Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hannibal

PH flikkert elke keer naar beneden

Recommended Posts

Ik heb een wel heel ongewoon probleem.

Na het aanmaken van het vat voeding met canna ab, booster en zym, wordt de ph aan of afgezuurd naar 5.6.

Nu gebeurt het dat de PH de dag erna op 5.3 staat, nu ja op zich vreemd, maar vooruit, PH weer verhogen naar 5.6, kom ik de dag erna, staat de PH op 4.3 !!

Meter wordt geijkt bij elke nieuwe oogst, doe helemaal niets met het vat in de tussentijd, enigste wat erin hangt is een fonteinpompje om een beetje beweging in het vat te houden, en zo'n aquariumverwarming om de temp van het water op 24 graden te houden.

Wat veroorzaakt zo'n geweldige val van de PH=waarde ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja sorry maar aangezien ik niet zo scheikundig ben aangelegd is dit de enige oplossing die ik kon aandragen, en geef toe, het zou kunnen :(

greetz, thagrazzhopper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer meet je je ph dan;

is toch gebruikelijk dat ie na een tijdje weer veranderd.

Mij is aangeraden het voedingswater minimaal 3 kwartier te laten staan en dan te kijken wat de werkelijke ph waarde is. Ben hier helemaal geen ster in, maar had volgens mij iets te maken met dat die stoffen een reactie aangaan, en het dus een tijdje duurt voordat ze aktief worden :?

 

Heb je hier ook al de wat oudere topics over ph gelezen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

K, grazzhopper.

 

Choppie, ik doe dit al een tijdje en neem maar van mij aan dat ik wel weet hoe je een vat aanmaakt no offence.

Ik heb alleen dit nog nooit meegemaakt, dan had ik dit toch wel eens eerder mee moeten maken toch ?

De PH wordt continu gemeten dmv een Hanna growchecken voor de zekerheid nog met een andere, geijkte ph/ec meter, meters zijn opnieuw geijkt maar het probleem blijft bestaan

Dat de waarde enigzins fluctueert is normaal en niet het probleem, maar van 5,7 naar 4.3 is geen normale fluctuatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En neem aan dat de verdere omstandigheden in je hok en voedingsvat dan ook niet afwijken van je andere kweken......

 

Enige wat ik dan nog zal kunnen bedenken is dat er een afzetting van voedingszouten in je vat zit,

maar gezien je kennis zal dat dan ook niet zo zijn.

 

 

pfff....ik laat het aan een ander over :wink:

 

iig suc6 ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, het wordt misschien eentonig, maar het staat nog maar 4 weekjes, dus dat zou wel erg snel wezen, komt bij dat ik alles na de oogst grondig schoonmaak, en daar hoort het vat ook bij.

Ik zou trouwens niet durven beweren dat eventuele aangekoekte voedingszouten zo'n extreem PH verlagend effect zouden kunnen hebben.

 

thx anyway

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer eens te achterhalen wat er veranderd is in de omgeving van je voedingsvat als je eerder geen problemen hebt gehad. Heb je een ander merk voeding? Gebruik je ander water? Heb je de waterpomp wel eens schoongemaakt (zit zo'n filter in wat je eigenlijk moet verwijderen, broeinestje voor allerlei bacterieen) Spoel je vat eens met flink wat Dettol om alle bacterieen te doden.

Maar ga systematisch te werk en probeer alles uit te sluiten.Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad maar ik weet helaas niet meer wat nou de oorzaak was bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx for the reply Bambo, jammer dat je niet meer weet wat toendertijd het probleem was.

 

Ik doe dit eigenlijk altijd op dezelfde manier en met dezelfde soort voeding en eventuele additieven.

Ik heb me echt suf geprakkezeerd wat ik verkeerd zou doen of gedaan zou kunnen hebben.

 

Iemand noemde mogelijke lekspanning van de dompelpomp die teniet gedaan zou worden als je deze aansloot op een geaard stopcontact,

Nu heb ik er zojuist een nieuwe dompelpomp in gehangen op mijn altijd al geaarde stopcontact, om dit dan ook maar uit te sluiten(heb daar zelf niet zoveel fiducie in , maar je weet maar nooit)

Besides, een dompelpomp aansluiten op een niet geaard stopcontact lijkt me zo wie zo niet verstandig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hannibal nog 1 klein vraagje maar ik zal de plank wel volledig mis slaan maar wat is de temperatuur van het water als je het vat aanmaakt? Ph is nl. temperatuur gevoelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja Ph meters zijn ook gevoelig voor electrische apparaten. Volgens mij moet je alles uitzetten en dan pas meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik mijn vat aanmaak is de temperatuur zo'n 23 a 24 graden.

