Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
w33d

takken breken af

Recommended Posts

Goede avond forummers..

 

Mijn tuinkweek loopt behoorlijk uit de klauwen en de planten reiken boven de schutting, met als nadeel dat ze veel wind vangen.

Hierdoor zijn onderaan de stam al 3 takken afgebroken maar gelukkig niet met vezel en al ingescheurd (pfiew).

Ik ben nu best ongerust over mijn zorgkinderen :lol: Hoe kan ik voorkomen dat er nog meer zal afbreken? dit is niet de eerste keer dat dit me overkomt, heb het vorig jaar ook gehad :lol:. Bij de eerste tak die brak ben ik de boel meteen steviger gaan zetten, maar dat mocht niet baten, vandaag brak bij een harde windvlaag nog een ondertak. Ik heb wel eens een verhaal opgepikt over 10-15cm vanaf de onderkant wegsnoeien omdat deze takken vaak breken/scheuren en fluffy topjes opleverd. Is dit aan te raden? Kan ik er ook bij helpen dat de wonden dicht gaan? Even ter informatie aan deze planten is niets gedaan, niet getopt dus daar ligt het niet aan

 

Hoop dat het weer zich rustig houdt.

klote wind :wOOt

 

Gr w33d

Edited by w33d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je foto s misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee helaas niet meer blowsterke :lol:

Mijn telefoonscherm heeft het half begeven waardoor normaal foto's maken niet meer mogelijk is, momenteel op zoek naar een nieuwe zodat ik mijn topic over deze planten kan hervatten.

Maar je kunt je wel voorstellen dat grote planten tegen de 2 meter veel last kunnen hebben van dit soort fratsen, ik zal vast niet de enige zijn :wOOt

Ben benieuwd naar hoe anderen op het forum hier mee omgaan.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste wat je kan doen is de takken met iets verstevigen, meer kan je niet doen.

 

Wat je wel voortaan kan doen, is een dikke stam kweken.

Veel mensen maken de fout om er meteen een bamboestok bij te prikken om de plant te ondersteunen, hierdoor krijgt de plant toch een minder sterke stam omdat die ondersteund word, en dat kan later dus lijden tot dit soort problemen.

De plant dus altijd gewoon zonder bamboestok opkweken, tenzij de plant echt gaat hangen dan kan je altijd nog gaan ondersteunen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar ook iets dergelijks meegemaakt.

Ik heb toen de onderste en zwaarste takken met een touw vastgebonden aan de hoofdstam, wel opletten dat je deze niet afsnoert...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bamboestokken rondom de plant zetten en met stroken binnenband voorzichtig vastbinden. Een soort reuze elastiek, werkt goed bij mij. Anders grijs tape om de boel weer aan elkaar te plakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha ik snap 'm :wOOt.

Gelukkig staat er een hekwerk schapengaas om me planten heen, ben op het idee gekomen om een beetje het scrog idee verticaal toe te passen dat scheelt ook weer iets in de stevigheid en het word mooi dicht + andere scheuten vangen ook meer licht+gewicht = win win win :lol:

 

@wietsmoker

He bedankt voor je tip, zal het zeker onthouden want ik heb wel bamboestokken gebruikt in het begin dit omdat ik aan zee woon en het waait 9 van de 10 keer best wel hard :lol:

zal volgend jaar eens het risico nemen zonder die stokken op te starten om te zien of het daadwerkelijk verschilt in stam dikte en stevigheid.

 

Als iemand nog meer briljante ideeën heeft, dan ben je altijd welkom om het hier te delen.

 

Gr w33d

Edited by w33d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...