Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenGrower

Fosfor? (uiteindelijk niet dus + discussie :) )

Recommended Posts

Mijn Purple Power buiten heeft volgens mij (in vergelijking met bladproblemen.doc) een fosfor te kort.

 

Wat te doen :?:

 

zijn er nog andere mogelijkheden om fosfor toe te voegen ipv een fles ofzo te kopen bij de growshop. lucifer kopjes afschrapen en oplossen :) ? :wink:

 

 

 

edit: titel aangepast :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmmmmmm, een litertje P kost ongeveer 10 euro, daar kun je toch niet moeilijk over doen :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een kudde vleermuizen, die schijten je hele tuin vol. Pure fosfor, alleen jammer dat je de bloei met een paar eeuwen moet uitstellen. :)

 

Joh d'r is vast wel wat te vinden in het tuincentrum op fosforgebied. Maar volg het advies van Oni op. Niet moeilijk doen, koop gewoon een flesje P of PK13/14. Maar weet je wel zeker dat het een fosfortekort is? Op aarde komen fosfortekorten nu nog niet voor. De plant is amper aan de P reserves begonnen. Of staat ie al een tijd kunstmatig in de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze staan nog niet in de bloei, maar er zijn hele grote gelijkenissen met de foto's van bladproblemen. ik heb alle andere tekorten nog ff gecheckt maar daar lijkt het niet op.

 

op zich is zo'n fles niet zo duur, maar wel als je weet dat ik daar nu dan een paar milliliter van nodig heb en hem verder niet gebruik. dan is pk 13/14 mss een beter optie, die kan ik nog in de bloei gebruiken.

 

Of mss gewoon al wat bloei voeding? zit tenslotte ook meer P (en K) in dan in vismix.

 

ik zal zo nog even wat foto's maken :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een fosfortekort tijdens de groei - buiten ?

Best wel weird.Welke voeding kregen ze voor het tekort en hoeveel ?

In potten of volle grond ?

 

Ik ben benieuwd om die foto's te zien !

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

all right, hier volgen de foto's :arrow:

 

dit is de purple power, deze begon ermee.0825PP.1.jpg (bladproblemen.doc : Een fosfor tekort is te herkennen aan langzame groei, een zwakke en slappe plant met donkergroene tot paarse kleuren in de oudere bladeren en stammen (...) Paarse verkleuring: opeenhoping van anthocyanin-pigmenten; veroorzaakt een donkergroen gewas met paarse, rode, en blauwe tinten ertussen. Dit is het algeheel beeld van een fosfor probleem. Bij sommige soorten worden de bladeren geel. ) nu is het een purple dus niet te zien aan de paarse stammetjes, maar er zaten ook bladeren bij, die op de onderste foto van bladproblemen.doc lijken

0825PP.2.jpg

 

WW1:

0825WW1.1.jpg

 

WW2:

0825WW2.1.jpg

 

WW3: 0825WW3.1.jpg (ik weet niet of dit ook fosfor is, maar WW3 heeft ook bladeren zoals 1 en 2.

 

voor de rest zitten er nog veel gele bladeren aan de WW's, en ook veel slappe, maar dat is volgens mij geen fosfor probleem :

0825WW123.jpg

 

hopelijk kunnen jullie hier wat mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet of het echt fosfor tekort is maar als het zo is maar waarschijnlijk heb je hier dan wel wat aan..... ff uit un post van seraphyn demon gejat :)!

 

Afval van vis fijnmixen in water - 1 dag laten staan - filteren - 1a 1.1/2 soeplepel per petfles van anderehalve liter.

wellicht gratis verkrijgbaar via viswinkel/markt ( koppen, staarten, etc etc)

 

veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is geen fosfortekort, maar een stikstoftekort.

 

Je planten zijn niet specifiek "donkergroen met rode stengels of stelen", ze hebben ook geen "dwergachtige groei of kleiner wordende bladeren".

 

Dergelijke gele bladeren met neiging naar necrotische gebieden (de PP telt niet mee wegens zijn eigen specifieke kleuren) verschijnen ook bij het stikstoftekort dat zich voordoet wanneer de planten zich in bloei trekken en alle beschikbare voedingstoffen in zich naar de toppen sturen.....

Die vergeling begint onderaan en breidt zich geleidelijk in fragmenten uit naar boven.

Dat is, wat ik volgens mij hier zie.

 

Gewoon bemesten met een NPK-mest.

Op die manier verhelp je met de N 't stikstoftekort en voeg je tegelijk nuttige PK bij voor de bloei. :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, ik dacht ook al zoiets, omdat er ook een hoop bladeren gewoon geel worden, maar toen ik ging vergelijken met die andere foto's, dacht ik, kan best een fosfor tekort zijn, nu ze gaan bloeien. maar goed, bedankt.

dan ga ik nog wat meer voeding geven. Ik heb er al wat nieuwe aarde gemengd met gedroogde koeiemest op gelegt, maar ik weet niet hoe snel dat werkt.

iets meer voeden dus..

