Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dubster

Dubster's Aller 1ste Kweek

Recommended Posts

hoi hoi ,

 

hier mijn 1ste buitenkweekje ,( god mag weten welk soortje haha ) heb de zaadjes via een maat gekregen en ze direct in een 7L pot gepot , op men plat dak zodat ze genoeg zon krijgen & niet TE zichtbaar staan .. rkijgen elke dag hun watertje/met Canna groei voeding ( indien nodig ) & kijk ze ook om de enkele dagen is na of er geen beesjes hun huis op gevonden hebben

 

na weekje of 2 begonnen onderaan wortels uit te komen dus even herpot in een 10L waar ze ook in zulle blijven ( normaal gezien toch )

 

nu zijn we halverwege week 4 en staan men vrouwtjes er zo bij :

 

p1010604p.jpg

 

p1010605s.jpg

 

 

p1010608a.jpg

 

 

zien er wat " bewaaid " uit maar hier in belgie is het al enkele dagen af en toe stevig aan het regenen/waaien maar als de zon er goed opstaat staan ze mooi omhoog zoals het hoort

 

hier zijn nog enkele foto's , de kleinere plant is een goeie 37cm en de grootste 40 cm , gaan ook redelijk goed in de breedte , nu hadk wel een vraagje , zo op foto te zien en maten te weten ; zou ze nog groter gaan worden in die 10L pot ?

 

stam(metje) is nu bijna zo dik as men wijsvinger , en ook enkele foto's hoe ze op het dak staan , plante zelf zien er hangerig uit maar zon was al onder aant gaan , en nja je ziet het dak .. om de 5 min is er effe wel een plensbui

 

 

fototjes :

 

 

hoe ze op het dak staan :

 

P1010759.jpg

 

P1010758.jpg

 

P1010752.jpg

 

P1010751.jpg

 

P1010753.jpg

 

P1010754.jpg

 

nu week 6 ongeveer , sinds ze buiten staan :

 

p1010820v.jpg

 

zonet evene tussen de buien gaan kijken buiten , en had ervoor al gemerkt dat er enkele kleine blaadjes geel werden of toch lichter van kleur ... nu merk ik dat ook enkele grote blaadjes hier last van hebben .. iets om me zorgen om te maken ?? ook op de kleinste gemerkt dat er kleine bruine plekjes zijn onstaan ( niet echt gaatjes .. ) dus zou ik bezoekers hebben ? welke want zie voort moment niets zitten ..

 

enkele pics bij het praatje :

 

p1010842t.th.jpg

 

p1010845g.th.jpg

 

voila dit zijn mijn dames voorlopig , ze hebbe een week of 2 ellendig weer achter de rug maar staan nog kranig recht ! hoop terug op dat zalig 30° weer van zondag , maar ziet er effe niet zo na uit ..

 

 

bedoeling is ze ongeveer zo hoog als het muurtje links te krijgen en dan te toppen of te " plooien " zodat ze achter dat muurtje komen , dan zijn ze "volledig" uit het zicht ..

 

elke tips & commentaar zijn welkom , is eerste kweekje met wat hulp van het internet ;) en kan altijd bijleren :P !

 

grtz vanuit het regenachtige limburg BE ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik vind dat jouw planten er mooi compact uit zien! Ach, zo af en toe een paar bladeren die het minder doen.

Schrik er maar niet van. Maar de foto's ( van de bladproblemen) die je plaatst zijn zo klein qua afmeting .. daar valt niet veel uit op te maken. Tip: probeer altijd je foto's te plaatsen in een album op dit forum. Kopieer dan de bb code en plak hem in je topic.

Maar ze groeien nog wel even door ... maar wacht niet al te lang met het toppen.

Heel veel succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx , ok dus niets om me zorgen over te maken ;)

 

 

en ja had gedacht ze eve hoog als het muurtje links te late endan ze te toppen , of groeien ze toch nog wat door in hoogte dan ?

 

hoop op wat beter weer komende weken ... ze zien er zoveel beter uit met wat zon licht ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Als je ze topt op het moment dat ze de hoogte van het muurtje hebben ..... dan groeien ze nog door.

We zitten in begin juli ... dus er is nog voldoende licht om door te groeien.

Ik zou binnenkort al toppen .. en als dan na een paar weken de groei er weer in komt ... en de nieuwe uitlopers doen het goed .. ook die weer toppen. Zo hou je de plant mooi compact .. met uiteindelijk veel toppen .....

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

aah ok bedankt voor de info :P best zorgen dat ze nog enkele dagen licht hebben , staan er momenteel maar armzalig bij door die plens buien ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dubster

 

Dat is een mooi plekje om planten te groeien ;)

Heel veel succes met je 1e kweekje ze zien er goed uit !

