Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wolfie

MDF kast met glaswol geisoleerd.

Recommended Posts

Hoi.

nou ik ben dus met een kast begonnen. oppervlakte van de binnenzijde is 120x90x220 (lxbxh).

Ik heb de zijkanten en de achterkant geisoleerd met glaswol (dubbele wand). Ik weet niet of dat goed werkt (geluid en warmte), maar het zit er nu al in...

Ik begreep van iemand dat het met name voor het geluid handig is. Woon in een flat en mijn onderburen haten me :)

Geluidsarm werken is dus redelijk belangrijk.

 

Ik heb er een dubbele bodem in. onderin heb ik 3 gaten (10cm doorsnee) aan beide kanten voor passieve luchtinlaat.

Ik weet alleen niet of dit genoeg is??? als iemand dit weet zou ik het graag horen.

 

Dan nog iets;

Ik moet de deuren er nog in maken. Deze worden zijn dus niet geisoleerd. Zo kom je gaandeweg dingen tegen waar je niet aan denkt.

Nu vind ik het echt zo wat om deuren van 220hoog te maken. Iemand een suggestie voor de maten van een deur???

Beetje rare vraag misschien, maar het houd me echt bezig. Ben best blij met mijn kastje en ik wil m niet vern**ken door nu fouten te maken.

vooruit plannen is ook niet echt mijn ding, dus ik weet nu ook niet of glaswol zin heeft gehd aangezien de deuren niet geisolleerd zijn.

Was wel super geinig om te doen, dat dan weer wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer eens wat foto's te plaatsen. Dat kietelt ons om een reactie te geven

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glaswol is een WARMTE-isolator, en werkt maar matig geluidsisolerend. Voor steenwol geldt hetzelfde, het heeft iets meer massa en geeft daardoor een iets betere geluidsisolatie. Beter ben je af met specifiek geluidsisolatiemateriaal (vrij zwaar plaatmateriaal of oppervlaktevergrotend noppenschuim).

Voor een passieve inlaat geldt dat de oppervlakte ervan drie tot vijfmaal de oppervlakte van je afvoer mag zijn. Bij een afvoer met een diameter van 10 cm dus 3-5 gaten met een diameter van 10 cm, bij een afvoer met een diameter van 12,5 cm worden dat zo'n 5-8 gaten met een diameter van 10 cm.

 

Wat betreft de deurhoogte, als je bijv. de lamp hoger moet hangen of bij je filter/afzuiger moet zijn, is het vaak wel handig als er geen plank voor je hoofd zit, een grote deur heeft wel z'n voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou een boerendeur maken dat is een deur uit 2 delen waarbij je de onderkant en de bovenkant apart open kan doen ze zitten met een klink aan elkaar zodat hij ok in een keer open kan dus 2 planken 4 scharnieren en 3 sluitknippen

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja isoleren voor de warmte... zoals je weet gaat er lucht in en lucht uit.. beetje zinloos om te isoleren dus. voor het geluid KAN het helpen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad het helpt altijd wel beetje..

 

Massa- veer - massa was het geloof ik.

En daarbij een isoslang is ook met steenwol, en is ook beduidend stiller.

 

Ik isoleer ook altijd met steenwol, maar ik ben te gierig voor dat andere spul...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isoleren is nu ook weer niet voor niets geweest

moet je s nachts bijvoorbeeld niet bij verwarmen

en kan je je huis verluchten zonder temp verschillen in je kot

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe kweek jij dan? licht uit afzuiging uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@peperfreak: zal binnenkort idd even wat foto's plaatsen als de binnenkant is geschilderd. Goed idee :-)

@groen gif: ik ga er waarschijnlijk grote deuren in hangen. 2 van 220x60 (hxb) Gat van de afzuiger wordt waarschijnlijk 125mm. Zo groot is ook de flens van de afzuiger die k ga aanschaffen. maar kan t ook op 100mm houden en n verloopstuk gebruiken. anders moet k weer n nieuwe gatenzaag kopen. mn verzameling gaat tot 100mm :-(

 

Volgend probleem is de lamp en kap. Waarschijnlijk wordt t 600w. en k heb begrepen dat n lumatek kap t goed doet. wil geen goedkope meuk kopen dat kwaliteit mist, maar ook geen duur spul waar k vervolgens niets aan heb. Wat is handig/goed voor n hok met deze afmetingen?

stapje voor stapje leren, bestuderen en aanschaffen is t plan.

Thnx in ieder geval al voor de gegeven reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@koffieleut: op zich een prachtig plan. zou echt super zijn. maar t probleem is dat de kamer waar de kast in staat niet breed genoeg is om de deuren die de volledige breedte van de kast beslaan helemaal open te krijgen. kom dan net iets 15 cm te kort. lange deuren over de volledige lengte is die halve breedte hebben is wel mogelijk en volgens mij t meest praktisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

amnees

als je een klein hok hebt dat goed geïsoleerd is blijft er ook veel

warmte opgeslagen in bijvoorbeeld de muren en isolatie

als je dan bijvoorbeeld een keer per uur afzuigt dan heb je de warmte van de lampen overdag nog + verse lucht en minder lawaai kwa afzuiging of dit doenbaar is met grote ruimte weet ik niet maar isolatie en hout en andere materialen kunnen wel makkelijk warmte opslaan en dan traag terug afgeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er toch maar wat foto's bij gedaan. Vandaag ga ik beginnen met schilderen en misschien dat de deuren er ook in komen. anders volgende week. Ben maar 1 dagje vrij van werk.

