Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ADHD wat moet ik er mee ?

 

Onbegrepen worden. Terwijl ik het zelf soms niet begrijpen kan! dit is gewoon frustrerend ik heb er echt genoeg van. het gevoel mij steeds te moeten verdedigen omdat mijn omgeving het natuurlijk merkt kan ik het soms helpen dat het bij mij net een tikje anders werkt?

 

Stemming wisselingen. zo ben ik blij en opeens kan ik uit mijn dak gaan ik heb er geen controle over maar geloof me, ik kan mezelf er later wel om slaan!

 

Mijn dag indelen. Oh help, ik moet dit en ook nog dat hoe ga ik dat nou voor elkaar krijgen? paniek! maar ik moet toch wat? Dus alles in recordtempo achter elkaar of door gevoel van onmacht juist blokkeren Dan komt er niets van terecht en loop ik als een kip zonder kop te ijsberen.

 

Concentratieproblemen. Het gebeurd soms keer op keer iets schijnt mij gisteren verteld te zijn maar ik weet het echt niet meer Wat moet dat ongeloofwaardig klinken het is echt geen kwade opzet van mij maar blijkbaar was ik gisteren met mijn gedachten er weer niet bij

 

Rusteloos. Niet stil kunnen zitten, willen bewegen aan één stuk door, onafgebroken praten niets of niemand houdt me dan tegen Vermoeiend voor mijn omgeving dat drukke gedoe maar weet je het maakt mijzelf ook ontzettend moe!

 

Eenzaam. dat is hoe ik mij regelmatig voel omdat ik niet altijd begrepen word en anders overkom dan ik bedoel.

 

Gefrustreerd ook omdat ik graag anders wil! maar hoe ik ook mijn best doe ik merk nog weinig verschil...!

 

greetz

 

moest het ff kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Mad,

 

Ik snap je volledig.

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diep geschreven man......

Ik heb het met respect gelezen en je verhaal komt in weinig woorden en zinnen echt super duidelijk over.

Die gave heeft niet iedereen,je woorden komen heel sterk over in dit verhaal.

Mooi geschreven,respect en de moed dat je het van je weg schrijft.

Niet iedereen durft dat he?Daar sta je ook al een stap verder in dan de meeste mensen.

 

Echt mooi geschreven,ik heb zelf ook maten met adhd en weet een beetje hoe het is,

maar door dit verhaal kan ik ze weer iets beter begrijpen.

Veel dingen die je schreef wist ik niet,en je hebt me met deze zinnen weer wat bij geleerd.

 

respect,als mensen dit lezen begrijpen ze mensen met adhd beter.

En respect dat je de moed toont het te schrijven.

 

Peace,

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ook adhd is gebeterd met ouder te worden

alleen vergeet je veel, korte termijn geheugen is fucked mede door jointjes ;)

als je nog jong bent, het word beter.

ben je al ouder, ga dan andere pillen vragen/rook meer joints :P

success ermee!grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens met nederwierie.

Zeer mooi geschreven en ook erg duidelijk allemaal.

Blijkbaar lukt het je wel om je gevoelens goed en duidelijk op te schrijven.

Misschien moet je dat meer doen - gaan schrijven - misschien helpt het hier en daar bij bepaalde problemen.

En hoe gaat het als je een jointje rookt? gaat het dan beter?

 

En weet je wat....

Eigenlijk vindt ik het vaak gek dat veel van wat je opschrijft terug te vinden is in heel veel mensen zonder adhd.

Zo ken ik veel mensen die last hebben van concentratieproblemen, en nog veel meer mensen die problemen hebben met hun dagindeling vooral mensen die gaan uit werken en nog een huishouden moeten runnen - die schieten vaak in de stress wegens tijdsgebrek en dan weten ze ook niet wat eerst te doen. Tegen deze mensen zeg ik altijd probeer eens eerst diep in en uit te ademen en dan te bedenken dat de wereld niet vergaat als je iets uitstelt of later doet. Maar ach ik weet het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan hé - toch zeg ik kop op en probeer het je minder aan te trekken - Je kan jezelf alvast erg goed uitdrukken via schrijven dat vindt ik toch een groot pluspuntje van je zijn, dat je misschien in de toekomst positief kan gebruiken om jezelf beter te voelen.

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ADHD leg dicht bij depressie dus daar kan de stemming wisselingen vandaan komen.

Slik je medicatie want daar kan het ook van komen.

Je kan een keer een sativa in een damper proberen (Overdag) niet met TABAK.

