Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Toppen

Royal Dwarf AF, verschillende eitjes en mieren op oogstrijpe plant

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik ben net behoorlijk geschrokken.

 

Ging ik net even kijken hoe m'n Royal Dwarf er bij staat in mijn tomatenkas, want ik was van plan deze morgen te gaan oogsten.

Zie ik tot mijn schrik dat er mieren over de plant heen rennen, kijk ik nog wat beter en zie ik eitjes en nog meer mieren en nog meer eitjes!

 

gallery_24552_15918_274469.jpg

 

gallery_24552_15918_392938.jpg

 

gallery_24552_15918_190874.jpg

 

 

Het waren vooral de eerste internode fanleafs die erg besmet waren, een stuk of 4 bladeren. Een paar internode verder vond ik af en toe nog een klein eitje? onder t blad.

Heb gelijk bijna alle grote bladeren er af gehaald om verdere besmetting en uitbreiding te voorkomen.

gallery_24552_15918_136238.jpg

 

De Royal Dwarf, eergister, geen mieren of eitjes te bekennen.

 

gallery_24552_15918_484770.jpg

 

 

Nog een foto van de Royal Dwarf hoe ze eruit ziet na het bezoek aan de kapper

 

gallery_24552_15918_407024.jpg

 

 

Ze staat nu ver uit de buurt van de rest van de dames in de kas en gelukkig kwam ik (nog) niks tegen op m'n andere dames, welke minder ver in de bloei staan en 1 ervan nog in groei.

 

Nu vraag ik mij dus af, wat zijn dit voor eitjes? Zijn dit bladluizen en of spint eieren of zijn dit gewoon mieren die m'n plant wel een goede nestplek vinden?

 

Moet ik me al zorgen gaan maken om de rest van de dames in de tomatenkas? Iemand enige tips wat te doen?

 

 

Ik ben morgen 3 dagen weg van huis, wat het ook niet makkelijker maakt.

 

Groeten,

 

Toppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op foto 3 meen ik bladluizen te zien, niet erg duidelijk, heb er laatst bij mij ook gespot en dacht ook eerst dat het eitjes waren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De mieren beschermen de luizen tegen vijanden zoals lieveheersbeestjes, en eten de 'kleine boodschap' van de luis; honingdauw of luizenmelk."

Houd je andere planten in de gaten

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
"De mieren beschermen de luizen tegen vijanden zoals lieveheersbeestjes, en eten de 'kleine boodschap' van de luis; honingdauw of luizenmelk."

 

Bladluizen leven van sap, dat ze met hun zuigsnuit uit planten halen. In dat sap zit meer suiker dan een bladluis nodig heeft. Het teveel wordt afgegeven als een zoete vloeistof, bekend als honingdauw. Mieren lusten graag honingdauw. Ze stimuleren de bladluizen met hun sprieten om honingdauw af te geven. Ze melken de bladluizen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de mieren hebben jou plant uitgekozen om hun bladluis farm te beginnen ...... 1 oplossing weg halen wat de boerderij word alleen maar groter :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mierenlokdoosjes FTW !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gobru thanks voor de aanvullende info!

 

Pacman Leuk zo'n farm, zullen ze nu een totaal nieuwe farm gaan bouwen op een totaal andere locatie of verwacht je dat ze/ binnenkort gewoon de volgende plant pakken?

 

Soca Die zijn net in de pocket :wOOt

 

De plant gaat zomenteen ondersteboven, na 2 dagen donker. Ze lijkt nog luis en mier vrij en heeft gelukkig geen verdere zichtbare schade opgelopen!

 

Fijne avond :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had ook luis op mn plant ..

kijk aub heel goed in de topjes !!!!!

op de stammetjes zitten ook nog kleintjes en die schijten gewoon door in je toppen ...

 

 

heel goed nakijken voor je het gaat drogen !!

 

 

anders rook je straks.... dode luis en luizen stront !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net gelezen Elmo, bij mij is er ook een tak gesneuveld, 10minuten zitten uitvlooien.

Kut beesten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Elmo, dan hebben we vanavond dus nog wat te doen =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmo je had gelijk, behoorlijk wat werk, zonde van het weggooien van de kristallen, maarja beter dan dat alles straks onder zit..

 

Is er niet een mogelijkheid om de luizen en vliegjes op een andere manier van de topjes af te krijgen? Ik heb ooit gelezen dat de adem van plantetende dieren een hoop ongedierte van de plant verjaagd omdat het ongedierte denkt: de plant gaat worden opgegeten!

 

Of zou 1 minuutje in de vriezer iets van reactie kunnen veroorzaken?

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weghalen heeft geen enkele zin. Welkom op de luizenfarm :lol:

Als je alles weghaalt brengen de mieren het weer terug. Mieren totaal uitroeien als het je lukt en de plant met anti luis blijven behandelen. Geen idee of dat gaat werken, mieren zijn hardnekkige jongens :wOOt

 

Edit. hmm je wilt morgen oogsten... dat is dus een probleem of met luizen oogsten of laten staan tot ie schoon is. Moeilijke keuze, succes ermee.

Edit2 godver ik moet niet zoveel roken, de boel is al om :lol:

Edited by mrWeed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha zijn er maar 2 om, ben de luizen nu hard aan het bestrijden in de kas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter de mieren ook bestrijden. Elke keer dat jij de luizen weghaalt zetten de mieren er weer een paar terug. Zonder gein, google maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de mieren worden ook aangepakt :wOOt hoop dat ik ze aan kan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...