Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
arandomuser

watersysteem

Recommended Posts

Hey,

 

Mijn eerste kweek en aanhangsel (zie signature) zijn bijna afgelopen. De grootste fout die ik heb gemaakt is een keer toen ik was vergeten water te geven dit pas heel laat s'avonds gedaan. En de volgende dag opnieuw s'middags. Hierdoor is op een of andere manier een bak volledig verzopen en zijn deze planten gestorven. Ik heb het ook erg druk dus eigenlijk ook niet de juiste actie toegepast (maw. die planten had ik nog wel kunnen redden).

 

Anyway, long story short: Ik moet nog werken aan automatisch watergeef systeem.

 

Ik heb een klein tentje van 90x90 en -geen- waterleiding in de buurt van de tent. Ook kan ik geen tuinslang omleggen ofzo.

Idealiter heb ik dus een waterbak bij mijn tent. (hoeveel liter voor 90x90 ?) Het kost allemaal zeer weinig of je nu 100,200 of 300 neemt.

Hierin zou ik dan een klein verwarmingspompje moeten steken (100W?) en dompelpomp voor voeding te mengen?

Dan zou ik het reservoir af en toe eens vullen door paar keer heen en weer te kopen met emmertje water.

 

Ten laatste een zeer belangrijk ding. Er mag absoluut geen enkel gevaar zijn voor overstroming of malfunction met deze installatie.

 

Het enige wat ik ken zijn blumats, maar werken deze ook effectief goed ? Ik had toevallig zo'n blumat kamerplant getest tijdens huidige ronde maar met wisselend succes, soms deed hij het, soms niet. Ook valt het niet echt te vergelijken, denk ik, met het echte systeem.

 

Ohja, ik ben een absolute leek in deze dingen dus daarmee deze vraag. Het belangrijkste is dat ik door druk bezig te zijn geen domme dingen meer kan doen, en ook eventueel een weekje ergens anders kan verblijven zonder andere mensen erbij te moeten betrekken voor water te komen geven.

 

 

alvast bedankt voor antwoorden, ze zijn sowieso nuttig

 

greetz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een topic van BBB die een basis irrigatiesysteem uitlegt. Heb er ook al over zitten nadenken om dit eens te installeren :lol:

 

blumats schijnen een afrader te zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn motto is, hou het simpel: Met een automatisch irrigatiesysteem op een waterleiding, is de kans op lekkage altijd aanwezig.

En een tentje van 90x90 vraagt niet zoveel water dat je een vat met honderden liters water nodig hebt.

Zelf gebruik ik Blumat Kamerplant sensoren in mijn 90x90 tentje met daarin een 250 watt HPS

 

gallery_35977_15286_1283998.jpg

 

gallery_35977_15286_976903.jpg

 

2 Blumat sensoren per pot. En twee 2 liter flessen met water. Dus 4 liter watervoorraad voor 3 plantjes. Dit is een passief systeem. De Blumat Kamerplant sensoren zijn keramieken holle buisjes die je vult met water en dan in de grond steekt.

Als de grond droog wordt, zal er water worden onttrokken uit de keramieken holle buisjes. Door aanzuigende werking wordt er water uit de fles gehaald en in keramieken sensor getransporteerd. Geen stroom nodig. Kan niet teveel water geven.

Waar je wel op moet letten is als de voorraadfles leeg is en de sensoren tijd zonder water hebben gestaan. Dan moet je de sensoren weer bijvullen met water.

 

In lak'ech, KB

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dan elke dag nieuwe flessen aansluiten? dit is ingewikkelder dan gewoon om de dag water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In plaats van een fles kan je natuurlijk ook een speciekuip nemen, heb je wat meer voorraad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stop je ze toch gewoon in een 400 liter vat ? simpel

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ehh t watervat van de blumat moet toch minstens een halve meter hoger staan als de blumat sensor ?

zie daar een fles op de grond staan dat werkt niet toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

met de blumats kamerplant had ik eht ook. enig verschil is als je 1 kuip hebt ook maar een keer voeding afmeten enzo, anders per fles. telkens eruit halen ent erug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die krengen afgesteld krijgt werken ze goed! Eem tensiometer is wel een must daarbij! Ik heb 9 planten staan en doe ongv 5-6 dagen met 30l voeding.

 

Grtz GK :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar ehh t watervat van de blumat moet toch minstens een halve meter hoger staan als de blumat sensor ?

zie daar een fles op de grond staan dat werkt niet toch?

 

werkt gewoon met een vacuum dan zuigt dat water omhoog

 

vroeger kon je ook met een lont doen stuk stof wat je in je plant hing dat zoog dan water uit een bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...