Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KISS

Groeien met 6u spaarlamp + 12u hps nadelig?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Is het mogelijk voor te groeien in een flipflophok met bijvoorbeeld 3 uur, dan 12 uur hps en dan 3 uur spaarlamp?

Bij elkaar wel gewoon 18 uur aaneengesloten licht en 6 uur donker, wellicht dat de groei iets minder snel gaat dan 18u hps is mijn verwachting, wat denken jullie ervan?

Is er extra strekken tijdens de spaarlamp tijden te verwachten? Of wellicht iets anders?

 

Waarom niet gewoon 18uur hps? Ik wil graag een flipflop hok maken met 1 magnetische vsa die 24/24 draait. Met een relais wordt de lamp geswitched ipv de vsa. Gebruik indien je dit ooit wil maken; gebruik een goed zwaar (lieft open relais in een geventileerd kastje ivm warmte) en gebruik geen evsa zonder nog gebruik te maken van een 2e tijdklok waarmee je moet zorgen dat je esva even een paar minuutjes uit wordt gezet indien je lang plezier van je evsa wil houden. Groot nadeel is dan dat je moet controleren of de 2 klokken synchroon blijven lopen... niet handig dus.

 

Liever had ik een davin14 schakelkastje gekocht en daarop 1 regelbare evsa normaal aangesloten en nog een tweede evsa op de kachelaansluiting, maar heb ik nu geen geld voor. Werkt dit trouwens of moet ik daarvoor nog iets aan de davin14 aanpassen?

 

Maar ook in deze situatie zou ik enkel in 1 van de hokjes 18/6 kunnen draaien.

Om toch nog maximaal 2 weken voor te kunnen groeien dacht ik gewoon in beide hokjes een spaarlamp op te hangen, ieder aan een eigen tijdklok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ik het wil doen heb ik hierboven neergezet, mijn vraag is eigenlijk: heeft een aantal uren minder licht nadelige gevolgen voor de plant?

 

Subvraagje is: werkt een davin14 voor een flipflop met 2 lampen en 2 vsa's wanneer je 1 vsa op het kachelcontact steekt? Ik denk van wel, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Ik denk dat het qua groei niet heel veel uitmaakt, bloei durf ik niet te zeggen... (Licht is gewicht) Maargoed, wel denk ik dat je de plant gaat stressen.

 

Ook denk ik dat je VSA + Schakelrelais het niet op prijs zullen stellen al dat flipflop, en niet te vergeten de lamp + Fitting die steeds heet worden en daarna weer afkoelen.

 

Ook word het op deze manier lastiger om je temperatuur en luchtvochtigheid onder controle te krijgen, waardoor de plant ook weer gaat stressen omdat die steeds van de Sahara naar Nederland verhuist en dat zo'n 6 keer op een dag.

 

Denk dat het mindere energieverbruik niet in vergelijking staat met de kosten van het materieel+ De tijd die het je kost wanneer de plant mislukt door de schommelingen in zijn klimaatje. Verder dan het energieverbruik kom ik niet echt op redenen wat nou het nut ervan is.

 

Maargoed je zou het kunnen proberen! Wie niet waagt wie niet wint! :rolleyes:

 

Mysterious

 

(Edit: Heb verkeerd gelezen dus bovenstaand klopt niet helemaal met jouw idee, maar wat is de reden waarom er die 3 uur spaarlamp moet zijn?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom die 3 uur? Omdat ik 12 uur hps per kant heb en voor de groei 18 uur licht nodig is, dacht ik 3 uur spaarlamp voor de 12 uur hps en 3 uur erna. Maar bijv. eerst 6 uur spaarlamp en dan 12 uur hps kan ook, maar het eerste lijkt me natuurlijker

 

Met een flip flop hokje heb je juist een constanter klimaat omdat er constant 1 hps "verwarming" draait en de lucht wordt continu gemixt tussen de 2 hokjes.

 

Ik snap dat niet veel mensen dit geprobeerd hebben dus spreek ook je verwachting of aandachtpunten uit aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, nu snap ik wat je bedoelt! :rolleyes:

 

Dus als ik het goed begrijp heb je twee ruimtes naast elkaar (Groei/Bloei) met in beide ruimtes een HPS lamp die je wilt aansturen met een enkele VSA die je op 12/12 aanstuurt.

