Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
anoniempje

auto bewatering

Recommended Posts

hallo ik ben bezig met auto bewatering aan het maken gewoon voor 4 planten niets bijzonders

maar nou ik zo bezig ben zit ik er aan te denken er mee over te stappen op hydro

 

wil het zo maken:

 

heb een pomp die het opzuigt en het verdeelt en aan de 4 planten geeft en dat lekt weer in de bak en wordt weer opgepompt en weer naar de plantjes gepompt enz

 

maar nou vraag ik me af als ik de voeding aanmaak en in de bak gooi

en het heeft een dagje rond gepompt

dan zakt het voedings niveau van het water toch? hoe doen jullie dat verversen jullie elke dag de hele voorraad met een nieuwe of meten jullie elke dag de ec en ph en stellen het water weer op peil??

 

of kun je als je voeding hebt gemaakt het rustig 3 dagen laten rond pompen

voor je weer nieuwe aanmaakt?

 

en ik vraag me ook af of iemand hier zonder meters op hydro kweekt en hoe hij dan de voeding samen stelt laat het me weten

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh,

 

Klopt indedaat,als je dit systeem toepast zal inderdaat je water niveau dalen omdat je planten natuurlijk water opnemen.

Maar houd er wel rekening mee,dat je bij circulatie systemen regelmatig je water moet verversen.(ong.1xper week)

Dit komt omdat de in ene in de voedings stoffen die in de voeding aanwezig zijn moeielijker op te nemen zijn dan anderen.

Het komt er op neer dat na verloop van tijd een verschillende N-P-K. verhouding krijgt in je voedings water

Groetjes

Sander :silly:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat kosten die growboxen ongeveer als ik er 4 neem???

ik denk nog best wel prijzig of niet?

en dan moet ik ook nog m,n hok een flink stuk hoger maken

maar het ziet er wel erg leuk uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat kosten die growboxen ongeveer als ik er 4 neem???

ik denk nog best wel prijzig of niet?

en dan moet ik ook nog m,n hok een flink stuk hoger maken

maar het ziet er wel erg leuk uit

 

gewoon zelf maken

 

 

Aqua Systeem Zelfbouw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo een systeempie compleet is aardig prijzig rond de Euro 600.-

 

krijg je hetvolgende:

 

- 8 bakken (eigenlijk 4 want je stapelt er 1)

- pomp voor de lucht / water circulatie

- slangetjes voor lucht / voeding

- vlotter

- Afzuiger (slakhuisje) weet effe niet de exacte gegevens

- 600W Son-T incl. armatuur

- 2 zakken mapito

- PH en EC meter...

 

als je een beetje handig in klussen bent, kan je em net zo goed zelf maken.....

 

mzzl rob

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo ik ben bezig met auto bewatering aan het maken gewoon voor 4 planten niets bijzonders  

maar nou ik zo bezig ben zit ik er aan te denken er mee over te stappen op hydro  

 

wil het zo maken:

 

heb een pomp die het opzuigt en het verdeelt en aan de 4 planten geeft en dat lekt weer in de bak en wordt weer opgepompt en weer naar de plantjes gepompt enz

 

maar nou vraag ik me af als ik de voeding aanmaak en in de bak gooi  

en het heeft een dagje rond gepompt  

dan zakt het voedings niveau van het water toch? hoe doen jullie dat verversen jullie elke dag de hele voorraad met een nieuwe of meten jullie elke dag de ec en ph en stellen het water weer op peil??

 

of kun je als je voeding hebt gemaakt het rustig 3 dagen laten rond pompen

voor je weer nieuwe aanmaakt?

 

alvast bedankt

 

Dit zal niet optimaal werken, simpelweg omdat planten ook afvalstoffen afscheiden dus jou ec waarde zal gelijk blijven of stijgen mede doordat het water verdampt en door vervuiling wat de plant dus niet zal opnemen.

Je ec waarde zegt niets over de meststoffen wat in het water zit maar meet alleen hoeveel vaste stoffen water bevat. Dus heel cru gezegt......je laat je planten haar eigen afvalstoffen eten.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je mij toch eens zeggen waarom dat dan niet zou werken :? STUD

 

Er zijn genoeg systemen voorhanden die dus wel recirculairen. Het zal dus niet geheel zo zijn als jij denkt.

 

Bij growboxen volstaat het zelfs gewoon door enkel de bakken op niveau te houden.

