Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Shithawk

Van multimediakast naar kweekkast.

Recommended Posts

De bouw van mijn kweekkast.

 

Ok, net zoals velen onder jullie ben ik beginnen bouwen aan een micro kweekruimte voor eigen gebruik weed. Ik ben echter een complete noob op vlak van doe-het-zelf, laat staan elektriciteit. Toch ben ik, volgens mijzelf uitgekomen op een kast waar ik behoorlijk trots op mag zijn. Ik ben misschien wat té ver gegaan op sommige vlakken maar het was belangrijk voor me dat ik dit goed zou doen, geen gepruts, eerst uitleg zoeken op het internet en eens ik wist wat ik moest doen dan pas beginnen aan het bouwen. En dat heb ik gedaan. Toch was het niet makkelijk aangezien ik niet voorzien was van meerdere gereedschappen. Maar op verschillende fora heb ik hulp gekregen en heb ik dit stap voor stap uitgewerkt. In de titel staat multimediakast want oorspronkelijk zaten er achteraan 3 gaten van ong 10cm hoog op 35cm breed. Deze dienden voor de stekkers en bedrading van een multimediaketen. Deze heb ik eerst toegemaakt met de overbodige 'schappen' van de kast (er zaten er 4 in die precies achteraan pasten, mist enkele vijsjes). En dan heb ik wel een extra plankje laten maken dat dient als luik mocht het ooit nog eens warm worden tijdens de zomer in België. Je weet maar nooit... Deze kast heb ik gezocht op het internet. Ik had een bepaalde grootte in mijn hoofd en deze leek mij het meest ideaal. Ze moet ook in huis kunnen staan zonder echt op te vallen voor niet wetende bezoekers. Het feit dat ik ze kan verrollen leek me ook een goede eigenschap. Toen ik ze ging halen viel me meteen de stevigheid op, ze weegt zeker 80kg. Dat maakte me blij. Dit ding kan tegen een stootje! En in plaats van mijn lampen aan kettingen te hangen heb ik duidelijk gekozen voor een alternatief, waarbij mijn lampen aan de muur hangen, mits ze in elke richting kunnen gebogen worden en waarbij mijn 2 bodems op eender welke hoogte in de kast kunnen hangen..

 

1) Dit is het eindresultaat met planten:

Deze planten hebben echter weinig waarde tot me, dit is meer om de kast wat te leren kennen. De zaden vond ik bij aankoop van weed onderaan de zak. Geen idee dus wat het is. Ik ben in het bezit van Atomical Haze & Pandora zaden die er ingaan eens ik weet hoe de kast draait met deze lichten en de aarde enzovoort...

 

image1179g.jpg

 

2) Opsomming van wat er zoal ingegaan is van materiaal:

 

1 Tweedehands kast met 4 wielen.

1 Luik achter- en bovenaan de kast (verluchting indien té warm).

1 Fan inlaat.

1 Fan uitlaat.

1 Fan luchtcirculatie.

2 Roosters buitenkant fan met insectengaas.

3 Fan guards bodems.

1 Ventilator luchtcirculatie.

4 IKEA KRÄMARE lampen (kap afgezaagd).

4 PHILIPS TORNADO spaarlampen 23w (+6000 Lumen).

1 TL lamp OSRAM FLUORA speciaal voor planten (met armatuur / 1000 Lumen).

1 Tijdschakelaar.

1 Verlengsnoer met meerdere stopcontacten.

1 Thermometer.

2 12v Adapters (met meerdere standen zodat de snelheid kan aangepast worden).

1 Rol radiatorfolie.

1 Rol lucht en licht stopper.

3 Rollen reflecterende plakband.

1 Metalen rekje uit de microgolfoven.

 

Wat ik nog niet heb, dat is een koolstoffilter, maar deze bestel ik eerstdaags, en that's it. Meer moet er niet in.

 

kramarewandspot14666pe0.jpg

 

philipstornado23wenergy.gif

 

normalosraml40w77inbetr.jpg

 

3) Je mag niet vergeten, dat wanneer je hieraan begint je ook nog behoorlijk wat materiaal zal nodig hebben om dit in mekaar te knutselen.

 

Zo heb ik een zaag, een cirkel-passer-boor, elektriciteitsdraad, suikerklontjes, vijzen, en nog allerhande gepruts moeten kopen omdat ik het gewoon niet liggen had. Je mag deze kosten zeker niet vergeten. Daar heb ik me wat aan mispakt. Ik denk dat ik nu rond de 500€ zit en dat is meer dan genoeg. Maar als ik kijk naar andere kastjes dan vind ik deze toch iets properder afgewerkt en goedkoper dan bijvoorbeeld de superlocker die toch wel $1295 kost. Ook heb ik enkele zaken gekocht waarvan ik dacht er wat met te zijn maar uiteindelijk bleek van niet. De kosten kunnen dus oplopen, vergis je niet. Of lees echt verschillende sites eerst alvorens je eraan begint. Daarom dat ik deze post maak; om mede-noobs duidelijk te maken wat er allemaal bij komt kijken. Niet alles is nodig wat in deze kast zit, maar ze werkt toch verdomd goed!

 

4) Foto's:

 

image1180.jpg

 

image1181d.jpg

 

image1182.jpg

 

image1160v.jpg

 

image1161.jpg

 

image1166.jpg

 

image1177a.jpg

 

image1176.jpg

 

image1174.jpg

 

image1173.jpg

 

image1172.jpg

 

image1169x.jpg

 

image1168.jpg

 

Groeten, Shithawk.

Edited by Shithawk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kastje zeg :verrygood

Leuk plantje staat er in ook.

 

Blijft de temp een beetje in orde?

 

grtz kingkroon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, sinds de FLUORA lamp erbij gekomen is, durft de temperatuur boven de 30° te gaan, maar dit zal een pluspunt zijn tijdens de wintermaanden. Mocht dit echter niet verbeteren dan overweeg ik toch om een badkamerafzuiging te gebruiken. Iets wat dus meer kan afzuigen dan een computerfan.

Groeten, SH.

Edited by Shithawk

Share this post


Link to post
Share on other sites

sowieso boven aan een badkamer fan lucht buiten laten trekken en door een koolstof filter laten uitblazen

 

anders om gaat ook maar dan verlies je een groot deel in de hoogte van je kast .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom sowieso?

Door de grootte van de kast?

Totnutoe werkt alles prima maar ik moet het echt nog wel wat in de gaten houden,

op warmere dagen durft het geregeld +30°C te worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel!

Ok, de Fluora lamp zit er nu een week in en deze zorgt toch wel voor téveel warmte dus moet ik naar een betere afzuiging zoeken. Kan iemand me iets aanraden? Een toestel, winkel,..

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een mooi futoristisch hokje hey ;) Je kan je lampen ook dimmen natuurlijk beetje lichtverlies maar geen dure aanschaf.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha zo lijkt het idd wel. Dat dimmen daar twijfel ik aan of die v mij dimbaar zijn. Plus de spaarlampen vallen reuzegoed mee. Het is de TL die te warm wordt.

In een later stadium zou ik de kast nog een ander kleurtje willen geven maar dat is echt wel bijzaak.

Alvast bedankt voor de comments. Ik hoop dat ik sommigen op alternatieve ideeën gebracht heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...