Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
miramar

Herfst is oogsttijd

Recommended Posts

Het is er weer tijd voor. De wind begint wat harder te blazen, de bomen wiegen mee en laten af en toe wat lekkers vallen. Nu is de tijd voor de hazelaar. Geweldige bomen zijn het te gebruiken voor allerlei doeleinde maar nu laten ze hun noten vallen. Als je zoekt dan liggen ze meestal nu allemaal wel op de grond.

Bij het verzamelen van noten is het zaak om ze te laten drogen zodat je ze het gehele jaar kan gebruiken. Doe dat op een droge plek waar iets van ventilatie is. Hussel het geheel iedere dag om en haal de minder goede eruit en goeie die op de composthoop. Na een week is alles vaak wel droog. Walnoten doen er soms wat langer over en drogen het best als ze elkaar niet aanraken. Haal noten altijd uit de bolster maar laat ze drogen in de harde schil.

 

Wij eten en zoeken zelf vrij veel noten vandaar dit bericht hier. Overigens kan je nu ook perfect andere wilde gewassen verzamelen. Daslook is er een voorbeeld van. Het mag officieel niet omdat het een beschermde plant is. Laat dus altijd meer dan voldoende staan zodat ze het jaar erop weer netjes terugkomt op de plek waar ze stond.

Een recept: 1 komkommer, yoghurt, daslook gesneden of geraspt naar smaak toevoegen, 1 el citroensap, gemalen peper, 1 el verse munt, zout, mespuntje met iets zoets, 3 el gemalen noten. Man man dit is zo lekkerrrrrrrr

Een ander leuk voorbeeld is de grote klit, of klis ook wel kliswortel genoemd. Dat is die plant waar die zaden zo fijn in je kleding en haren blijven hangen. Van die bolvormige dingen die als je ze probeert van je kleding af te halen uit elkaar vallen of zelfs aan je handen blijven plakken. Ze hebben of hadden paarse bloemen want nu bloeit ze niet meer. Graaf de wortel uit en rasp hem of koken kan ook. Echt lekker en gebeurd in Japan en China veel meer als hier. Daar is het gewoon een soort aardappel of schorseneren. De smaak is bitterzoet.

Een recept: Spruitjes en kliswortel in currysaus

Kook de geschilde en in schijfjes gesneden kliswortel zoals schorseneer met een scheutje wijnazijn, om verkleuring te voorkomen. Kook ook de spruitjes. Verwarm daarna olie in een ruime pan, fruit hierin de curry of currypasta. Voeg kokosmelk toe en laat kort inkoken. Gooi de gare of bijna gare groenten in de kokossaus. Eventueel nog notenballetjes aan toevoegen. Laat dit alles nog even zachtjes koken en dien op met rijst.

 

Vuistregel bij het verzamelen in het wild die ik aanhoudt is minimaal 10% laten staan. Dat is voor de overige gebruikers zoals vogels, muizen, insecten en al het andere leven. Niet ieder jaar op dezelfde plekken plukken. Neem alleen mee wat je gebruikt. Bomen en struiken zoveel mogelijk heel laten.

 

Zometeen krijg je eerst de walnoot, daarna de tamme kastanje. Ik vind het een machtig idee, je stop boomzaden in de grond en wat jaren later komt daar iets uit wat eeuwen lang productief is en waar je vaak weinig aan hoeft te doen. Alleen maar plukken en oogsten. Wat een rijkdom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker man , vooral de grote Klit B) lol

 

Noten zijn gezond voor je , en nog lekker ook .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou ook wel van grote klitten, B)

 

 

De walnoten zijn nu ook aan het vallen!! Gratuit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hou ook wel van grote klitten, ;)

 

B) :lol: het mag wel eens wat anders zijn eh ;)

 

 

leuk dit even te melden, ik ga ook maar is opzoek gaan naar een notenboom!

kastanjes staan hier overal genoeg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee.

 

Kastanjes duurt nog wel even. Sommige vallen nu al maar de meeste hangen nog. Neem dan wel de tamme kastanje. Jij weet dat misschien wel Sensi maar andere mogelijk niet.

 

VERSCHILLEN

Paardenkastanjes herken je aan de grote bladeren in de vorm van een hand met vijf à zeven 'vingers'. Ze hebben een bolster met korte stekels, die niet zo erg prikken. In de bolster zit maar één kastanje, die helemaal rond is. Wilde kastanjes zijn erg bitter en niet eetbaar.

 

De bomen die eetbare kastanjes dragen, hebben langwerpige, getande bladeren. Tamme kastanjes hebben een bolster met veel, lange, fijne stekeltjes, zoals een egel. In de bolster zitten soms wel drie noten. Deze eetbare kastanjes zijn niet helemaal rond, maar hebben een platte kant en een puntje met een wit pluimpje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Worden er ook nog beukennootjes geraapt.

Ik kan me herinneren als kind dat we dat altijd gingen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk he diebeukennootjes :(

Die gingen wij ook altijd rapen vroegah

...sou wel niet weten waar er nog beuken staan hiero.

Hazelnoten en walnoten zijn thuis in de tuin wel rijkelijk te oogsten.

 

Beuk ze!

Tette

 

Ik hou ook wel van grote klitten, ;)

 

B) :lol: het mag wel eens wat anders zijn eh ;)

 

 

leuk dit even te melden, ik ga ook maar is opzoek gaan naar een notenboom!

kastanjes staan hier overal genoeg!