 

 

gallery_33426_13578_1845880.jpg

 

gallery_33426_13578_437700.jpg

 

gallery_33426_13578_1483928.jpg

 

gallery_33426_13578_2631120.jpg

 

gallery_33426_13578_1277220.jpg

 

gallery_33426_13578_1109668.jpg

 

gallery_33426_13578_1669557.jpg

Edited by Wolfie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ziet ie er nu uit. Met bodem en dakplaat :lol:

gallery_33426_13578_1919809.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je niet wat voor je raam hangen, als je zo met je hobby bezig gaat zijn??

Share this post


Link to post
Share on other sites

schat hij woont aan het spoor

 

Edit: onee das de railing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het niet zo op verduistering, kijk graag naar buiten. Woon op de hoogste verdieping, en de kamer is aan de achterkant. Geen openbare doorgang aan deze kant, alleen mijn balkon. Kan niet echt naar binnen gekeken worden.

Als de kast af en ingericht is komen er wel gordijnen, al is dat niet van harte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Mooi hoor! nu nog ff een mooie epoxy verf.

 

 

Waar ga je afzuigen ? in het plafond van je kast.

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx :-)

Ik twijfel nog. t wordt of t plafond inderdaad of aan een van de zijkanten.

Moet ff kijken wat t meest praktisch is. zijkanten zijn geisoleerd dus dat is wat lastiger zagen.

Neem waarschijnlijk een buisventilator dus maakt op zich niet veel uit lijkt me. suggesties zijn welkom...

Ik heb echt net de tweede laag grondverf af. zal eerdaags nieuwe fotoplaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even wat nieuwe foto's. binnenkant is geverfd. Heb ook net een lat in het midden gehangen voor de lamp (nog niet op de foto). v/d week een gat maken voor de afzuiging. Moet nog de maten en de plaats van indeling bepalen.

Eerst dus even een paar tripjes naar growshops en weer verder verdiepen in afzuiging/filters voordat ik nieuwe dingen koop. Wordt met de dag leuker :lol:

 

gallery_33426_13578_283231.jpg

 

gallery_33426_13578_722645.jpg

 

gallery_33426_13578_1449885.jpg

 

gallery_33426_13578_1860143.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertel?

 

hoe staat het er bij?

 

-Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeeey,

 

Leuk hok ben je aan het maken :lol:

Zal je zeker volgen word vast leuk

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, daar was ik weer eens. Na veel drukte enandere dnigen ben ik weer een aantal dagen aan het klussen gegaan.

Ik vind het er zelf al redelijk goed uitzien. Moet de buitenkant nog verven en een gat voor de afzuiger zagen en dan kan ik de rest van de inkopen doen.

 

Ik was van plan een buisafzuiger aan te schaffen, maar nu twijfel ik. heb veel gelezen ove geluid van die dingen. Ik denk dat het een softbox wordt. +/- 700m3 op een 600 Watt lamp? is dit voldoende?

 

Verder zie ik, hoe meer ik zoek, steeds meer merken filters. Er zit ook enorm veel prijsverschil tussen. Kan iemand een bepaald merk aanraden (en eventueel formaat)?

 

Verder was ik van plan een lumatek kap te kopen, maar ik hoor steeds meer dat een A-Wing beter werkt. Is er werkelijk zoooo veel verschil dat dit een issue zou moeten zijn in en kast van 120x90x200???

 

Moet nog veel doen dus, maar ik heb niet echt haast, dus dat komt goed.

 

Nog even een vraagje: Als ik de deuren dichtdoe dan komt er een miniscuul straaltje licht naar binnen. heb het met tochtbanden wel al een heel stuk lichtdichter gekregen, dus het is bijna nihil. vanuit de gaten onderin komt nog iets naar binnen, maar daar komt aan de buitenkant roosters overheen, dus dat is ook vrijwel niets. Ik vraag me echt af hoe erg het is als er zo weinig licht bij komt. Lijkt me niet dat het veel erger kan zijn dan in een tent. een collega heeft een tent staan thuis en bij haar komt meer licht door dr rits heen dan bij mij door de kieren. is 100% lichtdicht eigenlijk wel haalbaar? zo nee, hoe erg is een klein straaltje en zo ja, mij gaat dat niet lukken met deze kast :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ haze smoker: ik dank u :wave:

 

@ taiga2: Zo taat het er nu bij :vape: Ben zel redelijk content tot dusver

 

gallery_33426_13578_870150.jpg

 

gallery_33426_13578_1973281.jpg

 

gallery_33426_13578_1520169.jpg

 

gallery_33426_13578_948747.jpg

 

Zag op deze foto at de middelste stuk is, maar dat heb ik inmiddels gefixt ^_^ Het gaasje is losgeraakt, maar dat kon ik verwachten voor €1,95...

 

gallery_33426_13578_201731.jpg

 

ik ga gauw weer verder met schilderen. de volgnde keer dat ik foto's plaats hoop ik alles geschilderd te hebben, inclusief de buitenkant. redelijk hatelijk moet ik zeggen, schilderen :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik was van plan een buisafzuiger aan te schaffen, maar nu twijfel ik. heb veel gelezen ove geluid van die dingen. Ik denk dat het een softbox wordt. +/- 700m3 op een 600 Watt lamp? is dit voldoende?

 

als je iets overcapaciteit heb kan je afzuiger minder hard draaien en is ook minder geluid en minder last van als het stuk warmer word

 

hoe ga je de deur lichtdicht maken ? tochtband ertussen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er prachtig uit dat wit :vape:

weetje al wat voor lampje je gaat gebruiken?

 

IR?

 

-Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...