Wel met de juiste PH en EC waardes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan je ec wel gaan meten en op 2.0 houden maar dat zegt niks over je meststoffen die het water bevat. Door circulatie zal er dus een steeds lager voedingsgehalte inzitten omdat de plant die meststoffen opneemt, een deel daarvan scheid de plant weer uit als onbruikbaar. Dit blijft dus in het water zitten en je geeft dus na een dag of 2 voor een deel de plant zijn eigen afvalstof. Nu heng je je ec meter erin en denk je hee......nog steeds leuk op peil, ja maar zoals gezegt... een ecmeter meet alleen de geleidende delen van het water of dat nou mest of afval is maakt de ecmeter nix uit. Dan zou het werkelijke voedingsgehalte dus wel eens op 1.0 zitten i.p.v. die 2.0 wat jij meet.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me herrinneren dat we het hier over al eens eerder gehad.

Nu zeg jij(Stud)dat na een dag of drie je plant al in zijn eigen balast stof staat.

Hier zit inderdaad een vorm van waarheid in,maar het echte probleem zit hem in de voedings opname van de verschillende voedings suplementen.

Het is namelijk zo,dat bepaalde voedings stoffen makkelijker op te nemen zijn dan andere.

Je krijgt dus na verloop van tijd een schommeling in de N.P.K. verhouding in je voedings water.

En zal er ook wat balast stoffen aanwezig zijn :wink:

Dit is echter goed te voorkomen,door minstens een keer per week het voedings water te vervangen.

Ik kan je verzekeren dat bij regelmatige verversing van het voedings water,dit systeem wel degelijk kans heeft tot slagen.

Maar persoonlijk ben ik er ook voor om gewoon m'n drain weg te laten lopen,en iedere keer een nieuw vat aan te maken :wink:

Dit heeft bij mij altijd tot de beste resultaten gelijt.

Groetjes

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch werken de growboxen perfect zonder het water te vervangen. Dus enkel door aanvullen. Ik denk ook dat het zal liggen aan de voeding.

Als je de voeding pakt die men bij i-grow ook erbij levert, dan heb je geen enkel probleem.

Die is toch hiervoor speciaal ontwikkeld en geeft ook echt resultaten.

 

En is het niet zo dat je door enzymen te gebruiken dat probleem zowiezo grotendeels oplost :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

[En is het niet zo dat je door enzymen te gebruiken dat probleem zowiezo grotendeels oplost :?:

 

Enzymen zorgen er in princiepe alleen voor dat de zouten die aan elkaar gebonden zijn in het substraat weer van elkaar los te maken,zodat het weer opgenomen kan worden.

Ook stimuleert het de aanmaak van nieuwe wortel haartjes,en worden oude wortels sneller afgebroken,om verrotting van de wortels tegen te gaan.

Er zijn inderdaad voedings soorten die speciaal afgestemt zijn voor het kweken op water(Canna Aqua),deze voedingen zijn voor deze doeleinden zeker beter te gebruiken,maar zelfs bij deze voedingen is het zo dat verschillende sublementen moeielijker opneembaar zijn dan andere.

Het is dus bij een circulatie systeem altijd aan te raden om het substraat om de zoveel tijd te spoelen en het water te vervangen.

En ja Oni.als je iedere keer het verbruikte water weer aanvult,zullen je plantjes ook best groeien en bloeien,maar ik streef altijd naar een optimaal werkende plant.

En op jou manier zullen ze nooit optimaal functioneren.

Daarom kies ik voor het aanmaken van nieuw voedings water,en ben ik eigenlijk helemaal niet zo'n voorstander van circulatie systemen :wink:

Groetjes

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmmm, op mijn manier werkt het wel, want ik werk niet zo.

Het is enkel hoe het systeem word toegepast.

Ik heb zelf niet met het systeem gewerkt, dus weet nog niet hoe het het beste werkt.

Ik werk met de originele mapito bakken en mijn drain gaat ook weg. Ik hergebruik geen water.

Ik ga wel een keer testen met het systeem, maar dat is in de toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een tijd op zo'n hgs systeem gewerkt, dat werkte ook op circulatie wat ik later heb veranderd in elk half uur 10 sec. druppelen en drain weg laten lopen. Het resultaat ging zienderogen omhoog maar niet hoger dan steenwol, duz weer gewoon steenwol als substraat.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die growboxen zijn super simpel te maken en nog relatief goedkoop ook, die 6 kanaalsluchtpomp was bij de growshop bijna 50 euro duurder dan bij het tuincentrum voor precies dezelfde pomp ! Via slangen zijn ze bij een vriend van me aan elkaar gekoppeld om het waterpijl in elke bak gelijk te houden.

Het enige probleem wat ik zie is, hoe wil je die bakken eens in de 2 weken gaan spoelen met citroenzuur :?: 't lijkt me een hele onderneming om de bakken eerst allemaal leeg te pompen terug naar je voedings vat en vervolgens de bakken te vullen met een citroenzuur oplossing, spoelen en vervolgens weer alles weg pompen en je voeding terug erin :!: :?:

 

iemand andere oplossing (en) :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...