 

En om die 6 uur extra te krijgen voor de groeiruimte wil je een spaarlamp ophangen?

 

 

Ik denk dat dit prima wil, heb het wel eens op wat grotere schaal gezien waar ze twee ruimtes met 8x600W trapsgewijs omschakelden, maar in dat geval waren de de beide ruimtes bedoeld voor het afbloeien van de planten.

 

En die 6 uur spaarlamp is niet zo'n probleem de planten hebben hier niet super veel last van wanneer je ze om en om schakelt, dus 3 uur spaarlamp, 12 uur HPS en dan weer 3 uur spaarlamp.

 

Maar in zo'n geval zou ik gewoon een extra VSA opgehaald hebben welke ik op 18/6 zou schakelen, denk dat je VSA's het ook wel op prijs stellen om ook zo nu en dan wat verkoeling te krijgen, denk dat het qua kosten niet heel veel extra zal zijn om het zo te doen.

 

Ben er zelf geen voorstander van om een VSA 24-uur te laten branden, heb verscheidene keren gezien dat er weer een opengebarsten was en daar wil je echt niet naast staan, en dan nog het brandgevaar wat kan optreden wanneer je VSA smelt.

 

Ook ben ik wel benieuwd hoe je de lucht aan-/ afvoer gaat regelen tussen de beide ruimtes.

 

Mysterious

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal juist! Ik wil in beide ruimtes ook gewoon afbloeien, maar enkel de voorgegroeide plantjes nog een weekje ofzo in de groei houden zodat ze kunnen wennen aan de hps en nog iets groter worden voordat ze op 12/12 gaan.

 

Ik heb momenteel geen geld over voor 2 nieuwe dimbare evsa's en heb de rest nog liggen. In beide hokjes 18/6 met een vsa op vol vermogen gaat de afzuiging niet trekken.

Ik wil trouwens zoveel mogelijk tussen de 2 ruimtes ventileren zodat lv en temp redelijk constant zullen blijven. Beide hokjes hebben ieder een passieve luchtaanvoer en zitten samen aan 1 afzuiger, waarmee ik de temp in beide hokjes wat kan regelen. Daarmee moet ik gewoon zorgen dat de temp in hokje met de lamp aan niet hoger dan 28 wordt, het hokje met de lamp uit is altijd iets koeler door het gebrek aan stralingswarmte. Het klimaat is de hoofdreden dat ik een flipflop hokje wil, want ik gebruik liever een 2e lamp dan een verwarming.

 

Ik heb nog wel een pc fannetje en een dik koelblok over om de vsa extra te koelen als deze 24/24 moet draaien. Maar meestal is aan en uitschakelen juist datgene waar electrische apparatuur van slijt/deffect gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt er over na gedacht zo te zien, nou dan denk ik dat je het gewoon moet gaan uitproberen :dribble:

 

Ik denk dat die 6 uur Spaarlamp niet direct voor heel veel problemen zal zorgen, in principe "groeien" de planten onder elk licht wel.

 

Anders maak je er een bouwverslag van, misschien kunnen we er wat van leren :rolleyes:

 

Mysterious

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker heb ik erover nagedacht.

 

Goed idee dat bouwverslag. Het gaat een unieke 100% stealth kast worden: kledingkast (marktplaats) van 120x54 diep welke ik iets verdiep naar 62/65, een schot in het midden om de kast in 2-en te delen, 2x 400W lampen in verticale ronde scrog.

Alle aan en afvoeren worden stil en onzichtbaar en alle apparatuur komt in de kast.

 

Doel: met 2 planten 1 kilo draaien met 800W op 0,75m2 grondoppervlak (2,8m2 lichtoppervlak) en geheel biologisch. Klinkt vast onrealistisch, maar met vertikaal is 1g/w niet zo heel moeilijk; dus leg ik de lat iets hoger. :rolleyes:

 

Dat bijlichten met spaarlamp om de lichtperiode te rekken moet ik maar gewoon gaan proberen en ik zal dit topic in de gaten blijven houden om te zien of er toch nog iemand met mogelijke problemen of nadelen komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...