Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Almostpro

Hoe lang kan je een stekkie bewaren onder TL ?

Recommended Posts

Hoi

 

wat ik me iig afvraag is hoe lang je eigelijk je zelfgemaakte stekjes kan bewaren onder een TL lamp ?

De bedoeling is: ik heb nu 20 plantjes, en ik zou graag 4 stekjes per plant nemen.

Hoop op een 3/4de overlevende stekjes, en daar kies ik dan de 20 sterkste uit voor mijn volgende oogst...

Nu, ik weet ook wel dat je niet kan BLIJVEN doorstekken (ivm afnemende kwaliteit van genetica stekje), maar, 1 of 2 oogstjes moet da toch lukken hé ?

 

Allezins, 'k heb positieve ervaringen met zelf stekjes nemen (vorige keer had ik 31 stekjes gemaakt van 8 plante, waarvan er 30 overleefden (heb ze allemaal weggegeven aan vrienden, gratis :() , dus, mijn tip: werk steriel, en dat komt wel in orde ;p )

 

Ik plan die stekjes einde volgende week te nemen (na 4 weken voorgroei, plantjes staan er mooi bij), zou ik ze lang genoeg leven kunnen houden onder de TL om ze de volgende oogst te planten ? (dus, binnen pakweg 9 weken...., want na het nemen van de stekjes gaan de planten op bloei)...

Of denkje jullie misschien ook da ze te groot gaan zijn tegen dan ? Iemand ervaring hiermee ? alle commentaar is welkom...

 

Edit: mss ook intressant om te vermelden dat ik de stekjes wil bewaren in een kastje met een dubbele 60cm TL (18w) op rotswol stekblokjes van 1,5x1,5cm(gekocht in de growshop)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zaad en zelfs met stekken kan dit geen probleem zijn, gewoon 18 uur licht aanhouden. enige probleem dat je volgens mij zult hebben is de hoogte van je plant controleren: na 13 weken worden ze echt wel al groot, dus misschien zul je ze moeten toppen of buigen...

zoek ook eens met de zoekfunctie achter moederplant, zul je ook wel wat bruikbare info vinden volgens mij...

 

hoop dat je hier iets mee bent, post ook eens wazt foto's als je wil/kan, ben echt nieuwsgieirg naar je kwwekje.....

 

grtz corn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cornholio: ik ga hier onmiddelijk is proberen ergens fototjes te plaatsen van mijn laatste 3 kweekjes... 'k moet nog wel even uitzoeke hoe ik da juist moet doen hier...

 

Anyway, 'k gaan mijn vraag toch nog iet specifieker stellen (want, ze is precies ni 100% begrepen (ni da'k uw plantjes onder TL ni prachtig vond hoor Corn, maar, 't was ni echt wat ik moest wete, want, mijn groote plantjes staan toch onder 2x600w :( ), maar, mijn vraag was eigelijk meer:

Hoe lang zou zo'n stekje op zo'n klein steenwol stekblokje van 1,5x1,5cm kunnen overleven onder TL ? (mits de juiste voeding)

Dus, nog niet in ander medium plaatsen, dit vanwege plaatsgebrek( 'k zou nogal graag redelijk veel stekkies op een kleine ruimte kunne zetten, om dan later de beste te kieze voor volgende oogst).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal je stekken niet lang op die blokjes kunnen laten staan

(formaat is dan ook al wel erg klein)

Zelf heb ik al geen ervaring met hydro, dus zal ze zowiezo na wortelontwikkeling in de grond willen zetten. De wortels zullen snel uit je stekblokken groeien en dan zullen ze afsterven. Zet je ze in de grond (of is je vervolgkweek ook hydro?) dan kunnen de wortels goed doorgroeien en heb je stevige planten voor je volgende oogst.

 

Lijkt me overigens ook niet dat die 2 tl-buisjes genoeg licht opleveren voor zoveel stekken

volgens mij heb je dan toch heel wat meer lampen (en oppervlakte) nodig :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een paar tlbuisjes bijhangen is geen enkel probleem

(let wel, ze hange vrij dicht op de stekkies, aan katrol)

 

maar, zoals ge dus zei: "De wortels zullen snel uit je stekblokken groeien en dan zullen ze afsterven", wat ik mij dan afvraag is; wa gebeurt er hierna ? stopt het plantje gewoon met groeien, of zou het helemaal afsterven ? (want, de worteltjes IN het blokje blijve nog intact normaal hé) ?

 

allezins, als het niet moest werken, 'k heb nog wel een grote kleerkast die kan omgebouwd worden naar stekkenkamer, maar, als't niet hoeft, liever niet, want, op de moment staan mijn stekjes op een hééél goe verstopte plaats :( (wel maar ruimte van 20lx80bx60hoog, maar voldoet op de moment

 

Hier bij wil ik trouwens ook iedereen bedanke voor de fantastische hulp die ik al heb gekregen vanop dit forum (grotendeels gewoon door andere hun posts te lezen), zonder jullie had ik het nooit gekunt (3 oogsten op rij, met elke keer een beetje meer opbrengst :) )

 

(btw, i'm still working on the pictures, 't zijn er dan ook ne hele boel, en moete wa geretouched worden, dus, verw8 vandaag of morge ne post van mij in de indoor fotos sectie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wortels zullen verrotten afsterven..... je plantje waarschijnlijk dan ook :?

(zelf nog niet meegemaakt, vandaar :wink: ).

 

hoeveel oppervalkte heb je nu voor die 80 te maken stekken dan ?

en hoeveel ruimte denk je over 9 weken voor ze nodig te hebben ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ choppie:

(wel maar ruimte van 20lx80bx60hoog, maar voldoet op de moment ...

(heb al geprobeerd, er gaan zelfs 130 van die stekblokjes in)

 

maar, op zich is er eigelijk geen probleem, want:

de eerste 2 weken kunne die 80 stekjes er makkelijk in (dat duurt toch enkele dagen eer ze geworteld zijn, en zo snel groeie ze onder TL ook ni)... na die 2 weken zou ik in staat moeten zijn om de 20 beste te kiezen, en te verpotten (naar bvb. van die 5cm diameter jiffy potjes), en de rest geef ik weg..... en dan kan ik die 20 toch ook weer een paar weke onder die TL houde...

 

Allezins, ik ga het toch eens proberen, en zal u allen uitsluitsel weten te geven na het experiment (met eventuele een reeksje fototjes :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het mss een idee om de beste stekken dan over te zetten in andere potten.

Ik heb hiervoor vijverkorfjes gehaald. Hier kunnen dan de wortels gewoon doorheen groeien. Beschadig je ze ook niet meer met overpoten. De mijne zijn dan wel gevult met Mapito.

 

voorgroeipot.JPG

 

voorgroeipot_gevuld.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker geen slecht idee....

 

allezins, ik ga deze nacht, (wanneer de temperatuur het toelaat) mijn stekjes nemen, en zal er meteen ook wat fototjes van maken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk is't gelukt choppie :(

'k ga nog een paar picjes nemen, en 'k zal ze daarna updaten op de site....

(je vind die pics in de indoor foto sectie, maar, da topic zal je ondertussen zelf ook al wel gevonden hebben zeker ? :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...