Rond het slapen is een indica beter wel dampen of puur,

Mijn help het erg goed tel nu tot 10 kan met wat beter focus en minder stemming wisselingen.

Ik heb zelf ADHD met manische-depressie.

Ik ben geen dokter maar dit is mijn eigen ervaring (Heb heeft veel pillen geprobeerd maar alles haalt je gevoel weg).

 

Veel sterkte dat kan je wel gebruiken.

 

Groetjes, /zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zelf ook adhd'er en herken letterlijk alle gevoelens die je hier opschrijft..!!

het heeft ze voordelen maar over het algemeen voelt het toch als een last...

 

Maar 1 ding... Je bent niet alleen ;)

Sterkte mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal thanks voor de positieve reacties.

 

Misschien maakt een kleine update meer duidelijk.

 

Ik ben 43 jaar oud pffff hehehe, en ze hebben afgelopen november na allerlei testen geconstateerd ADHD.

Zelf kon ik me dat helemaal niet voorstellen ! Ik? ADHD? echt niet... Voor mij was het simpel de omgeving begrijpt me niet en niet andersom...!

 

Ok ADHD, dan maar medicijnen...OMG wat haat ik medicijnen, maar goed toch maar mee begonnen...

Eerst voorzichtig en alleen als ik ergens heen moest of bezoek kreeg... (dit werkt niet,iig niet bij mij)

Nu dus iedere dag en vanaf het opstaan...

 

Met als resultaat dat ik nu merk hoe ik was/ben zonder medicatie.

Ik veel mensen te kort heb gedaan, en het zelf niet in de gaten had/heb...

ik ook begrijp waarom relaties zeer stroef lopen...

 

Al met al lijkt het alsof een ADHD'er in een twilight zone leeft... althans zo ervaar ik dat nu...

 

PS ik gebruik nu ritalin tussen de 90 en 120mg per dag weeg zelf 70kg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat ritalin help.

bij mijn was het een hell.

 

• Bloedaandoeningen

Zeer zelden Bloedafwijking (tekort aan witte bloedlichaampjes) gepaard gaande met verhoogde gevoeligheid voor infecties (leukopenie), bloedafwijking (tekort aan bloedplaatjes) gepaard gaande met blauwe plekken en bloedingsneiging (trombocytopenie), bloedarmoede (anemie)

• Zenuwstelselaandoeningen

Zeer zelden Toevallen/stuipen (convulsies), ongecontroleerde bewegingen van onder meer armen en benen (choreoathetose), ontsteking of afsluiting van de slagaderwand in de hersenen (cerebrale arteriitis en/of occlusie), ernstige aandoening als gevolg van gebruik van neuroleptica, die zich kan uiten in spierstijfheid, sterke bewegingsdrang, hoge koorts, transpiratie, speekselvloed, verminderd bewustzijn (maligne neurolepticasyndroom, MNS).

• Psychische aandoeningen

Zeer zelden Ticziekte (het syndroom van Gilles de la Tourette), ernstige geestesziekte waarbij de controle over het eigen gedrag en handelen gestoord is (psychose), die soms gepaard gaan met visuele en tactiele hallucinaties, en die afnemen na het staken van de behandeling met Ritalin, suïcidale gedachten.

• Hartaandoeningen

Zelden Beklemmend pijnlijk gevoel op de borst (angina pectoris)

• Lever- en galaandoeningen

Zeer zelden Abnormale leverfunctie, variërend van stijging van lever enzymen (transaminase) tot bewusteloosheid als gevolg van ernstige leverdysfunctie (hepatisch coma).

• Huidaandoeningen

Zeer zelden Ernstige huidontsteking met verlies van opperhuid en haar (exfoliatieve dermatitis).

Bovenstaande reacties zijn alle ernstige bijwerkingen. U heeft spoedeisende medische zorg nodig. Ernstige bijwerkingen komen zelden voor.

Informeer uw arts wanneer u één van onderstaande bijwerkingen heeft:

• Zenuwstelselaandoeningen

Zeer vaak Hoofdpijn.

Vaak Slaperigheid, duizeligheid, bewegingsstoornis (dyskinesie).

Zeer zelden Hyperactiviteit, spierkrampen.

• Psychische aandoeningen

Vaak Spreekdrang, angst.

Zeer zelden Tics of verergering van reeds bestaande tics, voorbijgaande depressieve stemming.

• Oogaandoeningen

Zelden Moeite met zien (accommodatiestoornissen) en wazig zien.

