Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
barbawietje

Volle Maan

Recommended Posts

Ik keek gisteren naar buiten en zag dat het bijna volle maan was.

(maar niets hierover kunnen vinden op de forums/zoek funtie :?: )

Ik heb wel eens gehoord dat dat ook van invloed kan zijn op de bloei, zo ja is dat zo, en wat gebeurd er dan precies en waar moet je dan op letten????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel een gehoort dat bij volle maan geoogste wiet beter schijnt te zijn.

Ben echter ook wel eens benieuwd naar waarom. Bambo weet er iig meer van, ff wachten tot ook hij weer terug is.

Ben trouwens echt benieuwd naar Seraph zijn verhaal hierover :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij de planten die in de volle maan staan bloeien nog steeds niet en de planten die ik een weekje hier tegen het huis (schijnt de maan niet ) had staan bloeien al

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben trouwens echt benieuwd naar Seraph zijn verhaal hierover

 

Hey Oni ! :D

 

Planten hebben een stofwisselingscyclus die synchroon loopt met de maanstanden en op volle maan optimaal is - er vindt met het verschrijden van de dagen naar volle maan toe een opmerkelijke versnelling plaats van de processen actief in de plant, die op volle maan zélf hun hoogtepunt bereiken - daarna bouwt het proces weer af tot aan nieuwe maan.

Bij nieuwe maan gaat de curve weer langzaam naar omhoog.

Wiet geoogst op volle maan is volgens vele kenners net iets lekkerder en spicy-er dan andere en de volle maan komt bovendien het Thc-gehalte enigszins ten goede.

Jammer dat niet iedere oogst kan gebeuren op volle maan, simpelweg omdat de oogstdatum niet altijd toevallig in de buurt van volle maan valt.

Zo zal veel buitenwiet dit jaar nog niet volkomen rijp zijn op 10 oktober - maar is 9 november anderzijds dan weer veel te laat voor de meeste.

Alle plantenkwekers kennen het vollemaan-effect - zo houdt men er bijvoorbeeld ook rekening mee bij het oogsten van kruiden voor de herboristerij.

De kruiden zijn beter van kwaliteit en degene die gekweekt worden voor de extractie van geurstoffen bevatten bij volle maan meer etherische olie.

Voor heksen, magiërs en esoterici, bevatten de vollemaanskruiden dan weer meer electromagnetische en magische eigenschappen - vaak gekoppeld aan lunaire associaties.

 

bij mij de planten die in de volle maan staan bloeien nog steeds niet en de planten die ik een weekje hier tegen het huis (schijnt de maan niet ) had staan bloeien al

 

Dat is dan weer een kwestie van locatie, Anoniempje.Alle planten krijgen dezelfde vollemaans-rush - maar sommige krijgen meer licht - minder donker.

De "donkere" bloeien iets sneller wellicht.

Het LICHTvan de maan bepaalt niet haar voornaamste "vollemaanseffect", dàt doet de stand van de maan (zie : eb en vloed).Anders zou er ook geen effect zijn op binnenoogsten....

 

Andere gewone factoren die meespelen kunnen zijn : grond, soort en datum van aanplanting.

 

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een mooi en duidelijk verhaal van je. Heb eigenlijk nog nooit zo na de natuur als bijkomende factor gekeken.

 

En begrijp ik het nu goed, heeft het ook invloed op de binnenoogst, want daar kan ik het toch redelijk goed zelfbepalen, de einddatum dan he :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
En begrijp ik het nu goed, heeft het ook invloed op de binnenoogst, want daar kan ik het toch redelijk goed zelfbepalen, de einddatum dan he

 

Ja dat klopt, Oni. :D

 

Dezelfde invloed binnen als buiten - dezelfde kracht die zaken zoals eb en vloed veroorzaakt, laat zich niet door wat bakstenen tegenhouden.

