Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hapslikweg

41 watt genoeg voor moederplant?

Recommended Posts

Ik snap natuurlijk helemaal dat 40 watt spaarlicht erg weinig is, maar zou dat genoeg zijn om eens in de 13 weken stekjes van moederplanten af te kunnen halen?

kom erg veel tegen met tl licht, maar met spaarlamp veel minder.

 

En als 41 echt veel te weinig is ( dat het erg weinig is alla :verrygood ) wat zou dan het minimum moeten zijn. Het is ook weer niet de bedoeling dat die moeders te groot worden, dus het stekken eens in de 13 weken zou net genoeg moeten zijn om haar kleiner te houden, maar wel met een stuk of 5 stekjes dan ...

 

het hoeven dus ook niet eens erg veel stekjes te zijn, het gaat me meer om de hoeveelheid spaarlamplicht ik moet gebruiken om eens in de 12 a 13 weken een paar stekjes van een plant te kunnen halen.

 

any thoughts ?

 

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je nu dat je een moederplant wil zetten onder die 41 watt?

Dan zou ik dat op z'n minst verdubbelen, en liefst nog meer....

En er vooral op letten dat het spaarlampen met kleurcode 965 (6500K) zijn en niet de gangbare van 827 (2700K).

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook als ze niet zo heel snel hoeft te groeien?

 

heb ( eerlijk gezegd geheel toevalligerwijs) wel de goede kleurcode, maar lijkt me toch wel erg veel om er 100 watt in te hangen. Dan blijf ik snoeien en zoveel stekjes heb ik ook weer niet nodig.

 

hmmz toch nog maar eens over gaan denken.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht hier nog tegenspraak van mensen met ervaring, maar het zou best wel kunnen lukken hoor.

Het blijft weinig, maar je wil maar om de 13 weken een aantal stekjes zeg je... Als ik denk aan de minikweekjes met spaarlampen die hier voorbij komen en met ongeveer 50watt enkele grammetjes kunnen realiseren, dan denk ik dat een mini-mama onder 41watt ook te doen is.

De stekjes die je er afhaalt komen dan toch wel onder wat meer licht neem ik aan?

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

die komen uiteindelijk onder een 600w hps :verrygood met zn vijven :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze stond bij mij onder 3 x 18w tl en daar kon ik makkelijk 5 stekjes afsnijden per 10 weken.

 

gallery_18180_9563_830211.jpg

 

gallery_18180_9563_2833128.jpg

 

Ik denk dat het je met spaarlampen ook wel lukt en anders, die dingen die ik heb gebruikt kosten 6 euro p/st bij de gamma, dus dat valt ook nog wel mee :verrygood

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, een reactie van een met ervaring, het is dus mogelijk. 58watt en 41watt is maar een klein verschil, je hebt de goede kleurcode, dus als ook de reflectie van je kastje goed is gaat dat zeker lukken. Spaarlampen zijn tenslotte mini-TL lampen.

Enkel opletten voor de hitte van de ingebouwde VSA in spaarlampen.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar wacht even, het is heel wat anders om onder tl te kweken dan onder een enkele spaarlamp.(denk aan lichtspreiding.)

dus dan zou ik als ik jouw was toch wel even een paar tl buizen scoren :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

lolz

 

ik ga het gewoon proberen met die spaarlampjes, ben gewoon geen tl fan, heb een reflector voor twee gemaakt daar zit 2 x 15 wat in. die van elf wat ga ik ophangen

 

ennnnnnnn ik heb nog een heel stel lampjes van elf watt liggen bleek laatst, alleen ff wat stekkertjes maken. .. die ga ik verticaal zetten en hangen. gewoon voor de lol kijken wat dat wordt .... Idd wel ff opletten voor de warmte er direct omheen, misschien een soort kippengaas op 6-3 cm afstand ervan afhankelijk van de directe warmte.

 

 

kom dus wel dik boven de vijftig watt, afhankelijk van hoeveel stekkertjes ik ga maken. Mocht het allemaal te snel gaan proest haal ik gewoon een lampje weg.

 

 

thnx mannen :smoke ben goed eind in de richting gewezen ;)

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier een paar pics van mijn geliefde santa maria voor gegroeid in maart/april dit jaar:

let wel,deze plantjes werden struiken van 2 meter hoog en konden wel tot 3 meter worden zij het

dat ze geen slachtoffer van de drugwar werden....r.i.p......

zij stonden buiten,en groeiden voor onder de spaarlampen.

 

2x18 watt philips en 1 (crap)11 watt van de action,de 18 watt philips en de 11 watt van de action is een zeer groot verschil naar mijn ervaring.

gallery_5544_9915_244081.jpg

gallery_5544_9915_120939.jpg

 

het kan wel,maar altijd zo dicht mogelijk (2 cm)tegen de lamp aan,anders strekken ze als bezetenen.

ik heb ook ervaring met tl licht en vind die wel beter werken dan spaarlampen,ook door dat de tl dieper straalt.

op de bovenste foto kan je het trouwens goed zien aan de reflectie ,waar het fel is in de folie en in de topjes daar geeft de spaarlamp de meeste licht sterkte.

 

op dit moment heb ik 1 santa'tje onder 2x18 tl(d)watt als zaailing en (hopelijk)zij ziet er nu al netjes uit(6 cm,3 internodes).

 

je kan spaarlampen gebruiken maar tl werkt ook zeer goed,of een combi er van.

wat je zegt,die van 11 watt ook verticaal plaatsten zou een mooi experiment zijn.

bijvoorbeeld een constructie dat de verticale lampen zon beetje 2 cm van het bladerdek gehangen kan worden,

just a thought.

 

 

succes met de kweek

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 40 watt kun je echt wel een klein moedertje houden hoor om er eens per kwartaal 5 stekken af te snijden.

 

Lamp er vlak boven en gaan met die banaan.

 

gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je geen problemen dan met de overgang van spaarlamp naar hps? Ik zit nu te testen met LED maar vind dat de stekken minder goed aanslaan

op het moment dat ze onder hps komen te staan. Ook lijkt het of ze een andere groei snelheid aanhouden maar ik zit nog in beginnende fase dus

moet nog effe zien hoe dit uiteidelijk uitpakt.

 

En trouwens wat maakt het uit of je meer stekken er af kan halen stel ze groeien zo snel dat je hem om de week een knip moet geven dan gooi

je ze toch weg en zet je ze alleen als je ze nodig hebt. Het voordeel is dat je dan meer keuze hebt op het moment dat je ze wel nodig hebt.

 

 

groet rod

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar zeg je wat rodney, geen flauw idee eigenlijk hoe ze die overgang gaan nemen. ben bezig met mn eerste binnenkweek en wil zsm wiet hebben omdat mn opbrengst van eerste buitenkweek op is hahaha.

 

De zaailingen die ik nu heb staan zijn direct onder de hps gegaan Op meter afstand en vind zelfs dat er eentje nogal klein blijft, was ook geboren met dr helmpje op. een church.

 

Als al mn zaadjes ontkiemd zijn gaan ze onder 12/12 sommigen zijn dan 2 of 3 weken voorgegroeid, anderen nul. gewoon kijken wat er gebeurd.

 

Na deze oogst wil ik mamas gaan maken met bovengenoemd gedoe en de stekjes die ervan komen afgroeien en bloeien onder hpi en hps 600w

is continue snoeien niet erg stressvol voor zo'n plantje? vandaar dat ik voor de optie langzamer groeien dmv spaarlicht ging nml .

 

willen willen willen voorlopig eerst maar deze oogst goed afkrijgen ..

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...