• Hartaandoeningen

Vaak Stoornissen in het hartritme (aritmieën, palpitaties, tachycardie), verandering in bloeddruk en hartfrequentie (meestal een stijging).

• Aandoeningen van maag en darmen

Vaak Buikpijn, misselijkheid en braken. Deze symptomen treden doorgaans aan het begin van de behandeling op. De buikpijn kan worden verminderd door gelijktijdige voedselinname. Droge mond.

• Huidaandoeningen

Vaak Huiduitslag (exantheem), jeuk (pruritus), huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (galbulten of urticaria), kaalhoofdigheid (alopecia).

Zeer zelden Bloeduitstortingen in huid en slijmvliezen (trombocytopenische purpura) en plaatselijke of verspreide rode huiduitslag (erythema multiforme).

• Voedingsstoornissen

Vaak Gewichtsafname en enige vertraging van de groei bij kinderen gedurende langdurig gebruik.

• Algemene aandoeningen

Vaak Koorts, gewrichtspijn (artralgie).

 

Ik had veel van de bijwerink.

 

Voor het ontstaan van verslaving op latere leeftijd, veroorzaakt door een behandeling met Ritalin op een jonge leeftijd, zijn geen aanwijzingen

Uw arts zal u zo nodig informeren over een zorgvuldige dosering en bijzonder toezicht.

 

Groetjes, -zODd

 

PS, pas je op je zelf en ik ben 38 en vind de verwoording van je super goed.

Wat ik al zei dit was bij mijn en niet elk mensen is het zelfde.

Dus super top dat het wel bij je werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Maddwarf,

 

Helaas ken ik ADHD van onze dochter. Ze is inmiddels 24 jaar. Ze heeft lange tijd Ritalin gebruikt, maar dit beviel toch niet echt.

Overdag een beetje "uitgeblust" op de stoel ( ja dat zijn we niet gewend van zo'n druk kind) en 's avonds niet in slaap kunnen komen. Daarna is ze Concerta gaan gebruiken ... dit ging beter. Ze gebruikt momenteel geen medicijnen meer Het gaat goed ( of wij zijn aan haar druk zijn gewend ;)

Ken iemand met ADHD die is gaan karper vissen .. en heeft daar mee een stuk innerlijke rust kunnen opbouwen ( vissen is prikkelarm)

Blij dat de medicatie goed werkt bij je!

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

vissen doe ik al vanaf mijn 7e levens jaar... ;)

Alleen is dat na vorig jaar augustus tot nihil gedaald i.v.m. overval aan water tijdens nacht sessie...

werkt zeker rustgevend...

 

Ja zonder medicijnen kan zeker heb ik ook meer als 40 jaar gedaan...

Alleen na zo een lange tijd van vechten tegen de drukte, het niet halen van je eigen doelstellingen het niet begrepen worden en andere niet begrijpen etc word het je opeens te veel. Veel stress met mijn vriendin, en das niet normaal want zij is/was de liefde uit mijn leven. Ze was mijn 1e vriendinnetje 30 jaar geleden en hebben elkaar weer ontmoet na 22 jaar...

Dan zeg je opeens tot hier en niet verder, dan onderzoeken doen waar komt dit allemaal van.

Ben ik idioot, dom of gek je begint echt aan jezelf te twijfelen. Vooral als je het HBO af hebt leraar bent door het land allerlei lezingen gegeven hebt in de IT...

Dan komt de uitslag, conclusie ADHD... Huh ik? kan niet was mijn 1e reactie.

Dan begin je met medicijnen en dan gaat er een wereld voor je open.

Voor mij is het alsof ik voor mijn omgeving anders over kom of doe als dat ik dat zelf wil/denk.

Een simpel voorbeeld.

Als ik bv mijn vriendin (zal wel ex-vriendin worden) streelde dan is dat zonder ritalin een zachte massage, met ritalin is dat ook echt strelen !

Terwijl ik dat zelf niet in de gaten heb, voor mij is allebei het zelfde.

 

Mijn stem volume is zo luid dat ik daar zelf van ben geschrokken. Dat is me al jaren gezegd. Natuurlijk geloofde ik dat niet, ik hoor het toch zelf!!!

Nu ik het op film gezien gehoord heb OMG als er iemand zo tegen mij tekeer was gegaan had ik hem wat aan gedaan...

Nu met ritalin kan ik normaal discussiëren en merk ik zelf verschil ? nee niet echt..

 

Dan komen op een gegeven moment bij jezelf de vraagtekens, en ik vraag me dan af Who The Fuck Am I...

