Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skippy

Eerste buitenkweek

Recommended Posts

Gisteren ben ik begonnen met mijn eerste poging met een buitenkweekje in dit koude kikkerland.

Staat nog in zijn kinderschoentjes, gisteren de zaden in de propagator gestopt, dus afwachten hoe het uitpakt.

 

Ik heb nu 3x Big Devil autoflower en 1x Ultra Critical in het kastje staan.

Puur voor eigen gebruik en om uit te testen of het kweken iets voor me is.

 

De keuze voor de autoflowers heeft te maken met de maximale hoogte van de plant.

Deze kan vanwege omstandigheden (buren) niet hoger dan 1,5 meter zijn.

 

Mijn kweekverslag staat op http://imgur.com/a/5XdeX. Ik zal dit regelmatig updaten met nieuwe foto's.

Als jullie opmerkingen of tips hebben dan hoor ik het graag!

 

Nu nog wachten op de zon! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordeel van de autoflower is ook dat je binnen 3 maanden klaar bent met je buitenplantje. Dus hopelijk gaan juni-juli-aug (de beste zonmaanden) knallen !!

 

Succes met je kweekje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voordeel van de autoflower is ook dat je binnen 3 maanden klaar bent met je buitenplantje. Dus hopelijk gaan juni-juli-aug (de beste zonmaanden) knallen !!

Ja precies! Mei was een beetje hopeloos dus heb de zaden aan de kant gezet tot het weer wat beter werd. Helaas is er (nog) niet veel verbetering maar als ik nog langer wacht kom ik al in begin september uit. En dat duurt me te lang ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus hopelijk gaan juni-juli-aug (de beste zonmaanden) knallen !!

Hmm, naar't schijnt krijgen we de koudste zomer sinds 1816. ;)

http://www.knack.be/nieuws/buitenland/we-k...00314433045.htm

 

Man... dat zuigt als een hoer zonder tanden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ik heb ook Big devils!Hopelijk doen ze het goed buiten.

 

De weerman heeft gezegd dat zo lange voorspellingen onbetrouwbaar zijn, als alles goed gaat kan ie een week tot max 10 dagen op voorhand zeggen wat weer het gaat worden. . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De weerman voorspelde een paar dagen geleden nog meer dan een cm regen voor morgen, drie dagen goed voorspellen valt al niet mee, 14-daagse voorspellingen zijn vaak volkomen nutteloos. Een weerbeeld voor een heel seizoen aangeven schijnt met El Nino's, La Nina's en andere natuurverschijnselen weer makkelijker te zijn.

 

Hoe dan ook, ik hoop dat je ook bij een slechte zomer tot de conclusie komt dat zelf kweken zeker ook iets voor jou is, Skippy. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel!

 

Ik heb ondertussen een klein kweekkastje op de kop getikt voor 13 euro. Groot genoeg om mijn plantjes te houden en het zorgt dat de temperatuur toch weer wat hoger ligt.

Plus beestjes en toprot zijn zo wat makkelijker te managen. Altijd handig voor een groentje zoals ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tomatenkasje gehaald bij de boerenbond voor 25 euro (aanbieding) en daar heb ik al mijn autoflowers in staan daar die het gevoeligst zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ziet mijn kastje er nu uit. Kan er helaas maar 3 van de 4 planten inzetten. De andere (Ultra Critical) gaat in de tuin :)

2bwCIskh.jpg

 

Heb jij een soortgelijke kast Bluebloomer?

Edited by Skippy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo n kasje, is altijd een uitkomst hier in Nederland.

 

Je kan eigenlijk niet zonder, als je geen andere mogelijkheid hebt om ze droog te houden.

 

Veel buitenplezier dit jaar.

 

En geniet ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel!

 

Ik heb nu potten van 9L voor de autoflowers. Die zijn toch wel groot genoeg voor de plantjes om het hele seizoen mee te gaan zonder over te potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hey nee, ik heb een iets groter kasje bij de Boerenbond gekocht, 60 cm x 200 cm m(om en nabij)

 

1159707-01_b01b9531e0250d110c97263137de7b65d2837a8b_b01b9531e0250d110c97263137de7b65d2837a8b.jpg

 

En vooral nu met het achterblijven van de zon en de vele regen is het al een regelrechte uitkomst gebleken. In kweek op een overdekt dakterras, en de plantjes in de kweekkas ca 4 weken oud nu, beginnen zelfs behoorlijk te strekken... Maar ze staan tenminste droog en warm(er)..

 

9 liter is niet al te groot, veel mensen zouden je denk ik eerder rond de 15 liter adviseren

 

Zou jammer zijn als je autoflower wel zou gaan groeien en als snel potbound is, en stopt met groeien terwijl je met de 15 liter misschien een week of 4 groei extra had kunnen hebben.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker een net kastje. Is de constructie wel stabiel met een overspanning van twee meter?

 

Ik neem aan dat ik de planten kan overpotten in grotere potten (zonder ze al te erg te stressen) wanneer de 9L niet meer voldoende is?

Zodoende kan ik ze wel nog kweken in het kastje en de laatste weken buiten in een grotere pot zetten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee niet echt, made in freaking china met het budget van een klaploper.. Terwijl ik het spul in elkaar zette scheurde 1 van de hoekstukken al in, en toen ik de ritst voor het eerst dicht maakte scheurde die 20 cm boven de grond al in de naad uit.. Kreeg er al gelijk hoorntjes van.. Maja

 

Boel met buizenklemmen aan de terrastegels vast geboord, en met een stel tyraps heb ik het zeil overal verstevigd. Stukkie ductape, tyrap en boem staat steviger..

 

Ik denk persoonlijk dat je beter kunt voorkomen dat je ze moet overpotten, want het algemene advies voor een autoflower is eigenlijk om ze direct in de vaste pot te plaatsen waarin je ze gaat afbloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke top. Dan ruil ik die 9L potten wel in voor 12L potten. Komt al wat meer in de buurt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potten geruild en de eerste tekenen van leven laten zich al zien:

uW4YAzqh.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes ontkiemt, verpot en naar buiten gebracht:

wbZICVHh.jpg

 

De meest rechtse plant had last van strekken. Heb de grond rond het plantje wat verhoogd zodat deze niet om kan vallen.

 

Als bodem heb ik enkele centimeters hydrokorrels gebruikt. Dit zorgt hopelijk voor genoeg afwatering indien de plantjes teveel water krijgen.

Als medium heb ik de growmix van Plagron gebruikt (Witveen, zwartveen, vezelturf, perliet en wormenmest).

Als deklaag hydrokorrels met boomschors tegen uitdroging van het medium.

 

Ingezoomed op een plantje:

hw33UnTh.jpg

 

Now let the sun shine :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met, en ja let there be sun !! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een week na ontkieming en de dames staan vol te genieten van de zon:

BfbFoKth.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot nu toe gaat het prima, plantjes groeien vrolijk door in de zon.

 

Een van de autoflowers:

Y0QjPeJh.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat goed met de dames:

 

8oDJtyJh.jpg

 

Helaas vertoonde mijn tomatenplanten bladluis, spint en varenrouwmug.

Gelijk mijn dames gecontroleerd en jawel, ik zag hele kleine spin draden erop zitten.

 

Gelijk als een malle een oplossing gemaakt van knoflook en water, deze laten trekken, en over alle planten gespoten.

Tevens een knoflookplantje in de tuin gezet.

 

Voorkomen is immers beter dan genezen ;) Hoewel de tuin nu wel naar knoflook ruikt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...