 

 

Dat noemt " bisexueel " sens

 

Hihi

 

Geef mij maar tette

Tette

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zometeen krijg je eerst de walnoot, daarna de tamme kastanje. Ik vind het een machtig idee, je stop boomzaden in de grond en wat jaren later komt daar iets uit wat eeuwen lang productief is en waar je vaak weinig aan hoeft te doen. Alleen maar plukken en oogsten. Wat een rijkdom.

 

Walnotenbomen met een flinke opbrengst ontstaan niet door een walnoot in de grond te stoppen.

Gecultiveerde walnoten worden geënt op een onderstam.

Net als de meeste vruchtdragende bomen overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan leef jij in een andere wereld als ik. Hier stopt de gaai en ekster ze in de grond. Die bomen hebben dezelfde eigenschappen als de ouderplant, lees giga grote noten en veel.

Geen appels en peren door mekander halen heej.

 

Edit, je vergeet mijn naam XTREME, nouw weten we het wel, het was een leuk spelletje

Edited by miramar

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vlierbessen hangen er nu ook zo mooi bij. De helft is opgegeten door de vogels. Nu weet je zeker dat ze goed rijp zijn. Ik maak er zelf jam van. Je kan gewoon alles van de bes gebruiken, pitjes geen probleem. Verwijder de steeltjes wel goed want daar zit een zuur in wat niet zo goed is voor je. De bessen kunnen ook rauw gegeten worden maar dan wel de pitten uitspuwen. Ik kan er zelf niet zo best tegen, vier bessen is mijn max.

Maar die jam is zo lekker en ze zijn niet moeilijk te vinden die bessen.

 

Good Hunting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic miramar, ik woon zo'n 5 min fietsen van het bos dus ik ga zo maar is op m'n vrije middag een stukje lopen :lol:

 

Mischien een idee om wat foto's hier te plaatsen van bv het verschil tussen kastanjes en tamme kastanjes en andere noten B)

 

Edit: nog wat leuke foto's gevonden,

 

Kastanje

gallery_34690_16303_415156.jpg

 

gallery_34690_16303_45108.jpg

 

Tamme kastanje

gallery_34690_16303_198122.jpg

 

gallery_34690_16303_103131.jpeg

Edited by miami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de foto's Miami. Mooi om zo het verschil te zien tussen de paarde kastanje (bovenste twee) en de tamme kastanje (onderste twee). De tamme is de eetbare kastanje.

De paarden kastanje is niet lekker en wordt veelal alleen medicinaal gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramar

 

Ze zijn aan ut vallen!! ;)

Heb gisteren gepofte kastanjes gegeten, doen jullie dat ook wel eens?

Kruisje erin en op de kachel of kookplaat.

Erg lekker

Okkernoten lijken allemaal gevallen

Vlierbessen heb ik de helft op de grond gegooid voor de kippen, andere helft zijn voor de vogels.

In de hazelnoten zitten veel maden dit jaar!

 

 

Tette

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Tette,

 

Lekker die kastanjes uit de oven. Ik doe dat ook weleens en smaakt me beter als aardappelen.

 

Wat voor kippies hebben jullie? Lopen die in een ren of zo iets dergelijks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewone bruine kippen voor de eieren en voor de tuin te onderhouden zeg maar.

Eerder een groot stuk bosgrond eigenlijk.

 

Ook nog wel een paar kleine sierkipjes waar ik de naam niet van weet.. Met pluimpjes aan de pootjes..schuchter.

 

Die bruine komen uit een legbatterijkutfabriek die ermee gestopt is.

( toen die hokken verplicht groter moesten worden)

Haaden haast geen pluim bij aankomst, en moesten leren scharrelen.

Zijn de meest tamme kippen die we ooit gehad hebben. Gaan zitten als je nadert met je hand en komen van ver aangestormt.

Heerlijk zicht 15 kakelende, hysterische kipsies die komen aan gefladderd.

 

Tette

Edited by dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

FANTASTISCH!

 

Mooie groepsgrootte en dat ze zo tam zijn. Lijkt me ook prachtig als ze op je aankomen want wat kunnen grappig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de tamme at ik een week of 3 terug al, gewoon vers van de grond geraapt, (tamme ff uit het schilletje wippen ( of niet dan kruisje insnijden ) en dan even door de hete olie hmmmmm herrlijk )

beukenotjes lagen aan de andere kant van het pad en door heel het park deze hebben waren ook een heerlijke aanvulling in ons rantsoen (buitensport/survial herlanginstraining)

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

in nijmegen deed ik dat ook altijd, kastanjes rapen in berg en dal, beuken noten en hazelnoten vond je overal :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Grow Weed, Rauwe tamme kastanjes zijn goed voor een opperbest humeur. Je wordt er vrolijk van. ENJOY

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heb ik nog niet eerder geprobeerd, maar warom ook niet, als ik er binnenkort nog tegen kom zal ik ze eens proberen,

en mag ik vragen waar dat opperbeste humeur dan vandaan mag komen, welke stof zou daarvoor moeten zorgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoorden het laatst op de middengolf radio. Was een Belgische madam die allerlei recepturen van Hildegard von Bingelen (of zo iets) citeerde. Was best boeiend. Hildegard heeft een aantal planten bij elkaar gemikt die nu nog steeds als geneesmiddel worden voorgeschreven.

Zal eens zoeken waar je zo vrolijk van wordt. Ik wordt eigelijk altijd wel vrolijk van rauw eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu naar buiten iedereen! Er is nog genoeg te scharrelen. Gister salade gegeten met, vogelmuur, smalle weegbree en paardebloem.

 

Vanmiddag wat berenklauw zoeken, jammie voor in de soep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...