 

groeten pacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een dak zeg kom daar een eind aan?

Een top manier om een plantje groot te brengen.

Wel een vraagje word het niet super warm zoo een dak?

 

zODd wenst je een mooie zomer en een leuk oogst.

 

Groetjes, /zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat had ik eigenlijk ook wel. Plat dak.....Ik heb wel eens vaker geholpen op 'n plat dak met dakleer vervangen etc. Pfh echt wel warm, en dan ook nog

'n zwarte pot. Maar blijkbaar kunnen ze 't hebben want ze zien er toch niet verkeerd uit.

 

We hopen met z'n alle hier op meer zon, want tot nu toe was alleen 't voorjaar supergoed.

Veel kweek plezier.

 

Gr,

Wietfreak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze staan iets ofwa van het dak af , door het omgekeerd water bakje , en ga regelmatig meten as het mogelijk is en alles tot zover in orde :D en ze hebbe eigenlijk wind en weer tot nu toe mee gemaakt .. heb ze ni verzet voor een felle plensbui of echt stort regen , wou eerste kweekje is ervanaf brengen zonder teveel tralala .. enige da er gegeven wordt is water met wat canna voeding .. en aarde is simpele stekgrond van de doe hetzelf gemengd met gewone potgrond .... K.I.S.S. is het hier ;) Keep It Simple Stupid :P

 

en ja vandaag komt de zon weer wat piepen , dus hoop dat het nu terug bergop gaat qua zonnige / warmere dage B)

 

ahja hier grotere foto van het blad probleemje :

 

gallery_31095_12473_74229.jpg

 

heb pepperfreak's advies effe opgevolgd en hier geupload ;)

Edited by Dubster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dubster, leuk om er nog eentje van langs hier bij te hebben ;)! Heb de indruk dat de Belgen meer en meer zelf initiatief nemen om te gaan kweken nu het al een tijdje bekend is dat de shops gaan sluiten voor buitenlanders.

 

Wind, regen!? Wind oké, maar regen!? Heb ik niets van gemerkt ;)

 

Ze staan er mooi bij, heb zelf ook enkele van de onderste blaadjes die afsterven met oa wat bruine plekjes. Zal vast een klein tekort zijn van iets, zelf weet ik niet zoveel over bladproblemen.

 

Veel succes!

 

Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey dubster, leuk om er nog eentje van langs hier bij te hebben :D! Heb de indruk dat de Belgen meer en meer zelf initiatief nemen om te gaan kweken nu het al een tijdje bekend is dat de shops gaan sluiten voor buitenlanders.

 

Wind, regen!? Wind oké, maar regen!? Heb ik niets van gemerkt ;)

 

Ze staan er mooi bij, heb zelf ook enkele van de onderste blaadjes die afsterven met oa wat bruine plekjes. Zal vast een klein tekort zijn van iets, zelf weet ik niet zoveel over bladproblemen.

 

Veel succes!

 

Vlaanders

 

 

ja hier is regelmatig in de week een plensbui gehad , dinsdag was er zelfs sprake van hagel zo groot als golfballen.. gelukkig was dat in genk en dat is toch een 50 60 km van hier , wij hebben toen enkel enorm veel regen gehad ;) vandaag is het lekker warm buiten met een klein briesje , ook te merken dat de dames het apprecieren , ze staan er weel met de handjes in de lucht :P

 

en ja sinds hte nieuws dat we wss binnekort niets meer kunne halen in maas hebk beslis het erop te wagen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag dus de kleinste getopt , hoop dat het goed gegaan is voor men eerste keer B) ;)

 

ook nog enkele foto's , was weer lekker weer vandaag , morge wat warmer endan ja hoor , weer regen :P

 

getopt :

 

gallery_31095_12473_129388.jpg

 

 

de dames :

 

gallery_31095_12473_2062062.jpg

 

 

is dit voorbloei of zie ik het helemaal fout ? :

 

gallery_31095_12473_1690331.jpg

 

gallery_31095_12473_3747924.jpg

 

 

en de artistieke kant kwam weer effe naar boven :D :

 

gallery_31095_12473_464392.jpg

 

hope you like ;)

 

grtz Dubster :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ale , 2 dage goed weer , vandaag WEER is regen ... hmmz is denke voor afdakje ofzo.. maar kan niet zo iets maken op 4 poten , op het dak is dat meteen waaien... ander ideetjes toevallig ? of pic ervan ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

blaadjes blijven wel wat geel worden ... ook gemerkt dat de kleine haartjes hierboven op de foto zo licht bruin aan het worden zijn is dit normaal ? moet wel zegge afgelope dage was het bewolkt & veel en hevige regen , maar pot staat niet te nat ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...