Beste medegrowers. ik heb een zeer bijzondere steen gevonden bij en kleine guerillakweek.

De steen vertoont roestvlekken is erg zwaar en het is niet wat ik ooit al ben tegengekomen.

 

Kan iemand mij vertellen of hij/zij deze soort stenen herkend.

 

Wat denken jullie.. gewoon een steen of toch misschien een meteoriet.

 

gallery_38384_16326_278224.jpg

 

gallery_38384_16326_278224.jpg

 

gallery_38384_16326_451460.jpg

 

gallery_38384_16326_671840.jpg

 

 

gallery_38384_16326_671840.jpg

 

gallery_38384_16326_671840.jpg

 

 

en nog een paar sfeer fotos :lol: ;)

 

nu we toch aan het spacen zijn. B)

 

 

gallery_38384_16326_671840.jpg

 

gallery_38384_16327_2285115.jpg

 

gallery_38384_16327_2285115.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat het ijzer water grond is.... dit water bevat veel ijzer en maakt grond ijzerkleurig ... spons misschien maar geen meteoriet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als dit op het distripark vandaan komt zal t inderdaad wel een gewone steen zijn met een hoog ijzer gehalt je ziet daar wel vaker van dat vreemde spul voorbij komen.

 

zou daar persoonlijk ook niet lekker met mn handen in de bodem wroeten maar zo heb een ieder zn ding..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ijzer water grond..hmmmja

zal allemaal best , maar op die grote steen is overduidelijk een nogal sterke kracht bezig geweest een symmetrische erosie te bewerkstelligen

simpel gezegd= ik vind die grote steen kenmerken hebben die je op meteorieten tegenkomt

 

wat is het gewicht/ soortelijk gezicht van die grote steen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas maar op zijn die dingen niet meerstal radioactief ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het soortelijk gewicht... goed idee , ik test het met een klein stukje

want het is zo broos dat de grotere stukken uiteen kunnen vallen.

 

Ik kan je wel nu al vertellen... die steen voelt erg zwaar aan.

Net of je hebt lood of een stuk metaal in je handen..

Ja die grote steen heeft een erg mooi patroon zwart-bruin....iets wat lijkt op een ' fusion crust'.

 

Veel elementen zijn hoopvol. Maar de steen ziet er anders uit dan de meeste meteorieten.

Dus ik twijfel nog erg.

 

Voor ik de universiteit ga lastig vallen met men steen wacht ik eerst wat reacties af.

 

 

tora tora ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

fossiele kamelekak

 

gg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja kameelekak, lach maar :D ;)

 

update

Ik heb een stukje opgestuurd naar de universiteit

en ze hebben de uitslag binnen ongeveer een weekje.

Ik heb ze al gecontacteerd via mail en ze wisten niet precies wat het was door van de foto alleen.

 

Ik hou jullie op de hoogte beste spacers :whistling :wacko: :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meteorieten zijn stukken natuurlijk ruimtemateriaal van zeer grote ouderdom (honderden miljoenen of zelfs enkele miljarden jaren oud), die na lange omzwervingen door het heelal de baan van de aarde kruisen en onze atmosfeer binnendringen om vervolgens in te slaan op onze planeet. Dit komt dagelijks voor, maar meestal zijn de meteorieten van microscopische afmeting en dwarrelen ze als stofdeeltje neer. Slechts hoogst zelden gaat het om brokjes die met het blote oog zichtbaar zijn en nog veel zeldzamer zijn de nog grotere stukken. Veruit de meeste meteorieten verdampen volledig tijdens hun vlucht door onze atmosfeer.

Het binnendringen van de dampkring gaat gepaard met een zeer grote wrijving (door o.a. de snelheid van de meteoriet), waardoor er een lichtend vuurspoor getrokken wordt aan de hemel. De zeer koude steen wordt nl. in slechts enkele seconden zo heet dat de buitenkant smelt, terwijl de binnenkant gewoon nog koud blijft. Hierdoor "verglaast" de buitenkant tot wat wij noemen de "fusion crust". Ook kan het hierbij voorkomen dat door de enorme temperatuursverschillen tussen buiten- en binnenkant de meteoriet nog tijdens zijn vlucht in de atmosfeer uiteen spat in vele fragmenten (die ieder zijn eigen fusion crust krijgt. Wanneer dit gebeurt, raakt een groot gebied dus bezaaid met brokstukken. Men spreekt dan van een "strooiveld". Bij zijn landing op aarde is de steen alweer afgekoeld, omdat slechts een heel dunne buitenkant maar zeer korte tijd enorm heet is geweest. Branden als gevolg van meteorieten en het vinden van nog nagloeiende stenen zijn leuk in films, maar absolute onzin! Kenmerkend voor de fusioncrust is zijn donkere -zwarte- kleur en vaak ook de aanwezige ronde deuken. De korst is altijd dun en de binnenkant van de meteoriet is onaangetast.

