Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nudz

TL Reflector maken

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Sinds kort heb ik mijn tentje tot leven gewekt na een paar jaar, van opslagtent naar kweektent.

Ik heb hier en daar wat in elkaar getoverd, en ik dacht, misschien is dit wel handig voor de medekwekers!

Mijn tentje is een DR40 en sinds ik geen kant-en-klare reflector kon vinden die het een beetje waard was ben ik zelf maar aan de gang gegaan.

 

Doe wat inspiratie op, als je alleen een plaatjeskijker bent scroll er lekker doorheen, de foto's zeggen redelijk genoeg :rolleyes:

 

Inkopen bij firstlight:

 

2x Vossloh Schwabe 188643 ELXc 242.837 evsa

4x Vossloh Schwabe 101485 lamphouder PLL 2G

4x Philips Master PL-L 24W 827 4P 2G11

4x Philips Master PL-L 24W 865 4P 2G11

4x Vossloh Schwabe 105777 beugel PL-L helder

4x Vossloh Schwabe 105931 steun voor beugel (was eigenlijk niet nodig)

 

Het wordt een 4x 24W reflector, de buisjes zijn met fitting 33 cm als ik het goed herinner.

 

Bij elkaar ongeveer 100 Eypo

 

gallery_10563_15584_830261.jpg

 

Daarnaast ook bij Desjop wat besteld:

 

gallery_10563_15584_849325.jpg

 

De kap kost een tientje en de snoeren 3 Eu per snoer.

Popnagels losgehaald en delen losgemaakt:

 

gallery_10563_15584_835693.jpg

 

De kap bijgeknipt voor de DR40, 36x36cm, het middenplaatje even met de slijptol op maat geslepen en twee 3mm amelullium strips ter versteviging geplaatst:

 

gallery_10563_15584_298142.jpg

 

Zoals je ziet ook nog wat gaatjes geboord en het zooitje vastgezet met moertjes/boutjes.

 

Dit is het concept:

gallery_10563_15584_494670.jpg

 

De EVSA aansluiten en testen:

 

gallery_10563_15584_242015.jpg

 

gallery_10563_15584_86065.jpg

 

Ik heb alle verbindingen ook nog eens met het lijmpistool extra vastgezet + vochtdicht.

 

Der wilt er een dat ik niet verder ga met schrijven :whistling

gallery_10563_15584_782025.jpg

 

Maargoed, EVSA aangesloten, tijd om die te plaatsen

(Past perfect op de metalen plaat).

 

gallery_10563_15584_1057283.jpg

 

Vastgezet met Tiewraps.

De fittingen kan je een beetje uitmeten, stippen zetten en gaatjes boren (vandaar aluminium strips, makkelijk mee te werken).

 

gallery_10563_15584_1129795.jpg

 

U begrijpt, dat u dit 2 keer moet doen.

Als je een stukje terugscrollt zie je een origineel ophangingspunt en een bijgeboort, hier heb ik een paar borgpennen ingestoken en opengevouwen.

 

Dan heb je als laatste nog de beugeltjes, die geplaatst worden aan het uiteinde van de lamp, deze heb ik ook met het lijmpistool vastgezet en zitten stevig vast.

En dat is het ongeveer wel, Hier nog wat feauteau's:

 

gallery_10563_15584_207733.jpg

 

gallery_10563_15584_1201256.jpg

 

Moet zeggen, nondeju ze zijn erg fel, of ik ben niks meer gewend.

De hele santemekraam bovenop:

 

gallery_10563_15584_232988.jpg

 

Zoals je ziet, heb ik nog twee extra aardekabeltjes toegevoegd, alle boutjes en moertjes geborgd met een beetje lijm, en de uiteindes van de aluminium strips waar geen boutjes zaten ook vastgelijmd aan de reflector.

Dit was het alweer, en ik neem aan dat menig mens hier dit toch wel iets netter kan bekabelen etc :lol:

 

Ik heb hem nu ongeveer een week in gebruik en het gaat toppie boven de 4 Herijuana zaailingen (wordt wel nog spannend..)