Wist je dat je eigen hersenen in een laag vloeistof zitten - de maan een mini-eb & vloed zelfs in die vloeistof veroorzaakt - en dat dat bepaalde effecten op je hersenen heeft ? 8O

 

Alleen de maanlichtfactor speelt niet binnen , maar zoals ik al zei is dat niet het kernelement dat de werking van de maankracht bepaalt.

Planten binnen en buiten volgen de maancyclus.

 

En binnen kan je je kweekschema's inderdaad gemakkelijk aanpassen aan de maanstanden.:wink:

 

Vriendeliijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dan... :D .Nou, dit is inderdaad goed duidelijk!!Bedankt :wink: nu weet ik hoe het precies zit.(ik ga voor oktober dan maar....als het weer het toe laat :?: ....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 oktober lukt net niet binnen bij mij denk ik, ben op 11 aug in de bloei gegaan met de PP.

 

Maar kun je me wel enigzins zeggen wat ik eraan zou kunnen zien en of het nuttig is voor me om dan enkele dagen eerder te oogsten :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar kun je me wel enigzins zeggen wat ik eraan zou kunnen zien en of het nuttig is voor me om dan enkele dagen eerder te oogsten

 

Nou, logischerwijs zeer levendige planten bij volle maan - net of ze wat uitzetten. :D

Voor het overige bij mijn weet niet veel - 't effect zit vooral binnenin.

 

11 augustus versus 10 october - dat zou zo'n 60 dagen zijn - inderdaad wat kort.

Hoeveel hebben ze nodig ? 70 - 77 dagen ?

Dan denk ik dat die extra 10 a 17 dagen van meer doorslaggevend belang voor de kwaliteit van de opbrengst zullen zijn, dan het feit of het al dan niet volle maan is bij de oogst.

Het vollemaan-effect bestaat - maar men moet 't ook niet over-raten.

Als oogsten zo geregeld kunnen worden dat ze echt klaar zijn net op volle maan, dan betekent dat gewoon een meerwaarde. :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk er toch zeker wel een kleine 70 nodig te hebben :arrow:

Mss. iets om in de toekomst in de gaten te houden :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als oogsten zo geregeld kunnen worden dat ze echt klaar zijn net op volle maan, dan betekent dat gewoon een meerwaarde.

 

Vriendelijke groeten,

 

Seraph.

 

 

meerwaarde mijn reet

jullie drijven het fabeltje te ver door

binnenplanten zijn zo gefreakt door het harde lichtregime wat wij ze opleggen pats 12 uur licht pats 12 uur donker

hoe zou jij je voelen als plant?

juist ja ze zijn zo gestressed dat ze gewoon gaan voor het overlevingsprincipe en dikke toppen gaan aanmaken.

de maan is een factor die binnen totaal geen invloed heeft op het wellbeing van je planten

buiten is een andere zaak en voor ons mensen blijft het gissen naar de werkelijke invloeden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook al schijnt die maan binnen niet direct op je planten heeft het volgens mij toch zeker wel een effect. het krachtveld van de maan gaat verder dan dat het licht ervan rijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als oogsten zo geregeld kunnen worden dat ze echt klaar zijn net op volle maan, dan betekent dat gewoon een meerwaarde.  

 

Vriendelijke groeten,  

 

Seraph.

 

 

meerwaarde mijn reet

jullie drijven het fabeltje te ver door

binnenplanten zijn zo gefreakt door het harde lichtregime wat wij ze opleggen pats 12 uur licht pats 12 uur donker

hoe zou jij je voelen als plant?

juist ja ze zijn zo gestressed dat ze gewoon gaan voor het overlevingsprincipe en dikke toppen gaan aanmaken.

de maan is een factor die binnen totaal geen invloed heeft op het wellbeing van je planten

buiten is een andere zaak en voor ons mensen blijft het gissen naar de werkelijke invloeden

 

Binnen heeft de maan welzeker ook invloed...

De grootste invloed is die van de zwaartekracht van de maan...

Hoe denk je dat eb en vloed ontstaat ?

Ook door de invloed van de zwaartekracht van de maan.