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visolie, eventueel aangevuld met teunisbloemolie, blijkt een goed en gezond alternatief te zijn voor Ritalin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ADHD,vroeger zeiden die is wat druk ,die moet wat meer klappen hebben volgens mij hielp dat ook wel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@flamingo.

meer klappen hebben volgens mij hielp dat ook wel

LOL je weet echt niet waar je over praat.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites
@flamingo.
meer klappen hebben volgens mij hielp dat ook wel

LOL je weet echt niet waar je over praat.

 

/zODd

 

IDD...!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ADHD,vroeger zeiden die is wat druk ,die moet wat meer klappen hebben volgens mij hielp dat ook wel

Wilde nog reageren maar heb het maar weg gehaald.

Op zo een hersenloze opmerking moet ik maar niet reageren.

 

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites
ADHD,vroeger zeiden die is wat druk ,die moet wat meer klappen hebben volgens mij hielp dat ook wel :D

 

 

Vroeger waren ze gewoon dom.

En eigenlijk zijn ze dat grotendeels tegenwoordig ook nog. Zowel mensen als dokters.

 

Ik heb zelf geen ADHD of zo maar weet er wel een hele boel van (studie en werk).

 

Het is allemaal niet zo simpel. En zeker niet op te lossen met wat klappen. Integendeel.

Dus denk aub in het vervolg wat beter na voor je iets schrijft.

 

Want wist je dat de kinderpsychiaterie wereldwijd nog in zijn kinderschoenen staat?

En een kind dat druk is heeft niet meteen ADHD

Maar een kind dat wel ADHD heeft mag je zoveel kappen geven dat je wilt het kind blijft zitten met de ADHD.

 

Een van de problemen is dat de diagnose of wel veel te laat wordt gesteld of verkeerd of te vroeg.

 

Want nogmaals de kinderpsychiaterie staat nog in zijn kinderschoenen en de evolutie gaat onzettend tergend traag.

 

Daarbij komt nog dat niet elk kind of volwassenen met ADHD hetzelfde is,

en dat heel veel kinderen en volwassen bovenop de ADHD nog andere problemen hebben.

 

Er zijn zoveel verschillen in ADHD en er zijn bijna evenveel behandelingen,

je moet die wereldwijd maar eens vergelijken. In het ene land stoppen ze je vol pillen als kind,

in het andere land zweren ze alleen bij alternatieve therapiéen.

 

De ene dokter zegt zus de andere dokter zegt zo.

Maar feit is en blijft dat de behandeling van alle psychische aandoeningen eigenlijk nog bijna nergens staan,

grotendeels de schuld van de faramaceutica die heel veel geld verdiend aan medicatie die wordt voorgeschreven

door artsen die niet verder kijken dan hun neus lang is. In de VS krijgen dokters extra bonus geld na het voorschrijven van o.a ritalin en andere medicatie waardoor ze niet verder gaan met behandelen dan alleen het gebruik van medicatie.

 

Terwijl men in andere landen net afstapt van medicatie , omdat die vaak niet werkt, omdat kinderen er gevoeliger op reageren, omdat er eigenlijk geen medicatie bestaat die specifiek voor kinderen met psychische problemen is. Sommige kinderen hebben geluk dat de medicatie werkt - maar zelden blijft dat hun hele leven zo. En bij volwassenen is dat net hetzelfde. Met het enige en grote verschil dat de medicatie bij volwassenen vaak iets beter werkt omdat de medicatie tenslotte voor hen is gemaakt, want kinder medicatie voor psy problemen bestaat niet. En dat is de schuld van de traag voortschrijdende inzichten in de psyche van de mens in combinatie met de farmaceutica die alleen maar geld wil verdienen.

 

Gelukkig gaan we stapje voor stapje vooruit en kunnen er toch al veel mensen worden geholpen.

Iets wat mijns inziens ook erg belangrijk is dat mensen leren wat psychische aandoeningen zoals ADHD zijn,

zodat we allemaal leren meer begrip te hebben en vooral om deze mensen beter te leren begrijpen, zodat

hun leven wat makkelijker wordt. Want het is niet omdat iemand bijvoorbeeld ADHD heeft of bv autisme of iets anders,

dat hij of zij dom is. Zoals ik al zegde je kan niemand met niemand vergelijken iedereen is anders, elk mens is uniek of

je nu ADHD hebt of autisme of iets anders of helemaal niets, iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen sterktes en zwaktes. We moeten streven naar meer begrip voor iedereen. En vooral eerst leren nadenken en dan pas zeggen/opmerken.

