Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
callimero

verhouding lucht inlaat & uitlaat

Recommended Posts

Ik heb een ruimte met 6x600 watt met daarin een softbox 3250 M3 afzuiger en zuig nu passief mijn lucht aan maar wil dit actief gaan doen omdat ik een nieuwe softbox / stalenbox erg groot en onhandig vind was ik aan het denken om een buisventilator te nemen, ik heb hier geen ervaring mee.

 

ik weet dus niet of deze even goed dimbaar zal zijn met mijn easy 12a fancontroller (dimt in 5 stappen op voltage) en hoeveel meer geluid dit zal maken, ook over de verhouding (in/uitblaas) weet ik weinig, ik zat te denken aan een 1170 M3 of 1800 M3 van het merk RVK, met diameters van 250 mm of 315 mm.

 

De ruimte is vrij luchtdicht (redenlijk nieuw huis) en in het afzuigsysteem is niet heel veel druk verlies (totale lengte slang een meter of 2 en twee bochten van 45 graden)

 

 

ik hoop dat er mensen zijn die een combi gebruiken zoals deze en wat voor en nadelen kennen.

 

 

greets Callimero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Callimero,

 

Persoonlijk blijf ik van buis afzuigers af omdat ze gewoonweg te veel herrie maken. de capaciteit afzuiging die je hebt hangen is meer dan genoeg om het geheel onder controle te houden.

will je meer lucht naar binnen halen vergroot dan je aanzuig oppervlakte door meer of grotere aanzuig openingen te maken 3x de oppervlakte van je afzuig slang moet voldoende zijn om je aanzuig goed te krijgen.

Een actieve inblaas zou ik zelf alleen in combinatie gebruiken met een airsock of een luchtverdeelslang, dit om te hoge koudeval en tocht op je planten te voorkomen.

 

Wat betreft de easy fancontroller dat is iets dat je moet uizoeken, ik hoor er wisselende berichten over, zelf moet ik die triac gebaseerde rommel niet, een variac gebaseerde of een transformator gebaseerde oplossing zijn m.i. altijd beter.

Nog mooier is natuurlijk een frequentie controller, maar deze zijn nogal prijzig.

houd als vuistregel voor de verhouding afzuig/inblaas capaciteit bij jouw setup rekening met een 2000m3 inblazer (inblaas capaciteit tussen de helft en twee derde van je afzuig capaciteit)

 

Succes

 

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je reactie, ik heb een rvk 1350 m3 buisventilator gekocht gisteren omdat ik redenlijk snel moest beslissen deze heeft een 315mm aansluiting en daarna komt een airsock daarnaast gebruik ik nog een kleine passieve inlaat en ik moet zeggen het werkt allemaal naar behoren het geluid valt me mee, alleen op de hoogste stand hoor je hem wat harder maar als de fan wat terug gedraaid is vind ik het ok, ik heb nu geen geisoleerde slang gebruikt vanaf de fan tot de flens die naar buiten gaat (is ook een stukje van 60 cm) ik weet niet of het nog zin heeft om hier nog een geisoleerde slang voor te pakken omdat het een stukje van niks is.

 

zo'n airsock vind ik wel een leuk ding vraag me alleen af of hij niet binnen een kweek verstopt zit met stof maar dat merk ik vanzelf wel........

 

om de inlaat groter te maken was toch wel een flinke ingreep geworden dus ik ben blij dat het zo werkt!

 

greets Callimero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...