Bij volle maan is het ook zogenaamd spingtij (hoogste hoog water van de maand).

Op dat moment trekt de maan het hradst aan het zeewater waardoor dat dus zijn hoogste punt bereikt...

Maar de maan trekt echt niet alleen aan het zeewater...

Ook het water in alle planten en dieren ervaart die extra pull...

Hierdoor is het voor de plant makkelijker om water naar boven te stuwen en kun je er vanuitgaan dat de volledige plant een (minieme) maar toch grotere hoeveelheid water bevat...

Of dit merbare invloed heeft als je je wiet oogst op volle maan daar ben ik niet zeker van...

 

Het is inderdaad zo dat planten, bloemen en kruidenkwekers er rekening mee houden...

 

Zelfs simpele bloemen zoals rozen blijven langer vers voor transport als ze met volle maan zijn geoogst..

De bloemen bevatten dan namelijk meer water en zijn daardoor beter tegen allerlijk dingen bestand...

 

Ook de zaadbollen van papaverbloemen geven in een nacht met volle maan veel meer sap af (dit wordt gebruikt om heroïne te maken)

 

Greetz,

Peter Lunk

Share this post


Link to post
Share on other sites

teveel discoverychannel of scientology

bij de binnenkweek van wiet totaal geen invloed van maanmagnetisme oid

het is verbazend genoeg hoeveel levenskracht er in een zaadje stekje plant zit een wonder van moedertje natuur

ben van mening dat wat wij binnen doen niets meer met dat moedertje natuur te maken heeft

dat is ook het grote verschil tussen binnen en buitenwiet

de echte cannabisverslaafden, gewend aan een thc niveau van gemiddeld 10% ja 10%????

gemiddelde pp haalt dit gemakkelijk

laat je deze buitenwiet roken zeggen ze ruk

te laag gehalte aan thc (3-5%)

de binnenplantjes zijn allang niet meer de onschuldige dames een oude blowmaat van vroeger noemde de huidige wiet, harddrugs 1 joint de hele avond lam

wat wil ik hiermee zeggen?

wiet groeit bijna vanzelf

de beste wiet groeit op plaatsen waar zelfs een berggeit niet kan komen

wat doen wij ermee??

verwennen en oproken en liefst in het maanlicht

Share this post


Link to post
Share on other sites
meerwaarde mijn reet  

jullie drijven het fabeltje te ver door  

binnenplanten zijn zo gefreakt door het harde lichtregime wat wij ze opleggen pats 12 uur licht pats 12 uur donker  

hoe zou jij je voelen als plant?

 

Heel normaal..... :D Los van het feit dat je geen "geleidelijke overgang" hebt - zoals buiten - zijn dergelijke lichturen normaal in bloei. In sommige streken valt de nacht trouwens ook heel snel.

 

de maan is een factor die binnen totaal geen invloed heeft op het wellbeing van je planten  

buiten is een andere zaak en voor ons mensen blijft het gissen naar de werkelijke invloeden

 

Je stelling is fout.

Voor een gediplomeerd herborist is er geen gissen aan..... :wink:

En met scientologie of discovery-channel heeft dat niks te maken - wel met vakkennis en doodgewone wetenschap. :lol:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites
binnenplanten zijn zo gefreakt door het harde lichtregime wat wij ze opleggen pats 12 uur licht pats 12 uur donker

hoe zou jij je voelen als plant?

 

Helemaal in mijn nopjes, het is toch ideaal, vandaar ook die dikke toppen :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch ben ik ook blij met de nuchtere kijk van zaken door Sjeepee. Ik vind dat je de discussie een flinke zwaai hebt gegeven. Ach, ik heb ook wat met natuur. Ook ik geloof dat de volle maan wel degelijk zijn invloed heeft op flora en fauna.

Maar Sjeepee, geloof me, ik zal best wel wat wietjes op volle maan hebben geoogst maar zoals je al zei, ook ik merkte daar in de praktijk geen ene donder van. Maar ik denk dat het meetbaar zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...