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi geschreven Ganjagirl.

Maar jij zegt dus dat ADHD een psychische aandoening is ?

Terwijl ze in de VS aangetoond hebben dat er een afwijking in de hersens functionaliteit is...

Ik vond een hele mooie uitdrukking op het net...

Hoe werken de hersenen van een ADHD'er:

Een Intel Core i7 processor met het geheugen van een 286er...

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt me allemaal zo bekend in de oren mensen, zelf nooit mee naar de dokter of zo geweest of zo

maar iedereen rondom me weet hoe ik ben en sommige hebben me leren aanvaarden zoals ik ben.

 

als ik weer eens uitgevlogen ben (lees: ben tekeer gegaan als een krankzinnige) zie ik ze dan eens kijken naar elkaar

en even knikken. zo van ja je kent hem hé.

dan weet ik weer niet meer wat ik heb geroepen maar ik zie aan hun blik dat heter weer eens over was

met hun is dat geen probleem maar mensen die me niet kennen schrikken zich een hoedje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi geschreven Ganjagirl.

Maar jij zegt dus dat ADHD een psychische aandoening is ?

Terwijl ze in de VS aangetoond hebben dat er een afwijking in de hersens functionaliteit is...

Ik vond een hele mooie uitdrukking op het net...

Hoe werken de hersenen van een ADHD'er:

Een Intel Core i7 processor met het geheugen van een 286er...

 

greetz

 

 

HOI

Ja ik plakte het even onder psy aandoeningen omdat het dan voor iedereen wat makkelijker te begrijpen zou zijn.

En ook omdat het niet altijd duidelijk is hoe je het moet noemen omdat veel dokters elkaar tegen spreken.

In de VS noemen ze dat idd een afwijking in de hersen functionaliteit maar dat doen ze bv niet in andere landen.

 

Om je een idee te geven over verschillende opvattingen. In de VS gebruiken ze in 9 van de 10 keer medicatie bij kinderen,

en in Duitsland en Canada gebruiken ze in 9 van de 10 keer alternatieve of gewone therapieén.

Naar mijn gevoel staan jammer genoeg de landen niet op 1 duidelijke lijn wat betreft de behandeling van allerlei problemen.

 

En vaak noemt men het hier zo en daar anders.

Zo bijvoorbeeld ook met een manische depressie dat noemt men tegenwoordig vaak bipolaire stoornis, maar eigenlijk komt dat op hetzelfde neer. Het een klinkt al wat beter dan het ander. Zoals vroeger noemde men bij ons mensen die doof waren doofstommen - terwijl die mensen helemaal niet stom/dom zijn. Nu noemt men het doven maar nog heel wat mensen blijven doofstommen zeggen. En ik geloof dat ze bij jullie (Nederland) het dan weer gehoorgestoorden noemen?

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om je een idee te geven over verschillende opvattingen. In de VS gebruiken ze in 9 van de 10 keer medicatie bij kinderen,

en in Duitsland en Canada gebruiken ze in 9 van de 10 keer alternatieve of gewone therapieén.

Naar mijn gevoel staan jammer genoeg de landen niet op 1 duidelijke lijn wat betreft de behandeling van allerlei problemen.

 

Klopt 100 % er zijn nu 3 stromingen met ander opvattingen.

 

De ene zeg dit "De hersenen van kinderen met ADHD “rijpen” iets trager dan bij jongeren zonder ADHD. ... De medicatie is er op gericht deze stoffen in de hersenen te verhogen"

bron

 

En de ander zeg dat met gedrag therapie er mee kan leren leven en gebruiken als argument als er stof te weinig aan gemaakt word moet je dat kunnen meten.

 

En dan nog.

Relatie voeding en ADHD bewezen: 78% genezen met behulp van dieet

 

 

En uiteraard de hype

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is de beste medicatie voor een ADHD'er begrip van de mensen om hem heen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat help zeker weten.

Hoe meer begrip hoe minder onze hersens hoeven te werken om ons zelf ter verdedigen.

 

Maar niet iedereen is het zelfde dus zal ook wel verschillende oplossingen zijn.

vandaar meer meningen hoe te verhelpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had eigenlijk doc al wel in dit topic verwacht.. ;)

 

Maddwarf je slaat de spijker op ze kop :D

alleen is dat zo makkelijk nog niet, voor mijn omgeving dan iedergeval..!

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan weet de helft van de artsen niet eens dat 50% van de ADHD'ers ook last hebben van deficient emotional self-regulation (DESR)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...