 

bedankt seraphyn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn planten lijken mij toch vrij mooi uitgegroeid - dus dan zal dat formaat van die potten toch wel meevallen.

Overigens zou ik nu zeker niet verpotten - verpotten is stresserend voor de planten en remt hun ontwikkeling met een aantal dagen - het is ook geen simpele zaak om grote planten met toch redelijke aardkluiten zomaar te verpotten zonder het fijne wortelstelsel serieus te beschadigen - niet interessant midden in de bloei.... :wink:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitgegroeid, want toch mooie bosjes - iets wat zich NIET zou ontwikkeld hebben met systematisch voedingstekort.

Het is waar : hoe groter de pot, hoe meer een plant kan uitgroeien - maar hoewel Greengrower zijn planten niet reusachtig staan - zijn ze ook niet "miezerig" te noemen....

 

Wanneer je daar niets mee doet,ga je heel weinig oogsten(daar gaat het tenslotte om).

Oke je plantje ken iets stress krijgen----maar heeft daarna ruimte en voeding , dus grotere opbrengst.

 

Zoals ik al zei, is nu verpotten zeer onverstandig.

Je brengt aanzienlijk schade toe aan 't wortelstelsel en remt de planten af in hun groei.

Dit is geen binnenkweek waarbij je zelf de lengte van groei en bloei kunt bepalen - als je bij een buitenkweek NU de ontwikkeling remt zal dat niet enkel de planten serieus schaden , maar hen ook beletten hun ontwikkeling op de resterende tijd af te ronden.

De vele regen vertraagt sowieso al de bloei, als de planten nu nog hun wortelstelsel moeten heraanpassen geraken ze in tijdsnood en zullen ze géén goede afbloei hebben.

Door op dit moment te verpotten beroof je ze niet alleen van kostbare bloeitijd, maar maak je ze ook nog 'ns extra kwetsbaar voor schimmels omdat je hun weerstand en gezondheid reduceert.

En vergeet ook niet dat de temperaturen in de komende anderhalve maand nog deftig zullen dalen.....vertragingen zijn niet bepaald aangewezen.

 

Als Greengrower zijn planten gewoon voldoende voeding geeft - zullen ze mooi afbloeien en zullen zijn toppen wel degelijk mooi ontwikkelen. :wink:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

k ga ze nu niet meer overpotten :D mss dat ik volgend jaar ook maar op de speciekuipjes overga...

 

k heb inmiddels al een paar dagen N27 meegegeven en het lijkt vrij goed recht te trekken. Er zitten weinig gele bladeren meer aan, nog wel een aantal lichtlichtgroene, maar er ontstaan volgens mij zeker geen nieuwe.

 

zal binnenkort weer een fotootje posten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
k heb inmiddels al een paar dagen N27 meegegeven en het lijkt vrij goed recht te trekken.

 

Sjiek Greengrower ! :D En nu de fosfor niet vergeten en de tip van Bambo in verband met wat extra kalium rond het midden van de bloei toepassen (het werkt !).... :wink:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, we gaan weer gewoon verder met mijn planten, want daar gaat dit topic oorspronkelijk ten slotte over. :roll: :D

 

toevoeging van N27 heeft goed geholpen (zie update 18/09, klik link in onderschrift)

 

alleen de Purple Power, die ik geen N27 heb gegeven begint nu er geel/lichtgroen te worden :?

bovendien krijgt hij van dit soort bladeren:

0920PPbruinblad.jpg

0920vaagbruinbladww2.jpg

 

deze zijn niet gewoon dor zoals andere oude bladeren, maar nog vochtig. :?:

is dit nog ook een stikstof tekort :?:

en kan ik in dit stadium van de bloei nog N27 toedienen, of gewoon zo laten :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee GreenGrower, we zitten nu veels te ver in de bloei. Geef de plant gewoon z'n bloeivoeding als dat nog nodig is.

Zitten die Purples zo onderhand niet in hun eindfase? Zo ja, dan zou ik lekker stoppen met voeding geven en de plant nog ff laten afbloeien onder af en toe een scheutje water. Zo nee, dan nog efkes doorgaan met de bloeivoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog even bij je update gekeken, maar je Purples zijn nog niet zover. Ik zou nog ff doorgaan met bloeivoeding. Ik zou er ook wat PK 13/14 bijdoen als je dat hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pk 13/14 heb ik niet, mss dat ik het nog koop..

ja, purple zou vroeg klaar zijn :? maar het ziet er nu naar uit dat die ww's nog sneller zijn :? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...