Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JoeyOne

Oogsten of niet?

Recommended Posts

Ik heb een wietplant op m'n balkon staan en de toppen beginnen er nu echt goed uit te zien. Maar wanneer weet ik nou dat de tijd van de oogst daar is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra je merkt dat de topopbouw aan het slinken is en dat de haren bruin zijn. (en dan bedoel ik niet van de regen). Als je twijfelt laat gerust nog ff staan. Je wiet wordt er niet slechter van. Op een gegeven moment zie je gewoon dat er niets meer gebeurt. Maar zolang je nog hoopjes witte haren ziet gewoon laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

. Als de puntjes van de witte stampers voor eenderde bruin zijn geworden en dit proces zich uitstrekt over eenderde van de toppen van de plant, is het tijd om te gaan oogsten. Bij "Skunk-planten" moeten deze haartjes voor negentig procent bruin of rood geworden zijn.

Als de bloei haar hoogtepunt voorbij is, begint de secundaire groei. De toppen bevatten steeds minder stampers, maar zwellen wel steeds meer op door het doorgroeien van het bladgroen. Mocht je dit zien dan ben je wat aan de late kant en is het zeker tijd om te oogsten.

heb ik van een kweek siteje

misschien heb je er wat aan succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Als de puntjes van de witte stampers voor eenderde bruin zijn geworden en dit proces zich uitstrekt over eenderde van de toppen van de plant, is het tijd om te gaan oogsten.

 

Nee dus, dan is de top niet rijp!

 

Als de bloei haar hoogtepunt voorbij is, begint de secundaire groei. De toppen bevatten steeds minder stampers, maar zwellen wel steeds meer op door het doorgroeien van het bladgroen. Mocht je dit zien dan ben je wat aan de late kant en is het zeker tijd om te oogsten.

 

Nee dus, juist in de secundaire fase zwellen de zaadblaasjes, dit is nou juist een goed teken. De toppen zijn nu mooi aan het afbloeien. Dan komt er een moment dat de aanwas van nieuwe topjes minder begint te worden. Met andere woorden, je ziet steeds minder witte haartjes verschijnen. Als je de harskristallen bekijkt onder een loupe zie je dat ze allemaal nog kristalhelder zijn. En dan is het teken om nog heel efkes geduld te hebben. Op een gegeven moment zie je een mooie gloed over de toppen heen komen. De plant is dan precies oogstrijp. Hier moet je even een oog voor krijgen maar daarom is het zaak om de plant de eerste keer nou net efkes langer te laten staan. Dan weet je de volgende keer feilloos wanneer je moet oogsten.

 

heb ik van een kweek siteje

misschien heb je er wat aan succes

 

Helaas op het net staat wel meer onzin. Ik vind het prima dat je met info aankomt dragen. Maar denk eerst even na, ik heb liever dat je gewoon uit eigen ervaring spreekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aangezien het mijn eerste kweek is, zou iemand een foto kunne plaatsten waarin de status van een top staat die geoogst kan worden, iemand een foto??

 

thanx

s

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vanmiddag nog een topic gezien met zo'n foto, heb r in een andere topic ook nog naar gelinkt... dus ff wat zoek werk en je vindt die foto... waren namelijk allebei topics met een nagenoeg identieke titel als deze dus zo te vinden met de search.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...