Er bestaan in hoofdzaak 3 soorten meteorieten:

A. de ijzermeteoriet. Deze voelt zwaar aan, is magnetisch en heeft na het doorzagen en etsen een typisch lijnenpatroon (Widmanstättenstructuren)

B. de ijzer-steenmeteoriet. Deze bestaat uit een mengsel van steendelen, omgeven/ingesloten door ijzer-nikkel. Doorzagen en etsen kan tot identificatie leiden.

C. de steenmeteoriet. Deze bestaat geheel uit steenmateriaal.

De steenmeteoriet is het lastigst te herkennen en hiervoor is vaak microscopisch en spectraal onderzoek nodig.

 

Mocht het overigens na onderzoek een maan of mars meteoriet zijn dan kan je in je handjes wrijven die leveren soms wel 1000 euro per gram op iets meer dan je hok of tent haha.

Aan de fotos kan ik idd niet zien of je met een meteoriet te maken heb maar als de steen bros is zoals jij zegt is het geen meteoriet want die zijn door verbranding in de dampkring keihard geworden.

 

Ik hoop wel voor je is altijd leuk zoiets te vinden!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haha ja kameelekak, lach maar :D ;)

 

update

Ik heb een stukje opgestuurd naar de universiteit

en ze hebben de uitslag binnen ongeveer een weekje.

Ik heb ze al gecontacteerd via mail en ze wisten niet precies wat het was door van de foto alleen.

 

Ik hou jullie op de hoogte beste spacers :whistling :wacko: :blink:

 

Mooi, het ziet er wel apart uit. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!!

 

Op de universiteit zeieden ze dat 3 van men 'stenen' wel degelijk kenmerken hebben van meteorieten.

 

De steen die ik laten zien heb is naar alle waarschijnlijkheid een markassiet knol... zeer zeldzaam... maar weinig waard.

 

Deze stenen die ik minder bijzonder vond maar ook meenam voor de zekerheid zijn waarschijnlijk wel meteoriet!!

 

Kijk zelf maar en vergijlijk met fotos op google.

 

ZEER VEELBELOVEND zeiden ze op universiteie. Na enkele tests morgen weten ze het definitieve antwoord.

 

 

gallery_38384_16348_743302.jpg

 

gallery_38384_16348_784541.jpg

 

gallery_38384_16348_590372.jpg

 

gallery_38384_16348_821244.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk een meteoniet.

En ik heb er verstand van. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 3e en 4e foto zou ik vanaf een foto nog het meest op een meteoriet vaststellen.

Is natuurlijk niet te zien zonder hem open te zagen.

De mantel is meestal pikzwart door verbranding in de dampkring.

Heb je er al eens een magneet tegenaan gehouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je me zou zeggen dat je slechte hash had gekocht en die foto's erbij had ik je gelooft....

 

ik heb helemaal geen verstand van stenen en meteoren enzo...maar hoop voor jou dat het zo is, altijd grappig om te hebben en mischien nog wel wat waard, succes ermee ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 1 jaar geologie gestudeerd aan de universiteit en heb dus wel wat verdstand van 'stenen'.

 

Eerst dacht ik aan roesthoudend zandsteen maar deze stenen hebben nog wel andere kenmerken.

 

Ja de stenen kleven (licht) tegen een zeldzame aarde magneet die ik kon gebruiken in het lab.

 

Morgen gaat men meer onderzoek doen naar het specifieke patroon dat je hebt als je meteorieten doorzaagt en polijst.

 

Morgen wrs nieuwe update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb 1 jaar geologie gestudeerd aan de universiteit en heb dus wel wat verdstand van 'stenen'.

 

Eerst dacht ik aan roesthoudend zandsteen maar deze stenen hebben nog wel andere kenmerken.

 

Ja de stenen kleven (licht) tegen een zeldzame aarde magneet die ik kon gebruiken in het lab.

 

Morgen gaat men meer onderzoek doen naar het specifieke patroon dat je hebt als je meteorieten doorzaagt en polijst.

 

Morgen wrs nieuwe update.

Mooi, het zijn geen gewone stenen dat zie ik wel. ;)

Edited by Piet_Piraat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog steeds geen uitslag zeggen ze.. Hmmm ik vraag me af waarom het zolang duurt.

 

Hopelijk snel meer nieuws...

Share this post


Link to post
Share on other sites

weten die gasten niet hoeveel mensen hier op de uitslag wachten.....dat ze opschieten zeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...