Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mammoet

Energieleverancier keizen

Recommended Posts

Hé,

 

ik zit met de volgende vraag. Ik ga binnenkort in een nieuwbouwhuis wonen. Een bepaald bedrijf gaat mijn groepenkast plaatsen. Maar de energiemeter, die wordt toch door de energiemaatschappij geplaatst?

 

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die weten bij welke energieleverancier, er wat voor meter geplaatst wordt. Ik wil namelijk geen slimme meter. Nou hoorde ik dat je die mag weigeren. Maar is het niet zo dat je dan alsnog sowieso een digitale meter geplaatst krijgt? En een digitale meter die geen "slimme meter" is, die dus geen informatie op afstand verzend, daaruit valt tijdens het opnemen van de meterstand toch in feite ook allerlei informatie uit te halen wat ze niet kunnen bij de ouderwetse analoge meters? Dan denkend aan bijv. een log van het stroomverbruik waaruit een duidelijk kweekschema blijkt.

 

Worden er überhaupt nog analoge meters geplaatst?

 

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van jullie dus hoor het graag.

 

Mammoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi mammoet.

 

Ik heb jaren als electricien gewerkt in de nieuwbouw en je heb gelijk.

De electricien maakt de gehele installatie tot aan de meter dus de kast etc word door hem geplaatst.

Maar de meter word gewoon door een nutsbedrijf geinstalleerd. Dat word per blok gedaan en je krijgt dus gewoon de zelfde meter als je buurman.

En als je toch een slimme meter krijgt, dan haal je het toch van de minder slimme kabel af?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Gappie,

 

wordt dat altijd per blok gedaan? Want ik belde naar mijn woningbouwvereniging en die vertelde me dat je zelf een energieleverancier moet zoeken tegen de tijd dat je huis wordt opgeleverd. Dat lijkt mij ook logisch. Dat is toch in principe hetzelfde als bij welk(e) telecombedrijf of kabelexploitant je je producten afneemt?

 

En even op technisch terrein: de minder slimme kabel :lol: ? Ik hoorde dat wanneer je ook maar een beetje aan de kabels zit te knippen/sleutelen, dat er dan een temperatuur verschil gemeten kan worden in de kabel die geregistreerd word door een ingebouwde thermometer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt als een bus, maar kijk, als jij in een ander huis gaat wonen, dan bedoel ik een bestaande woning. dan kan je

ook switchen tussen de aanbieders, maar dan komen ze echt geen andere meter bij je plaatsen.

zover ik weet krijg je gewoon een digitale meter/slimme meter. en dat heeft niets met de aanbieders temaken, als

je een meter heb dan hou je die bepaalde meter gewoon. en er word niets omgeruilt als je van aanbieder wisselt.

 

ja de minder slimme kabel.... ik heb nog nooit gehoord dat er op een kabel een thermometer zit...

 

 

grtz

Edited by BigButtBram
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gappie,

 

Ik weet nu wie mijn Netwerkbeheerder is en die plaatsen alleen nog maar slimme meters. Maar die zijn momenteel nog niet op afstand uitleesbaar, daar de tweede kamer dit heeft afgekeurd. Wellicht gaat krijgen ze dit wetsvoorstel er in de toekomst wel doorheen.

Maar wat ik denk, is dat de meteropnemer gewoon een apparaatje aan die slimme meter koppelt en zo al mijn energiegegevens uitleest. Hieruit kunnen ze zo gemakkelijk het verloop van mijn energieverbruik zoals bijvoorbeeld een duidelijk kweekschema vaststellen. En dat is natuurlijk best risicovol.

 

En wbt die temperatuurmeter, die zit er echt op. Maar er zullen toch wel manieren zijn om dit probleem op de een of andere manier te kunne omzeilen aangezien er duizenden mensen meer met dit probleem zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je schrijft over de woningbouwvereniging...is het een huurhuis :j ?

Kijk dan maar uit. Zij doen er alles aan om jou te beletten te kweken in hun nieuwe woning. Meestal heb je daar in het begin nog allerlei bedrijven of de onderhoudsdienst die voor een ditje of datje bij je binnen moeten zijn B)

 

Is het jouw eigendom maak je dan geen zorgen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...