Ik heb vrij dure PH meters die de temperatuur compenseren, dus altijd correcte PH meting.

 

Punt is dat ik dit altijd zo gedaan heb zonder enig probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang laat je je voeding staan voordat je meet.

Ik werk zelf ook met die growcheck en ben zelf van maning dat als ik voeding aanmaak, ik eerst een uur wacht voordat ik de PH goed zet, zodat de voeding ook goed is opgelost en vermengt.

Ik zet hem ook niet gelijk helemaal goed, omdat ik ervaar dat ook het af/aanzuuren nog iets doorwerkt.

Als ik bijv 5,8 wil hebben stop ik met aanzuuren bij 5,5. Een uur later is die dan meestal op zijn echte waarde en dat is bij mij dat 5,7.

Bij mij loopt trouwens gedurende 2 dagen de PH waarde 0.2 op :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit ook al eens gehad :(

 

bij mij lag het aan de PH-meters zelf , deze hebben namelijk geen eeuwig leven , de meet-elektrodes zitten in een vloeistof en die is geen eeuwig leven beschoren,

Deze vloeistof kun je gewoon kopen bij een goede growshop.

Het verversen van deze vloeistof was de oplossing van mijn probleem, zuivere metingen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb dit ook al eens gehad :(

 

bij mij lag het aan de PH-meters zelf , deze hebben namelijk geen eeuwig leven , de meet-elektrodes zitten in een vloeistof en die is geen eeuwig leven beschoren,

Deze vloeistof kun je gewoon kopen bij een goede growshop.

Het verversen van deze vloeistof was de oplossing van mijn probleem, zuivere metingen .

 

Hoef je dan niet de hele meetstift te vervangen :?:

Hoe maak je die meetstift dan open en dicht :?: :?:

Over welke meters praat je eigenlijk :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

voeding staat minimaal 5 uur voordat ik de PH definitief afregel.

Ook bij mij loopt de PH "normaal" enigzins op na een paar dagen doch eenvoudig met een beetje PH-min weer op de goede waarde te maken.

Ik check overigens gewoonlijk elke dag de PH waarde, gewoon voor de zekerheid, en omdat ik een pietlut ben.

 

punt is niet het een beetje zakken van de PH , maar van 5.6/5.7 gister, naar 4.2 vandaag, en dat in 1 dag !

En dat is dus absoluut niet normaal.

 

Overigens heb ik net 1 oogst terug van beide PH meters de meetelektroden vernieuwd en uiteraard, geijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is er nog maar weinig over :?

Raar is het iig zeker.

Is dit maar 1 keer gebeurt of vaker :?:

Heeft je voeding misschien een dag in het licht gestaan :?:

Verder zou ik het echt niet weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is eigenlijk van de laatste paar vaten, hiervoor nog nooit last van gehad.

Eerst dacht ik dat gewoon dom was geweest en teveel PHmin had gebruikt, maar zoiets overkomt je maar 1 keer(als het goed is) :(

 

En als je voeding niet goed bewaard wordt , heeft dat dan effect op de PH waarde en dan nog zo'n extreme val in deze PH waarde ?

Dan had ik dit vast al eens eerder mee moeten maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of het zo´n drastisch effect heeft weet ik niet(ga het niet uitproberen), maar was nog het enigste wat nog niet besproken was :?

Ik weet het iig niet meer, sorry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook uitgeput in ideeen. Ik zou aleen de circulatie pomp uitzetten bij het meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zou doen..

 

FF ander vatje pakken.. wat voeding maken en dan checken.

Dan weet je weer wat meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij bluntje.. Gewoon zoveel mogelijk dingen uitsluiten, kom je op een gegeven moment de oorzaak wel tegen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah ik heb alleen het eerste verteld wat je zou kunnen doen had ff geen zin om alles uit te leggen maar je snapt het wel. Gewoon verschillende combinaties proberen en ws kom je dan wel bij iets uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...