Had hiervoor om te ontkiemen wat huis-en-tuin spaarlampen erboven gehangen, waardoor ze begonnen te strekken maar nu gestopt zijn.

 

Verslagje van de kweek komt later, als het oog wat meer groen kan opnemen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en als je nog vragen hebt of zelf opmerkingen, gaat uwe gang, ik help en lees met plezier.

 

De groenten,

 

D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nudz,

het is een mooie lamp voor een micro-tent geworden! :whistling

Well done!

 

Een paar opmerkingen heb ik, voor de veiligheid:

De aansluitsnoeren hebben nu geen trekontlasting,

ik zou deze dan met plakzadels of met ty-rips op de plaat vastzetten.

De aansluitsnoeren zou ik ook iets anders aansluiten:

De aardedraad een paar cm langer als de fase en de nul laten, hierdoor is de aardedraad de laatste welke misschien uit de fitting getrokken wordt (per ongeluk).

De draden naar de fitting zou ik zo kort mogelijk houden en met een kabeldoorvoer door de alu-plaat naar de fitting brengen.

Nu heb je de kans dat de kabels tussen de tentwand en de plaat schuren en op ten duur een koortsluiting veroorzaken.

De extra aardedraad is misschien overbodig, een van de hoeken van de EVSA is meestal van metaal, hier kan je met een kartelring een goede verbinding met de alu-plaat maken.

De Bodemplaat van de EVSA is geaard.

 

Het ziet er goed uit!

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi getoverd hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aansluitsnoeren hebben nu geen trekontlasting,

ik zou deze dan met plakzadels of met ty-rips op de plaat vastzetten.

 

Dat is wel een goede inderdaad, en dat ga ik nog wel even doen.

 

De aardedraad een paar cm langer als de fase en de nul laten, hierdoor is de aardedraad de laatste welke misschien uit de fitting getrokken wordt (per ongeluk).

 

Dit zal wel goed blijven, ik heb het allemaal erg stevig vastgelijmd met het lijmpistool.

 

De draden naar de fitting zou ik zo kort mogelijk houden en met een kabeldoorvoer door de alu-plaat naar de fitting brengen.

 

Hier zat ik nog aan te denken, dat is een stuk netter, alleen om zoveel gaatjes op precies de juiste positie onder de fitting te krijgen werd me een beetje teveel ;)

Het schuren tegen de buitenwant zat wel meevallen, ik let er wel op dat de aluminium plaat niet in het draad kan snijden, desnoods geef ik de kabels nog een laagje isolatietape langs de rand.

De extra aardedraad is misschien overbodig, een van de hoeken van de EVSA is meestal van metaal, hier kan je met een kartelring een goede verbinding met de alu-plaat maken.

De Bodemplaat van de EVSA is geaard.

Naar mijn idee kan je nooit teveel aarden :)

 

Bedankt voor de tips en reactie's!

 

De groenten,

 

Nudz

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt natuurlijk ook kant en klare setjes voor hetzelfde geld, maar zelf knutselen kan ook leuk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tijdje gezocht naar een kant en klaar TL armatuurtje voor een DR40, maar niks gevonden, alles was te groot en had ook niet het aantal Watt wat ik hiermee heb behaald.

Als je misschien een link hebt naar één of meerdere van het juiste formaat zou ik die wel willen zien, zodat ik die ook een beetje kan vergelijken.

 

De groenten,

 

Nudz

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss als je nog wat speling over hebt: 3-5 cm van de zijkanten 45° neerwaarts buigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice stuff !! Ik wil kijken of ik volgende ronde ook zo iets kan maken, maar dan voor 6 stuks 18W T8 buizen, als reflector heb ik nu zo'n aluminium isolatiedekentje gebruikt voor in de auto :whip:

 

Loop er nog steeds aan te twijfelen om misschien toch voor de PL lampjes te gaan volgende ronde..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...